scherper bit!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gigil

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:34

ga jij mij nu vertellen met welk bit ik wel en niet mag rijden? Dat maak ik nog altijd zelf uit. En trouwens die van mij reageert goed op zit en neckreing en is ook nog met 1 hand te rijden. Superpaardje he?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:37

Mijn arab reageert OOK goed op zit en neckreining en rijd ik met 1 hand in het bos. Maar dan wel ZONDER scharenbit en op een d-trensje. Ligt gewoon aan de manier van africhten. Superpaardje he.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:40

love_speedy schreef:
hallo.

ik heb een pony die in de bak met rijden echt super makkelijk in haar mond is. maar zodra we buiten zijn is ze echt sterk en hou ik haar echt niet meer.
NU is dit wel een manege hoofdstel geweest, maar graag voor buiten zou ik een scherper bitje willen, zouden jullie me kunnen vertellen wat jullie voor bit zouden aanraden of wat jullie hebben, en als het kan een foto van google erbij dan kan ik hem uitprinten en meenemen naar de hyporama, ik vind die mensen daar namelijk niet echt ze hebben er volgens mij weinig verstand van.

help me alsjeblieft.

groetjes angela

Met wat voor bit rij je nu? Of staat dat al ergens, want voordat iedereen in de steigers gaat, misschien rijdt ze wel met een heel ouderwets superdik bit. Ze schijnen er tegenwoordig achter te zijn dat die nog minder fijn zijn voor het paard dan een iets dunner bit. (natuurlijk niet te dun!!)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:41

Ik snap opzich wel dat je een scherper bit wilt gebruiken. Ik heb ook een tijdje met een pessoa bit gereden buiten. Alleen maar om de veiligheid. Aangezien hij buiten super heet was. Aan de hand deed hij niks. En hij vond het gewoon zo leuk,dat hij alleen maar hard, hard hard wilde. Dit bit heeft voor mij wel geholpen, zo kon ik hem teminste houden.

Maar zoals veel mensen ook zeggen, het is wel weg lopen voor problemen..

Wat Spettic zegt, dat het ligt aan de manier van africhten, ben ik niet helemaal mee eens. Sommige paarden worden buiten gewoon heel erg heet, denk niet dat dat veel met de africhting te maken heeft.

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:42

maar dat kan die van mij ook hoor maar bij western hoort alles. als ik gewoon buiten rijd doet ik het op de zelfde manier als jij

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:44

rij nu met een stangbit (redelijk dik) maar met vaste scharen

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:45

en ook vaak met een dubbelgebroken bitje

tamaraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:46

Ik zou zeker geen scherper bit nemen!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:48

gigil schreef:
ga jij mij nu vertellen met welk bit ik wel en niet mag rijden? Dat maak ik nog altijd zelf uit. En trouwens die van mij reageert goed op zit en neckreing en is ook nog met 1 hand te rijden. Superpaardje he?

Ja ja Gigil,je moet met je 32 jaar en 20 jaar rijervaring wel goed naar dit meisje van 16 jaar luisteren die al een jaar een eigen pony heeft Clown want jij weet overduidelijk niet hoe het werkt Clown

* kruipt weer op der stoel en probeert weer serieus te antwoorden Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:51

Ach, ik ben 37, rij meer dan 30 jaar (31 jaar) en rij ook nog eens bitloos op mijn superpaardje. Tong uitsteken
Als iemand als gigil dan even bijdehand probeert te wezen met een hele rare opmerking, tja.... Dan rol ik even van mijn stoel van het lachen, hoor.... Haha! Tong uitsteken

Als je in het bos al niet eens op je zit wilt/kunt rijden, dan zegt dat wel wat over je rijkunsten. Hard, maar wel waar. Ja

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:54

Haha, heb weer erg gelachen bij het lezen van de antwoorden!! Ik meng me er maar nietr in..............

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:57

blij dat jij het wel allemaal goed weet. Als we jou toch niet zouden hebben dan zou er niemand in nederland goed rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:58

gigil, dat zeg ik helemaal niet, hoor. Knipoog
Maar jij begint met rare opmerkingen maken.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:03

Gezellige boel hier... Duivel

TS ik zou goede instructie zoeken (weet niet of je die al hebt) en controleren of de basis goed zit zeg maar. Als ze in de bak alles doet wat jij wil ga het dan opbouwen. Is het zo dat als je het erf af bent gelijk een paard hebt wat niet te stoppen is? Ik weet niet of dit helpt maar je zou dit kunnen proberen: Stap 5 min. (of nog korter) weg van het erf, en dan weer rustig terug stappen en alles wat ze goed doet heel erg belonen! Rent ze terug naar stal, draai haar dan weer om als ze terug is en stap weer een stukje weg, als ze dat braaf doet heel erg belonen en weer terug stappen. Als ze terug mag is een beloning dus zodra ze het goed doet alweer afbouwen. Je moet stoppen als het goed gaat en probeer dit dan steeds verder op te bouwen.

Ik zou er geen ander bit in hangen .. als ie wilt rent ie toch wel Tong uitsteken

Ik hoop dat je eruit komt!!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:03

gigil schreef:
blij dat jij het wel allemaal goed weet. Als we jou toch niet zouden hebben dan zou er niemand in nederland goed rijden.

klopt!! zonder Nadya zijn we nergens meer; toch Nadya?? ROFL *valt ondertussen van zijn stoel van het lachen* ROFL ROFL Hyper! Hyper! Blauw oog Go jij! Go jij!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:10

Joepju schreef:
klopt!! zonder Nadya zijn we nergens meer; toch Nadya?? ROFL *valt ondertussen van zijn stoel van het lachen* ROFL ROFL Hyper! Hyper! Blauw oog Go jij! Go jij!

Klopt. Duivel Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:26

gigil schreef:
ben trouwens 32 en rij al ruim 20 jaar paard

Ik wil niet zeggen, dat het zo is bij jou, maar er lopen mensen rond, die het al twintig jaar verkeerd doen.
Scherp is nooit goed en een bit met vaste scharen is nog erger, dan met losse scharen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:31

Ik blijf t jammer vinden dat alles nu over 1 kam word geschoren. Ik rij mijn paard dus met pessoa bit en naar mijn idee is dit een prima oplossing voor mij en mijn paard.
Afbeelding
Hij was hier als een balletje omdat we met een groep van 154 paarden een strandrit gingen maken. Met dit bit kan ik m met kleine ophouding keurig onder controle houden. Met mijn gewone "bakbitje" zou t ook lukken maar dan heb ik mijn handen vol aan m. Tijdens de rit heb ik ook gewoon met lang teugeltje kunnen rijden hoor maar ingeval van heb ik net iets meer te vertellen en dat werkt in ons geval prima Haha! .

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:37

Om te beginnen Sandro, prachtig paard heb je Ja
Ik heb dus precies hetzelfde,de ene keer rij ik em met dubbel gebroken bit, dan weer enkel, en als ik naar buiten ga en geen zin heb om met hem te vechten een pessoa of een gebroken pelhalm.
Dit werkt gewoon goed voor mij en mn paard.
En zolang ik er het idee bij heb dat hij nergens last van heeft vind ik het prima.
Daarnaast moet ik zeggen dat er meer hulpteugels zijn die meer schade aan het paard aanrichten dan bitten maar dat is weer een andere discussie.
Maar wat belangrijk is is dat iedereen doet wat hem of haar goed lijkt en wat het beste werkt voor zowel paard als ruiter.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:46

Dank je wel. Ja ik bekijk t gewoon per keer wat ik met wil doen. Op vakantie bijv. mag ie altijd mee. In de zomer vakantie lekker mee naar Drenthe. Ik weet dan dat ie de eerste paar dagen zich helemaal macho voelt. Ik rij m dan met pessoa bitje. Daarna heeft ie t wel weer gezien en is ie weer zichzelf. Ik kan m dan gewoon buiten rijden op een dubbelgebroken bitje of zelfs met halster met touwtje . het ligt bij hem gewoon aan meerdere factoren zeg maar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:48

Meetje en Sandro, jullie zijn volwassen vrouwen, die heel goed weten wat ze doen!!!
Maar er zijn wel andere in dit topic...

Momenteel is mijn dondersteen ook bijna niet te houden en hij is ook erg groot, als hij opgewonden is, krijg je hem ook niet naar beneden. Ik grijp dan voor buiten naar een Thiedemanteugeltje en dat werkt ook prima.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:04

suleilitha schreef:
Meetje en Sandro, jullie zijn volwassen vrouwen, die heel goed weten wat ze doen!!!
Maar er zijn wel andere in dit topic...

Momenteel is mijn dondersteen ook bijna niet te houden en hij is ook erg groot, als hij opgewonden is, krijg je hem ook niet naar beneden. Ik grijp dan voor buiten naar een Thiedemanteugeltje en dat werkt ook prima.

Juist,dus jij hebt ook jouw manier waarop je fijner met je paard kunt werken op momenten dat er wel wat extra hulp gebruikt kan worden.
Ik vind mensen die zonder hoofdstel en alleen een touwtje de weg op gaan juist veel onverstandiger.
Op het moment dat jij ervoor kiest naar buiten te gaan moet je ook de verantwoordelijk nemen voor de mensen om je heen.

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 23:07

Afbeelding

hier heb ik een foto weet niet of jullie er iets mee kunnen.
maar nadat ik vanvond op me pony heb gereden ben ik eigenlijk wel van een scherper bit gedachten af Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:11

Joepju schreef:
splash1999 schreef:
ik ben van mening dat jee erst het probleem aan moet pakken. Blijkt ze gewoon het super leuk te vinden en anders niet te rijden zijn kan je een ander bit pakken MITS je daarmee overweg kunt. Ik rijd buiten met een scherper bit maar met een lange teugel. Ze is super braaf maar mocht er iets gebeuren wil ik veilig stil kunnen staan om ongelukken te voorkomen. het blijven vluchtdieren namelijk. Mijnpaard komt ook heel vaak buiten en is uber verkeersmak maar ook zij kan schrikken.

Splash; als je paard buiten schrikt, en er vandoor gaat, dan krijg je JUIST met een scherp bit je paard minder snel terug. Zodra je paard in paniek is, en jij geeft meer druk op dat scherpe bit, krijgt hij door de pijnprikkels meer vluchtdrang, waardoor de paniek alleen maar groter word.
Je denkt dat je met een scherper bit meer "controle" over je paard hebt, terwijl dat juist averechts werkt.
Mijn mening; GEEN scherper bit gebruiken buiten...of nog beter; helemaal geen bit...maar dat is weer een ander verhaal... Haha!

Dit is tevens wel mijn ervaring met mijn huidige paard. Nu hoef ik eigenlijk te teugels ook niet te gebruiken en gebruik mijn stem. Mogelijk is het eerder voor mijn gevoel dat kan aangezien ik vaak op de weg ben. tevens rijf ik haar ook bitloos buiten. Ik kan hem er makkelijk op en af klikken. Ik hoef ook niet te hangen een klein licht ophoudinkje is voldoende hoe vaster ik ze houd hoe harder ze gaat oftewel lange teugels buiten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:23

love_speedy schreef:
Afbeelding

hier heb ik een foto weet niet of jullie er iets mee kunnen.
maar nadat ik vanvond op me pony heb gereden ben ik eigenlijk wel van een scherper bit gedachten af Haha!

Super keuze, echt waar. Op de foto staat niks om aan te merken.. Een enkel of dubbelgebroken watertrens met correct passend en aangebracht hoofdstel. Lachen Maar je bit lijkt me erg groot of je trekt het door de mond heen, een van de twee. Een te groot bit is iig nooit zo handig. (dat laatste natuurlijk ook niet) Mischien als je een nieuwe gaat kopen, een maatje kleiner?