ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:26

Vandaag flink met de galop bezig geweest. Ging eerder heel goed maar ik vertrouw er niet meer op dat hij aanspringt en gooi dus de teugels los en spring eerst zelf aan uit het zadel. Als het te lastig wordt maakt hij zich nu ook heel sterk. Zeker als ik er niet aan blijf rijden en te passief blijf.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:18

Ik denk dat er zo niet goede afspraken gemaakt worden met je hulpen wat hij moet doen, eerst aan de longeerlijn de galop bevestigen met je stem voor je verder gaat, als dat goed is kan je het hem leren met je stem en de galop hulpen als je er op zit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:40

Ik meld me ook nog eens even. Mijn 3-jarige is vorige week na 3 maanden training naar huis gegaan. ikzelf en de eigenaars zijn tevreden over het resultaat, zeker ik telkens een week tijdens de hengstigheid amper iets kon doen.
In stap en draf loopt de merrie nageefelijk stuurt, stopt, neemt al lengtebuiging aan en kan enkele pasjes (2-3) wijken. Galop is nog wat onstabiel, maar ben er enkele keren mee op een renbaan geweest en daar galoppeerde ze netjes rechtdoor (weinig gezwalp, vrijwel continu tussen 2 benen) en begon ook daar langzaamaan te ontspannen. Hopelijk groeit ze nu nog wat in de winter

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:19

Jammer dat je tijdens de hengstigheid niet zoveel kan. Gelukkig is mijn merrie vrij hormoonloos op dat gebied.
Op de renbaan zei je? Daar heb ik nog nooit over nagedacht om te doen maar ik kan de insteek wel begrijpen hoor. Ik sta na 40 meter aan de andere kant en dan moeten we alweer de bocht om met als gevolg extra inspanning. Maar ik hou het toch eerst maar even bij het werken in de bak.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:29

idd renbaan, ik had in de rijbak het gevoel dat ze van de in bocht in de andere draaide en hier heel erg onzeker van werd (hangen in de hoeken en uiteindelijk op een volte van 15m draaien). 900m "rechtdoor" heeft hier veel verbetering in gebracht, eerste keer ging ze telkens na +/- 100m terug in draf (in rondje door de bak), maar uiteindelijk galoppeerde ze dapper door en kon ze ook in die galop ontspannen en ging galop in de bak ook iets beter... Ik had de eerste keer wel een leaderpaard, anders was ik nooit rond geraakt :+
Zo extreem hengstig als haar heb ik nog nooit een merrie geweten. Ik kon zelfs de stal niet mesten als ze erin stond, die liet mij niet gerust en zou me gewoon tegen de muur geplet hebben (komen presenteren en als je ze probeerde weg te duwen tegenduwen)

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:06

ook weer eens een berichtje van mij, over de vorderingen..
ik heb eergister ook op Fadigho gereden, weer aan de longeerlijn omdat we geen bak hebben ..
hij was erg fris, maar tjsa wat wil je dan als het heel hard waait, het gaat opzich wel steeds beter
maar aangezien ik niet veel kan rijden vooral nu het slechte weer eraan gaat komen en hij zsm gecastereerd word gaat t niet zoals het moet gaan ;( hij boekt opzich wel vooruitgang maar hij vind het soms moeilijk met iemand op zijn rug dus daarom doen we ook rustig aan met het rijden. ik ben er vanaf gevallen ( haha, geen pijn gedaan en meteen weer erop gekropen ) .. daarna nog een kwartiertje door gedraafd, en veel overgangen maken. galop kan hij nog niet, is het nog te ingewikkeld dus daar wachten we nog mee ! en sinds een tijdje begint hij te merken dat hij een hengst is, vandaar dat ik hem zsm wil laten castereren :) Groetjes.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:45

montyjansen schreef:
Ik denk dat er zo niet goede afspraken gemaakt worden met je hulpen wat hij moet doen, eerst aan de longeerlijn de galop bevestigen met je stem voor je verder gaat, als dat goed is kan je het hem leren met je stem en de galop hulpen als je er op zit.

Aan de longe is het geen probleem. Hij springt zo op stem aan, ook als ik erop zit. Alleen voel ik me dan zekerder en laat hem zelf aanspringen. Nu ik los rij, vertrouw ik zelf niet op mijn hulpen. Leg dus mijn buitenbeen terug maar ga zelf uit het zadel en steek mijn hand naar voor voordat hij aanspringt. Hierdoor wordt hij niet ondersteund, valt uit elkaar en gaat harder draven. Wat beter werkte is aanspringen vanuit stap maar dat lijkt me wel erg zwaar voor hem dus dat wil ik niet standaard doen. (hij reageert dus wel op de hulp, in stap blijf ik rechtop zitten).
Ik moet dus strenger voor mezelf zijn en meer op de hulpen vertrouwen. Als hij niet aanspringt is het niet erg maar hij moet niet onder me uit lopen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:26

Ik ben vanavond voor het eerst helemaal los opgestapt, in het donker en met de nodige plassen in de bak, en heb daarna een paar rondjes rustig door de bak gestapt. Het ging echt heel goed, ze stapte dapper door. Draf vond ik zelf nu niet verstandig, ik vond het zelf wel een beetje spannend en wou graag goed afsluiten. Wel een gaaf gevoel dit, dat ik gewoon alleen opgestapt ben. Ik ben ontzettend trots op mijn meisje.
Die van mij is trouwens ook moeilijk tijdens de hengstigheid, met name met binnen en buiten zetten.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:40

Dendrokleur je moet je zelf vertrouwen en aan je afspraken houden, anders snap je paard er niets meer van , zithulp binnen been op de singel buiten been naar achteren en aandrukken met stemhulp blijven herhalen desnoods klein tikje met zweepje. :(:)
Melrovers, iedere overwinning is een verbetering een stapje verder als je twijfelt niet doen, en anders ga er voor zonder het twijfel gevoel.
+:)+

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:59

*\o/* Ik heb voor het eerst gedraafd *\o/* Was wel spannend, ik was heel benieuwd wat hij zou doen. We draafden aan, hij voelde heel erg uit balans, deed zijn hoofd naar beneden, ik denk oh-oh daar gaan we. Longeur zag het en spoorde aan door te draven en toen ging het hoofd weer omhoog. Wat terugvallen in stap, weer aandraven en uit zichzelf ging hij wat passen in galop. Afgesloten met een rondje of 4-5 achter elkaar netjes doordraven. Volgens mij goed zo toch?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:02

Vandaag ging het dus super. Sprong gewoon direct aan en ook gelijk in de juiste galop. Zowel links als rechtsom. Gek toch dat de ene en de andere dag zo verschilt. Gelijk ook wat geweken in stap en dat ging aardig goed dus ook in draf geprobeerd en verder van de hoefslag vandaan. Ook nog weg gereden en weer terug. Hij deed het erg braaf, heel even in het begin dat hij zijn hoofd omlaag deed en ging loswerken maar been erbij en hij was er weer. Liep ook niet aan de teugel te trekken, liet ik ook niet toe. Dan sluiten en been erbij tot hij weer makkelijk werd. En het meest blije ben ik met het uitstappen. Steeds aangetikt als hij sloom werd en niet op mijn been reageerde. Uiteindelijk zakte hij dus mooi naar beneden vanuit de schoft naar mijn hand. Eerder bleef hij makkelijk hoger in een afgebogen houding en wilde niet verlengen en verder zakken. Denk dat hij dus sterker is geworden en nu beter kan dragen?

Odeale, goed gedaan. En je hebt een goede hulp erbij die handig reageert. Ga lekker verder zo. En volgens mij heb je dus stiekem ook voor het eerst gegaloppeerd ;) .

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:13

Mooi dat het goed ging de galop maar laat je niet te veel verlijden met ooo dat ging goed, dat ook maar proberen, voor je het weet vraag je snel te veel, dan kan je een probleem paard maken, na vandaag komt er weer een dag, goed is goed. 8-)
Heel spannend een eerst draf, dan ook nog een galop, en een braaf paard daar na,helemaal goed toch. :j :j

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:50

Jezelf inhouden is inderdaad lastig. Zeker als het goed gaat. Aan de andere kant kan ik beter nu iets verruiming en terug meenemen dan als hij aan het bit blijft plakken want dan weet je vantevoren dat het niks wordt. Maar met poetsen en afzadelen erbij ben ik een uur bezig geweest. Dus dat valt wel mee. En ik moet er zelf voor waken om niet te lang met hetzelfde bezig te zijn. Dus 2x goed aanspringen is voldoende. In de les moet ik veel vaker en ook langer galopperen. Ik frustreer mezelf te snel als iets niet lukt, kan dus beter spelenderwijs iets erbij pakken en dat daarna weer laten liggen. Als ze het snappen blijft het wel hangen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:44

Hij is echt hartstikke braaf. En heb idd stiekum een half rondje gegaloppeerd :D.
Het is voor mij spannend omdat ik niet eerder op een onbeleerd paard heb gezeten. En moet ook zeggen dat als hij niet met alles zo braaf was geweest ik het ook niet had gedaan. Volgend weekend komt er iemand om te helpen, dat vind ik wel prettig. We doen het iig lekker rustig aan.

Grappig is dat als ik vertel dat ik er voor het eerst op heb gezeten de reacties heel verschillend zijn. De ene heeft nog nooit een paard gehad dat echt protesteerde terwijl het bij andere uitzondering is dat ze niets doen. Maar dan hoor je ook dat dus de eerste groep heel rustig aan doet en de ander het allemaal binnen vrij kort tijdsbestek gebeurd.

Ik kan verder dus ook niet veel toevoegen dan de ervaring die ik nu opdoe dus vandaar dat ik niet veel reageer.

Wat ik nog wel dacht Dendrofleur is of je scherp in de hoek/ een bocht aangaloppeerd? Dus niet op de volte maar echt een scherpe bocht, dan zit je automatich goed op je binnenbeen en als je dan rechtop blijft zitten dan geef je de hand ook niet teveel mee? Of naar de staart van paard kijken, zweepje in binnenhand en naar bekken laten wijzen en dan galop? Maar doe je vast allemaal wel :) . En consequent zijn dat is op elk niveau natuurlijk het codewoord :o .

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:54

Wat goed Oleale!
Kicken he!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:25

Eigenlijk galoppeer ik gewoon op de grote volte aan. Inderdaad werd eerder verteld dat je in een bocht aan moet springen maar dat heb ik eigenlijk nooit met hem gedaan. Hij sprong eigenlijk meestal wel goed aan. Alleen vorige week dus totaal niet maar dat lag meer aan mezelf. Dat zijn dan dagen waarop ik sommige dingen eigenlijk niet moet doen maar als je les hebt kan je dat niet helemaal zelf bepalen. Vandaag voelde hij goed, liep ook niet over de buitenhand weg en ik kon hem van mijn linkerhand rijden. Was zelf denk ik goed bezig.

Mijn gedachte is ook dat je geen heftige reacties zou moeten hebben. Dat was ook een discussiepunt thuis. Mijn vriend had zoiets van je klimt erop, hij gaat bokken, je zit dat gewoon uit en het paard is zadelmak. Toen hij me dus op Juntos liet hangen, liet hij Juntos gelijk een paar passen stappen. Dat ging dus niet goed want die vond het te spannend. Heb toen maar andere hulp gezocht die wel dezefde gedachte had. Pedro ging veel sneller, binnen 2 dagen aan het draven aan de longe. Dat duurde bij Juntos 2 weken. Maar maak niet uit, wat is 2 weken op een paardenleven. Ik denk dat dat het belangrijkste is bij die jonge paarden, aanvoelen wat wel en niet kan en soms ook een paar passen terug zetten. Blijkbaar heb je hem goed aangevoel Odeale. En je kan hier toch een blog bijhouden van hoe het gaat.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:56

in de les moet je bepaalde dingen doen? ook langer als dat je wil? ik zou dan geen lessen meer volgen, of eens een goed gesprek aan gaan met instruktie. ;(

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:08

Vandaag even heerlijk bezig geweest! :D

beetje tempo wisselingen en halthouden geoefend. Gaat heerlijk! Zelfs een stukje gedraafd incl 2 bochten zonder dat ze struikelde! ze liep helemaal netjes op haar eigen benen!
<3

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:26

ik heb wel is gehoort dat je paard zijn spieren en pezen sterker worden als je na het werken (longeren of rijden en zo ) op het harde uit gaat stappen.
wat weten jullie daar van?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:49

montyjansen schreef:
in de les moet je bepaalde dingen doen? ook langer als dat je wil? ik zou dan geen lessen meer volgen, of eens een goed gesprek aan gaan met instruktie. ;(

Ik ben zelf geen durfal en omzeil problemen. Galop vond ik spannend en ook achterin de bak rijden. Daar werd dus doorheen geprikt. We gingen achterin de bak en na het gebruikelijke inrijden was het de beurt voor de galop. Dat ging niet super, met teveel dingen bezig. Maar hierdoor wel ervaring dat Pedro super braaf is en ik hem dus een dag later wel zelf goed kon rijden.
Voorbeeld is dat ik snel ga stilstaan als iets moeilijk wordt of mis gaat. Dat leert ze me nu af door voor de gein te zeggen dat ze niet betaald hoeft te krijgen maar dat ik iedere keer dat ik stilsta een euro in haar bakje moet doen en dat ze dan hoger uitkomt.
Als ik echt aangeef dat het niks wordt en het opgeef, dan stapt ze ook van haar lijn af en gaat met iets anders verder.

Line, komt volgens mij door de stevige korte stootjes die de pezen en botten bevorderen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:49

als je iets eng vind moet je het vaak herhalen maar niet lang doen, korte sukjes doen of steets iets verder naar achteren in de bak.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:11

line18 schreef:
ik heb wel is gehoort dat je paard zijn spieren en pezen sterker worden als je na het werken (longeren of rijden en zo ) op het harde uit gaat stappen.
wat weten jullie daar van?

dat is idd waar :j

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:54

Ik vind het ook wel moeilijk om door te zetten als ik iets eng vind. En toch zal dat soms ook moeten anders kom je niet verder. Ik ben nog op zoek naar een goede instructrice, ik vind dat toch zo moeilijk. Iemand die ziet wat er mis gaat in de beweging, die rust en ontspanning opzoekt, maar wel lekker voorwaarts blijven werken. En die mij op de rit kan houden, ik ben zelf zo scheef als wat en met de juiste begeleiding weet ik uit ervaring dat dat beter wordt. Mijn eigen lieve instructrice stopt er helaas mee, ze heeft een nieuwe erg drukke baan, dus nu moet ik op zoek bah.
Maar goed, dat is een zijspoor. Mijn dochter heeft gisteren op mijn meisje gereden en dat ging erg goed. Gewoon een paar rondjes stappen en een klein stukje draven. Vandaag ga ik haar masseren, ik voelde gisteren dat ze stijf is op links (eerst was het op rechts) en dan kan mijn dochter haar het weekend nog even rijden, ik ben zelf het weekend weg. Dan kan ik het na het weekend zelf weer oppakken en weet ik zeker dat ze even ontspannen en zonder stress is gereden. Mijn dochter rijdt echt goed en voelt alles goed aan.
Ik merk aan mijn paard trouwens dat het haar allemaal wel goed doet om steeds wat verder te gaan. Ik vind haar ook rustiger in de omgang worden, ze krijgt duidelijk allemaal steeds meer vertrouwen <3 . Ik ben echt zo blij met mijn keuze voor dit paardje.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:38

Dendrofleur je bent wel mooi zelf je jonge paard aan het inrijden dat is toch al stoer zat? Er zijn er genoeg die dat niet durven hoor.
Heb je vervelende ervaringen dat je angstig bent geworden? of ben je meer onzeker of je het goed doet?
Dat laatste heb ik meer bij nieuwe dingen.

En verder gaan dan je zelf wil moest ik ook wel eens bij mijn instructrice. Soms heeft dat goed uitgepakt, soms ook niet.

Melrovers waar woon je? Misschien weet iemand hier een goede instructrice voor je? Ik weet ook wel iemand nabij Holten.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:59

Ik woon in de buurt van Tilburg/Eindhoven Odeale.