paard wil mij van zijn rug afbokken tijdens de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhak

Re: paard wil mij van zijn rug afbokken tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:24

Breghje schreef:
Dan ben ik oprecht benieuwd naar die tips. Meen ik serieus, ik ben nooit te beroerd iets te leren.

Ik sluit me hierbij aan, ik wil ook wel is weten wat voor tips. Misschien kunnen wij er idd ook van leren!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:35

Echt he... ik begin te denken dat er helemaal geen tips zijn gegeven of dat TS ze niet met ons wil delen....

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:41

Heb met verbazing dit topic gevolgd...mijn huidige bijrijdpaard heeft voor hij bij ons kwam lang stilgestaan. Ook bij hem moest de rugbespiering rustig worden opgebouwd, dit ging eigenlijk goed tot hij weer wat vermagerde ipv aan te komen. De DA kwam en constanteerde een enorme verzuring in zn rugspieren. (de DA drukte op zn rug en arme floris spurtte zo weg, van pijn!) Dit bleek ook uit de bloedwaarden. Ondanks onze rustige trainingen had hij spierpijn. En hij liet het bij de trainingen nog niet eens blijken door te bokken oid! Hij kreeg pijnstillers en vitaminen zodat hij bij het rijden zn rug goed en pijnloos kon gebruiken. Ondertussen gaat het meer dan prima met Floris.
Ik bedoel maar....zelfs met een uitgebalanceerde training gaat het wel eens mis en niemand heeft alle kennis in pacht! Het is gewoon zaak om bij een probleem een lichamelijke oorzaak uit te sluiten. Jij weet wat het is om pijn te hebben. Dan wil je toch zeker ook niet dat je paard wellicht pijn heeft? Want waarom weet jij zo zeker dat hij geen pijn heeft? Als het geen lichamelijk oorzaak is, (wat ik betwijfel, gezien jij zelf je paard als doorgaans rustig en meewerkend omschrijft??) kun je iemand zoeken die je kan helpen met het galopperen. Ik zou dan een goede instructeur en bijrijder zoeken, ook om hem verkeersmak te maken. Als jij zelf niet bij machte bent om het paard goed over de rug te trainen, dan moet je iemand hebben die dat wel kan. Dat is beter voor je beessie en dan kan hij jou die een keer in de week prima hebben, omdat hij dan als het goed is wel de bespiering heeft om jou te dragen..

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:46

Laat je niet kennen !
Ik denk dat ie een beetje met je aan het sollen is ...

succes ermee

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:32

Ziek

Hier snap ik helemaal niets van....
Eerst een DA/fysio/ostheopaat. Die kan je passende adviezen geven!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:02

Lutjehorsy schreef:
Hij heeft het toen hij drie jaar was ook een tijdje gedaan. Hij wil gewoon onder het werk uit. Iemand heeft hem toen voor mij aangepakt en sindsdien was het goed. Hij heeft alleen door dat ik hem niet goed aan kan pakken.

Een paard wil niet bewust onder het werk uit, zo denkt een paard simpelweg niet.
Als een paard gaat staken en bokken dan wil hij daarmee iets duidelijk maken. Zeker als je schrijft dat hij in stap en draf wel braaf is. Aanspringen in galop kost 'm kracht en blijkbaar doet 'm iets zeer zodra hij die kracht moet leveren. Daarbij opgeteld aan de linkerkant wat stijf/stug zoals je schreef wil zeggen dat 'm iets niet lekker zit.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:00

Ik ben het helemaal met maikeltje eens.
Laat je zadel eens nakijken best kans dat het ergens wel een verkeerde druk geeft

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:55

Ben het zeker mee eens dat er eerst een DA moet komen kijken.
Begrijp echter ook dat dit voor de TS misschien geen optie is. Het is haar paard niet dus ze is ook beperkt in haar doen en laten. Achter haar vader zijn rug om iets doen zal het paard zeker niet helpen als hij nu al niets wilt ondernemen. Dus zo lopen katten op de TS zal ook niet helpen. Knipoog Begrijp jullie frustratie maar ga er vanuit dat TS wel wil maar niet kan en dan is het voor haar ook flink frustrerend.

@TS
Zou, zoals Smartie aangaf, je zadel eens laten nakijken als dat een optie is. Een zadelmaker laten komen, zal waarschijnlijk ook geen optie zijn vrees ik (aangezien de DA niet mag)? Met het zadel naar zadelmaker gaan is misschien dan een idee, het is niet veel maar dan weet je tenminste zeker dat er geen probleem met het zadel an sich is.
Voor de rest zou ik longeren en proberen te zien of hij daar ook reageert. Je zei dat hij het normaal niet doet tenzij hij lang heeft stil gestaan maar longeer je hem dan echt (een beetje laten werken) of laat je hem dan gewoon aan de longe eventjes zijn energie opdoen?
Moest hij bij 'echt' longeren dan toch blijken te reageren bij het aanspringen, probeer dan te kijken op welk moment specifiek? Is het bij het maken van een grote cirkel of eerder bij een kleine, linkerhand of rechterhand, etc?
En sowieso, als hij nergens op reageert aan de longe, is het het een goede manier om terug op te bouwen. Je zei dat hij stijfjes was op de linkerkant, dus je kunt proberen hem zo wat soepeler te maken. Je kunt heel veel aan de longe doen en als hij nergens verkeerd op reageert (dus geen pijn lijkt te hebben) kan je zo spieren opbouwen en hem losser maken.
Een goede bijrijder zoeken met ervaring kan je mogelijk ook verder helpen en als er dan problemen zijn, kan die persoon voorzichtig iets zeggen tegen je vader. Soms nemen mensen iets gemakkelijker van derden aan en dan kan er misschien toch een DA bij komen. Ach gut

*edit
Nog een ideetje: Ik weet niet of het een optie gezien je gezondheidsproblemen, maar als ruiter zelf op de grond (dus zonder paard) of met een zitbal evenwichtsoefeningen doen is ook een optie. Zelfs als je al heel goed zit, kan je hier alleen maar van verbeteren.
Laatst bijgewerkt door Karamell op 20-08-08 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 00:06

sorry hoor maar toch denk ik wel degelijk dat een paard bewust probeert onder het werk uit te komen want werken is niet zo leuk en achter elk bokje en dwarse gedrag schuilt echt niet altijd medisch probleem

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 00:12

Mjay schreef:
sorry hoor maar toch denk ik wel degelijk dat een paard bewust probeert onder het werk uit te komen want werken is niet zo leuk en achter elk bokje en dwarse gedrag schuilt echt niet altijd medisch probleem

Als je goed gelezen hebt zit er een lijn in wanneer het paard bokt. Hij doet het niet in stap en draf bijvoorbeeld. In stap en draf moet een paard ook werken, soms harder dan in de galop. En nee, een paard kan niet denken van "weet je wat? Vandaag heb ik geen zin en ga ik rodeopaard spelen". Onzin!
Als een paard bokt dan heeft dat een reden: de hulpen begrijpt ie niet en dan wordt ie onzeker en komt in verzet, of hij heeft ergens last van en komt in verzet. Al dan niet met de reden dat zijn spieren niet goed/gelijk zijn opgebouwd door een manco van de ruiter danwel een medisch probleem. Een paard zal nooooooit zomaar, omdat ie geen zin heeft, in verzet gaan.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 00:21

@Mjay
Je hebt gelijk, niet achter elk bokje of dwars gedrag schuilt een medisch probleem.
Maar je kunt het best eerst uitsluiten, voordat je het paard 'aanpakt'. Knipoog

@maikeltje
Hmmm, soms wel... Zo kende ik een paard dat rugproblemen had gehad. Zijn vorige eigenaar had hem ook telkens op zijn donder gegeven als hij protesteerde (uit pijn). Het paard natuurlijk verkocht en de nieuwe eigenaar haalde er wel een DA bij. Nadat de medische oorzaak verholpen was, ging deze natuurlijk voorzichtig terug rijden. Dit paard had het plezier in rijden echter verloren en reageerde ondanks correcte en vriendelijke hulpen van de nieuwe eigenaar dwars en protesteerde net zoals vroeger. Pas na een hele tijd wist de nieuwe eigenaar het paard terug te doen beseffen dat rijden leuk kon zijn en ging ook het aangeleerde gedrag dat uit de medische oorzaak was voortgekomen weg.
Maar goed, da's misschien muggenziften waarvoor excuus. Haha! In principe zeg je hetzelfde denk ik trouwens; namelijk dat een paard nooit iets zonder reden doet. Maar het heeft zoals Mjay zegt niet altijd een medische oorzaak. (Mjay reageert trouwens ook met 'een paard' dus denk niet dat het specifiek op deze situatie sloeg)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:39

Mijn jonge soms nog speelse merrie had vorig jaar nog al eens het probleem bij het opstappen er bokkend in galop vandoor te gaan. Dit was uiteindelijk het zadel. Nieuw zadel gekocht en ruim twee maanden later begon ze op een kant bij het aangaloperen te bokken ook dit was weer het zadel. Ik heb nu mijn derde zadel binnen een jaar tijd maar het bokken is er nu wel helemaal uit en binnenkort komt de osteo om haar nog even na te kijken.

Voor al de drie zadels heb ik een zadelmaker laten komen.

Ik ben dus zeker wel van mening dat het zadel het probleem kan zijn.

Zet het maar eens een maand op rust dan kan het paard zich herstellen en kijk dan eens wat de reactie is.
Of stap er eens op zonder zadel vaak reageren ze dan ook anders.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:47

Dit topic gaat op slot. TS heeft diverse adviezen gekregen en kan nu zelf kijken of ze die wel of niet wil opvolgen.