Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:14

ach amanda wat een gedoe. Wat zielig voor janus.
Wij doen ivm stof enzo het voer vanuit de zak (die in afgesloten tonnen staat) direct in emmertjes.
Wij zetten ochtend/middag/avondvoer klaar. Hooi is nu weer goed, maar bij het erge droge doen we voor 2 van de paarden het nat maken. Anders gaan die hoesten. Mijn suus laat het dan liggen... die vind dat niet te vreten dat natte hooi.

Ik heb idd ook wel eens gehoord van dat terugspuiten met eigen bloed met antistoffen.
Maar wie dat hier in ned. doet... geen idee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:19

Janus is van Gooya. Ik heb Jim :D
Zak met voer staat bij mij thuis, die deel ik op in kleine zakjes en dat gaat mee naar stal, in een afgesloten box. Daar doe ik een dag of 5 mee. En dat gaat goed :j
Nat hooi doe ik nu vanwege huisstofmijten. Dat heb ik nooit eerder gedaan, maar baadt het niet, schaadt het ook niet. Hij eet het gewoon op gelukkig :D
Hij staat op zand ipv stro en kan 24/7 buiten staan (momenteel uitloop + bak).

Hij heeft een kuur Puur Pollen gehad, maar na 1,5 jaar minimaal resultaat.
Ik heb Nostrilvet gespoten. Dat is een poeder dat een gelachtig laagje vormt over zijn neusslijmvlies. Dat irriteert op een gegeven moment ook, dus maar weer gestopt.
Prednisolon is het enige dat werkt. Maar om hem daar nu zijn hele leven op te zetten.... Alleen als laatste redmiddel.

Over het algemeen gaat het goed, maar dan ineens reageert hij heel explosief. Meestal in april/mei.
En dan wordt het weer minder vanaf juli ongeveer.
Zo vanaf oktober is het over.
Maar nu is het maart en zo heftig als nu is het nog niet geweest :n

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:20

Ik weet eigenlijk niet wat hier gebruikelijk is, maar ik had me nog niet echt voorgesteld :+

Ik ben Laura, 21 jaar & in het bezit van een 3-jarige merrie (Wallenberg x Jumbo-Jet).
http://img715.imageshack.us/img715/5850/dscf3584h.jpg
Ben in juli 2011 begonnen met haar te beleren & dat ging eigenlijk makkelijker dan verwacht.
Ze heeft vanaf eind oktober op rust gestaan om even bij te komen & we zijn nu weer een maandje aan het rijden. De focus ligt vooral op het rechtrichten, wat vooral voor mij heel moeilijk is omdat ik de basis vaak voorbij loop :+
Ik heb vroeger altijd geleerd om door te duwen wanneer een paard niet 'wilde', maar weet inmiddels wat beter :+ mijn 'opnieuw leren rijden' zit 'm dus in het voorwaarts rijden, impuls stimuleren ipv tegenwerken en vooral bij de basis blijven. Hoop dat er nog ruimte is voor een poster :Y)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:22

oeps...sorry... haal paarden door elkaar.... :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:29

Wat een goed leerpaard is Suus zeg! Als ze zo goed spiegelt! Superleuk maar ook moeilijk!

Ik ben bezig geweest met alle tips die gegeven zijn en krijg gewoon geen filmpjes online. Zal mijn laptop even moeten laten repareren. :(

Heb een ander zadel geprobeerd en dat leek nergens naar. Door de dikke wrongen had ik slingeraap onderbenen %)

Lang maken (Rhys of SabM die met de tip kwam) komt nog het meest in de buurt.

Vandaag ga ik een gaatje korter zitten en morgen neem ik mijn kachelpijplaarzen mee (auwauwauw)

Heb de halve stal ook om advies gevraagd terwijl ik aan het rijden was maar we kregen het niet voor elkaar. Paard vond het oh zo leuk al die aandacht.

Heb ook voor de zekerheid nog gevoeld of ik niet onbewust toch met mijn onderbenen klem maar dat is ook echt niet zo. Ik stak ze altijd erg af, maar nu hou ik ze afhangend dichtbij de buik. Maar niet er tegenaan.
Laatst bijgewerkt door Zooist op 05-03-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:32

Ow, reageerde helemaal niet op je les Suus.
Leuk is dat, meer doen, maar het ziet er uit als minder moeite. :D

Vervelend Zoo... Dan zou ik het verder ook niet weten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:35

Ik blijf gewoon door oefenen..... :D
Komt wel goed!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:37

Amanda, wat vervelend voor Jim. :(:) Hopelijk valt er wat op te vinden!

SabM, hard werken is het he? ;) Haha. Ik ken het. Heb vaak haast geen puf om 2 paarden te rijden :+
Maar je stapt wel met een voldaan gevoel af!

Laura, welkom! Mooi paardje heb je :) Ze heeft wel wat weg van een merrie bij ons op stal :j

Zooist, ik kan je ook niet verder helpen. Misschien toch maar oefenenoefenenoefenen ;)

Ik loop nog steeds krom van de spierpijn. Stom is dat. Zo hard viel ik er nou ook weer niet af, maar op een of andere manier spannen je spieren zich blijkbaar zo geweldig aan dan, dat je de volgende dag je bed haast niet meer uit kan ;) Probeer maar een beetje te blijven bewegen, maar krijg m'n armen haast niet boven m'n hoofd :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:39

En de 2e dag is vaak het ergste :=
Warmte erop. Hete douch, bad, tijgerbalsem (of iets vergelijkbaars).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:41

Dankjewel :) Ze zit daar al in haar wintervacht, in de zomer vind ik haar stukken mooier :Y)

Vervelend van je spierpijn! Wat Amanda al zegt, warmte erop. En blijven bewegen!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:43

@Zooist, dan kun je nu eindelijk eens toch gewoon je paard de schuld geven :Y) :+ lastig probleem!

Ben wel bijgelezen maar heb geen tijd om op iedereen te reageren.
Wel mooie foto's gezien van Gooya op een massale Janus. Kan me voorstellen dat hij moeilijk bij elkaar te krijgen is, maar de foto's zien er goed uit!

Ben toch wel geschrokken van dat rhino-nieuws. Ik rijd altijd bij een vriendin in de buitenbak, ben daar zaterdag nog wel geweest maar durf eigenlijk niet meer zo goed. Ik ben de afgelopen maanden helemaal niet op concours geweest ofzo, maar toch, je vergeeft het jezelf nooit als je zoiets toch overbrengt.
De accomodatie van de verenging is bij ons sowieso komende week gesloten, verstandig dat ze dat doen vind ik.

Mijn paard liep trouwens wel super vrijdag en zaterdag. Ik heb echt fijn gereden!
Maar om weer een stap vooruit te zetten heb ik toch echt goede dressuurles nodig. Ik zit te twijfelen of ik weer terug ga naar mijn 'oude' juf, of dat ik wat ga experimenteren. Nadeel is dat ik op het moment weinig geld heb (bezig met afstuderen dus geen tijd om veel te werken). Ik wil best betalen voor goede instructie, maar moet toch een beetje de middenweg zoeken op dit moment. Iemand nog tips voor goede instructeurs hier in Drenthe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:43

Doubtless: voorstellen is wel gebruikelijk ja :j Thanks!

Leuke merrie :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:46

In Drenthe zou ik het niet weten :n Hopelijk vind je iemand die tegen een redelijke prijs fijn les kan geven! Is er een concrete reden om niet terug te gaan naar je 'oude juf' of gewoon eens kijken wat een ander te bieden heeft?

Dankjewel Yamcha :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:47

Pfoe, ik ken in Drenthe niet zoveel mensen! :D

Ik geef het paard niet de schuld hoor. Ik zie het als een uitdaging om de oplossing te vinden.
Komt vanzelf wel een keer goed. Blijven oefenen dus!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:52

Was ook een geintje Zooist ;)

@Doubtless: laten we het er maar op houden dat ik daar bijna 15 jaar gelest had, toen had ik het gevoel dat ik aan wat anders toe was.
In die periode heb ik ook besloten te stoppen met dressuurwedstrijden (was M2) en alleen nog te springen (op wedstrijd dan hè, thuis rijd ik vaak dressuur ;) ).
Heb ook CR-les, en dat bevalt in principe goed, maar zou graag regelmatig dressuurles hebben waarbij er wat meer aandacht is voor hoe mijn paard loopt.
Meest ideaal zou zijn een springinstructeur die me ook dressuurmatig verder kan helpen, maar dat wordt helemaal een speld in een hooiberg vrees ik :o.
Laatst bijgewerkt door Rhys op 05-03-12 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:52

Morgen!

Ik vind Janus leuk!!!!!
Suus, leuk dat je paard zo spiegelt, leer je een hoop van!
Amanda, balen zeg van Jim!
Zoo, ik zou zo gauw ook geen tips hebben voor je onderbenen, misschien gewoon even accepteren dat het nu zo is, en dan blijkt het straks over een paar maanden misschien al de helft minder!

Ik heb welgeteld één keer les gehad vorige week en nu is het gelijk weer afgelopen! Wel logisch hoor, onze stal is uit voorzorg op slot, drachtige merrie ook nog staan en staleigenaresse redeneert heel simpel, echt tegenhouden kan ze het niet maar door deze maatregelen te nemen, heeft zij haar verantwoordelijkheid genomen, de rest is aan de paardeneigenaren! Merendeel is er gelukkig wel serieus bezorgd over.

Alf heeft het hele weekend feest gevierd met mijn nichtje op zijn rug. Ik moest er vreselijk om lachen want hij ging in slowmotion, kop de lucht in, lekker de bak rond. Kind was helemaal dolgelukkig!!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:06

Ahw <3 dat ziet er lief uit daffodil,
Welkom Laura, er is altijd plek voor nog meer mensen :j

Ik ga mij vanochtend maar weer eens bezig houden met stopjes. Kid is daar erg goed in, vanuit spetterharde galop, Boem Ho. Maar dan lig ik op haar nek en zij moet nog meer op de achterhand stoppen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:17

Aaah, wat schattig <3

Welkom Laura :D
Knap dier hoor!

JK :')
Ik zie het helemaal voor me :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:35

hahaha en nu heet ik Suus. Nee... Suus is het paard... :)
dus niet paardverwarring maar mens/paard verwarring... ach... dier lijkt op baasje of andersom :D
Suus is idd een goede spiegel, maar ook wat te sensibel.. dat maakt het nog lastiger.

Zooist.. heb het denk ff gemist.. maar heb je nieuw zadel? of wat is probleem met huidige zadel?

Benen lang maken vind ik ook lastig.. van KT moest ik mijn benen iets naar achterendoen voor mijn gevoel. Daardoor sloot ik aan op de buik ipv afhangend er net niet tegen aan.

_O- de noodrem zit er dus op bij Kid.
zou graag eens kid rijden... lijkt me te gek :o

daffodil... ziet er heel gezellig uit. 't plezier straalt eraf :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:37

justkid schreef:
Ik ga mij vanochtend maar weer eens bezig houden met stopjes. Kid is daar erg goed in, vanuit spetterharde galop, Boem Ho. Maar dan lig ik op haar nek en zij moet nog meer op de achterhand stoppen.

Dat is altijd zo gaaf om te zien!
Bij ons op stal ook een paar westernruiters, maar volgens mij geen hele geschikte bodem ervoor. Hier wordt dus niet veel gestopt en geslide, maar als ze zich er eens aan wagen ben ik graag toeschouwer :D

Leuk filmpje daffodil :D Zoals SabM al zegt, het plezier straalt eraf!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:38

Ik heb een paard minder en daardoor een zadel over. Heb het andere zadel eens geprobeerd op Chee omdat ik met het huidige zadel wiebelbenen heb. Maar dat werkt dus niet.
Het huidige zadel past goed en het probleem ligt dus bij mij. Het was één van de tips die ik hier gekregen had. :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:43

Morning.... :Z

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:04

Was toch nieuwsgierig... Ff snel bij gelezen. Veel verhalen en geen tijd om t reageren, maar doordat jullie zo aan t nadenken zijn over alles, word ook ik aan y nadenken gezet. Niet dat ik daar nu wat aan heb op de piste.... Ben aan t solliciteren naar n functie tot sneeuwpop... Frappant is wel dat ik bij snelheid achterover ga hangen, net als met rijden. Mensen, veel plezier met rijden en ik ben jaloers op jullie!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:06

justkid schreef:
Ahw <3 dat ziet er lief uit daffodil,
Welkom Laura, er is altijd plek voor nog meer mensen :j

Ik sluit me volledig aan :j
Leuk Laura dat je je voorstelt. Wel grappig, ik heet ook Laura en geloof dat ik hetzelfde hoofdstel heb als jij :D
Alleen loopt jouw paardje (zeker voor de leeftijd vind ik) netter dan de mijne, haha.

Heb een ontzettende baaldag, moest naar therapie maar ben niet gegaan... Niet zo goed :=

Ook goedemorgen, ankem!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:07

ja en wij zijn niet jaloers op jou...
ook met skien is het zo dat je rechtop, met gebogen benen, verend in je knieen....moet blijven..succes! ;)