[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:17

Mijn paard springt altijd, wat natuurlijk ontzettend fijn is..
Maar, soms ook niet. Vorige week in de springles, werd ik ( doordat er één aan de kletter ging) afgesneden en moest mijn paard naar rechts trekken om een botsing te voorkomen.. Maar daardoor reed ik naar een oxer, ik wilde er langs sturen,paard trok er op aan en sprong uit draf een oxer van 1.10.. Ik lag er dus net niet naast.
Dit soort acties heb ik al een paar keer gehad, paard schrikt van iets terwijl ik aan rijd op een hindernis, totaal geen afstand meer en springt toch.

Hoe zou je zoiets oplossen? Dus als het haast onmogelijk is om te springen, dat een paard dan toch springt?

Ik vind het vaak enorm fijn dat ze me soms "redt" maar het heeft ook al 2 keer een linke situatie gevormd.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:56

Nessah, klinkt herkenbaar! Heb jij ook dat wanneer er twee hindernissen naast elkaar staan je paard op de eerste hindernis die hij ziet toetrekt. Enorm irritant in een springparcours. Mijn vorige paard deed dit dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:57

Nessah schreef:
Maar, soms ook niet. Vorige week in de springles, werd ik ( doordat er één aan de kletter ging) afgesneden en moest mijn paard naar rechts trekken om een botsing te voorkomen.. Maar daardoor reed ik naar een oxer, ik wilde er langs sturen,paard trok er op aan en sprong uit draf een oxer van 1.10.. Ik lag er dus net niet naast.
Dit soort acties heb ik al een paar keer gehad, paard schrikt van iets terwijl ik aan rijd op een hindernis, totaal geen afstand meer en springt toch.

Hoe zou je zoiets oplossen? Dus als het haast onmogelijk is om te springen, dat een paard dan toch springt?

Ik vind het vaak enorm fijn dat ze me soms "redt" maar het heeft ook al 2 keer een linke situatie gevormd.

Manen vast, ogen dicht en bidden? ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:06

bietjuhh schreef:
Wat een erg intressant topic.

Zelf niet zo Spring gek, met mijn rug ala Platen en pinnen ook eerst komende 2 jaar ook nog niet verstandig.

maar altijd fijn om dingen bij te leren op paarden gebied!!

ik blijf dit zeker volgen, u antwoorden waren echt boeiend heb vanaf pagina 1 gelezen en je wilt alleen maar blijven lezen!

Marcel, echt Super leuk dat je hier vragen beantwoord

Zooo! Dat was een behoorlijke zit, vanaf pagina 1!! Het is langzamerhand wel een boek aan het worden. :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:12

Nessah schreef:

Poeh....dat zal niet makkelijk zijn, want vaak gaan dat soort actie's zo snel dat je niet eens te tijd heb om er nog iets aan te doen. Helaas moet ik de oplossing schuldig blijven, in dit geval.
Zelf heb ik wel een paar paarden gehad die ook angstig waren als er iemand uit tegengestelde richting kwam. Het enige dat ik dan deed was er zo veel mogelijk voor te zorgen dat ik die situatie's ontweek. Dus zelf reed ik nooit meer in tegengestelde richting, en hield anderen veel meer dan normaal in de gaten. Zodra kwam er een, dan draaide ik een volte om de situatie te vermijden, en dat hielp vaak.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:32

Ik stuit zojuist op dit topic. Wat weet jij veel van paarden en het op een duidelijke, nette en paardvriendelijke manier over te brengen.
Ik heb niet alle vragen en antwoorden gelezen waardoor ik niet weet of mijn vraag al is geweest, maar ik stuit op het volgende.
Vroeger deed en durfde ik alles. Zo heb ik ooit eens op jongere leeftijd met hetzelfde paard een losse hindernis van 1,60 gesprongen. Nu ik ouder ben en eens lelijk gevallen ben en wakker werd in een ambulance (ander paard en op een renbaan zonder zadel) ben ik een stuk voorzichtiger. Alleen vanaf 80 cm al begin ik onzeker te worden en te twijfelen terwijl ik weet dat ik en hij (wij) het kunnen. Hoe kan ik dit probleem oplossen, want ik weet dat ik het over breng op het paard. We springen niet heel vaak, misschien als dat als we het vaker doen het vertrouwen vanuit mij terug komt?

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:38

Nessah schreef:

Hold on for dear life? ;)
Mijn paard gaat het liefst van groot en het is aan de ruiter om mee te gaan, want anders staat hij alleen aan de andere kant van de sprong. Dat is volgens mij ook het enige dat je in jouw situatie kan doen, proberen zoveel mogelijk mee te komen in de beweging?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:39

iloveyah87 schreef:
Ik stuit zojuist op dit topic. Wat weet jij veel van paarden en het op een duidelijke, nette en paardvriendelijke manier over te brengen.
Ik heb niet alle vragen en antwoorden gelezen waardoor ik niet weet of mijn vraag al is geweest, maar ik stuit op het volgende.
Vroeger deed en durfde ik alles. Zo heb ik ooit eens op jongere leeftijd met hetzelfde paard een losse hindernis van 1,60 gesprongen. Nu ik ouder ben en eens lelijk gevallen ben en wakker werd in een ambulance (ander paard en op een renbaan zonder zadel) ben ik een stuk voorzichtiger. Alleen vanaf 80 cm al begin ik onzeker te worden en te twijfelen terwijl ik weet dat ik en hij (wij) het kunnen. Hoe kan ik dit probleem oplossen, want ik weet dat ik het over breng op het paard. We springen niet heel vaak, misschien als dat als we het vaker doen het vertrouwen vanuit mij terug komt?

Dank je :oo
Ja, dit onderwerp is best wel vaak aan bod geweest. Exuseme heeft daar aardige dingen over geschreven. Ik weet niet precies meer op welke pagina, maar het loont je zeker de moeite om het op te zoeken.
Inderdaad, zoals jij zegt, is het het beste om weer je vertrouwen terug te winnen door laag te beginnen, en stapje voor stapje zal je steed meer gaan durven. Doe geen dingen waar je je niet goed bij voelt! Dat is echt belangrijk. Je hoeft niemand wat te bewijzen, ook jezelf niet. Alles komt zoals het komt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:46

MarcelDufour schreef:
iloveyah87 schreef:

Dank je :oo
Ja, dit onderwerp is best wel vaak aan bod geweest. Exuseme heeft daar aardige dingen over geschreven. Ik weet niet precies meer op welke pagina, maar het loont je zeker de moeite om het op te zoeken.
Inderdaad, zoals jij zegt, is het het beste om weer je vertrouwen terug te winnen door laag te beginnen, en stapje voor stapje zal je steed meer gaan durven. Doe geen dingen waar je je niet goed bij voelt! Dat is echt belangrijk. Je hoeft niemand wat te bewijzen, ook jezelf niet. Alles komt zoals het komt.

Heel erg bedankt! Ik ga het opzoeken!
En vervolgens zal ik mijn ball(k)en bijelkaar rapen en het langzaam weer oppakken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:51

iloveyah87 schreef:
[Heel erg bedankt! Ik ga het opzoeken!
En vervolgens zal ik mijn ball(k)en bijelkaar rapen en het langzaam weer oppakken.

Graag gedaan en veel plezier...en succes uiteraard.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:03

Verdorie...Waarom is dit topic zo interessant??? }> Vrees dat ik verslaafd ben...

Had om 22u gedaan met werken,om 22.15 thuis,snelsnel in bad en boterhammen smeren voor vriend om dan toch nog effe dit topic te bekijken...Terwijl ik beter zou gaan slapen want ik word morgenvroeg om 7u bij een vriendin op stal verwacht om een dagje in te vallen als groom (for old times sake :D )

Marcel,als je tijd hebt zou je dan eens geen kleine samenvatting kunnen maken voor ons van de door jouw meest gebruikte oefeningen?Zoals in-uitjes,dubbeltjes,draf en galopbalken en alles wat daar familie van is ...plus de afstanden die jij hanteert en de verschillende combinaties?
Denk dat dit makkelijk is voor de meesten onder ons ipv heel het topic de doorspitten om één bepaalde oefening te vinden...
Please... (kijkt heel zielig) :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:12

giotto schreef:
Verdorie...Waarom is dit topic zo interessant??? }> Vrees dat ik verslaafd ben...

Had om 22u gedaan met werken,om 22.15 thuis,snelsnel in bad en boterhammen smeren voor vriend om dan toch nog effe dit topic te bekijken...Terwijl ik beter zou gaan slapen want ik word morgenvroeg om 7u bij een vriendin op stal verwacht om een dagje in te vallen als groom (for old times sake :D )

Marcel,als je tijd hebt zou je dan eens geen kleine samenvatting kunnen maken voor ons van de door jouw meest gebruikte oefeningen?Zoals in-uitjes,dubbeltjes,draf en galopbalken en alles wat daar familie van is ...plus de afstanden die jij hanteert en de verschillende combinaties?
Denk dat dit makkelijk is voor de meesten onder ons ipv heel het topic de doorspitten om één bepaalde oefening te vinden...
Please... (kijkt heel zielig) :D

Het beheer van bokt had dat al verzonnen. Dus ik verwacht dat binnenkort inderdaad zo'n bestand hier te vinden zal zijn.
Ja, ik weet wat je bedoelt, want ik ben ook echt springverslaafd!

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 07:58

Hier nog een fanatieke volger.

Ik zie veel springruiters wachtoefeningen doen. Aanrijden op de sprong en ervoor halthouden, een sprong nemen en er kort na halthouden.
Wanneer pas je dit soort oefeningen toe en welke zijn er nog meer?

Zou ik dit ook toe kunnen passen bij een heet paard, of maak je die alleen maar drukker?

Ik wil ook heel graag gaan springen en heb daarom een ervaren springpaard gekocht (Julio Mariner x Nimmerdor x Concorde). Deze merrie heeft al een tijdje niets gedaan maar daarvoor Z gelopen. Voor mij is ze een fijn leerpaard, alleen wil ze (met name bij een enkele sprong) nogal rennen na de sprong (75% volbloed :D ). Voor mijn gevoel vooral uit enthousiasme, wanneer ik langer spring en in lijntjes is de controle beter. Ik ga zeker aan de gang met balken (zodra thuis de bak goed is), maar wil graag weten of er andere controle-oefeningen zijn die zouden kunnen passen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:58

Bij een heet paard zou ik niet de wachtoefeningen doen vóór de hindernis. Daar worden ze idd alleen maar heter van. Daarom moet je met zo´n heet paard ook nooit achterwaarts rijden als wachtoefening. Daar komen ze nog beter van op het achterbeen waardoor ze ook weer heter worden.
Liever zou ik dressuurmatig op een volte aan de gang gaan en zo nu en dan vanuit die volte naar een hindernisje toe rijden. Blijft ze mooi wachten dan kun je de sprong nogmaals nemen, maar gaat ze weer `rennen`dan doe je eerst weer voltewerk.
Maar dat hete zal er nooit helemaal afgaan, daar is het een volbloed voor. Het mooiste zou zijn als je dat hete gedrag kun handelen en daardoor voor je kunt laten werken. Dat deed ik uiteindelijk met mijn volbloed en dat werkte bij haar echt het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:28

Simmie schreef:
Maar dat hete zal er nooit helemaal afgaan, daar is het een volbloed voor. [b]Het mooiste zou zijn als je dat hete gedrag kun handelen en daardoor voor je kunt laten werken[/b]. Dat deed ik uiteindelijk met mijn volbloed en dat werkte bij haar echt het beste.

Maar hoe ga je dat handelen, hoe krijg je dat voor elkaar?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:46

sas1965 schreef:
Simmie schreef:
Maar dat hete zal er nooit helemaal afgaan, daar is het een volbloed voor. [b]Het mooiste zou zijn als je dat hete gedrag kun handelen en daardoor voor je kunt laten werken[/b]. Dat deed ik uiteindelijk met mijn volbloed en dat werkte bij haar echt het beste.

Bij die heks van mij hielp molentjes springen in de training heel goed om er rust in te krijgen. Al bleven de insprong van de driesprong en een lijntje oxer-steil op 5 galopsprongen wel de moeilijkste sprongen in het parcours.

Lijntjes op mooie afstand rechtuit presteerde ze om vanuit bijna stap inkomen toch steeds te versnellen om er als raketje weer uit te komen. Regelmatig stil zetten na de sprong werkte ook wel. Stil zetten voor de sprong werd ze idd ook alleen maar heter van.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:55

sas1965 schreef:
Simmie schreef:

Het ligt er aan wat voor hetigheid het is. Heb je een paard dat heet is, maar zich toch goed laat rijden, dan is er geen probleem. Heb je er een die door de hetigheid eigen initiatief toont en bijv door de teugel springt, dan heb je inderdaad een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:16

MarcelDufour schreef:
Het ligt er aan wat voor hetigheid het is. Heb je een paard dat heet is, maar zich toch goed laat rijden, dan is er geen probleem. Heb je er een die door de hetigheid eigen initiatief toont en bijv door de teugel springt, dan heb je inderdaad een probleem.

Mmm, eigenlijk moet ik deze vraag vanavond door mijn vriend laten beantwoorden (aangezien dit over zijn paard gaat) maar ik ga het toch proberen.
Kan vriendje weer zeuren dat ik de laatste dagen zoveel bok :+
Ben het met de eerdere opmerkingen eens dit topic is te verslavend (zit nu alweer op mijn werk te bokken :o )

Paard wordt al mega enthousiast als hij door heeft dat we gaan springen.
Wil hard maar niet gevaarlijk hard, hij wordt wel vaak chaotisch in zijn galop als je hem meer bij je houdt (slecht changeren,continu changeren, overkruist galopperen enz) afzet is vaak te krachtig waardoor hij een hele lange sprong maakt, gevolg is dat hij regelmatig een balk met zijn achterbenen pakt.

Tweede en grootste probleem is dat hij zover achter de sprong neer komt hij ook de afstanden niet dichtloopt maar dan het omgekeerde probleem van mijn paard, een dubbel met 1 galopsprong wordt bijna een groot gereden in uit of erger een stop omdat hij eronder komt.
Moet wel zeggen dat het vaak zo is hoe hoger hoe rustiger maarja om nou altijd maar hoog te springen.....
Hoop dat ik het zo meer heb kunnen verduidelijken.

Overigens heb ik zelf al eens gedacht aan een balkje achter de sprong maar ben bang dat hij er dan opspringt en zijn nek breekt of wat ik hem ook rustig zie doen nog even verder rekken en landen na de balk!
Veel in-uitjes oefenen was ook 1 van mijn suggesties maar het rare is dat hij die wel goed doet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:38

Hallo Marcel, lees nog steeds mee.
Vind het leuk om te lezen dat jij het paard ook in zijn waarde laat, met sommige eigenaardigheden.
En van 5 jarigen niet te veel verwacht.

Ook stuk van Excuseme vond ik heel leerzaam en begrijpelijk neergezet. Excuseme, bedankt daarvoor.

En alle anderen met leuke bijdragen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:57

sas1965 schreef:
MarcelDufour schreef:

Mmm, eigenlijk moet ik deze vraag vanavond door mijn vriend laten beantwoorden (aangezien dit over zijn paard gaat) maar ik ga het toch proberen.
Kan vriendje weer zeuren dat ik de laatste dagen zoveel bok :+
Ben het met de eerdere opmerkingen eens dit topic is te verslavend (zit nu alweer op mijn werk te bokken :o )

Paard wordt al mega enthousiast als hij door heeft dat we gaan springen.
Wil hard maar niet gevaarlijk hard, hij wordt wel vaak chaotisch in zijn galop als je hem meer bij je houdt (slecht changeren,continu changeren, overkruist galopperen enz) afzet is vaak te krachtig waardoor hij een hele lange sprong maakt, gevolg is dat hij regelmatig een balk met zijn achterbenen pakt.

Tweede en grootste probleem is dat hij zover achter de sprong neer komt hij ook de afstanden niet dichtloopt maar dan het omgekeerde probleem van mijn paard, een dubbel met 1 galopsprong wordt bijna een groot gereden in uit of erger een stop omdat hij eronder komt.
Moet wel zeggen dat het vaak zo is hoe hoger hoe rustiger maarja om nou altijd maar hoog te springen.....
Hoop dat ik het zo meer heb kunnen verduidelijken.

Overigens heb ik zelf al eens gedacht aan een balkje achter de sprong maar ben bang dat hij er dan opspringt en zijn nek breekt of wat ik hem ook rustig zie doen nog even verder rekken en landen na de balk!
Veel in-uitjes oefenen was ook 1 van mijn suggesties maar het rare is dat hij die wel goed doet.

Ja, ik weet precies wat je bedoelt. Ik heb ze ook wel gehad, zulke paarden, en het meest van de tijd heb ik ze toch weer weggedaan omdat ik tot de conclusie kwam dat ze niet geschikt waren voor me. Ik vind het gewoon niet prettig om met zulke beesten te rijden. De oplossing er voor weet ik ook niet. persoonlijk denk ik dat het ook niet op te lossen is. ze zijn gewoon te heet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:59

Sjolvir schreef:
Hallo Marcel, lees nog steeds mee.
Vind het leuk om te lezen dat jij het paard ook in zijn waarde laat, met sommige eigenaardigheden.
En van 5 jarigen niet te veel verwacht.

Ook stuk van Excuseme vond ik heel leerzaam en begrijpelijk neergezet. Excuseme, bedankt daarvoor.

En alle anderen met leuke bijdragen.

Graag gedaan, en ik vind het echt leuk dat zo veel mensen het waarderen. heeft me heel positief verrast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:08

MarcelDufour schreef:
Graag gedaan, en ik vind het echt leuk dat zo veel mensen het waarderen. heeft me heel positief verrast.

Ja dat snap ik als ik de discussies (tot aan persoonlijk niets toe doend afzeikend aan toe) zie op andere topics, die allemaal over mijn niet favoriete onderdeel van de paardensport gaan.
Snap dan meteen weer waarom ik dat onderdeel niet leuk vindt. ;)

Groet van een ook zeer waarderende springfanaat die reikhalzend uit ziet naar een les van jouw!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:12

Kriebelt een vraag..
Heb dus een 4 1/2 jarig, nog erg groen paard gekocht.
(vorig jaar voorjaar 2 maand naar beleer bedrijf geweest)
Ben eigenlijk reusachtig nieuwsgierig of ie uberhaupt soort van kan springen

Dat mijn nieuwsgierigheid erger is geworden komt door gisteren.
Stalgenoot wou hem wel eens zien lopen, paard plakte bij het hek.
Dus bak in met longeer zweerp.
Wou eigenlijk nog niet weg bij hek, dus ik probeerde hem te blokken met de longeerzweep,
toen hij terug draaide.
Springt hij eroverheen, en best aardig ook...(grijns van oor tot oor :+ )

Als ik hem nou zo gek heb dat hij snapt dat hij de bak rond moet.
Wil ik eigenlijk een keer een balkje neerleggen.
En als dat goed gaat een keer een klein hindernisje denk aan 40 cm.
Of zou jij dat anders doen? Bijvoorbeeld helemaal niet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:25

Sjolvir schreef:
Kriebelt een vraag..
Heb dus een 4 1/2 jarig, nog erg groen paard gekocht.
(vorig jaar voorjaar 2 maand naar beleer bedrijf geweest)
Ben eigenlijk reusachtig nieuwsgierig of ie uberhaupt soort van kan springen

Dat mijn nieuwsgierigheid erger is geworden komt door gisteren.
Stalgenoot wou hem wel eens zien lopen, paard plakte bij het hek.
Dus bak in met longeer zweerp.
Wou eigenlijk nog niet weg bij hek, dus ik probeerde hem te blokken met de longeerzweep,
toen hij terug draaide.
Springt hij eroverheen, en best aardig ook...(grijns van oor tot oor :+ )

Als ik hem nou zo gek heb dat hij snapt dat hij de bak rond moet.
Wil ik eigenlijk een keer een balkje neerleggen.
En als dat goed gaat een keer een klein hindernisje denk aan 40 cm.
Of zou jij dat anders doen? Bijvoorbeeld helemaal niet.

Nee hoor, dat kan geen enkele kwaad. Is misschien ook wel de enige manier nu om iets van zijn springen te kunnen zien, want er op zal nog niet makkelijk zijn daar ie nog zo kort onder het zadel is. Bedenk wel dat losspringen leuk is, maar zegt niet zo heel veel. Ik heb paarden gezien die los niks konden, en onder het zadel perfect waren, en andersom ook.
Maar wij mensen willen ook plezier hebben, en een paard los zien springen vind ik ook leuk op zn tijd ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:34

Losspringen is wel leuk maar alleen in een goed afgesloten bak. :D
Als de bakrand niet zo hoog is kunnen ze soms na het lijntje zo doorspringen de bak uit.... :x
Dat soort heb ik op stal dus ik doe het zelden...