Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:38

KiWiKo schreef:
maar dat zijn er maar een paar Urielle Haha! Haha!

doorsnee genomen (lees gemiddelde steigeraar) doet dit puur omdat het weet dat het dan zn zin krijgt Lachen

En ik ga hier uit van het doorsnee paard Haha! niet van de uitzonderingen Lachen

In feite is het natuurlijk altijd omdat ze hun zin dan krijgen. Of het nu steigeren is uit angst/paniek, uit pijn of omdat ze heel goed weten dat hun ruiter dat (terecht!) eng vindt.
Ik weet niet of de mijne zo'n uitzondering is, ik heb op Bokt vaak het idee dat ik de uitzonderingsgevallen heb/onder het zadel krijg, maar stiekem geloof ik daar geen fl*kker van en denk ik dat een heleboel mensen geen flauwe notie hebben van wat er in hun paard omgaat
(en daar reken ik jou niet onder natuurlijk) dus dat er echt wel heel wat meer van die gevallen rondlopen. Of ik moet mijn beesten zo verkeerd inschatten, maar iig werkt mijn aanpak dan wel Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:40

en dan kun je daarna je peerd weer wassen....... Koe
je kan het zielig vinden of niet, ik heb wel degelijk een paard eens tussen zn oren geslagen toen ie de lucht in ging.
Paard deed het steeds als ie geen zin meer had, en ging zo hoog dat ie bijna achterover ging. Ook gevaarlijk voor het paard dus. Heb het een paar keer gedaan en toen was het over.

Ik denk zelf niet dat een paard dan bewust denkt: auw ik stoot mijn hoofd.. neu hij denkt waarschijnlijk: oh als ik steiger dat krijg ik op mn flikker, misschien is het niet zo slim om te steigeren Tong uitsteken

Oja, en je hebt trouwens ook een verschil tussen slaan en slaan he Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:41

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:

doorsnee genomen (lees gemiddelde steigeraar) doet dit puur omdat het weet dat het dan zn zin krijgt Lachen

En ik ga hier uit van het doorsnee paard Haha! niet van de uitzonderingen Lachen

In feite is het natuurlijk altijd omdat ze hun zin dan krijgen. Of het nu steigeren is uit angst/paniek, uit pijn of omdat ze heel goed weten dat hun ruiter dat (terecht!) eng vindt.
Ik weet niet of de mijne zo'n uitzondering is, ik heb op Bokt vaak het idee dat ik de uitzonderingsgevallen heb/onder het zadel krijg, maar stiekem geloof ik daar geen fl*kker van en denk ik dat een heleboel mensen geen flauwe notie hebben van wat er in hun paard omgaat
(en daar reken ik jou niet onder natuurlijk) dus dat er echt wel heel wat meer van die gevallen rondlopen. Of ik moet mijn beesten zo verkeerd inschatten, maar iig werkt mijn aanpak dan wel Bloos
nee die van jou is niet doorsnee Haha! Haha! dat heb ik inmiddels wel begrepen uit jouw posts.......

daarnaast ben jij kundig genoeg om een doorsnee paard zonder al te veel te over hoeven nadenken weer recht te krijgen.....

maar met deze heb je toch wel wat probs....... en daarom is hij toch anders Haha! Haha!

Dat er heel veel mensen niet wetn wat er in hun paard omgaat, dat is duidelijk........ anders zouden er ook niet zoveel rijtechnische problemen zijn Knipoog

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:46

@Kiwiko

Wat als ik ze tussen de oren aanpak, en het lost niets op... heb jij nog een andere oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:48

saskiakefie schreef:
bulck schreef:
steigeren is bij mij snel klaar. eerste keer kunnen ze me nog verassen, tweede keer trek ik ze gewoon om en hoop ik dat ik de juiste kant op spring. heb vroeger eentje gehad met juist hetzelfde verhaal. nu vind ik veel dingen nog acceptabel, maar steigeren absoluut niet. je kan als ruiter niets, ze zeggen we drijven en vooruit, maar de meeste komen eens zo hard tegen je been of beginnen juist overdreven door te gaan. verder kan je er weinig aan doen. een ei is waardeloos en enkel smerig. nee ik ben voor de eenmalige brute actie. je ebt wel wat moed en durf nodig en idd als je op stal staat zal je mss wel verwijten krijgen. maar liever met een keer gedaan dan honderd keer proberen waarbij ze meestal winnen. uiteraard geldt dit wel voor paarden dit dit uit gedrag doen en niet door lichamelijk problemen. paardje heeft dat nooit meer gedaan en laatst nog eens gedaan bij een pony van vrienden. tis dus niet dat ik dagelijks men paard is achterover laat klappen( uiteindelijk is dat nog maar de tweede keer) en doe ik dit ook niet voor het plezier. want erna sta je wel ff met knikkende benen. maar als deze schrikreactie helpt om te voorkomen dan liever dat. gevaarlijke toestanden kan je beter bruusk de kop inslaan dan bijvoorbeeld op een onverwachte plek in de problemen te komen.

en als je paard zo valt dat hij een gebroken rug heeft?
en dan in moet worden geslapen? voel jij je dan niet een beetje schuldig?

daarom moet je het steigeren ook zo snel mogelijk de kop in drukken.. als naar voren houden neit werkt, danmaar eens een tik.
omtrekken lijkt mij ook niet handig voor jezelf, ken ook iemand die (kortgeleden) onder een paard is gekomen dat opzij viel met steigeren.. die heeft er heel wat aanover gehouden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:49

Eponastable schreef:
@Kiwiko

Wat als ik ze tussen de oren aanpak, en het lost niets op... heb jij nog een andere oplossing?

Als uiteindelijk de "harde" aanpak ook niet werkt, dan pas je of het werk aan......... en gaat alleen nog maar in de baan rondjes rijden........ of je doet het dier weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:52

Naomi_unique schreef:
Ik volg dit even.
Mijn pony gaat soms ook in verzet als we buiten zijn, dan draait ze om of gaat ze vet hard achteruit lopen. Maar gelukkig stijgert ze nooit! Bij mij is het probleem eigenlijk altijd op te lossen door hulpen naar voren te blijven geven, hoe hard ze er ook van achteruit gaat lopen, uiteindelijk krijgt ze door dat het geen zin heeft, en ineenkeer is ze superbraaf en doet alles wat ik vraag Haha!

allemaal domantie problemen.
jouw pony respecteert jouw gezag blijkbaar niet, want jij stuurt haar ergens heen en zij luistert niet.
Ik ben nooit een grondwerk-miep geweest maar heb zelf ondervonden met mijn jaarling dat het heel goed is.
Die had dr een handje (hoefje Haha! ) van om door je heen te walsen. Ben met der de bak in gegaan, en heb haar 10 keer stilgezet. als ze dan toch door stapte, ookal wat 1 miniscuul stapje, zette ik haar 3 passen naar achter..
Jij staat boven jouw paard, jij bent de leider.. met dit soort dingen blijkt dat je dat nu dus blijkbaar niet bent.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:54

KiWiKo schreef:
Eponastable schreef:
@Kiwiko

Als uiteindelijk de "harde" aanpak ook niet werkt, dan pas je of het werk aan......... en gaat alleen nog maar in de baan rondjes rijden........ of je doet het dier weg

Zullen we dit weekend is testen!
Bedankt!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:58

Nadya schreef:
Ik zie in het dagelijks leven vooral dit soort acties bij paarden die overvraagt worden. Zeker op deze jonge leeftijd. Ja

Een buitenritje lijkt me helemaal niet overvragen, alleen maar goed voor een jong paard.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:00

KiWiKo schreef:

Helemaal eens, bvendien vermoed ik dat ruiter er ook niet meer helemaal relaxed op zit en dat doorgeeft.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:02

just_kiki schreef:
ik ken iemand die het ook 'echt' heeft gedaan Ja
Kapot geslagen tijdens stijgeren, hij kwam gelijk naar beneden, en heeft het noooit meer gedaan.

ts, doet hij dit ook tijdens 'wandelen' buiten ?

Ik ken ook iemand die het echt heeft gedaan en het heeft nog geholpen ook.
Ook heb ik wel eens gehoord van een fles koudwater leeg gooien
maar dat lijkt me lastiger.

Heb tegen woordig soms het zelfde probleem
maar pony is aangeleerd met een beetje been om te stijgeren (verzorg meisje mag dan ook niet meer komen Tong uitsteken )
erg lastig allemaal maar is wel af te leren door erg door te zetten.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:02

Wat zo relaxed kan uitzien kan toch een ware hel worden!
Ff wandelen denk je dan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:03

daarom kan ik ook hels boos worden als ik hier zo een penniemiep zie schrijven dat ze haar pownie steigeren aan wil leren.........

wees verdomme blij dat het dier dit niet doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:06

Tsja, vinden ze stoer he.. tot de gevolgend worden ondervonden, danmoet het weer hardhandig afgeleerd worden............

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:06

Ik ben van mening dat het zo mogelijk op en positieve manier opgelost moet worden, maar dit kan wel met hulp van anderen. Heb je al eens iemand meegehad (op de fiets bijv.) met een zweep o.i.d. die het paard, zodra het steigert, naar voren probeert te drijven? Zodra je paard hierop een reactie geeft kun je hem belonen en dit stapje voor stapje uitbreiden (vooral niet te lang doorgaat wanneer het goed gaat). Of dat er een ander paard mee gaat wat wel ervarener is, als ie eerst maar langs het 'kritieke' stuk komt.
Het is zo niet goed te beoordelen wat de reden van het steigeren is, maar gezien de leeftijd zou dit best eens onzekerheid kunnen zijn ten opzichte van het terrein, misschien wel in combinatie met een dominantieprobleem. Hij is misschien ooit bang geweest en weet nu dat ie met steigeren zijn zin krijgt en uiteindelijk weer terug mag naar zijn vriendjes op stal. Ik zou het daarom niet met al te veel geweld oplossen omdat dit (nog meer) angst veroorzaakt. Ik ben het eens met het feit dat het steigeren eruit moet maar als je de oorzaak aanpakt, zal dat automatisch afnemen.

Ook heb ik eens gelezen dat je evt met een zweepje of een touw de buik aan kan tikken als het paard steigert, in het wild is dit is een kwetsbare plek om bloot te stellen, en dit zou er voor zorgen dat het paard weer naar beneden komt. Ik heb het in de praktijk nooit gebruikt dus zou niet weten of het werkt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:07

VivaLaVida schreef:
Tsja, vinden ze stoer he.. tot de gevolgend worden ondervonden, danmoet het weer hardhandig afgeleerd worden............

echt he............ en het is niet gaaf om een paard op zn flikker te moeten geven omdat het braaf doet wat je vraagt.................. echt he, ik kan zo een vorige eigenaar wel weet ik veel wat aandoen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:17

Inderdaad.. heb tijd op africhtingsstal gewerkt.. Krijg je van die leuke dingen joh.. totaal verkeerd beleerde paarden, met vreselijke singeldwang omdat ze de 1e keer die singel gelijk strak aangesjord hebben zonder erbij na te denken ('doe ik altijd zo hoor') offeehh een paard wat constant aan de run gaat vanwege dattie altijd een zadel heeft opgehad dat totaal niet paste.. Goh misschien vandaar die drukplekken op zn rug?

t ergste was nog als die paarden dan weer terug gingen naar de eigenaar (en wij ze 'mak' hadden gemaakt) en je kreeg ze vervolgend een paar mnd later weer terug Boos! weer zo vernacheld... was altijd blij als we ze dan mochten kopen..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:18

Moet enorm interessant zijn om op zo'n africhtingsstal te werken!! Daar moet je een pak uit leren!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:19

Daaom gaan naast de paarden ook de eigenaren in de beleer bij mij.......

paarden zijn zo weer goed, alleen de eigenaren duurt meestal langer...

En ik ben vaak naarder tegen de eigenaren dan tegen de paarden Haha! Haha! want ik wil de paarden niet meer terug Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:21

ja dat wel.. maar echt naar hoor als je dan toch stiekem gehecht bent geraakt aan zo'n peerd en hij gaat weer terug. en dan later zie je m weer op MP staan..
maargoed.. aan de andere kant staat weer wel de voldoening die je hebt als de ruiter er niets aan kon doen en je hebt er een leuk paard van gemaakt, of met bijv beleren, dat je van zo'n jonkie een mooi bespierd rijpaard maakt die je goed kunt verkopen.

tja.. mis het soms wel hoor, wil ook wel weer gaan lesgeven naast de kantoorbaan die k nu heb.. maargoe, we gaan offtopic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:22

Idd erg slim kiwiko.. ik zeg altijd maar: de eigenaren accepteren de waarheid moeilijker dan het paard Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:23

ik heb ze inderdaad wel eens gehad dat ik dacht.............. eigenlijk had ik die zelf moeten kopen Haha! Haha!

maar we gaan inderdaad oftopic Haha! : D

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:23

Hoe lang geduld hebben jullie eigenlijk? Als je paard zo zich omdraait en niet meer voort wilt... probeer je eerst rustig aan of mep je direct op hun kont?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:23

VivaLaVida schreef:
Idd erg slim kiwiko.. ik zeg altijd maar: de eigenaren accepteren de waarheid moeilijker dan het paard Haha!

hahahaha YEP.......... das het grootste probleem......... het paard weet het allemaal wel, daar hoef je je geen zorgen om te maken Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:24

Eponastable schreef:
Hoe lang geduld hebben jullie eigenlijk? Als je paard zo zich omdraait en niet meer voort wilt... probeer je eerst rustig aan of mep je direct op hun kont?

bij het eerste teken van ongehoorzaamheid reageer ik......... en het ligt eraan waarom het paard ongehoorzaam is hoe ik reageer Haha! Haha!