3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smartie2004

Re: 3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:55

Die van mij heb ik beleerd met drieenhalf jarige leeftijd.
Ze is eind maart 4 geworden en ik heb haar ook nooit echt speels mee gemaakt.

Grondwerk vind ze heel erg leuk en ook ontspannend, ook loop ik lange stukken met haar aan de hand.
Meestal krijgt ze een week per maand rust en wordt er alleen gewandeld en geborsteld.

Die van jou is nu drie, beleerd, gecastreerd, nieuwe eigenaar en een andere stal dat is in een korte periode wel heel erg veel.

Gun hem wat rust om alles te verwerken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:11

Sfietje schreef:
Maar dit doet hij allemaal niet. Ook in de omgang al wat je met hem doet het kan hem al niet schelen.

Pony heeft 3 jaar lekker in de kudde gelopen en weinig tot niks van de wereld gezien. Is dan binnen een paar maanden 3 of 4x verhuisd naar allemaal totaal nieuwe omgevingen en dus onvoorspelbare omgevingen, ingereden en gecastreerd. Veel paarden reageren dan zo. Dat is een overlevingsreactie. Je overal voor afsluiten en hopen dat je het zonder al te veel pijn en verdere onvoorspelbaarheden overleeft.
Dit in acht nemende geloof ik niks van het : "het braaf zijn is karakter, want hij was als hengst tijdens het inrijden ook zo". Zal niet de eerste trainer/handelaar zijn die een paard overdonderd, zodat hij snel kan verkopen zolang ze nog braaf overkomen.
Als je zoals je nu bezig bent doorgaat heb je grofweg de mogelijkheid dat hij of in een robot veranderd die niks doet zonder dat jij het zegt. En dus niet met je meedenkt en werkt, maar slechts uitvoert. Of hij gaat totaal uit zijn plaat en wordt heel moeilijk te hanteren. (En dan laat ik de fysiek te zware belasting op 3 achterwege, omdat dat voor het grootste deel niet jouw schuld is)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:41

een paar spelletjes?

ik weet niet of hij hier gaat op reageren, maar wat dacht je van eens losgooien in de piste
Je maakt je groot en maakt hem duidelijk dat hij moet lopen.
na 2 rondjes vraag je hem bij jou door bv te hurken of je schouders te ronden. blijft hij staan, ga je rustig naar hem toe, komt hij naar jou, des te beter.
vervolgens een beetje aaien en springt naar zijn achterhand. grote kans dat hij nu bokkend wegloopt Lachen na 2 rondjes opnieuw bij jou vragen.
probeer nu eens of hij je volgt als je loopt. dat hij dus achter je aan draaft. mijn pony en ik doen altijd wedstrijdjes om ter snelst met dit spelletje. het is ook mogelijk dat hij mooi achter je blijft draven.
nu doe je een combinatie van deze dingen, gewoon zien wat je haf het leukst vindt.
oja, dit spelletje stond in een boek van Jo Bird

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:54

Grote TV neezetten in de buitenbak en as vrijdag voetballen aanzetten, kan hij kijken hoe hij moet voetballen.. Clown

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 20:46

Ik wil even nog iets rechtzetten:
Ik heb gezegd dat mijn vriendin haar haf door al dat gras 6maanden drachtig lijkt en ik niet zo mijn ruintje wil hebben.
Blijkbaar is dit zeer anders overgekomen dan bedoeld.
Ik bedoel hiermee dat de weiden niet echt kort staan en er nog zeer veel eiwitten in het gras zijn en daardoor komen ze sneller iets dikker.
Ik wilde hierbij zeker niet mijn vriendin haar haf afschilderen als een dikke, lelijke haf ofzo.
Want dit is helemaal niet zo, het is een zeer toffe en leuke en mooie merrie.

Ik ben er zelf van geschrokken hoe mijn ruin na 2 weken 4uurtjes buiten te gaan al verdikt is.
Ik dacht niet dat haflingers zo snel dik zijn maar ja het zij zo.
Ik weet nu ook dat dit er snel afgetraind is als hij er klaar voor is.

Dus ik hoop dat dit bij deze is rechtgezet.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 23:12

Kzie het dus officieel nie meer zitten.
Kdacht dak goed bezig was, oke het rijden was egt teveel
Maar blijkbaar doe ik het allemaal verkeerd.
En moet ik hem maar een paar maanden het land ingooien...
Pfff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:14

Sfietje schreef:
Kzie het dus officieel nie meer zitten.
Kdacht dak goed bezig was, oke het rijden was egt teveel
Maar blijkbaar doe ik het allemaal verkeerd.
En moet ik hem maar een paar maanden het land ingooien...
Pfff

Daar is toch niks mis mee???
Denk er maar eens aan dat het voor je ruin veel beter is, en hij daarna veel frisser is, en je er meer mee kunt doen over een tijdje. Je wilt toch graag nog lang van hem genieten?? Echt, als je hem nu even rust gunt, heb je alleen maar veel langer plezier van hem!!!
Beter nu het land op dan er in oktober achter komen dat hij zo is uitgeleefd dat hij het ene been niet meer voor het andere kan krijgen!!!!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 23:16

Als ik hem het land opsmijt moet ik hem van mijn ouders verkopen omdat ik er dan tog niets mee doe.
Dan ben ik hem in het geheel kwijt. Wat is er dan het beste voor mijn beestje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:18

Je ouders even uitleggen dat het voor een net gecastreerde hengst van drie jaar gezonder is om even met vakantie te gaan om alles te verwerken. Ik denk dat ze het wel snappen, hoor. Als je nu doorgaat op de manier waarop je bezig was, heb je over een jaar een afgeragde pony die geen stap meer wil doen, en dat zullen ze minder vinden, denk ik. Laat ze anders dit topic even lezen?

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 23:21

Mijn ouders kennen niets van paarden.
Ik heb mijn merrie verkocht omdat ik er niet mee kon rijden omdat ze zo agressief was.
Ik ben op zoek gegaan naar een toffe haflinger, ik was eerst wat terughoudens om deze had te kopen omdat ik hem jong vond.
Ze hebben mij in de stal beloofd dat hij het werk egt wel al aan kon en dat hij 2 tot 3 maal bereden werd per week en dat ik zo verder moest dat dat het wel goed ging komen. Ook nadat hij gecastreerd ging zijn.

Dus als ik nu ga afkomen dat hij paar maanden het land opmoet en dat ik niet mag rijden, dan zul je mijn ouders horen.
Ze waren weg van mijn merrie, en mijn vader zei ook zo ik kunnen rijden ging ze nooit weg...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:41

Ja maar wat is er nu belangrijker op dit moment je ouders of je haf?
Je kan ook andere dingen naast op het land staan doen, ga lekker wandelen, stap eens zonder zadel een rondje.
Ga lezen en leren over paarden , lezen en nog eens lezen en laat je ouders ook leren wat een paard nu werkelijk is en geen gebruiksvoorwerp is en als jij lang plezier in je haf wil hebben zul je toch even een stapje terug moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:24

Jij kunt best wel wat met je ruin doen hoor, geef hem een maand vakantie na zijn castratie, kijk of de wond mooi geneest. Ga een leuk boek uit de bieb halen of koop er een, desnoods 2e hands over grondwerk en ga wat in de buitenbak met hem doen, daarmee kan je oneindig veel dingen oefenen, kunstjes, trainingen, etc. Dan zit je er niet op en dan heb je zijn aandacht, leer je hem kennen, hij jouw en traint hij meteen zijn lijf.

Dat van die grasbuik is maar even, is ook maar gras en dat is poep. Zorg wel dat hij hele dagen buiten is, dus op een klein kaal stukje, paddock of buitenbak zetten. Natuurlijk hoef je je paard niet moddervet te laten eten, maar gras is wel zijn voeding. Hij moet ook nog groeien, dus dat vette zet hij ook om in zijn groei en om spieren te krijgen heb je ook eiwiiten nodig. Alles op zijn tijd.

Ga longeren door een cirkel af te zetten, pak je hindernspalen of andere stevige dingen, span lint en je hebt een cirkel. Doe los longeren en koop een boek hoe je je bewegingen moet maken zodat hij jouw commando;s leert kennen. Daarmee kan je ook zoveel leuke dingen doen. De komende zomer kan je hiermee bezig zijn en van de winter ga je met zadel op longeren en rustig wat bijzet en dan stap je naderhand nog even 10 minuten op en stap je lekker ontspannen wat rond.

Bouw het rustig op, je hebt een paard die niet zo snel met alles is, tijd nodig heeft en dan overvoer je hem ook niet. Langzamerhand kan je hem dan zadelmak maken en inrijden. De volgende zomer zul je vol lop rijden met een leuk paard die al heel veel kent en waar de band sterk gegroeid mee is.

Als je nadenkt en je kennis gaat vergroten door veel mee te lezen, kun je dit doen zonder je ouders die er toch niets van snappen, als JIJ het maar snapt.Stel je open voor je paard, kijk en luister naar hem. Het gaat om HEM en niet om wat andere paarden kunnen en doen wat hij ook moet kunnen, of wat andere zeggen wat hij moet doen of kunnen. Wees niet ambitieus, maar wees een eerlijke lieve en verantwoordelijke leider voor je kleuter. Over een jaar ben je verder dan alle anderen die eigenwijs zonder te voelen en te kijken er door heen gaan bij hun paardje.

Succes!!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:56

Omdat je het rustig aan moet doen wil natuurlijk niet zeggen dat je niets met je paard kan, maar wil je ook plezier aan je paard beleven als hij ouder is, dan moet je even een stapje terug doen...zo erg is dat toch niet?? Mijn springinstructeur beleert jonge paarden als ze drie zijn en tot ze vier zijn krijgen ze training aan de longe en krijgen ze verder tijd om uit te groeien...hij zit er in die tijd nooit op
Er zijn een hoop dingen die je in de tussentijd kan doen, werken aan zijn bespiering door te wandelen en longeren, verkeersmak maken. Er zijn al een hoop tips gegeven in je topic..Als je graag wilt rijden, doe dat dan lekker. Maar ik vind een paar keer in de week een half uur echt meer dan zat...Gun je paard en jezelf de tijd, daar heb je later profijt van Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:24

Sfietje schreef:
Als ik hem het land opsmijt moet ik hem van mijn ouders verkopen omdat ik er dan tog niets mee doe.
Dan ben ik hem in het geheel kwijt. Wat is er dan het beste voor mijn beestje?

Laat je ouders dit artikel lezen :
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

En koop zelf het boek van Linda Tellington-Jones : Gedrag en training van paarden.
Daar staan een heleboel oefeningen in.
En als aanvulling : Grondwerk met paarden van Inge Teblick.
(Als je goed Engels beheerst en geld over hebt zou ik hier Parelli level 1 zeker aan toevoegen)

sensje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:29

maar niet alle paarden willen spelen op de wei er zijn ook gewoon paarden die het gras interesanter vinden wees eigenlijk blij dat hij zo lekker rustig is. misschien als hij dadelijk een tijdje bij jou is dat hij zich thuis voelt en dan wat losser word. nog veel succes met hem het komt vast wel allemaal goed hoor wees maar niet bang !!!!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:34

Zoals al eerder is gezegd, gun hem de tijd. Er is al zat met hem gebeurt. Maar de emoties die jij je paard toekent hoort bij een mens en niet bij een paard. Hou dat voor ogen. En ieder dier heeft een wenperiode nodig. Neem ook zijn voer eens onder de loep. Krijgt hij genoeg en wel het juiste voer? is hij onlangs ontwormd of al een tijdje niet meer???

Allemaal dingen die je ook mee kan nemen om even naar te kijken.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:37

Allemaal zeer bedankt voor jullie reacties.

Ik zal zeker kijken om die boeken te kopen, en ben blij dat ik nu ook egt titels en auteurs krijg dat ik weet waarnaar ik moet op zoek gaan.

Ik heb even de datums opgezocht van het castrereren enzo:
Ik heb Ares dus op 18mei GEKOCHT
Hij is op 21mei GECASTREERD
dan is hij nog een week in de stal blijven staan waar ik hem gekocht heb.
28mei is hij dan naar STAL gekomen waar hij nu nog altijd staat.

Hij is ook op 2feb 2005 GEBOREN

Hij is 1april ontwormd, vorige week jaarlijkse inenting en rhino gekregen en hij krijgt een halve schep korrels smorgens en savonds

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:33

Dat is toch allemaal prima meid, maar we willen je gewoon laten beseffen dat je zelf ook niet na een zware baarmoederoperatie gelijk weer aan het werk kan en/of gaat.

Je kan hem best rijden dat willen we helemaal niet zeggen maar wat je aangeeft is gewoon te veel voor zo'n puppie.

Het gaat er bij jou om dat ie niet zichzelf kan zijn en niet speelt.

Geef hem de ruimte, die van mij heb ik vanuit Belgie gehaald, rustige omgeving, wordt ie ineens in een stal gegooit in Rotterdam.
Het heeft echt wel een paar maanden geduurt totdat hij gewend was.

Rij gewoon, maar niet langer dan 20 min ofzo, overvraag hem niet, doe ook lekker rustig aan longeren, ga werken aan de hand.

We geven je zoveel tips hier en ik krijg het gevoel dat je ze niet oppik maar alleen maar de negatieve dingen eruit filter.

Je kan het ook van de positieve kant lezen en tuurlijk hebben we commentaar omdat hij nog zo jong is maar daar moet je ook wat mee doen.

En niet gelijk gaan schermen met je ouders en dat je hem dan weg moet doen.

Het moraal is gewoon: Ga het rustig aan opbouwen je heb een jonge Haf en overvraag hem niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:01

3 en 4 maand oud dus... die zou van mij nog een maand of 8 op de wei vliegen of enkel grondwerk doen... Paard dat ik nu rijdt wordt 5 en die heeft er geen kwaad van gehad van lang stil te staan hoor. Het is nog zo'n jong dier, als je nu een groot half jaar wacht heb je er later mss wel enkele jaren langer plezier van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:10

Hij is 3 laat hem lekker overdag buiten lopen, dan wordt hij maar wat dikker. Een jong paard heeft dat gewoon nodig voor z'n ontwikkeling. Rijden kan natuurlijk ook wel, maar niet vaker dan 3 a 4 keer per week en dan zo'n 20 min. Door de castratie kan hij ook wat slomer zijn geworden hoor. Succes!

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:38

ik vind vooral dat je niet moet vergeten dat een casteratie een enorme impact heeft op een paard. Sommige paarden vallen terug in gewicht, anderen veranderen van karakter of hebben lichamelijk moeite om weer in balans te komen. Door een casteratie wordt de hormoonhuishouding van een paard volledig op zijn kop gezet.
Geef je paard dus tijd en rust om dit te verwerken. Tijd is het enige wat hij nodig heeft!!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:02

Badankt allemaal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:33

Hoe gaat het nu met je knulletje? Genieten jullie een beetje samen? Lachen

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 22:52

Ja we genieten wel.
Heb gisteren willen gaan wandelen maar dat is niet zoals plan verlopen.
Hij is heel bang geworden van een hond en stond er helemaal alleen voor .
Hij was bijna de drukke baan opgelopen.
Door iets in mijn bloed en ik heb bloedarmoede heb ik niet veel kracht en ben ik snel moe, dus ik kan hem niet houden.
Vandaag had hij zo een zin om te rijden, hij trok naar de piste toe. (maar heb niet gereden, juist gepoetst)
Maar ja hij is nog maar 3j he...

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:17

Heb even het topic gelezen en goed dat je wat met de tips aan het doen bent Haha! Dat is altijd positief.

Als je zo doorgaat kun je je paardje lekker aan jou laten wennen en aan zijn omgevind. Zoals iedereen hier al zegt: rust is echt het belangrijkste na al die ingrijpende gebeurtenissen voor zo''n jonkie!

En je kan toch ook tegen je ouders zeggen dat je minder gaat rijden maar hem veel buiten zet en veel met hem gaat wandelen en grondwerk etc? Dan ben je toch ook met hem bezig? Ik denk dat ze dat wel moeten snappen...hij is nog zo jong..