Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
love_speedy schreef:hallo.
ik heb een pony die in de bak met rijden echt super makkelijk in haar mond is. maar zodra we buiten zijn is ze echt sterk en hou ik haar echt niet meer.
NU is dit wel een manege hoofdstel geweest, maar graag voor buiten zou ik een scherper bitje willen, zouden jullie me kunnen vertellen wat jullie voor bit zouden aanraden of wat jullie hebben, en als het kan een foto van google erbij dan kan ik hem uitprinten en meenemen naar de hyporama, ik vind die mensen daar namelijk niet echt ze hebben er volgens mij weinig verstand van.
help me alsjeblieft.
groetjes angela

gigil schreef:ga jij mij nu vertellen met welk bit ik wel en niet mag rijden? Dat maak ik nog altijd zelf uit. En trouwens die van mij reageert goed op zit en neckreing en is ook nog met 1 hand te rijden. Superpaardje he?
want jij weet overduidelijk niet hoe het werkt

gigil schreef:blij dat jij het wel allemaal goed weet. Als we jou toch niet zouden hebben dan zou er niemand in nederland goed rijden.
*valt ondertussen van zijn stoel van het lachen*
Joepju schreef:klopt!! zonder Nadya zijn we nergens meer; toch Nadya??*valt ondertussen van zijn stoel van het lachen*
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
gigil schreef:ben trouwens 32 en rij al ruim 20 jaar paard

. 

suleilitha schreef:Meetje en Sandro, jullie zijn volwassen vrouwen, die heel goed weten wat ze doen!!!
Maar er zijn wel andere in dit topic...
Momenteel is mijn dondersteen ook bijna niet te houden en hij is ook erg groot, als hij opgewonden is, krijg je hem ook niet naar beneden. Ik grijp dan voor buiten naar een Thiedemanteugeltje en dat werkt ook prima.

Joepju schreef:splash1999 schreef:ik ben van mening dat jee erst het probleem aan moet pakken. Blijkt ze gewoon het super leuk te vinden en anders niet te rijden zijn kan je een ander bit pakken MITS je daarmee overweg kunt. Ik rijd buiten met een scherper bit maar met een lange teugel. Ze is super braaf maar mocht er iets gebeuren wil ik veilig stil kunnen staan om ongelukken te voorkomen. het blijven vluchtdieren namelijk. Mijnpaard komt ook heel vaak buiten en is uber verkeersmak maar ook zij kan schrikken.
Splash; als je paard buiten schrikt, en er vandoor gaat, dan krijg je JUIST met een scherp bit je paard minder snel terug. Zodra je paard in paniek is, en jij geeft meer druk op dat scherpe bit, krijgt hij door de pijnprikkels meer vluchtdrang, waardoor de paniek alleen maar groter word.
Je denkt dat je met een scherper bit meer "controle" over je paard hebt, terwijl dat juist averechts werkt.
Mijn mening; GEEN scherper bit gebruiken buiten...of nog beter; helemaal geen bit...maar dat is weer een ander verhaal...
love_speedy schreef:
hier heb ik een foto weet niet of jullie er iets mee kunnen.
maar nadat ik vanvond op me pony heb gereden ben ik eigenlijk wel van een scherper bit gedachten af
Maar je bit lijkt me erg groot of je trekt het door de mond heen, een van de twee. Een te groot bit is iig nooit zo handig. (dat laatste natuurlijk ook niet) Mischien als je een nieuwe gaat kopen, een maatje kleiner?