tong over het bit leggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: tong over het bit leggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:22

okeeeeeeeeeeeeeeeej we hebben het hier zo over "marteltuigen"
een panty mits goed gebruikt brengt geen schade toe ( tot nu toe nooit meegemaakt)
En als je als mens naar de tandarts gaan en je krijgt een beugel en daar zitten ook elastiekjes aan, nou dat lijkt mij dus ook zeker een marteltuig!
dus waar gaat dit eigenlijk over.
En ik heb geen ervaring met een beugel dus vind het een marteltuig dus dat is precies zoals de mensen hier die geen ervaring of niet weten hoe het werkt met een panty!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:44

juudje84 schreef:
een panty mits goed gebruikt brengt geen schade toe ( tot nu toe nooit meegemaakt)
En als je als mens naar de tandarts gaan en je krijgt een beugel en daar zitten ook elastiekjes aan, nou dat lijkt mij dus ook zeker een marteltuig!
En ik heb geen ervaring met een beugel dus vind het een marteltuig dus dat is precies zoals de mensen hier die geen ervaring of niet weten hoe het werkt met een panty!

Ik heb ook geen ervaring met een beugel. De beugel is imo ook een marteltuig, maar zorgt wel voor de persoon zelf een verbetering.
Voor het paard zie ik niet die verbetering, dat is alleen voor de eigenaar. En ja er zijn zoveel marteltuigen te koop en sommige moeten we verplicht gebruiken op de wedstrijden... Toch ben ik geen fan om zelf ook nog wat toe te voegen. imo moet je zoeken naar manieren hoe het beter kan.
Eerst kijken naar manieren die vriendelijk zijn en als het echt niet anders kan kun je wat minder vriendelijk proberen, maar moet wel zeer tijdelijk zijn.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:48

@ superwoman: als ik een panty zou gebruiken is het zeer tijdelijk, en ik weet niet in hoezeer je een paard ermee "marteld" te panty zit niet strak en geeft genoeg bewegingsvrijheid voor de tong alleen kan ie niet meer zo ver omhoog gehaald worden en dus over het bit gaan.
Het werkt wel voor verbetering maar goed als je die panty hard aan gaat trekken en voor hele langetijd mee gaat rijden vind ik het toch wel een marteling

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:50

juudje84 schreef:

Jij hebt het over schade toebrengen, dat is nog een graadje erger dan pijn doen!
En die vergelijking met een beugel gaat niet op, jij kiest daar zelf voor omdat je een mooi gebit belangrijk vindt. Een paard heeft geen keus, die moet ie aan jou overlaten. DAAR gaat het over. Er gaat blijkbaar toch het een en ander aan jou voorbij. Een panty kan niet fijn zijn voor het paard. Het is en blijft een lapmiddel.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:57

@NHEffan: als je begint over dat een paard er niet zelf voor kan kiezen, blijf dan gewoon helemaal van hem af, een paard kiest ook niet om een mens op zijn rug te helpen en alles er rond om heen, ik vind dat een beetje een stomme redenering. Dat stop helemaal met het hele paardrijden ja.
En de vergelijking kan zeker, bij een paard doe je dit omdat je wil dat dit paard daarna makkelijk te rijden is en voor het paard ook zeker 100x beter zit een tong onder het bit dan er boven. dus..............

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:01

juudje84 schreef:
@ superwoman: als ik een panty zou gebruiken is het zeer tijdelijk, en ik weet niet in hoezeer je een paard ermee "marteld" te panty zit niet strak en geeft genoeg bewegingsvrijheid voor de tong alleen kan ie niet meer zo ver omhoog gehaald worden en dus over het bit gaan.
Het werkt wel voor verbetering maar goed als je die panty hard aan gaat trekken en voor hele langetijd mee gaat rijden vind ik het toch wel een marteling

idd en ik denk dat veel mensen niet kundig genoeg zijn om zo iets te gebruiken. Imo zal het vaker gebruikt worden bij mensen die een rijtechnisch probleem hebben. Met die gedachte ben ik er zwaar op tegen. Terwijl bij een goede ruiter die een paard moet corrigeren en zo iets 1 x gebruikt ik het anders zie. Iemand met verstand van zaken en geen eigen fouten wil verdoezelen zonder ze op te willen lossen. Geknoei met verkeerd gebruik van alle soorten hulpmidelen komt imo te vaak voor.

NHEfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:18

juudje84 schreef:
@NHEffan: als je begint over dat een paard er niet zelf voor kan kiezen, blijf dan gewoon helemaal van hem af, een paard kiest ook niet om een mens op zijn rug te helpen en alles er rond om heen, ik vind dat een beetje een stomme redenering. Dat stop helemaal met het hele paardrijden ja.
En de vergelijking kan zeker, bij een paard doe je dit omdat je wil dat dit paard daarna makkelijk te rijden is en voor het paard ook zeker 100x beter zit een tong onder het bit dan er boven. dus..............

Waarom zo ontzettend in het offensief? Hoezo stomme redenering, zou ik over jou dan toch ook kunnen zeggen, alleen maar omdat ik het niet met je eens ben? Kunnen we het hier een beetje beschaafd houden misschien, of is dat teveel gevraagd?
En als je leest wat ik schrijf: Als ik mijn paard pijn zou doen met rijden zou ik daar ook meteen mee stoppen!
En ik lees wat jij schrijft: "bij een paard doe je dit omdat je wil" JIJ dus. Voor het paard is dit een uiting dat er iets niet goed is. DAAR moet je iets aan doen, niet een lapmiddel verzinnen om hem te weigeren te laten merken dat hij een ongemak heeft.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:12

Mijn paard had ook altijd de tong over het bit. Ze beet ook vaak op haar tong en dan reed ik rond met een bloedend paard Clown veel mensen denken dan dat je hem mishandeld hebt ofzo maar ze deed het gewoon zelf. Ik rij nu met een correctiestang, daar zit een boog in, werkt voor mij echt super! Sindsdien krijgt mijn paard de tong niet meer over het bit en bijt ze ook niet meer op haar tong. Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:44

NHEfan schreef:
juudje84 schreef:

Waarom zo ontzettend in het offensief? Hoezo stomme redenering, zou ik over jou dan toch ook kunnen zeggen, alleen maar omdat ik het niet met je eens ben? Kunnen we het hier een beetje beschaafd houden misschien, of is dat teveel gevraagd?
En als je leest wat ik schrijf: Als ik mijn paard pijn zou doen met rijden zou ik daar ook meteen mee stoppen!
En ik lees wat jij schrijft: "bij een paard doe je dit omdat je wil" JIJ dus. Voor het paard is dit een uiting dat er iets niet goed is. DAAR moet je iets aan doen, niet een lapmiddel verzinnen om hem te weigeren te laten merken dat hij een ongemak heeft.

als je even een paar paginas terug leest wat ik gezegd heb, als alles uitgesloten is waar een probleem zoals tong over het bit zich kan uit voor doen. dus tandarts, tuig, lichaam. al geprobeert bit hoger te hangen, neus en sper riempje iets strakken geen effect dan pas de panty...

maar ja helaas is een paard corrigeren blijkbaar zoiets als mishandeling hier op bokt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:55

juudje84 schreef:
maar ja helaas is een paard corrigeren blijkbaar zoiets als mishandeling hier op bokt

imo reageerd men ook zo omdat er ook nog vriendelijke manieren zijn die de ts nog niet heeft geprobeerd. IK krijg oook het gevoel dat deze "oplossing" gekozen wordt, omdat er geen extra tijd gegeven mag worden aan dit probleem. De reden om niet bitloos te proberen lijkt enkel te zijn omdat het op wedstrijden niet mag. Sorry maar dan kijk je echt niet verder en kijk je niet in het belang van je paard en snap je ook niet de bedoeling van het rijden. (een combinatie vormen en samen werken)

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:05

MissEvil schreef:
Te gek voor woorden, dat je gewoon een panty om het paard zijn tong gaat binden.
Probeer het eens bij jezelf zou ik zeggen, misschien leer je dan ook wel iets af Clown

Nee, maar even serieus..
Als je 23 bent, dan snap je toch wel dat dit niet kan?
Of leef je tussen de mensen met meer van die ideeën? (zoals sommige bierdopjes op een balk spijkeren, zodat het paard zijn benen wel optilt over de sprong)
En heb je weleens een lepeltrens gebruikt? Die zijn speciaal voor paarden die hun tong over het bit gooien.
Of een rolletjesbit, dan kan ze daarmee spelen, ipv tong erover gooien?
En andere instructie? Je kunt wel denken dat ze heel goed is, maar je weet het pas zeker als je 20 anderen hebt geprobeerd, die het ook niet weten (wat je met het probleem tong aan moet).

Ik vind dat je oogkleppen op hebt, om eerlijk te zijn. Is echt niet aanvallend bedoelt, maar jij wil die panty persé proberen, wuift al het andere goedbedoelde advies weg en gaat rellen uitlokken door maar te blijven zeggen dat die panty wss zo goed helpt.
Beetje sneu, vooral gezien je leeftijd Lachen

ik wuif niet alle tips alleen dan net van de mensen die zo tegen mij praten en zeggen dat ik dit ben of zus ben daar luister ik niet nee naar ik vroeg alleen om tips en als ik er wat mee doe of wat vind moet ik toch zelf weten.
en als je goed leest heb ik al een paar dingen op genoemd van de zo vele wat ik allemaal al heb geprobeerd ben dr al 3 jaar mee bezig dus zeg dan niet je moet eerst dit of dat voor lees eerst wat ik allemaal al heb geschreven en stel me goeie vragen voor je oordeeldt

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:06

kaatjemuts schreef:
Ik denk niet dat dit iets met leeftijd te maken heeft....
bovendien is een lepeltrens wreder dan een pantykous... met een lepeltrens moet je zeker een tijd blijven rijden, de lepel wordt in de tong en in het verhemelte gedrukt... dan lijkt me 1 keer met een pantykous, waaraan een paard zeker geen pijn heeft, nogal wat diervriendelijker!!!

amen dankewel Haha!

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:10

superwoman schreef:
libralietje schreef:
nou ken geen één yuri die komt kijken in de mond van het paard om te checken of die de tong er over heen heeft nooit meegemaakt

Je kunt het paard toch niet goed aan de hulpen zetten met z'n tong over het bit? Dús is dat niet gewenst. Misschien kom je de L nog door (aangezien sommige niet zo streng zijn Rolleyes )

Vind het eerlijk waar knap als jij het paard wel door kunt blijven rijden met z'n tong over het bit (niet dat ik dat ook wil kunnen Tong uitsteken )

@juudje84: btw ik snap wel dat die panty niet om moet blijven, daarom ook de smiley er achter. Dit paard doet het al jaren,dus de panty lijkt mij een overbodige kwelling.

nou er is verder niks mis met het rijden ze loopt goed ontspannen achterhand dr onder en voorwaats neerwaats maar zodra ik iets meer vraag gooit ze haar hoofd in de lucht en begin ik dus niks omdat ze dr tong er over heen heeft.
het is geen kwelling je houd de tong op zn plaats.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:14

midgie schreef:
En denk je dat het na 1 x met een panty gereden t ehebben het over is dan??
Ze is te laat, dit probleem kan niet meer opgelost worden, had ze 3 jaar eerder aan de bel moeten trekken, ze geeft de vorige eigenaar de schuld, maar heeft zelf nooit een moment bedacht waar het probleem vandaan zou komen,
Ook een tonmglepel in idd wreed, vind een normalen oplossing, waarom moet het bij een paard altijd maar met pijn en dwang gaan, waarom kan het niet wat normaler.

De ts heeft echt geen gevoel voor haar paard, want de vriendelijek manier wijst ze af,sommige mensen zijn niet te helpen helaas

ooh wat ben jij sneu je poest en poest maar door op je mening laat dit gewoon met rust
en beoordeel me niet zo.
wat weet jij er van of het helpt of niet? ik ken nu dus mensen uit de drafsport daar doen ze dit heel veel en die zeggen dat het zeker kan werken.
en wat nou geeft een andere ruiter trouwens de schuld het is nog steeds de zelfde eigenaar hoor alleen rijd die ander er al heel lang niet meer dus die ken ik niet.
dus ik had 3 jaar geleden direct alles hard aan moeten gaan pakken nee dat was voor mij niet de oplossing ik ben nu 3 jaar bezig in alle rust en probeer het rustig goed te krijgen dus klep houwe dank u ben je nu echt zat hoor... laat dit met rust je hebt je mening gegeven (EN IK VRAAG IK OM TIPS)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:17

Achja, jij stelt een vraag..
Dan moeten wij jou maar gerichte vragen gaan stellen over wat je al hebt geprobeerd, vanzelfsprekend! Ja

Dát zou nou eens makkelijk zijn, als het allemaal zo ging..
Dat wíj jóu vragen gaan stellen, omdat jíj advies wil..
Dan moet je nog veel leren, als je denkt dat het zo gaat Lachen

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:20

Joepju schreef:
NHEfan schreef:
Ik had gevraagd waarom bitloos niet mogelijk zou zijn, maar heb eigenlijk nog geen antwoord hierop gezien, alleen maar dat je dit niet wilt.
Als je echt van je paard houdt, probeer dan een oplossing te zoeken waar je hem geen pijn mee doet, alsjeblieft!
Weet je dat het bit zelfs een vervorming/beschadiging van de kaak kan veroorzaken? Dit is misschien niet eens zo gemakkelijk door een DA te constateren, alleen met foto's.....
Wie weet hoeveel pijn hij heeft.... Ik moet er niet aan denken.

Libra had al geschreven dat het bij concoursen niet toegestaan is om bitloos te rijden. Vandaar dat ze daar geen zin in heeft. Ik vind het nog steeds ronduit belachelijk dat het in de dressuur en dus ook in de drafsport niet toegestaan is...kan iemand mij aangeven wat de gedachte daar achter is??? Misschien dat Libra hier antwoord op kan geven???Die hele KNHS snap ik voor geen meter...zo primitief als de ko&*%$re... Frusty Trouwens; er word al eeuwen bitloos gereden...maar nee hoor; bij een wedstrijd MAG het niet...Op deze manier worden mensen zoals Libra dus gedwongen om van deze " oplossingen" te bedenken...
Ik weet iig zeker dat een paard veeeeel makkelijker te houden is met een bitloos hoofdstel, en vooral veel makkelijker terug te nemen is. Geen panty's of elastieken in die mond proppen, ennuuuuu...happy mouth bitten???? mijn god; wie die naam verzonnen heeft...die bestaan dus niet he!!....hoe verzin je het?? Verward

ik weet niet wat hier de gedachte achter is heb alleen rondvraag er over gedaan en gehoord dat het op dit moment nog niet toegestaan is maar het zit er wel aan te komen heb ik gehoord.
zoals ik al eerder zij zal ik ooit bitloos willen proberen met haar maar alleen nu nog niet op dit moment.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:20

superwoman schreef:
juudje84 schreef:

imo reageerd men ook zo omdat er ook nog vriendelijke manieren zijn die de ts nog niet heeft geprobeerd. IK krijg oook het gevoel dat deze "oplossing" gekozen wordt, omdat er geen extra tijd gegeven mag worden aan dit probleem. De reden om niet bitloos te proberen lijkt enkel te zijn omdat het op wedstrijden niet mag. Sorry maar dan kijk je echt niet verder en kijk je niet in het belang van je paard en snap je ook niet de bedoeling van het rijden. (een combinatie vormen en samen werken)

okeej , mij ging die opmerking ook niet alleen om de panty maar om meerdere dingen die op deze site besproken worden , gewoon onnozelen dingen zoals een paard dag gewoon niet luister aanpakken bv.
maar ik dit topic is het denk ik een beetje overgeslagen op het stukje van de panty en niet meer het algemene onder werp tong over het bit leggen
dus zoals ik eerder zei, eerst alles uitsluiten ,tanden, lichamelijk, tuig en daarna zou ik dus kiezen voor een panty omdat ik gemerkt heb dat een paard bij een tonglepel veel stugger wordt in zijn mond en ik het idee heb dat een lepel niet lekker ligt en drukt tegen het geheemelte

ps wat betekend TS? ben geen afkorting mens Bloos

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:22

Als je weet dat het een gewoonte is die ze al zolang heeft...wat denk je dan nu nog te kunnen oplossen? Had je dat al niet veel eerder moeten doen?? En Panty's en elastieken zijn helemaal belachelijk. . Je zult zelf maar een panty of elastiek aan je tong hebbZoek het probleem in de mond van je paard of je eigen handen!!!! hoe zal je zelf reageren denk je?[/quote]

hoi jij leest ook niet
een GEWOONTE heb de TANDARTS en DA er al bij gehad zoveel geprobeerd en gedaan dus dan moet je niet schrijven (zoek het probleem in de mond of in mn handen) snap je

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:25

NHEfan schreef:
Tegenwoordig.... hebben we allerlei mogelijkheden tot onze beschikking om nieuwe dingen te leren, opvattingen op te pikken.....
Maar dan moet je wel willen en je openstellen voor ideën die JOU misschien nu net ff niet zo uitkomen.
En weet je het is is toch maar een paard?? Heeft ie pijn??? Gaat ie heus niet dood van hoor.
Het wordt hier letterlijk gezegd.

Sommige mensen... kiezen ervoor om onwetend te blijven.

nou jij neemt niks van mij aan ik wel van anderen ne dus net niet van jou en een paar anderen zo zit het inelkaar jullie pushen door over bitloos ik push jullie toch nie door om een bit te gaan gebruiken kom nou zeg

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:32

Insigne schreef:
Er wordt hier gesproken over de meest paardvriendelijke manier en wat een paard van nature doet. Maar gaan jullie dan niet wat ver? Een paard hoort van nature ook geen mensen op zijn rug te dragen, hoort niet over hindernissen te springen e.d. Een tong vult de hele paardenmond, dus een bit hoort er niet in thuis. Maar een zadel hoort toch ook niet op een paardenrug thuis? Maar dat weerhoudt ons er toch ook niet van om geheel met de paardensport te stoppen en paarden weer in het wild rond te laten lopen? Dus de argumenten over wat een paard van nature doet kunnen wel geschrapt worden, zolang diegenen ook niet stoppen met rijden.
Mijn pony gooit al jaren zijn toch over het bit. Ik rijd dan ook met een rubbere tonglepel, waar hij geen last van lijkt te hebben. Proberen zonder tonglepel? Verder dan het bit indoen kom ik niet. Dus bij mij werkt een tonglepel gewoon heel goed.
Het enige wat de TS vroeg was een manier op dit te stoppen, zij vroeg niet om de mening van anderen over deze manieren.

dankjewel Insigne
hier ben ik het helemaal mee eens en had ikzelf ook al een beetje geprobeerd duidelijk te maken.
maar wat vind jij dan van die andere tonglepel ?? ik heb die rubberen nooit gebruikt want zij vond die andere echt niks ik vond het zielig voor dr omdat ze al een dikkere tong heeft en prob ik er nog is een tonglepel in dus das voor mij niet de oplossing..

gr lie

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:39

Je kan toch wel proberen bitloos te rijden?

of is dat te vel gevraagd?

als je ziet dat hij/zij het bitloos wel doet
moet je een oplossing bedenken voor wedstrijden
het paard zijn/haar welzijnj is immers belangrijker dan een paar wedstrijdjes..

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:41

midgie schreef:
Idd is een paard niet gemaakt om op te zitten , maar om dat wij onze hobby willen blijven doen, moet het wel op een verantwoorde manier gedaan woorden en een van de dingen die niet verantwoord is denk ik ook die panty, een panty hoort niet thuis in een paarden mond, dus denk juist de mensen die dat soort dingen wel doen niet verantwoord en zeker niet op een eerlijke manier bezig zijn toch??
Helaas blijkt het toch dat er nog best veel mensen onverantwoord bezig zijn met een paard en dat is erg jammer , zeker in deze tijd, waar er zoveel over gedaan word om juist meer diervriendelijk bezig te zijn , het is een hobby toch en dat moet leuk zijn voor ruiter maar ook voor het paard.

nee een zadel op zn rug die hoort el wel zeker en die zingel lekker strak nee dat is fijn zeker of niet!!
haar tong over het bit nee dat is fijn een panty kous een keer omdoen en als dan het probleem ogelost is zijn we allebei blijer..

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:48

Linda_E schreef:
Mijn paard had ook altijd de tong over het bit. Ze beet ook vaak op haar tong en dan reed ik rond met een bloedend paard Clown veel mensen denken dan dat je hem mishandeld hebt ofzo maar ze deed het gewoon zelf. Ik rij nu met een correctiestang, daar zit een boog in, werkt voor mij echt super! Sindsdien krijgt mijn paard de tong niet meer over het bit en bijt ze ook niet meer op haar tong. Haha!

heey
heb een beetje een idee welk bit jij bedoelt maar weet niet zeker heb je mis een plaatje voor me??
en is dit bit niet te hard voor de lagen??

gr lie

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:52

MissEvil schreef:
Achja, jij stelt een vraag..
Dan moeten wij jou maar gerichte vragen gaan stellen over wat je al hebt geprobeerd, vanzelfsprekend! Ja

Dát zou nou eens makkelijk zijn, als het allemaal zo ging..
Dat wíj jóu vragen gaan stellen, omdat jíj advies wil..
Dan moet je nog veel leren, als je denkt dat het zo gaat Lachen

het gaat erom dat veel mensen hier alleen maar lopen te oordelen en als ik het dan lees
denk ik jullie snappen het niet dat klopt niet zo ga ik er niet mee om etc.
dus zeg ik ga eerst vragen stellen voor je oordeelt..

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:00

imo reageerd men ook zo omdat er ook nog vriendelijke manieren zijn die de ts nog niet heeft geprobeerd. IK krijg oook het gevoel dat deze "oplossing" gekozen wordt, omdat er geen extra tijd gegeven mag worden aan dit probleem. De reden om niet bitloos te proberen lijkt enkel te zijn omdat het op wedstrijden niet mag. Sorry maar dan kijk je echt niet verder en kijk je niet in het belang van je paard en snap je ook niet de bedoeling van het rijden. (een combinatie vormen en samen werken)[/quote]

er staat nergens dat er niet meer tijd aan besteed mag worden!!!!!!!!!!!!!!!
jij snapt het allemaal he
en van mij snap je niks en weet je verder niks
maar vertel welke vriendelijke manieren heb ik nog niet geprobeerd????????