Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:53

Hahahaha! Wat ik nu eigenlijk alleen in mijn les doe is het leren voorwaarts....
Dus een reactie krijgen op het been.

En pas als dat goed is mogen ze de teugels erbij nemen (die hebben ze wel vast maar mogen ze niks mee doen).

Maar dan mogen ze er nog niks mee doen op contact houden.

En om uit te leggen wat weerstand is en trekken (moeilijk begrip voor iedereen geloof ik) ga ik er naast staan en pak ik hun arm en trek ik ze opeens opzij ~~}>
Dan zeg ik: dit is trekken.
Vervolgens pak ik weer hun arm en zeg ik, ga eens achterover hangen, en dan bied ik weerstand.

Tada, helder!

En wat opvalt is dat veel mensen hun handen in de tumtum stoppen in plaats van voor zicht te houden. Die werken naar zichzelf toe ipv af... :')
Bij sommigen plaats ik daar wel leuke opmerkingen over :P

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:54

Mijn witje is dan kwa africhting nog lang niet zo ver als bv Goof, maar een ruiter die denkt te kunnen rijden komt van een koude kermis thuis. Had er een tijd geleden iemand die Z reed. Witje rij ik met stille handen en ze vroeg zich af hoe dat toch kon, nou zei ik, anders kan ze niet nageven. Zij er op en begon gelijk aan de voorkant te werken. Dus witje deed haar kaken op slot en kop in de lucht. En dan is het een echte dame die je niet moet beledigen. Want dat blijft ze gemakkelijk een uur, bij een vreemde ruiter. Beledig ik haar kan dat veel langer duren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:57

Zooist schreef:
Iemand die bezig is met hetgeen wat ze leren.
Ik geef nu ook les aan een meisje mety een fjordachtige pony en aan een vrouw met een kruising Fries/KWPN.
Verder een heel angstige dame en een hele drukke. Alles probeer ik zo goed mogelijk aan te passen aan de combi. Maar als ik zie dat paard/pony de rest van de week losgegooid wordt is het voor mij de laatste keer lesgeven geweest.

En terecht :j
Ik geef dan geen rijles, maar saxofoonles en ik heb precies hetzelfde.
Oefenen ze niet thuis? :evaw:
Ik hoef geen sterren in de les, maar wel mensen die gemotiveerd zijn.

Japeloup schreef:
En die mensen die denken dat het paard het allemaal kadootje geeft vragen zich nooit af hoe het komt dat ze zo fijn te rijden zijn. Ze denken zeker dat ze zo geboren zijn ofzo.

Niet? :? -O-

:')

Het lijkt mij heel fijn om eens op een paard te rijden dat het allemaal al kan.
Niet 1 die het vanzelf doet, maar wel 1 die exact doet wat jij vraagt. Of dat nou goed is of niet. En je dus laat voelen wat het juiste is.
Jim doet dat ook, maar we zijn allebei nog zo zoekende. Ik vooral bij mezelf, maar ik kan het niet altijd vinden.
Jim is zoekende omdat ik zoekende ben. Of juist dingen doe die niet volgens het oude (verkeerde) patroon zijn en hij het niet kent.
Dan vindt hij het moeilijk, of begrijpt het niet en krijg ik soms wat aparte reacties die ik niet helemaal kan plaatsen :=
Komt wel goed hoor! Maar zou zo graag eens willen voelen wat het juiste is, zodat ik het ook juist over kan brengen op Jim.

Zoo: tumtum :')
Maar herkenbaar :j
Ik moet nu mijn handen hoger houden. Raar gevoel! Maar zo kan ik er geen spanning opzetten en naar mij toe trekken inderdaad en moet ik bewust vragen op de momenten dat het nodig is. Jim reageert er fantastisch op!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:58

_O- ja ja dames moet met respect behandeld worden.
Suus is ook zo... jij doet lelijk tegen mij... prima...F*ck it. Ik doe niets meer wat jij wilt :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:58

schaamhaar kammen noem ik dat :P ik leg het uit als een veigheidsgordel zijn dat met die armen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:06

Het lijkt toch wel erg leuk om eens bij kt te kijken, bij een heleboel dingen die jullie beschrijven heb ik echt :?
Misschien ben ik ook wel een hele lompe ruiter hoor :D
Hoe merk je dat je paard moe is of spierpijn heeft?
Kid gaat altijd gewoon lekker door, volgens mij kan ik daar een half uur op galopperen zonder dat ze daar last van heeft. Even op adem komen moet ze soms wel maar daarna galoppeert ze net zo makkelijk weer verder.
Ik weet wel waar ik uiteindelijk naar toe wil maar wat ik oefen laat ik altijd afhangen van wat ik tegenkom.
Soms ben ik echt puur mezelf aan het trainen (benen stil houden in galop bijv) Soms heeft Kid een lesje stilstaan of snel reageren nodig. Dan stapt ze al weg als ik net zit en daar heb ik zo'n hekel aan dus dan doen we gewoon een lesje stilstaan of werk ik aan reaktievermogen (dat vind ze uiteindelijk heel erg lollig en daar wordt ze heel snel van) Eeen andere keer leunt ze me net teveel tegen mijn been nou ja er is altijd wel iets van de basis dingen om te trainen en pas als alles los en soepel en naar mijn hand staat kunnen we extra/nieuwe dingen trainen.

Maar t is bij mij altijd heel simpel dus zo min mogelijk doen, paard moet lopen, ik mag haar niet hinderen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:08

het niet hinderen zou voor mij wel eens goed zijn.
Eigenlijk ben ik niet snel genoeg voor Suus. Ik ben niet snel genoeg om haar plotselingen tempo verandering goed op te vangen in mijn balans. dan ga ik pielen en gaat zij klieren... eigenlijk moet ik zo'n soort stoomtrein hebben die denkt... toedeloee ik blijf doen wat ik doe totdat jij het goed doet...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:09

Oehh....die begrippen hier.....:D
Armen zijn nog een punt van aandacht voor mij voor de komende tijd. Maar ik weet dat het bij mij uit de schouders komt. Daar zit veel spanning, die weer voortkomt uit stress van bijvoorbeeld het werk. Ik gung mezelf weinig rust tijdens het werk. Ik zit constant in een alerte houding, soms met de schouders letterlijk onder mijn oren. Ik zou zo nu en dan wat meer plumpudding moeten zijn.

Wat lesgevers betreft...durf bijna niet te vertellen hoeveel ik er heb gehad. Het gaat mij om de benadering. Ik ben perfectionist. Ik heb een aantal gehad die me vanuit de hoek van de bak toeschreeuwden. Ik ga dan spannen. Meer been, meer been. Hup been zowat in de kramp en een paard dat er nog veel harder tegenin ging. Werkte gewoon niet. Nu sinds huidige juf leer ik dat ik met minder veel meer bereik en dat is fijn. Ook wat ik mijn eigen lijf en adem kan bijdragen..

Ik ben er nog lang niet, maar het begin is er..
Laatst bijgewerkt door ankem op 21-12-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:09

SabM schreef:
het niet hinderen zou voor mij wel eens goed zijn.
Eigenlijk ben ik niet snel genoeg voor Suus. Ik ben niet snel genoeg om haar plotselingen tempo verandering goed op te vangen in mijn balans. dan ga ik pielen en gaat zij klieren... eigenlijk moet ik zo'n soort stoomtrein hebben die denkt... toedeloee ik blijf doen wat ik doe totdat jij het goed doet...

Die heb je dus!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:13

nou nee volgens mij niet :o? Want ze loopt ook door mijn hulpen heen.
Als ik ze goed doe doet ze het nog niet altijd.

Maar ik moet zeker sneller worden en beter leren aanvoelen. maar dat vind ik moeilijk :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:14

Dat heeft tijd nodig. Tijd en bewustwording. :j

ankem: die schouders. Zo herkenbaar! Ik heb dat ook, door mijn werkhouding zit ik soms te gespannen in het zadel.
En minder = meer :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:15

SabM schreef:
nou nee volgens mij niet :o? Want ze loopt ook door mijn hulpen heen.
Als ik ze goed doe doet ze het nog niet altijd.

Maar ik moet zeker sneller worden en beter leren aanvoelen. maar dat vind ik moeilijk :o

Niet om vervelend te zijn maar dan doe je het dus nog net niet goed...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:16

Mijn paardje reageert echt heel goed op zit, ik had een keer een meisje mee van een jaar of 13 die nooit had paardgereden Kid was zo lief ze volgde gewoon de zit en liep prachtig travers ik zal eens kijken of ik daar een duidelijke foto van heb. Meisje wist echt niet wat ze deed maar Kid ging gewoon netjes onder haar lopen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:16

@ japeloep.... dat zal ongetwijfeld! :o
Maar ik weet zeker dat ik dinsdag goed deed; kleine ophouding, diep zitten, hakken naar de grond, benen aangesloten, diep uitademen en denken halt...
toedeloe dacht suus :') en ze huppelde vrolijk verder
Laatst bijgewerkt door SabM op 21-12-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:17

Amanda schreef:

ankem: die schouders. Zo herkenbaar! Ik heb dat ook, door mijn werkhouding zit ik soms te gespannen in het zadel.

Hoe doe jij dat met de schouders tijdens het rijden?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:17

SabM schreef:
HAHA dat zal ongetwijfeld!
:o

Maar het mooiste is dat jij je dat beseft, vele niet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:18

oh geloof me ik mis meer dan de helft _O-
mss moet suus met bordjes werken....
"uh wat wil je nu?" of "zeker weten halthouden?"

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:21

ankem schreef:
Amanda schreef:

Hoe doe jij dat met de schouders tijdens het rijden?

Ik stap altijd in met lange teugel. En die tijd gebruik op mijn schouders los te maken.
Draaien met je schouders, bewust aanspannen, even vasthouden en weer loslaten.
Eigenlijk gewoon jezelf loswerken.
Dan bewust gaan zitten op je zitbeenknobbels, je benen af laten hangen, rug recht, voorgevel naar voren (borstbeen als het ware iets optillen), schouders ontspannen laten hangen.
En als ik mijn schouders ontspannen kan laten hangen pak ik Jim pas op.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:23

Wat ik doe en mijn leerlingen leer is beginnen thuis met 2 glazen water, hou ze voor je vast in de positie van je teugelvoering. Dan je schouders kunnen draaien (naar achteren) zonder water te knoeien en zonder de rest van je lijf mee te bewegen. Dus zeker iets om voor de spiegel te doen. Als dat lukt dat zelfde kunnen op je paard, als je dat kan weet je bijna zeker dat je je schouders los hebt.
Bij het begrenzen ook bewust voelen dat je je buikspieren en je onderarmspieren gebruikt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:26

Dat met die schouders heb ik ook AnkeM en Amanda...heel herkenbaar. Vooral bij stressmomenten en spannende vergaderingen idd.
Maar ik betrap mezelf er ook weleens op in alledaagse situaties, dat m'n schouders aangespannen zijn. Gevolg is dat ik er nu constant last van heb. In de eerste week van het nieuwe jaar heb ik een afspraak bij de fysio hiervoor. Ben benieuwd, hoop dat die mij ook kan helpen met recht(-er) worden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:34

Ik lees vanavond even verder. Niet teveel kletsen, anders heb ik het straks zo druk. Ik ga aan de kerstmaaltijd met de collega's en kids

SabM

ik heb meer spanning in me schouders idd als ik oplet dat ik me handen niet vast zet. HAHA blijkbaar moet ik dan iets anders vast zetten. Ik doe dan idd ook mijn schouders losmaken door ze te draaien en beetje schudden met hoofd (zoals die wiebel poppetjes in autos). vloeite de spanning weg dan kan ik weer verder.

SabM

Veel plezier.
idd niet teveel kletsen... ik heb verjaardag vanavond ^)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:26

Ohhhhhhhh, die schouders! Hoe herkenbaar. Ik loop, zit, sta met opgetrokken strakke schouders. Ik verdenk mezelf ervan dat ik ze zelfs in m'n slaap nog vast zet.......... >;) Wat een ellende is dat om af te leren zeg. Ik probeer er heel bewust steeds aan te denken, maar het gaat iedere keer weer fout. En als ik m'n schouders/armen dan ontspan open ik ook gelijk m'n hand, waardoor de teugels weer te lang worden. Zucht........... ik leer nooit paardrijden geloof ik........... Maar goed, we blijven moedig dooroefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:34

Roxx: koopt een flexiboog, dan leer je 't wel af }>