paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

Re: paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:48

Nee ben er helaas nog niet aan toe gekomen maar ga ik nu even doen Haha!

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:53

Meetje22 schreef:
Ja ik hoorde van iemand die mn parcour gezien heeft dat het haar opviel dat toen hij zo hard ging ik ook duwde.
Mijn paard reageerde daar ook op met nog harder rennen.
Kreeg ook de tip om hem voor de sprong los te laten omdat hij gewend is om het bit vast te pakken,hem zo zeg maar te verrassen omdat ie dan niks vast heeft.
.

Zal ik ook maar reageren, ook ik heb je zien springen -2e parcours- dus wellicht al behoorlijk opgefokt door het 1e parcours. Op zich is je houding niet verkeerd, of het nu komt door de grote galop van het paard maar idd je rijdt hem véél te véél, hij is voorwaarts genoeg. Dus stil zitten en wachten..(hardstikke moeilijk hoor!) netjes aan het been houden en zeker niet lossteken vlak voor de hindernis (wat je wel een aantal malen deed), dan neemt ie juist de balken mee, als jij met een soepele arm op je paard zit en veel druk op de beugels houdt, dan neemt je paard zelf wel de ruimte die hij nodig heeft (zeker met B-hoogte) en ben je na de sprong ook niet alles kwijt. Wellicht is die nieuwe stal een oplossing maar goede begeleiding met springen is nu zeker belangrijk.
Veel succes.

PS: waar ik zelf baat bij heb gehad is mezelf te laten filmen tijdens een parcours toen snapte ik ineens waar iedereen het over had Haha!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:08

Dat teveel vrijgeven voor de sprong werd inderdaad ook door die persoon genoemd.
Ik heb daar voor gekozen omdat ik het idee had dat hij juist door zijn snelheid meer ruimte nodig had.
Waarschijnlijk is dat een verkeerde inschatting geweest en heeft het juist averechts gewerkt.
Neem de tips van zwaarder in de beugels,langer blijven zitten,minder duwen en minder vrijgeven voor de sprong zeker mee in mn volgende wedstrijd Haha!
Ik wilde het laten filmen maar vergat de camera mee te nemen Zij zijn groot en ik is klein!
Staat dus op de lijst voor de volgende wedstrijd.
Het geeft inderdaad een goede kijk op eigen fouten.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:46

Los gooien voor de sprong ben ik ook geen voorstander van. Zeker niet als hij al te snel gaat.

Alle kracht gaat in de snelheid zitten waardoor hij niet de kracht meer heeft met afzetten. Het is dus geen onwil van hem, elk paard kan niet fatsoenlijk springen bij een hoge snelheid. Daarnaast als je hem al lost gooit betekend dus dat hij het zelf maar moet uizoeken en zal dan waarschijnlijk te vroeg afschieten wat ook weer een vlakke sprong opleverd.

Balken werk op de grond (of lage kruisjes kun je er ook voor gebruiken) lijkt mij ook een hele goede oefening, probeer te spelen met de aantal galopsprongen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:51

Meetje22 schreef:
Nee ben er helaas nog niet aan toe gekomen maar ga ik nu even doen Haha!

Ben heel erg benieuwd! Houdt je ons op de hoogte???

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:55

Ik vind ook niet dat hij echt teveel gereden wordt. manegepaarden moeten dit inderdaad ook doen en wanneer ik dressuurtraining heb op mijn ponyclub (1x in de week) moet mijn pony ook 2u lopen.
Ik zou ook gewoon meer afwisseling brengen in zijn werk, en zelfs als je inderdaad een uur springles pakt, niet per se dat uur uitrijden, maar stoppen wanneer hij het heel goed doet zodat hij en jij er een positief einde bij hebben.
En echt terug naar de basis gaan en belachelijk lage sprongetjes springen;)
Maar spring je alleen voor je een wedstrijd hebt?
Want als dat zo zou zijn, moet je gewoon meer het springen trainen. Je kunt niet verwachten dat je paard heel hoog springt door hem alleen vlak voor een wedstrijd wat te trainen in het springen.

Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:56

Ik ken ook paarden die heel hevig worden met springen. Zo een merrie.. dressuurmatig kon ik er wel wat mee weg.. maar zodra we gingen springen ging ze echt hard en ongecontroleerd naar de sprongen crossen (plots was ook de manegehond een hindernis Huilen van het lachen ). Ik panikeer dan ook wel, anderen kunnen haar net heel licht houden, mijn fout dus.

Nu ken ik ook een springruiter die echt een topmerrie had, beest sprong alles, maar hij kwam steevast uit de barrage met de zin: Ik kon haar niet houden! En die man kon toch een eind rijden.

Enkele tips:

- Dressuurmatig echt consequenter gaan zijn. Kun je van een flinke middengalop naar absolute halt binnen de 2 passen zonder extra teugeldruk en alles er tussenin?
- Paard laten stappen voor de sprong, laatste meter aandraven en springen en rustig verder draven, als hij weer gaat rennen gelijk stilzetten. Nooit ongecontroleerd laten lopen. Altijd hameren op die rust. Duidelijk maken dat rennen NIET kan. Geduldig doch duidelijk zijn.
- Zet over de lengte van de lange zijde zoveel mogelijk in- en uitjes met variërende afstanden (maak het moeilijk) en zet de zijkant af zodat je een springgang hebt. Teugels in een knoop, paard de bocht inzetten, teugels los en laat hem zelf maar het ritme uitzoeken. Wij deden dit vroeger op de manege en paarden leren hier echt van om zichzelf te blijven dragen, zich te concentreren en afstanden te schatten. Bij de laatste sprong teugels aannemen en doorrijden, niet terug aanrijden tot de rust er is.
- Zet 4 a 5 hindernissen op een volte (grootte kun je variëren) en ga dit springen. Naait hij er tussenuit? Wijk eens langs de sprong en appuyeer terug naar de volgende (als dit lukt?), komt hij nog te hard appuyeer je gewoon door (dus zigzaggen langs de sprongen tot hij rustig is en die achterhand eronder heeft). Zware oefening, dus niet eindeloos doen. Je kunt ook gewoon zigzaggen vanuit schouderbinnenwaarts/travers, alles wat hem weer aan het werk zet.
- Zet 1 hindernis, begin dressuurmatig tot hij echt aan je hulp staat, neem de sprong en blijf dressuren tot hij rustig is. Niet springen vanuit dat gegek! Wees tevreden als je de eerste weken 1 keer kunt springen.
- Contact houden voor de sprong, zo kan hij erachter er moeilijker uit naaien.
- Niet te hoog bouwen, maar moeilijke lijnen maken, focus je op de dressuur en neem tussendoor een sprong.

Zelf ben ik absoluut geen springruiter, maar dit zijn dingetjes die ik zelf gezien heb, je ziet zelf of je er iets mee kunt Lachen

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:53

ongecontroleerd laten lopen. Altijd hameren op die rust. Duidelijk maken dat rennen NIET kan. Geduldig doch duidelijk zijn.
- Zet over de lengte van de lange zijde zoveel mogelijk in- en uitjes met variërende afstanden (maak het moeilijk) en zet de zijkant af zodat je een springgang hebt. Teugels in een knoop, paard de bocht inzetten, teugels los en laat hem zelf maar het ritme uitzoeken. Wij deden dit vroeger op de manege en paarden leren hier echt van om zichzelf te blijven dragen, zich te concentreren en afstanden te schatten. Bij de laatste sprong teugels aannemen en doorrijden, niet terug aanrijden tot de rust er is.

Maar als je hem loslaat gaatie tocg juist weer rennen, of ligt dat nou aan my? Clown

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:53

poes schreef:
ongecontroleerd laten lopen. Altijd hameren op die rust. Duidelijk maken dat rennen NIET kan. Geduldig doch duidelijk zijn.
- Zet over de lengte van de lange zijde zoveel mogelijk in- en uitjes met variërende afstanden (maak het moeilijk) en zet de zijkant af zodat je een springgang hebt. Teugels in een knoop, paard de bocht inzetten, teugels los en laat hem zelf maar het ritme uitzoeken. Wij deden dit vroeger op de manege en paarden leren hier echt van om zichzelf te blijven dragen, zich te concentreren en afstanden te schatten. Bij de laatste sprong teugels aannemen en doorrijden, niet terug aanrijden tot de rust er is
.

Maar als je hem loslaat gaatie tocg juist weer rennen, of ligt dat nou aan my? Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:01

Hey Meetje,

hoe is het afgelopen met die nieuwe stal?

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:11

ik denk dat het niet is zoals iedereen zegt. jou paard heeft geen respect voor jou ( het klikt heel bot maar zo bedoel ik het niet) luistert hij goed naar jou hulpen ? want dan zou jij moeten bepalen hoe het moet. probeer eens horsefreemanship ( of hoe je dat ook schrijft ) hij moet leren jou te respecteren. misschien kan je ook proberen met machtiggaal te rijden en sprongetjes van 60 cm en veel balkjes lopen. Probeer voor je gaat spring eerst half uurtje hem goed los te krijgen en galopeer om de hindernissen zonder er over te springen.

suc-6

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:20

Ninx schreef:
Hey Meetje,

hoe is het afgelopen met die nieuwe stal?

Komt goed, maar dat verteld Meet zelf wel Lachen

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:42

Ik ben beniewd hoe het is afgelopen Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:35

jeNniferTjj schreef:
ik denk dat het niet is zoals iedereen zegt. jou paard heeft geen respect voor jou ( het klikt heel bot maar zo bedoel ik het niet) luistert hij goed naar jou hulpen ? want dan zou jij moeten bepalen hoe het moet. probeer eens horsefreemanship ( of hoe je dat ook schrijft ) hij moet leren jou te respecteren. misschien kan je ook proberen met machtiggaal te rijden en sprongetjes van 60 cm en veel balkjes lopen. Probeer voor je gaat spring eerst half uurtje hem goed los te krijgen en galopeer om de hindernissen zonder er over te springen.

suc-6

Bedankt voor je post. Met heel vaak opnieuw lezen begrijp ik ongeveer wat je bedoelt. Maar zou je een beetje op je spelling willen letten? Haal je post anders eerst even door de spellingscheck.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:40

Nog even geduld over een paar dagen kan ik meer vertellen Knipoog
Heb vandaag weer springles gehad en we hebben ons weer met balken op de grond bezig gehouden zodat ie minder snelheid kon maken om er normaal tussendoor te komen.
Dit ging opzich wel goed.
Ook is er weer gesleuteld aan zn galop,die werd al ietwat beheersder.
Heb ook nog een ander bit geleend een myler level 1.
Hij moest er duidelijk in het begin aan wennen maar na een tijdje liep ie hier eigenlijk wel lekker mee,nam het bit goed aan en speelde ermee.
Heb nu zelf ook zo'n bit gehaald en de pessoa voor voorlopig een gooi in de kast gegeven.
Dus nu de rest van de week kijken hoe ie het erop blijft doen.
Heb aanstaande zondag weer een wedstrijd dus ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:02

Wat ik hier merk is een nogal verwend paard. Je zegt dat zelf ook ergens in het begin.
Je moet gewoon consequent zijn met alles. Daar heeft hij veel meer aan en accepteerd hij jou als baas.
Met springen dat herken ik wel, dat deed mijn pony ook.
Ik heb van mijn instructeur geleerd om heel veel overgangen te rijden en als je een overgang terug rijdt iets te gaan staan in de beugels.
Het staan in de beugels had als functie: Als ik dan het parcour in zou komen en tussen de hindernissen werd hij iets te sterk, dat ik iets ging staan en dan zou hij terug komen. Ik dacht wat een flauwekul, maar het werkte super ik reed m'n pony netjes rond en ik was de baas. Heerlijk om zo een parcour rond te kunnen rijden. Ik had zelfs m'n pessoa bit na een tijdje niet meer nodig.
Verder inderdaad slalommen tussen de hindernissen door en niet denken ach ik neem even een sprongetje. Eerst de dressuur helemaal op regel hebben.
Alleen springen in de les met een goede instructeur erbij, die ziet altijd meer dan dat jij misschien voelt.

Wat ik ook nog heel veel heb gedaan is les op oefenparcour. Want zodra de pony de trailer inging werd hij al druk. Dat was er dus naar een paar keer ook af, dan had hij door dat we niet altijd op concour gingen als hij de trailer in moest.

Heel veel succes!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:04

Ik zou hem even de rust geven en geen wedstrijden rijden. Ben jij en hij imo nog niet aan toe op het moment.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:07

Ik zou niet direct alweer een wedstrijd gaan rijden Meetje!
Eerst er heel veel aan gaan werken (waar je nu mee bezig bent OK dan! ) Als je hem thuis volledig onder controle hebt, kun je weer eens een oefenparcoursje meepakken, en pas als je hem daar ook 100% onder controle hebt, zou ik weer een wedstrijd rijden.
Je moet er niet te makkelijk over denken, je zal echt een behoorlijke tijd kwijt zijn voordat hij het doet zoals jij wilt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:14

Ik zou wel gewoon rustig wedstrijden blijven rijden maar zonder verwachtingen. Puur zien als een stukje training. Lachen Heb ik met mijn merrie ook gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:16

Persoonlijk zou ik dat niet doen. Dressuur wel, springen niet.
Lekker les gaan halen in een parcours, maar ook pas nadat thuis de controle er weer helemaal is.
Dan fijn lessen in het parcours.
Kun je ook zo vaak op de volte als je wilt om de rust en ontspanning er weer in te krijgen.
Kun je een lijntje wel 10 keer rijden om het beter te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:20

Moet nu wel zeggen dat ik ook maar een dressuurruiter ben Haha! Dan is dat misschien inderdaad handiger... Lachen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:39

pharagirlke schreef:
Ik zou wel gewoon rustig wedstrijden blijven rijden maar zonder verwachtingen. Puur zien als een stukje training. Lachen Heb ik met mijn merrie ook gedaan.

Met die instelling ga ik er nu ook heen.
Gaat het goed is het mooi meegenomen,gaat het wat minder,nou dan leren we er hopelijk weer wat van.
Misschien heeft ie toch wat spanning op wedstrijden en door hem gewoon mee te nemen word ook dat vanzelf wel minder.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:41

Ik vind het onverantwoord dat je wedstrijden rijdt zonder je paard in de hand te hebben. Straks vliegt ie het publiek in met alle gevolgen van dien. Huilen

Ga je dan weer door in 1 ronde tot 20 à 32 strafpunten? Zal het arme dier geen goed doen
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 15-07-08 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:45

Ja hallo,zo'n verschrikking is het ook weer niet hoor.
Hij gaat gewoon erg hard en laat zich voor een hindernis niet stoppen maar is daarnaast wel te rijden.
Nu doe je net alsof ik met een ongetemde wilde hengst naar concour hippique wil en mn ereronde tussen de kleine kinderen in ga rijden Koe

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:48

Een ereronde zit er niet in met een oncontroleerbare tank denk ik Haha!

Maar na twee of 3 fouten stop je toch in het belang van het paard? Je gaat toch geen 8 hindernissen plat maaien?