Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:17

Hey!
Ik heb mijn paard helemaal niet laten keuren }:0 . Ik was gaan kijken voor een stal (waar ik nu sta) en ik ging dan ook op zoek naar een paard om daar te zetten. Nu verkoopt de eigenaar van de manege dure springpaarden. Maar dat was natuurlijk niets voor mij, maar iemand dat daar ook op pension stond verkocht haar paard. Dus wij eens gaan kijken naar dat paard en daarna ging de eigenaar van Abra contact opnemen met ons. Volgende dag telefoon gehad en dan ben ik hem gaan proberen. Gekuist opgezadeld en gaan rijden in de buitenpiste en ook nog even wandelen. Super braaf paard dus. Daarna nog een paar keer gaan proberen zonder eigenaar en een les genomen.
Ik denk dat het een week later beslist was, we zouden hem kopen. En dus is hij gewoon in zijn eigen stalletje blijven staan en alleen van eigenaar gewisseld. Later bleek wel dat zijn tanden al heel lang niet meer gedaan waren, maar voor de rest is hij super gezond. *\o/*

Het rijden gaat momenteel wel niet zo goed. Ik heb echt een slecht gevoel over de les van zaterdag, we stuiten steeds op het zelfde probleem al een hele tijd en het geraakt maar niet opgelost. Dat is erg frustrerend!
Gisteren had hij rustdag gehad, lekker op de wei en daarna even spelen in de piste }> .
Vandaag ging ik weer rijden. Ging eerst ook niet fijn, hij wou niet vooruit dus teugels los gelaten en goed vooruit gereden tot hij wat los kwam en dan zo wat geslalomd , wat hij dus wel goed doet…
dan teugels weer aangenomen maar hij wou zijn bit niet aannemen. Terwijl dat net de laatste tijd beter ging . En dan raak ik zo snel gefrustreerd en zet mijn handen veel te breed en laag in de hoop dat hij zou zakken. Wat dus helemaal fout is.. (gelukkig) werkt hij dan nog niet mee. Dus wat gaan halthouden. Zou een tijdje blijven staan tot ik weer ontspannen was ( dan briest hij gelijk ook, dus we waren beide er echt gespannen van geworden). Dan met langere teugel grote voltes gedraafd en dan begon hij zowaar te ontspannen en zakt hij mooi in mijn handen! Erg fijn. Ik denk dat ik de volgende dagen zo voort ga rijden, met wat langere teugels. Dan nog wat gegalopeerd, ik heb gemerkt dat ik dan erg mijn handen vast zet waardoor ik geen contact kon houden en Abra helemaal uit elkaar loopt. Dus daar extra opgelet en hij liep al veel lekkerder als ik mijn handen mee beweeg. In de rechtergalop doe ik toch wel iets erg fout want daar springt hij steeds over naar de andere galop en terug. ( Jaja wij kunnen vliegende galopwissels, al zijn ze niet de bedoeling…) ~~}>
Ook denk ik er over nu een tijdje geen les te nemen en eerst wat zelf te oefenen, want nu is dat toch alleen maar frustrerend…

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:33

Suus heb ik niet laten keuren, was er toen niet mee bezig 8)7 Ze was niet duur dus vond het niet nodig. Wel kleine keuring gehad voor de verzekering.
Achteraf blijkt ze wel wat leed te hebben meegemaakt, grof in gereden met schoppen en slaan, letterlijk de trailer in geslagen en grof en ruw behandeld. En dat met haar natuurlijke heethoofdigheid en aanleg voor stress is niet slim geweest. Ze was altijd hyper allert en direct klaar om weg te rennen of te vluchten. In het begin moest ik me altijd rustig melden bij haar box. Beetje tegen haar kletsen en dan pas na paar minuten stal in. Anders zou ze me er zo uit trappen. Vertrouwen in de mens had ze niet echt. Gelukkig is ze 180 graden gedraaid. Ze is rustiger geworden sinds ik haar heb al is het soms een ETTERB*K.. zoals vanavond _-:( _-:( Ze kan zo goed het bloed onder mijn nagels vandaan halen }:) Ben een uur bezig geweest met veel stap en proberen rust te houden en krijgen in haar. Ze wilde echter alleen maar schrikken .. VAN NIKS... en dan mij eraf proberen te krijgen :O lukt toch niet!! Na de 2e keer krijgt ze een mep voor haar hals. ben er niet van gediend en dat weet ze. En wat doet het kleine etterb*kje... wel ja dan gaan we gewoon in linkerstelling lopen door de bak, ongeacht of we nu links of rechtsom rijden.. ZUCHT!!!!! Heb het geprobeerd te laten gaan en gefocused op onder me blijven, vertrekken vanaf achterbeen en keer op keer halthouden. Ze gaf niet op en bleef klieren. Misschien had ik af moeten stappen maar ben na 1 keer boos worden gewoon rustig doorgegaan :x >;) met kleine simpele dingen vragen.
Maar ze heeft het me niet makkelijk gemaakt vandaag ^) Besloten morgen naar buiten te gaan met haar, misschien dat ze er van op knapt -O-

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:35

oh enne... ze is niet duur dus bied maar :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:41

Soms heb je van die dagen........ dan wil het gewoon niet....... ken het. Soms kun je dan idd maar beter ophouden, want beter wordt het toch niet...... zo frustie....
Respect voor je geduld trouwens, ik vind het knap....... moeilijk hoor. Abra, wat een mooi verhaal!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:09

SabM schreef:
oh enne... ze is niet duur dus bied maar :Y)

_O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:35

@ abra, waar loop je tegenaan dan in je les? misschien kunnen we je helpen?
haha sabm, arme stoute suus :') het is dat je wei niet naast die snelweg loopt, wiite letters 'te koop ' erop en klaar ben je 8-)
ik geloof dat gisteren stoute paardendag was, ik heb [en daar lieg ik echt niet om] zeker 5 mensen horen mopperen over de ongehoorzaamheid van hun paard ;daar tel ik jullie nog niet eens bij.. en dat t opvallend was -waterbakken van muur ,kapotte longeerzweep ,aan de kletter en gewoon niet geconcentreerd te krijgen...dus zeg het maar <<)
ik ga zo voorwerken, morgenochtend naar de efteling dus op stal van alles klaarzetten en briefjes schrijven voor de mensen die alles voor me opvangen..boodschappen doen [want we gaan in een huisje!!] tassen inpakken [want ik sta van half 4 - half 10 in een paar rijbanen en ik ben aan wijn en voer toe als ik thuis kom] als t me ff lukt lees ik vanavond nog wel weer even of ik probeer via mn mobiel te bokken...toei! :evaw:

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:56

Het probleem is dat ik hem moeilijk gedraaid krijg. Vooral als ik de volte moet verkleinen of gewoon een kleine volte moet rijden. Vooral op rechts bij de kleine volte loopt hij opzij ipv te draaien. In galop heb ik het gevoel dat we uit de bocht vliegen, dus ook dat hij niet goed draait. En ik heb dan het gevoel dat ik helemaal in de knoop er op zit en weet niet wat ik moet doen... En in theorie is het makelijk, buiging om binnenbeen (dan begint hij al opzij te gaan) en begrenzen met buitenbeen en buitenteugel...

@knollentuin: veel plezier in de efteling morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:01

@Abra_: Dat kan ook best een balans-kwestie zijn, dat hij uit balans raakt en daardoor over de buitenschouder wegvalt. Toen ik ponylief net had vlogen we ook wat uit de bocht in galop, en kleine voltes daar waagde ik me niet eens aan. Het voelt inderdaad heel ongemakkelijk Nu zijn we een jaartje training verder, en loopt hij de voltes 15 m in galop met twee vingers in de neus en in draf de wendingen van 10 meter. Dat kan bij jou makkelijk hetzelfde gaan, geef niet op :)

Realiseer je dat je je paard helemaal geen steuntje geeft aan de voorkant, met deze manier van rijden, terwijl veel paarden wel gewend zijn om van voor vast gehouden te worden. Als ze dat ineens niet meer hebben moeten ze echt weer leren balans te houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:03

Via Apple heb ik de link van dit topic gekregen.
Ik heb een aantal pagina's door het topic heen gelezen en wat een herkenbare verhalen!
Mag ik hier mijn (en Jims) verhaal ook neerzetten? Ik ben wel benieuwd wat jullie er van vinden en wat voor oplossingen jullie voor mij hebben.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:08

Amanda, welkom, natuurlijk mag je je verhaal er uit gooien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:08

Ik heb gedroomd over SabM :+ Ik droomde dat ik in de auto door Lisse reed en dat SabM daar langs de weg met Suus aan het rijden was. Ik zwaaien en ook nog denken 'goh, die zijn redelijk ver van huis en ook nog rijdend langs een redelijk drukke weg'.
Bij deze dus :))

Wat ik merk met Daisy is dat ze juist enige steun aan de voorkant wil. Als je haar helemaal los laat aan de voorkant dan heeft ze al snel zoiets van 'zoek het dan maar helemaal zelf uit, ik doe niets'. Met enig contact merkt ze dat je er bent. Dais is nu eenmaal een teamplayer.

Hee Aman :D :D

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:11

En als ik je zeg dat hij in de wendingen ook heel vaak versnelt en inderdaad ook steun zoekt in mijn handen. Klopt dat dan ook? Of soms blokeert hij ook en zet zijn vooruit af. ..
En wat kan ik dan doen om de balans beter te krijgen? Gewoon verder rijden en hem sterker laten worden?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:14

ga eens op de binnenhoefslag rijden rechtsom en linksom en houdt je paards hoofd recht ,geen stelling aan nemen en ga dan eens voelen op welke hand het de meeste moeite kost om precies daar te blijven rijden, niet naar de hoefslag en niet verder naar binnen. daarna rij je hetzelde met stelling naar binnen, ook voelen..daarna weer een paar rondjes op binnenhoefslag maar dan met stelling licht naar buiten...
zoals ik het lees loopt je paard over de linkerschouder weg. de kunst is dan om je paard zo recht in het lichaam te kunnen houden dat hij de schouders recht voor de achterhand houdt of de achterhand recht achter de voorhand ..op het moment dat je zo een paard in stelling rechts laat lopen zal ie eerdere geneigd zijn uit te zwaaien-zijwaarts te gaan en in galop is de onbalans zo groot dat het paard snelheid en zn hele lijf in de strijd gooit om overeind te blijven,jij moet dus je paard helpen met de buiging in het lijf niet te groot te maken

toevoeging, steeds terug naar het stap of halt houden op het moment dat je voelt dat je paard naar voren gaat lopen\hangen richting de voorhand,als je paard op de stop gaat heb je hoogstws de voorhand recht voor de achterhand waardoor het voor hem voelt of de kruiwagen in ene vol belast wordt en dus net te zwaar wordt. even terug en weer wegrijden

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:21

Ik zal dat straks eens proberen en het resultaat aan jullie laten weten!
Hey Amanda!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:22

@ Abra
Ik lees je probleem en lees gelijk iets waar wellicht een stukje van je probleem kan zitten. En denk dat Blijheid ook zeker een goed punt heeft.
Je schrijft:
Citaat:
En in theorie is het makelijk, buiging om binnenbeen (dan begint hij al opzij te gaan) en begrenzen met buitenbeen en buitenteugel...

Veel ruiters willen te veel met hun binnenbeen zonder dat ze dan zelf in balans zitten. Stel je even voor: je zit recht op je paard en je geeft binnenkuit, doe je dit correct dan blijf je recht boven je paard. Maar ik zie heel veel ruiters die met het geven van binnen been, inknikken in de heup. Dan verplaatst je gewicht dus net de verkeerde kant op, en breng je je paard uit balans, maar net de verkeerde kant op.

Probeer eens niets te doen met je binnen been, deze alleen maar lang en los langs het zadel houden. Vooral je bovenbeen niet spannen, want daarmee wil je hem de ruimte geven om naar binnen te kunnen komen met de binnenschouder. Als je goed met je navel stuurt dan duw je als het ware met je buitenboven been je paard met zijn buitenschouder naar binnen. Dit samen met de begrenzing van je buiten teugel en dan heb je in basis al een mooie wending.
Ik zie het veel, mensen die uit volle macht proberen het binnen achterbeen onder de massa te plaatsen. Maar als je de buitenschouder voor het binnen achterbeen plaatst dat is veel eenvoudiger, want dan kunnen ze ook niet over de buitenschouder weg vallen.
Dus stuur de buitenschouder als eerste een wending in, niet de binnenschouder. Het enige wat je dan namelijk nog maar hoeft te doen is zorgen dat hij achter niet uitzwaait.

Je kan buigen om het binnen been op 2 manieren opvatten:
1) je duwt met je binnenbeen zijn ribbenkast naar buiten en begrenst met je buitenteugel en buiten been de hals en heup
2) je plaatst de buitenschouder naar binnen, je buitenbeen begrenst de heup, en je binnenbeen voorkomt alleen dat hij te veel naar binnenkomt en houdt de voorwaartse drang onder controle

Zoals je al leest ga ik voor optie 2

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:30

@apple... wat lief dat suus en ik in je dromen voorkomen :D

@ knollentuin... nou dan was het gisteren officiele Stoute Paardendag! Zal wel in het weer gezeten hebben :roll:
Gelukkig kom je me vrijdag weer redden := en is suus dan nog niet lief dan mag jij haar lekker rijden O:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:31

oeh jappeloup, jij gaat meteen een stap verder en verraad mn clou! ik was helemaal nieuwsgierig of ze er zelf achter zou komen wat er gebeurd als ze de bochten zou gaan rijden.. :P ..wij mensen willen nl alles zelf regelen en gaan dan dus sturen en handelen en doen dan allemaal dingen met ons lichaam om t vooralkaar te krijgen maar vaak zo dat we t ons niet eens meer bewust zijn wat we nou werkelijk doen om die bocht door te komen. dan zet ik er nog bij als vraag ; ? wat doet je paard als je de bochten doorrijd met zijn achterhand -linksom en rechtsom -laat ie m naar binnenvallen of loopt ie om de massa buitenom?

hihi sab, goed hoor ,ik heb dan toch al mn klo..klusjes op stal klaar en mn tuig schoon :P

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:33

Japeloup wat een duidelijke uitleg! Ik doe ook altijd teveel met binnenbeen als ik dit zo lees.
Dan is optie 2 voor mij makkelijker te snappen. Ga dat eens ff testen van de week.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:35

... rent naar haar auto om tuig op te halen op stal en te droppen bij Knollentuin... die heeft immers tijd genoeg! :Y)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:39

:P _O- helamaal een giller! komen ze hier morgen op stal hangt er in ene 6x zoveel tuig als anders..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:49

Hier dan het verhaal van mij en Jim.

Eerst een korte schets van mijzelf en paarden. Ik rij nu ongeveer 20 jaar paard. Eerst op pony’s begonnen en later overgestapt op paarden. Maar heel even op een manege, maar altijd verzorgpony’s en later bijrijdpaarden. Voornamelijk KWPN’ers, van jonge hengst tot oudere en ervaren merrie en alles wat er tussenin zit.

Na jaren te hebben bijgereden wilde ik een eigen exemplaar. Een grote pony/klein paard, (kruising met) iets stevigs, verkeersmak, enz.
Ik kwam uiteindelijk thuis met een 3,5 jarige haflinger waar de eigenaar niet meer op durfde te rijden en waar ik gelijk verliefd op was. Hij was verschrikkelijk ondeugend, dominant en een drama onder het zadel.

In het verleden is hij een soort manegepony geweest, te vroeg ingereden en is uiteindelijk verkocht omdat hij door hekken heen rende met kinderen, enz.

Ik heb eerst grondwerk met hem gedaan en ben er pas na 4 weken op gaan rijden. Hij kon alleen maar hard :=
Het heeft me ongeveer een jaar geduurd voor we in mijn tempo door de bak gingen. Toen ging hij kopschudden. Hij bleek een allergie te hebben voor zon, huisstofmijt, wat grassen en voedermijt. Advies: dag en nacht naar buiten.
Vorig jaar februari (ik had hem toen 1,5 jaar) zijn we verhuisd naar een stal waar hij dag en nacht naar buiten kan en sindsdien gaat het een stuk beter. Hij staat buiten met een neusnetje voor de zon en hij schudt nog wel wat, maar veel minder.

Aan de hand is het een fijne pony. Hij is wel wakker, maar vertrouwt me door en door en gaat waar ik ga. Hij is echt mijn maatje, ziet mij als leider en dat gaat echt heel goed.
Onder het zadel is het echter een ander verhaal. Voor hem zijn dat 2 verschillende dingen.
Hij doet braaf zijn ding, als ik maar niks van hem vraag. Ga ik wat vragen gaat het de ene dag heel goed en is hij bloedfanatiek en werkwillig. De andere dag doet hij het gewoon niet. Soms keert hij compleet in zijn eigen wereld en is daar bijna niet uit te krijgen. Hij gaat drammen, vol in de voorkant hangen, trekt zich uit de buiging en negeert gewoon mijn hulpen. Super dominant.

Met rijden draaien we nu in een cirkeltje. Hij is soms zo dwars, waardoor ik zo gefrustreerd raak en we daar eigenlijk niet uitkomen. Soms rij ik door en ga ik het gevecht aan. Soms stap ik maar gewoon af en begin ik er niet eens meer aan. Dat heeft gelukkig geen consequenties voor een volgende keer.
Geef ik hem zijn zin onder het zadel en laat ik hem bijvoorbeeld lopen zonder iets te vragen, dan heb ik zeker een week gedonder.

Mijn laatste wedstrijd was de druppel. We reden er onder de man naartoe en hij was eigenlijk heel braaf (hij heeft verlatingsangst en wil altijd snel terug naar huis, dus dat is altijd weer afwachten hoe het gaat). Met inrijden in de binnenbak liep hij super fijn. Lekker ontspannen, goed aan de hulpen. We komen naar buiten voor de proef, zijn kop gaat erop en hij deed het niet meer. Veel drammen, richting uitgang willen rennen, in de voorkant hangen, mijn hulpen negeren. Ik heb een dramatische proef gereden, hem genegeerd, op zijn donder gegeven, vooruit geschopt, op de rem getrokken, niets hielp. Tussen de proeven in moesten we weer in de binnenbak. Ik heb eerst maar 10 minuten gestapt met een lange teugel om mezelf even te ontspannen en te bedenken wat ik zou doen. Uiteindelijk heb ik hem weer wat opgepakt en nog wat rondjes gestapt en gedraafd. Heel braaf en ontspannen, ik kom buiten, weer niks. Weer hetzelfde. Hij ging gewoon zijn eigen gang.
Terwijl hij het makkelijk kan. Soms loopt hij zo fijn, dan kunnen we bij wijze van spreke een M-proef foutloos rijden. Maar soms zijn we niet eens B-waardig.

Ik heb zelf geen wedstrijdspanning overigens. We doen het puur voor de afwisseling en ik ga er zonder verwachtingen heen. En soms rijden we in de 190. Soms rond de 160 :+
Totaal afhankelijk van zijn of mijn humeur :o
Lessen doen we momenteel niet. Hiermee leg ik teveel druk op mezelf en op hem en dat werkt alleen maar averechts. Afgelopen week heeft hij vrij gehad en ik ben zondag weer gaan rijden. Gewoon heel simpel hoefslag, af en toe een volte, maar verder gewoon rechtuit. Ging echt heel fijn. Gister zelfde gedaan, met een balkje op E en op B. Ook heel braaf, los in zijn lijf en fijn. Pak ik hem meer op, gaan zijn kaken en hals vast en kan ik niets meer.

Ik zoek altijd de oorzaak eerst medisch, maar hij is in orde en zadel past goed.
Dan bij mij, en behalve wat frustraties kan ik het gewoon niet bedenken.
Hij is een geval apart. Ik ben echt gek met hem, maar hij kan de lol in het rijden zo verzieken door zijn gedrag.
En andersom overigens ook. :+
Zoals hij een spiegel is voor mij, zo ben ik dat voor hem.

Hoe ga ik dit doorbreken?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:01

Hoi, amanda,welkom! en wat een paard heb jij :+ welkom bij de klup..
ik probeer even snel wat te reageren..moet tassen inpakken voor 3 dagen efteling en stallen doen..
als eerst zeg je hetzelf al, hij is dominant,en laat je zitten op het moment dat het tellen gaat..
het is zoals ik het nu lees ws een combi van een aantal dingen,waaronder zijn karakter en jouw aanpassing naar hem toe. ik denk dat jij je verwachtingen en je eisen naar je paard toe wel wat mag upgraden..je houdt al zoveel rekening met hem dat op het moment dat het ertoe doet hij niet luisterd omdat dat eigenlijk niet echt hoeft.
ik zou dus wel met hem gaan lessen en daarin een heel duidelijk verwachtingspatroon gaan maken,gehoorzaamheid aan de basis..controle op tempo,stuur en nagevelijkheid. meer niet maar wel structureel.
pft dit klinkt streng he? maar zoals ik het lees richt jij je hobby in om je karaktervolle haf in,en meneer vind t wel prima zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:07

Nee hoor, helemaal niet streng :D

Punt is dat ik dat al geprobeerd heb. En des te meer ik verwachtingen heb, des te rotter het gaat.
Des te minder verwachtingen, des te beter. Dan kunnen we ineens de sterren van de hemel lopen.
Het is dan echt niet zo dat ik niets vraag hoor, want ook dan moet hij gewoon flink aan het werk.

Ik wil graag weer les, maar ik weet van mezelf en Jim dat als we te snel gaan, 1 van ons blokkeert. Ik door hem of hij door mij.
Ik ga overigens de confrontatie ook gewoon aan. En soms is het na 5 minuten over en kunnen we fijn rijden. Soms zijn we 3 kwartier aan het vechten. Ik win uiteindelijk wel, want dat moet gewoon. Anders heb ik de weken erna een probleem. Alleen als het echt niet gaat stap ik af en stop ik er mee. Maar dat is het afgelopen jaar hooguit 2x gebeurd.
Hij is zo bereslim en sterk dat ik alles uit de kast moet halen om het te kunnen winnen. Af en toe een confrontatie is prima, maar niet elke keer. Ik wil ook wel eens gewoon lekker rijden :+

Verder is hij wel lief hoor :+

En veel plezier in de Efteling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:07

Wow Amanda, wat een verhaal......
Wat moet jij stapelgek zijn met Jim, veel mensen hadden hem al lang verkocht :j
Geen tips, wel respect voor je dat je je zo kwetsbaar opstelt.

:*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:12

Bedankt :o

Ik ben echt wel gek met hem hoor. Als hij aan de hand niet zo fijn was, had ik hem ook wel verkocht denk ik. Maar dan is hij echt mijn maatje en zijn we echt een team.
Hij is echt wel leuk van karakter. Wat dominant, maar als hij zijn plek weet is het goed. Hij is ontzettend grappig, goudeerlijk en verschrikkelijk ondeugend.

Maar onder het zadel is hij heel anders. Het heeft ook wel deels met zijn karakter te maken, maar ook wel met zijn verleden. Slechte basis qua rijden, geen vertrouwen in de ruiter, aan andere paarden hangen.
En dat in combinatie met zijn karakter is gewoon niet zo leuk.

Overigens zal hij me er nooit afgooien. Dat heeft hij nog nooit bewust geprobeerd. Ben er tot nu toe 3x afgevallen en 3x omdat hij heel erg schrok. Als hij zo'n bui heeft dan dramt hij alleen en stopt niet met lopen, of dat nu in stap, draf of galop is, hij gaat in de teugels hangen en de rem is stuk. Maar hij gaat niet aan de kletter, dat kan ook gewoon in stap of draf. Ik heb alleen amper controle :+

En dat eerlijke is ook waarom hij er nog is. Hij is niet gemeen. Alleen ik kan er zo ook niet zoveel mee.