Wat nu? Probleem met bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Wat nu? Probleem met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:12

Klopt, maar TS WIL een bijrijder, als ze die wil houden zal ze het ook leuk moeten houden voor de bijrijder Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:15

Ik zou ook wel bijrijder voor de TS willen worden mét haar regels, hoor. In ieder geval vroeger wel.

Mara het is wel een goed punt dat je je bijrijdster les laat nemen bij iemand die je niet goed vindt. je verwacht van de bijrijdster dat ze opdrachten van de instructie gaat weigeren. Dat zou ik ook niet zomaar doen - ik vertrouw een instructrice op dat gebied meestal wel, dat ze weet waar we aan toe zijn. En ik zou ook verwachten dat jij haar vertrouwt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:25

Blijkbaar is toch het grootste punt dat je niet wil dat je bijrijder galopwissels doet. Dat lijkt me duidelijk, ze mag die gewoon niet doen. Als je er niet op kunt vertrouwen dat ze het dan ook niet doet, moet je een andere bijrijder zoeken. Want nu is het dit wat ze anders doet, straks weer dat ...
Ze kan ook gewoon tegen de instructrice zeggen dat de eigenaar, jij dus, nog geen galopwissels met het paard wil doen. Daar moeten ze zich dan aan houden.

Het is toch te gek dat zij bepaalt wat er gebeurt in plaats van jij! Straks gaat ze springen of crossen wat jij misschien niet wilt.
Je moet je niet laten intimideren door haar leeftijd. Dat is wel lastig, dat ze zoveel ouder is, een jonger iemand (meer van je eigen leeftij) lijkt me makkelijker als bijrijder.
Laat je niet de kaas van het brood eten, jij bepaalt wat er gebeurt, niet zij!! Succes hoor!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:26

Sheran schreef:
Ik zou ook wel bijrijder voor de TS willen worden mét haar regels, hoor. In ieder geval vroeger wel.

Mara het is wel een goed punt dat je je bijrijdster les laat nemen bij iemand die je niet goed vindt. je verwacht van de bijrijdster dat ze opdrachten van de instructie gaat weigeren. Dat zou ik ook niet zomaar doen - ik vertrouw een instructrice op dat gebied meestal wel, dat ze weet waar we aan toe zijn. En ik zou ook verwachten dat jij haar vertrouwt.

De bijrijder kan ook met de instructrice overleggen wat ze wel en niet wil trainen en dat de eigenaar geen galopwissels wil doen!
Een instructeur is niet de baas over je paard hoor!!!

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:30

Is het niet beter dat je je paard vrijdags gewoon vrij geeft.
Gaat maar om 1 dag in de week. Of heeft deze echt beweging nodig? De mijne word er juist beter van, als ik haar een keer laat staan. Of je schema veranderen, maar weet niet of dat mogelijk is met school / werk etc.
Ik vind het altijd lastig een bijrijder, die rijd anders dan jouw en denkt er vaak ook anders over. En dan
krijg je conflikten.
Nou succes ermee

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:37

Saskiaatje schreef:
Oke, fijn dat jullie er hetzelfde over denken als ik. Ik voelde me al zo rot, omdat zij ietwat boos/teleurgesteld was. Maar ik wil dat gewoon echt niet. Ik weet namelijk 100% zeker dat hij hier misbruik van gaat maken tijdens mijn training en ik ben eindelijk van dat bange af, dus ik wil dit niet weer oproepen, omdat de instructrice dit zonodig wil oefenen.

Het is idd jouw paard en ook jouw regels zoals al gezegd is. Juist van een 30-jarige mag je toch wel verwachten dat ze zich niet als een kind van 15 gedraagd en jouw regels in de wind gaat gooien. Ik zou een zeer volwassen gesprek met haar aangaan en ook uitleggen waarom. Zeggen dat het niet slecht voor je paard is want dat weet je zelf ook wel, maar dat het slecht is voor jou omdat jij weet dat hij hier misbruikt van maakt. Ook moet je meteen duidelijk maken dat zij ook niet op dat niveau is en dat je niet wilt dat hij dingen verkeerd aan gaat leren want dat maakt het proces richting Z alleen maar langer. Wil die instructrice dit wel doen dan kan je eisen dat ze een andere instructrice neemt.

En anders laat je hem toch op een vrijdag met een vriendje losgooien door iemand die je kan vertrouwen. Dan hoef je ook geen verzorgster in de arm te nemen en word hij ook niet verkeerd gereden.

Veel succes.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:41

griebels schreef:
Klopt, maar TS WIL een bijrijder, als ze die wil houden zal ze het ook leuk moeten houden voor de bijrijder Knipoog

Dit vind ik een vreemde redenatie, dus een bijrijder heeft het alleen leuk als ze galopswissels mag oefenen Verward

Edit: Ik zou ook gewoon het dier een dag rust gunnen ben je van al het gedonder af. De ervaring leert dat het hier niet bij zal blijven Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:44

Nee niet door de galopwissels, maar om de beperkingen die gegeven worden...
Hoe dan ook moet ze iemand zien te vinden die met haar op een denkwijze zit Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:44

griebels schreef:

Vind ik niet. Ik vind dat, als je als bijrijder niet bijdraagt in de kosten, alles mooi meegenomen is. Wees blij dat je op het paard mag rijden. Het is geen recht, het is een gunst.

YVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:46

Het is inderdaad zo dat jij bepaalt wat er met je paard gebeurd. Wellicht is je bijrijdster zeer ervaren en dan zou je misschien wat van haar kunnen opsteken. Maar dat kan je zelf het beste beoordelen.

rianne6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:46

Ik zou je bijrijdster de laan uit sturen en idd op vrijdag je paard vrij geven en de rest van de week zelf rijden/longeren. Dan weet je in ieder geval zeker dat er niet dingen mee gebeuren die jij niet wilt. Ik vind het aardig arrogant van die bijrijdster dat ze gewoon zelf de regels bepaald en op die manier kan je haar niet meer vertrouwen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:49

Volgens mij is het ´probleem´ minder groot als het lijkt. Je hebt geven en nemen. Daarin heb je de keus gemaakt om een bijrijdster te nemen, daarin doe je toch een beetje afstand van ´het is mijn paard en ik bepaal en doe wat ik wil´.

Je bijrijdster rijdt niet vanwege je liefdadigheid maar ook voor jouw gemak (vrijdag kun je niet en wil je wel graag je paard gereden).

Dan kan het wel eens voorkomen dat er iets gebeurt waar je achteraf minder blij bent. Naar ik aanneem kun je daar met je bijrijdster gewoon over praten. Niet door te vertellen hoe slecht ze wel niet is dat ze dat al probeert. Maar positief antwoordne op het inititatief, en uitleggen dat je het een goed alternatief vind als beide verder zijn. Vertel de reden en misschien kun je schipperen. Als je namelijk een waslijst aan eisen opstelt, kan ik me eerlijk gezegd voorstellen dat je bijrijdster het toch wat veeleisend gaat vinden. Diegene doet jouw ook een dienst verlenen en dat betekent misschien dat jij af en toe ook dat met bepaalde oefeningen etc. terug kan komen. Ook al heb je dat liever niet. Dat is de afweging die je neem ik aan vooraf al eens gemaakt hebt.

Als je je bijrijder ziet als: ´Ze moet doen wat ik wil en verder mag ze niets´ dan denk ik dat je beter de bijrijdster voor die ene dag in de week misschien achterwege kan laten..

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:50

Als je het er niet mee eens bent, gelijk zeggen tegen haar. Ze heeft al de kans dat ze jou paard mág rijden, dan moet het wel gaan zoals JIJ wilt. Het is tenslotte JOUW paard.

Doet ze het niet? Ik zou haar persoonlijk zeggen dat het geen goed idee is als zij zo door gaat om jou paard te rijden.
Je hebt tegen haar gezegdt dat je het niet wilt, en toch doet ze het. Kan niet.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:52

griebels schreef:
Schijnbaar zie je niet dat het niet zozeer om een changement gaat, maar dat je onmogelijke regels hebt opgesteld. Dat je niet wilt dat je bijrijder iets doet waar jij nog niet aan toe bent.
Maar laat maar, ik hoop voor je dat je bijrijder dadelijk nog plezier heeft in je paard en regels en dat ze wilt blijven... Ik was allang weggeweest, en ik denk mijn bijrijdster ook Ja

ik snap niet waar jij dat probleem in zit. Ik zie maar 1 regel en dat is geen changements uitvoeren. Klaar dat is het, die ene regel. En ja miss wil zij zelf wel het changeren aanleren, het is haar leerproces. Tuurlijk moet de bijrijder dingen van het paard vragen, maar niet dingen die het niet kan. Bij basisoefeningen zitten ook dingen die het paard moeilijk kan vinden. Zoals eerder gelezen het rechtstellen.

Plus veel roepen hier dat bijrijdster miss wel beter rijd als TS, terwijl er duidelijk gezegd word dat ze allebei L1 zijn. Hoeveel beter zou zij dan kunnen rijden dan de TS en veel mensen hier denken dat de TS miss wel aan het changeren toe is. Mensen er staat duidelijk dat ze L1 is. Is ze er dan al aan toe?

Ik steun in deze kwestie zeker de TS want ik zie redelijkheid in haar berichten en geen jaloezie.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:57

welke beperkingen heeft TS opgelegd dan? Misschien lees ik er overheen maar zijn dat niet alleen de galopswissels?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:04

Ookal zijn er meer regels. Een galopswissel niet doen - lijkt mij geen moeilijke regel en zéker niet voor een L1 ruiter Verward En ook de bijrijder kan zeggen dat ze het niet eens is met de regel(s) en kan ze een ander paard zoeken. Nu gaat de bijrijdster in overtreding en is het vertrouwen (zwaar) beschadigd.

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:17

superwoman schreef:
Ookal zijn er meer regels. Een galopswissel niet doen - lijkt mij geen moeilijke regel en zéker niet voor een L1 ruiter Verward En ook de bijrijder kan zeggen dat ze het niet eens is met de regel(s) en kan ze een ander paard zoeken. Nu gaat de bijrijdster in overtreding en is het vertrouwen (zwaar) beschadigd.

Ben het helemaal met je eens Knipoog

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:42

Ik heb net dit topic zo'n beetje doorgelezen en kom hier en daar veel argumenten tegen waarom wel - waarom niet.

Ikzelf ben 4 jaar lang bijrijdster geweest. Heb toen bij een vast adres twee pony's en één paard gereden. Ik reed daar 7 dagen in de week en bleef op vrijdag avond slapen.
Ik ben die mensen zo dankbaar geweest, en nu nog steeds (heb al twee jaar eigen paard) dat zij mij ooit de kans hebben gegeven om hun pony's te mogen rijden. Ook ik kwam toen rechtstreeks van de manege af. En op een manege kom je nooit verder. Zonder die mensen was ik nu nooit geweest waar ik nu sta in het paardenleven.

En ook daar waren regels. Ik haalde het echt niet in mijn hoofd om die te breken. En in het begin van die vier jaar mocht ik ook echt nog niet alleen naar het bos, of springen of wissels. Maar na verloop van tijd (en natuurlijk vertrouwen opbouwen) werden de regels steeds milder.

De TS zegt dat de bijrijders nu geen wissels mag oefenen. Zij zal zelf wel weten of het paard er wel of niet klaar voor is. Hier zeggen wat mensen dat als je een paard iets wil leren dat je doormoet zetten en niet na één keer op moet geven. Helemaal mee eens... maar de ts geeft duidelijk aan dat het paard niet recht is en dat zij voornamelijk bezig is met het rechtrichten van een paard. Imo leer je een paard geen wissels aan als ie niet recht is. Eerst de basis dan de rest.
Zit die basis goed dan komt de rest van zelf wel.
En als die basis goed zit en de TS begint aan de wissels dan zal de bijrijders die heus ook wel mogen rijden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:44

Een paar pagina's terug werd er gevraagd of de gene met een mening dat ts bijrijder te veel verbied etc zelf bijrijder is, nee ik heb altijd mijn eigen paarden gehad. En ik liet mensen er op rijden waar ik vertrouwen in had en die mochten alles met mijn pony/paard doen. Ik heb zelf een jaar lang een bijrijder gehad voor mijn jonge paard en die reed ook een stuk minder als ik. Sterker nog ze reed op mijn net zadelmakke paard terwijl ze alleen simpele manege paarden was gewent. Ze bleef in haar eigen les rijden alleen dan met mijn paard. Nou super toch voor haar, ze was er enorm trots op. Ik wist van wie ze les had en daar had ik vertrouwen in. Ze leerde enorm veel en snel van mijn paard. En mijn paard ook van haar ondanks ze minder ervaring had als ik.

En ook ik heb gezegt dat je bijrijder niet het recht heeft dingen te doen die je hebt verboden. Maar aan de andere kant vind ik dat je toch ook wel wat vertrouwen moet hebben. En niet moet zeggen tot hier en niet verder maar dat is mijn mening.

Op mij komt het nu over als dat je alleen je gelijk wilt halen hier. En als er onverwacht andere meningen komen moet er een slotje op omdat je dan word afgezeken.

Ik blijf er bij dat je bijrijder niks mag doen wat jij niet wilt maar ik vind ook dat je schema veel te strak is en dat je je bijrijder te straks houd wat oefeningen betreft, maar dat is mijn mening.

En als ik lees wat je zelf allemaal schrijft, was ik hard op zoek gegaan naar een andere instructrice. Je moet met vertrouwen je bijrijder bij je instructrice kunnen laten rijden je moet er van op aan kunnen dat je instructrice weet wat wel en wat niet kan. Kun je dat niet zou ik er niet 1 les meer aan verspillen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:49

Ben ik de enige die het niet erg zou vinden, zeker als ik een bijrijder zou hebben met veel ervaring.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:51

Breitling: Hoe wil je iemand het vertrouwen geven als ze al dingen doen waarvan de eigenaar gezegd heeft dat ze dit niet hebben wil. Het gaat niet om het vertouwen hebben in, maar het gaat erom dat TS aangeeft dat het paard hier niet klaar voor is.

Marleen_usar: Maar in dit geval rijden ze beide op L1 niveau dus van een bijrijder met meer ervaring is in dit geval geen sprake Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:55

Daarom zeg ik ook dat bijrijder het recht niet heeft dat te doen.
Maar ik vind dat zoiezo al weinig vertrouwen is als je je bijrijder moet opleggen wat wel en niet te doen. Er word aangegeven welke oefeningen gedaan mogen worden en verder mag niks. Ik vind dat een beetje vreemd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:57

Waarom een paard belasten met moeilijke oefeningen als de basis nog niet goed is?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:58

Breitling schreef:
Daarom zeg ik ook dat bijrijder het recht niet heeft dat te doen.
Maar ik vind dat zoiezo al weinig vertrouwen is als je je bijrijder moet opleggen wat wel en niet te doen. Er word aangegeven welke oefeningen gedaan mogen worden en verder mag niks. Ik vind dat een beetje vreemd.

Maar blijkbaar is het wel nodig, want de bijrijder doet dingen die door de TS verboden zijn. In het ideale geval weet de bijrijder zelf dat wissels niet kunnen, omdat het paard niet recht is etc., maar de bijrijder oefent deze dingen toch. Blijkbaar zijn regels dan nodig, omdat anders dingen gedaan worden die niet mogen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:06

Het gaat mij erom dat ik het raar vind dat je moet zeggen die oefeningen mag je wel doen en die oefeningen mag je niet doen, ik vind dat vreemd. Je gaat er toch vanuit dat je bijrijder zelf inziet wat wel en niet kan, als je daar niet van uit kan gaan dan had ik een andere bijrijder gezocht.

Toen ik mijn bijrijder had met mijn jonge paard heb ik gezegt beschouw het als eigen en rommel er maar wat mee aan. Als ze buiten de les om reed reed ze gewoon recreatief beetje stap draf en galop omdat ze verder niet echt wist wat ze kon doen en in de les deed ze gewoon lekker met de les mee. En al ging er eens wat verkeerd, daar kan ik me niet druk om maken. Je leert paardrijden met vallen en opstaan. En ja ook mijn paard kreeg een stout kunstje onder de knie maar dat was er ook zo weer uit en daar leert ze dan weer van. En ik ook en mijn paard ook.

Ik bekijk het gewoon vanuit een ander opzicht denk ik Lachen

Ik blijf er bij dat je bijrijder te vertrouwen moet zijn maar je moet ook wel een beetje vertrouwen hebben in je bijrijder, heb je dat niet zou ik een andere bijrijder nemen. En in dit geval ook iemand anders om les van te krijgen.