[INFO] Aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharon1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:18

Maar waarom maakt hij zijn passen dan wel veel ruimer?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:20

Sassii schreef:
Ik geef been en ik probeer het zo goed mogelijk met mijn handen te doen, zoals ik het ook in stap doe.

wat doe je dan met je handen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:21

sharon1997 schreef:
Maar waarom maakt hij zijn passen dan wel veel ruimer?

wsl omdat ze beter been geeft.

Sassii

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:27

Ik doe gewoon mijn handen uit elkaar, en ik kneed een beetje met de teugels en trek er een beetje aan. Zo reageert ze daar ook goed op in stap.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:38

Dat is niet nagevelijk rijden...

sharon1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:01

Maar nadat ze er op was geweest, ben ik er ook weer opgegaan en toen gaf ik ook kleine kneepjes op de binnenteugel en maakte hij zijn passen ook veel ruimer.. misschien kan ik het een keer filmen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:16

Sassii schreef:
Ik doe gewoon mijn handen uit elkaar, en ik kneed een beetje met de teugels en trek er een beetje aan. Zo reageert ze daar ook goed op in stap.

dan loopt ie in de krul, maar niet aan de teugel.
Geen kneepjes geven, niet trekken en niet je handen uit elkaar (vast) zetten.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:22

Oke, bedankt voor de tip, maar hij loopt wel gewoon aan de teugel in stap hoor. En dan doe ik precies hetzelfde...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:35

Sassi

Dan zou ik graag er foto's willen zien, zodat je jou mening kan onderbouwen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:36

Sassii schreef:
Oke, bedankt voor de tip, maar hij loopt wel gewoon aan de teugel in stap hoor. En dan doe ik precies hetzelfde...

nee, dan loopt ie in de krul.
Je moet dat echt niet meer doen :n

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:40

Sassii schreef:

Ik denk dat je niet echt weet wat aan de teugel rijden is. Met de manier die jij in stap toepast zorg je ervoor dat je een druk in de mond creëert die zodanig pijnlijk of irritant voor het paard, dat hij die druk probeert te ontwijken door zijn hoofd te buigen en in een krul te gaan lopen. Dit is dus niet de juiste manier en dit is ook niet aan de teugel lopen maar in de krul lopen.

NienkeAnton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:56

Sharon, waarom zou je je paard inderdaad niet een beetje begeleiding geven bij het onspannen lopen. Later kun je altijd proberen of hij het uit zichzelf doet. Met name als je paard hypermobiel is is het eigenlijk geen probleem voor hem. Als je al de voordelen van het niet meer door de benen zakken, het beter lopen en de achterhand gebruiken afweegt tegen wat kneepjes waar je later mee kunt stoppen om te kijken of hij er beter op is gaan lopen dan zou het voor het paard toch fijner zijn om niet meer door zijn benen te zakken en meer zijn rug te kunnen gebruiken. Ik zou het gewoon proberen en je kunt altijd kijken hoe het verloopt. (:

sharon1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:13

Arnold is idd hypermobiel en ook erg flexibel hahah

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:53

NienkeAnton schreef:
Sharon, waarom zou je je paard inderdaad niet een beetje begeleiding geven bij het onspannen lopen. Later kun je altijd proberen of hij het uit zichzelf doet. Met name als je paard hypermobiel is is het eigenlijk geen probleem voor hem. Als je al de voordelen van het niet meer door de benen zakken, het beter lopen en de achterhand gebruiken afweegt tegen wat kneepjes waar je later mee kunt stoppen om te kijken of hij er beter op is gaan lopen dan zou het voor het paard toch fijner zijn om niet meer door zijn benen te zakken en meer zijn rug te kunnen gebruiken. Ik zou het gewoon proberen en je kunt altijd kijken hoe het verloopt. (:

Ik krijg het idee dat je Sharon kent.
Ik heb even hypermobiel opgezocht, want had daar nog nooit van gehoord. Wat ik van mensen heb gelezen met deze aandoening is dat ze er pijn aan hebben.
Een paard begeleiden bij het ontspannen is goed. Kneepjes geven zorgt juist eerder voor spanning en zo leert Sharon het ook nog verkeerd aan.
Kneepjes zijn ophoudingen en geef je steeds tot het paard gaat zakken in de hals. Dwz dat je aan de voorkant bezig bent om een krul te krijgen, terwijl je juist aan de achterkant moet beginnen om de achterhand te activeren en het paard zo "over de rug" te laten lopen, dan wanneer de aanleuning goed is (licht contact met de mond) krijg je dat het paard aan de voorkant aan de teugel gaat lopen. Het is dus een resultaat dat alles klopt. Door aan de voorkant te klooien, gaat het paard niet over z'n rug lopen. Nu kan het met een hypermobiel paard misschien "wel lukken", maar dat voornamelijk omdat deze lichamelijk pijn heeft en dus anders kan reageren dan een gezond paard.
Feit is dat je hem met kneepjes zit te irriteren in z'n mond en daardoor een harde mond krijgt. Een paard zou aan 1 hulp genoeg moeten hebben, net als met been geven. Wanneer je teveel been geeft, gaan ze steeds minder daarop reageren.

sharon1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:14

Ooh mijn instructrice zei dat een paard hypermobiel is als hij relatief recht is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:33

sharon1997 schreef:
Ooh mijn instructrice zei dat een paard hypermobiel is als hij relatief recht is

zoek het maar eens op.
Aangezien hij door z'n achterbenen zakt lijkt hypermobiel te kunnen kloppen. (niet relatief recht, maar lange banden)
Paard is zeker niet van jou, of wel?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:41

misschien heb ik de oorzaak gevonden waarom hij zijn hoofd overdreven omhoog gooit. mijn zadel past niet meer. heb al met een andere gereden mr die lag ook niet goed. doe er nu tijdelijk een bontje onder tot ik een nieuw zadel heb. maar het rare toen mijn zadel nog wel paste toen deed hij precies hetzelfde.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:52

Hi :) mijn fjord heeft wat probleempjes met de nageeflijkheid in galop, sowieso is galop voor haar een moeilijke gang. Het duurde lang voordat de linker en rechtergalop er helemaal in zat en met de jaren gaat het beter :)
In de draf en stap loopt ze vaak gelijk laag zodra ik er op zit. Als dat niet zo is rijd ik veel voltes, slangenvoltes etc, dan ontspant ze vanzelf wel. Ik hoef daar dan weinig voor te doen tegenwoordig maar de galop gaat nog erg stug en een stuk moeilijker. Af en toe gaat eht goed maar vaak gooit ze dr koppie in de lucht, ze lijkt dan ook vaak op de linkerhand naar binnen te vallen en op de rechterhand probeert ze naar buiten te lopen. Ze heeft dan ook moeite zich te ontspannen, een recht stuk gaat wel maar een volte vindt ze gewoon erg moeilijk. Ik denk dat dit altijd wel een moeilijke gang zal blijven maar heeft er iemand misschien tips om haar toch wat meer te laten ontspannen in de galop? :)

sharon1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:11

Nee hij is niet van mij, het is mijn inrijdpaard.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:12

heidiLOVER schreef:
Hi :) mijn fjord heeft wat probleempjes met de nageeflijkheid in galop, sowieso is galop voor haar een moeilijke gang. Het duurde lang voordat de linker en rechtergalop er helemaal in zat en met de jaren gaat het beter :)
In de draf en stap loopt ze vaak gelijk laag zodra ik er op zit. Als dat niet zo is rijd ik veel voltes, slangenvoltes etc, dan ontspant ze vanzelf wel. Ik hoef daar dan weinig voor te doen tegenwoordig maar de galop gaat nog erg stug en een stuk moeilijker. Af en toe gaat eht goed maar vaak gooit ze dr koppie in de lucht, ze lijkt dan ook vaak op de linkerhand naar binnen te vallen en op de rechterhand probeert ze naar buiten te lopen. Ze heeft dan ook moeite zich te ontspannen, een recht stuk gaat wel maar een volte vindt ze gewoon erg moeilijk. Ik denk dat dit altijd wel een moeilijke gang zal blijven maar heeft er iemand misschien tips om haar toch wat meer te laten ontspannen in de galop? :)

Hoi Heidi,

Ik ga er even van uit dat jij een standaarduitvoering Fjord hebt en dat wat je beschrijft hetzelfde voelt als hoe ik het ken van veel Fjorden. Misschien heb je iets aan wat mij indertijd ook wel heeft geholpen:
Zorg er sowieso voor dat ze sterk genoeg is, met name in buik en rugspieren. En dat ze niet te vet is! Veel Fjorden zijn helaas baggervet en dat hindert echt. Waneer ze voldoende sterk is en niet te vet, ga je werken aan een RUSTIGE galop. Kijk maar hoe langzaam je haar kunt laten galopperen, maar wel mét behoud van het voorwaartse! Geen voorwaarts = geen nageeflijk ten slotte. Gewoon lekker oefenen op de rechte stukken.

Dan ga je rustig kijken wat je met de aanleuning kan doen. Waar ik me op moest richten was het 'lucht' creeren in zijn strot. Dus nageeflijk zijn in de mond en het op willen tillen van het middenstuk van zijn hals. (midden gezien tussen schoft en oren). Hij moest dus eigenlijk vanuit de bovenlijn van zijn hals dat stuk op willen tillen om zo aan de onderkant meer ruimte en flexibiliteit te krijgen. Het tegenovergestelde zie je vaak bij Fjorden, die van nature al wat gedrongen zijn aan de voorkant: zo'n stekerige hals die als een brok beton uit de schouder komt. Voor je gevoel moet ze met het hele stuk tussen de schouder en de oren juist een beetje omhoog willen veren, zonder dat het hoofd zelf omhoog gaat.*

Dit is ideaal om te oefenen op rechte stukken, of nog beter, lange mooie stukken buiten. Gewoon lekker kilometers maken in een rustige ontspannen galop. Wanneer dat lekker gaat pak je een keer een halve volte mee, dan een hele volte, enz enz. Langzaam opbouwen en gul belonen: elke goede pas getuigt van haar inzet. Met zo'n kort lijf is het echt moeilijk om overal maar even correct te buigen en dan ook nog in galop.

Hoe je dit controleert? Kijk maar eens naar haar hals wanneer ze 'aan de teugel loopt'. Welke halsspieren bollen op? Vaak is dat het stuk van het midden van de hals naar de oren. Wat je wilt zien is dat ook het stuk van de schoft naar het midden van de hals opbolt. Aan de bovenkant wel te verstaan, niet de onderkant :D

Ik weet dat het moeilijk is. Fjorden zijn kort in het lijf en lossen dingen graag op met kracht, of anders met snelheid. Souplesse vereist een kracht en balans waar ze liever met snelheid onderuit komen :D. Is ook logisch want juist dat is voor hen een stuk harder werken dan voor bijvoorbeeld een dressuurgefokte KWPN. Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is. Ik weet niet in hoeverre wat ik probeer uit te leggen verantwoordt is of overkomt. Ik heb best nog even zitten piekeren... "hoe verwoord ik dit op een begrijpelijke manier??" Maar ja, ik ben dan ook geen instructeur!

Succes,
Eke

*dit gelt natuurlijk voor de hele bovenlijn, van oren tot staart. Maar het hielp mij om mijn gedachten te richten op het stuk tussen schoft en oren. Daar beginnen veel Fjordjes namelijk het sterk maken en wegdrukken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:45

Kijk, daar heb k ook weer wat aan aangezien in een kruising fjord heb die nogal wanneer hij iets niet kent of moeilijk vind zijn kop omhoog gooit en zijn rug wegdrukt.

Mijn eerste tijdelijke slechtse (*Niet gebruiken graag) oplossing was mijn armen op slot zetten tot hij zakt en dan loslaten. Wat heb ik daarmee gecreerd? Een fjord met een mond als beton, waarvan zijn hele vertrouwen weg is en helemaal op nieuw kan gaan beginnen op de "juiste" manier. Het was altijd zovan: kop in de lucht en lopen maar.

Ik zit er nu al 8 maanden niet meer op, omdat ik hem gewoon eerst met mennen en longeren de spieren er op wil hebben, een osteopaat laten komen om zijn spieren lekker los te maken en dan weer even verder longeren en dan er pas weer echt op te stappen.

Met lange lijnen geeft hij soms zelf al na, maar dat is enorm moeilijk omdat je namelijk niet volledig met je armen kan volgen omdat je beide apart van elkaar beweegt. Soms geeft hij echt na, en dat merk ik ook, dan heb ik alles los in mijn bovenlichaam. Aan de lange lijnen verruim ik hem in draf maar laat hem ook (Op stemcommando, terug terug terug) verlagen van tempo en soms zet hij zelf verzameling in.

Met rijden moet ik straks enorm leren dat ik mijn handen niet vast ga zetten.

Maar die tips van de fjord ga ik zeker oefenen zodra ik er weer op zit. (Duurt nog wel een maand of 5 denk ik)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:15

Eke dank je wel, ik vind dat je het duidelijk uitlegt hoor :)
Ze is zeker geen dikke fjord, dat scheelt inderdaad wel heb ik al gemerkt. Buiten gaat ze er liever vandoor maar ik zal proberen je tips op te volgen, ze hoeft van mij ook niet perse heel laag, eerst maar eens een fijne volte kunnen draaien als de rustige galop etc lukt :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:41

sharon1997 schreef:
Nee hij is niet van mij, het is mijn inrijdpaard.

Heb je het al opgezocht?
Vraag me af wat je er nu van vind en of je hem nog wel wil rijden..
Vind het ook wel vreemd dat ze het nooit correct hebben uitgelegd wat het paard heeft. (imo niet netjes :n )

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:49

lelberse schreef:
misschien heb ik de oorzaak gevonden waarom hij zijn hoofd overdreven omhoog gooit. mijn zadel past niet meer. heb al met een andere gereden mr die lag ook niet goed. doe er nu tijdelijk een bontje onder tot ik een nieuw zadel heb. maar het rare toen mijn zadel nog wel paste toen deed hij precies hetzelfde.

Je zadel past niet meer omdat het zadel te klein is geworden? Dan zou ik er geen bontje onder doen, want dat is alleen maar extra vulling en daar wordt je zadel 'nog kleiner' van.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:55

hallo, mag ik me melden? ik lees voornamelijk even mee het is wel een interessant onderwerp.