Paard steigert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Paard steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:10

UpToDance schreef:
Citaat:
Verder denk ik dat je eerder moet zijn met corrigeren, het paard zal niet vanuit het niets steigeren, hij gaat eerst staken en proberen om te draaien. Als je op dat moment als corrigeerd hoef je ook niet op een steigerend paard te zitten.

Zodra ik hem corrigeer gaat hij de lucht in, dat is nou juist het probleem. Knipoog

Dan accepteerd hij het dus niet als je hem corrigeert, maw, hij vind dat hij de baas is. Reden temeer om hem extra te corrigeren.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:06

Narrow-minded tov het paard

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:09

anneliesdj schreef:
Corrigeren is ALTIJD op zijn plaats!! Als het paard steigert brengt hij de ruiter en in mindere mate zichzelf in gevaar, dat is NOOIT te tolereren, om watvoor reden hij het ook doet. Ik vind dus dat corrigeren altijd op zijn plaats is, of hij nu bang, boos, dwars of wat dan ook is.

Als voorbeeld; een paard wat jou geen voetje wil geven, om watvoor reden dan ook (pijn, dwarsheid) geeft ook hints, als jij die negeert, om watvoor reden dan ook, kan het zijn dat hij uithaalt. Tolereer jij dat dan?

Dus als het jouw schuld is mag je ook coriigeren...... Ik zou maar eerst aan jezelf gaan werken voordat je je paard gaat straffen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:20

Aan jezelf werken is denk ik altijd needful, maar dan kan een paard nog lecvensgevaarlijke en gekke dingen doen.

Al blijf ik erbij dat het beledigend naar een paard is om het een spiegel te noemen van jezelf; voor een deel is het waar maar een paard heeft oko een eigen persoonlijkheid en de een reageert anders dan de ander.. Helaas worden sommigen echt maf geboren. Voor die conlcusie echter getrokken kan worden lijkt medisch onderzoek me wel het minste wat je kunt doen..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:04

detour schreef:
Aan jezelf werken is denk ik altijd needful, maar dan kan een paard nog lecvensgevaarlijke en gekke dingen doen.

Al blijf ik erbij dat het beledigend naar een paard is om het een spiegel te noemen van jezelf; voor een deel is het waar maar een paard heeft oko een eigen persoonlijkheid en de een reageert anders dan de ander.. Helaas worden sommigen echt maf geboren. Voor die conlcusie echter getrokken kan worden lijkt medisch onderzoek me wel het minste wat je kunt doen..

Zozo!!!
Jij hebt de wijsheid in pacht of niet?
Uiteraard heeft een paard een eigen persoonlijkheid, maar een paard steigert niet voor niks!
Dat heeft niet altijd met jezelf te maken dat klopt, maar vaak met angst oid en niet omdat hij het doet om jou te pesten! Omdat zijn karakter zo is...! Frusty
In mijn ogen mis je dan de intentie van al deze boodschappen!
Het is het geheel waar je naar moet kijken!
Ben jij al eens medisch onderzocht dan? Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:11

Bedankt voor je compliment, Miska! Ben heeeel erg wijs! Knipoog
Lekker beledigend ben je, het is natuurlijk heel makkelijk iemand aan te vallen, meid! Het siert je! Koe

Ik vind jou erg naief, je gaat totaal voorbij aan eventuele hierarchieproblematiek hier.
Zal je echter niet belachelijk maken, vind dat nivo nl beetje zielig. Ach gut

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:19

detour schreef:
Bedankt voor je compliment, Miska! Ben heeeel erg wijs! Knipoog
Lekker beledigend ben je, het is natuurlijk heel makkelijk iemand aan te vallen, meid! Het siert je! Koe

Ik vind jou erg naief, je gaat totaal voorbij aan eventuele hierarchieproblematiek hier.
Zal je echter niet belachelijk maken, vind dat nivo nl beetje zielig. Ach gut

Als jij hierdoor aangevallen en beledigd door voelt, zegt dat meer over jou dan over mij!
Jij doet een uitspraak waarvan je weet dat je daar een reactie op kunt krijgen!
Dan moet je ook andermans visie kunnen incasseren!
En wat jij vindt...mag je houden! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:21

Op basis van mijn mening verwijs je me door voor medisch onderzoek! ben je dan wel helemaal wijs?!

Clown
Zwakke argumentatie!
Vandaar!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:29

Jij (detour) schrijft : Helaas worden sommigen echt maf geboren... Dat vind ik nogal een veroordeling! Respectloos voor eventuele minderbegaafden of anders denkenden onder ons. Wie bepaalt dat?!
Ik maak er namelijk uit op dat het een indirecte boodschap is naar degene die anders denken!
Vervolgens moeten ze daar maar medisch onderzoek voor gaan doen om die conclusie te trekken, dat is wel het minste wat je kan doen... Verward Erg vriendelijk!!! OK dan!
Daarom vraag ik jou, met een lach, of je ook wel eens onderzocht bent! Inkoppertje!! Haha!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:04

ik heb het idee dat dat "maf" geinterpreteerd wordt naar de mens, maar volgens mij bedoelt detour dat er sommige paarden maf geboren worden. En daar kan ik haar wel gelijk in geven, he het ooit eens met eigen ogen meegemaakt: een jong beest wat totaal niet spoorde: de merrie verstootte het veulen ook direct, dat zegt vaak al genoeg.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:16

frankiej schreef:
ik heb het idee dat dat "maf" geinterpreteerd wordt naar de mens, maar volgens mij bedoelt detour dat er sommige paarden maf geboren worden. En daar kan ik haar wel gelijk in geven, he het ooit eens met eigen ogen meegemaakt: een jong beest wat totaal niet spoorde: de merrie verstootte het veulen ook direct, dat zegt vaak al genoeg.

Precies, maar dat staat er niet bij in haar verwoording.
Het was beter verwoord geweest als er, -helaas worden sommige paarden maf geboren-, gestaan had!
Tevens wordt er ook niet de moeite genomen om dat verder te verduidelijken en veroordeelt mij naief te zijn ed, dus misverstandje is gauw gemaakt uiteraard!

Maar DETOUR, als je het zo bedoeld, mijn excuses daarvoor! OK dan!
Laatst bijgewerkt door Miska op 18-11-07 19:45, in het totaal 3 keer bewerkt

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:42

@ up to dance:

Altijd eerst lichamelijke gebreken uitsluiten, maar dat is al vaker gezegd. Verder merk ik dat jij zelf voor de eerlijke en paardvriendelijke oplossing wilt gaan. Mijn advies aan jou is dus om het boek van Monty Roberts te kopen, Mijn traniningsmethoden in woord en beeld, gids voor een geweldloze training. Dit is zo'n super mooi boek waarin heel veel (mensen)problemen Clown Knipoog waar een paard last van heeft in beschreven staan. En met heel veel uitleg om problemen op te lossen. Hij gebruikt zo'n duidelijke uitleg en tips waar je zelf vaak gewoon niet op komt.

Het belangrijkste is dat de methode bij jou past en dat jij ervoor open staat. Ik ben zelf absoluut geen zweverig of een geitenwollen sokken type. En ik noem mezelf ook geen natural or whatever. Want ik heb het idee dat als je namen als Monty Roberts gaat noemen dat je gelijk zo'n stempel krijgt.
Ik heb zelf nu 2 cursussen bij Annemarie gevolgd (monty nederland) en zoveel geleerd. Mijn paard is zelf een aantal jaren geleden bij de eerste show van Monty in de voorrondes geweest omdat zij ook steigert. Ik heb toen een gratis Join up cursus gekregen en ik heb onlangs de cursus Uitdagende rijproblemen gevolgd. Mijn paard had ook blokkades in haar rug die wel eerst 3 maal zijn behandeld door een osteopaat. Ook heeft ze singeldwang. En ze is gewoon ontzettend gevoelig en heftig. Maar door duidelijk te trainen op een manier die je paard begrijpt zie je zoveel verandering. Mijn paard heeft nu na 3 jaar weer een zadel op wat ik nooit had durven dromen. En ook nu gaat het nog weleens mis hoor, zo'n gewoonte ook al is de pijn bij een paard weg is er zomaar niet uit. Maar ik weet nu dat als ik haar hiervoor zou slaan ze echt niks van me zou begrijpen en ik de band die we nu hebben echt kapot maak. Het is zo belangrijk om de lichaamstaal te leren lezen en begrijpen van een paard. En de basis ligt echt bij grondwerk. Ik vertel dit dus niet allemaal uit het boekje maar ook uit mijn eigen ervaring. Je zou anders ook eens kunnen mailen naar Annemarie, of daar een cursus kunnen volgen, misschien dat ze wat tips voor je heeft!! Succes in ieder geval!! Pling

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:48

Goed advies MESSICA! Thumbs up!! OK dan!

Marj0lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:58

UpToDance schreef:
Er loopt hier ook al een ander topic over, maar mijn paard heeft toch nog een ander probleempje:

Ik wou gister eventjes een stukje stappen naar me huis toe met up, is 10 minuutjes stappen. Ik had het zondag ook gedaan en toen ging het super(net zoals meestal). Het begon gister al na 5 minuten; hij wou niet meer en vond alles opeens eng, terwijl hij in de groep meestal de held is. Hij draaide alleen nog maar om en wou terug rennen wat ik natuurlijk niet accepteer. Ik heb hem telkens terug gedraaid en de richting die hij juist niet wou, toen ging hij alleen nog meer steigeren, achteruit lopen, omdraaien etc. Na 15 minuten heel rustig en lief van alles geprobeerd(ik moet hem niet nóg boos maken, dan wordt hij gewoon te gevaarlijk) maar echt niks lukte. Dus ik ben afgestapt en toen liep hij heel voorzichtig met me mee. Ik uitbundig beloond en steeds tegen hem gepraat en aaitjes gegeven. Na 15 meter had hij het weer gehad en bleef hij stilstaan, wou geen stap meer verzetten. Met véél moeite toch nog naar me huis toe gekregen, was daar pas na een half uur/drie kwartier!! Eventjes bij me huis gestaan en wou toen weer de richting op die ik al op ging, was inmiddels alweer opgestapt maar kwam niet verder dan het pad van me huis. Hij dus weer de hele tijd steigeren en rare sprongen maken, terwijl me moeder erbij stond te kijken. Ik dus weer afgestapt en in de richting gestapt waar IK heen wou. Daarna ik weer opgestapt want kon hem gewoon niet meer houden, hij was te sterk. Ik was er nog niet op of hij draafte keihard de andere kant op, naar de stal.. Ik dus bijna in volle galop langs me huis en zwaaide nog naar me moeder net alsof er niks aan de hand was want zag haar hoofd al. Huilen van het lachen
Aan het einde van de weg had ik hem eindelijk in stap gekregen, toen wou ik hem weer de andere kant op draaien(me paard mag het niet van me winnen! Clown ), hij weer steigeren, gemeen bokken etc. Uiteindelijk is het me wel gelukt, wel maar een klein stukje maar vond dat genoeg en toen gingen we maar richting stal.

Op stal aangekomen wou ik hem de bak in sturen waar hij dus geen zin in had en weer ging steigeren, rennen, bokken etc. Heb hem uiteindelijk ook de bak in gekregen met veel moeite.

Ben erg benieuwd wat ik hier tegen kan doen.. heb al zoveel geprobeerd!
Boos worden is zeker bij hem geen optie.

Misschien is er wel een andere reden dat hij steigert. Past het zadel wel goed bijvoorbeeld? Het hoeft niet altijd angst te zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:04

Miska schreef:
Jij (detour) schrijft : Helaas worden sommigen echt maf geboren... Dat vind ik nogal een veroordeling! Respectloos voor eventuele minderbegaafden of anders denkenden onder ons. Wie bepaalt dat?!
Ik maak er namelijk uit op dat het een indirecte boodschap is naar degene die anders denken!
Vervolgens moeten ze daar maar medisch onderzoek voor gaan doen om die conclusie te trekken, dat is wel het minste wat je kan doen... Verward Erg vriendelijk!!! OK dan!
Daarom vraag ik jou, met een lach, of je ook wel eens onderzocht bent! Inkoppertje!! Haha!

Lieverd, dat is de realiteit.. helaas.. net als bij mensen. Weet je wat er in een kudde met zo'n dier wordt gedaan? Zo'n dier fungeert als stoorzender binnen een groep en wordt verbannen, zo niet afgemaakt.
Tuurlijk kan er medisch een oorzaak zijn, of is de mens het paard aan het verpesten, er kan angst zijn.. Maar een paard als spiegel van zijn baas gaat imo maar gedeeltelijk op. Dat zou betekenen dat elk paard bji Pietje hetzelfde reageert.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:05

frankiej schreef:

Precies. En dat zou betekenen dat ik medisch onderzoek nodig heb op basis van het feit dt er verknipte paarden worden geboren. Blond En dat is al triest genoeg dat het gebeurt! En sommige paarden hebben van nature een valser karakter. niet alles wordt door een mens gecreeert! Er zijn super intelligente paarden die bv een dominatieprobleem hebben. Wij mensen kunne hen nooit zo opvoeden dan wel corrigeren als andere paarden! en ze kunnen behoorlijk intelligenter zijn dan de meegaandere paarden. Dat maakt het al complex genoeg. helaas heb ik ook met een paar gestoorde paarden gewerkt en mijns inziens heeft dat o.a. te maken met de manier waarop de mens met paarden fokken bezig is en het doel ervan. De een heeft zichzelf verongelukt (had nergens respect voor, prachtig dier trouwens), de ander kon ineens omslaan (je in een keer aanvallen en geloof me; zonder voorafgaande waarschuwing!!!). ZE ging als een konijn over de baan, kon op haar achterbenen achteruit lopen tot op het grind en zich achterover laten vallen, echt bizar!! Ook al zo'n prachtig dier, zonde.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:46

Miska schreef:
Goed advies MESSICA! Thumbs up!! OK dan!

Thx Miska. Je kunt iemand wat dat betreft ook alleen maar adviseren in de wijze die je zelf volgt en waar je in gelooft. Monty kan dat pas echt mooi verwoorden:

Hoe moet je uw methoden introduceren bij mensen die de traditionele methoden de hemel in prijzen?

Monty: Ik denk dat de sleutel tot het antwoord hierin ligt dat ik graag zou willen dat mijn paarden voor me konden spreken. Ik geloof dat als ik mijn ideeen trouw blijf, de paarden zullen blijven leren en goede prestaties leveren. Je kunt een traditionele ruiter niet dwingen om mijn ideeen te accepteren. Ik zal een paard nooit ergens toe dwingen en zo zal ik ook nooit van een andere ruiter eisen dat hij of zij mijn technieken gebruikt. Ik ben veel liever het goede voorbeeld van iemand die een voorstander is van een geweldloze aanpak en in ruil daarvoor cooperatieve paarden krijgt! OK dan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:52

Ik ben veel liever het goede voorbeeld van iemand die een voorstander is van een geweldloze aanpak en in ruil daarvoor cooperatieve paarden krijgt!

Er vanuitgaande dat het paard als basis "normaal" fungeert. ben het daarin helemaal met MR eens!!!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:07

detour schreef:
Miska schreef:

Lieverd, dat is de realiteit.. helaas.. net als bij mensen. Weet je wat er in een kudde met zo'n dier wordt gedaan? Zo'n dier fungeert als stoorzender binnen een groep en wordt verbannen, zo niet afgemaakt.
Tuurlijk kan er medisch een oorzaak zijn, of is de mens het paard aan het verpesten, er kan angst zijn.. Maar een paard als spiegel van zijn baas gaat imo maar gedeeltelijk op. Dat zou betekenen dat elk paard bji Pietje hetzelfde reageert.

Wat een denegrerende Lieverd spreek je uit! Beetje respect graag!
En jouw realiteit hoeft echt niet die van een ander te zijn hoor!
Dus minder begaafden vallen bij jou ook onder het mom van : nikse weerd in de maatschappij, kuj beter in laten slapen!
Omdat je zegt net als bij mensen... Verward
En NEE elk paard zal niet hetzelfde reageren bij Pietje dat kunnen de meeste wel bedenken! Blond
Pietje kan namelijk ook veranderen in zijn houding! Pling

Ook merk ik dat ik je behoorlijk op je ziel getrapt heb, omdat je -na een excuses- er tussen neus en lippen nog een opmerking over hebt geplaatst. Weliswaar helemaal uit het verband getrokken en er totaal niks mee te maken hebbend, maar goed dat is je bij deze dan ook vergeven!
En dát doordat ik de dingen verkeerd opgevat heb in je verwoording....
Oei oei oei grove fout!
Nogmaals mijn EXCUSES!!!
Ik kon toch ook niet weten, hoe je het precies bedoelde, we zijn niet allemaal capabel genoeg om dat in te zien!!! Tong uitsteken
Er kan er maar 1 de beste zijn, toch?! Of wordt mijn visie nu heel erg beperkt?
Misschien ben ik ook wel niet "normaal".... Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:26

Ojee, straks sta je op de nominatie voor de slager Clown

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:30

ROFL Ja, wie weet...! Tong uitsteken
Zijn er nog mensen die goeie slagers weten?! Wil wel graag dat het natuurlijk goed gebeurd! Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:14

Het zijn steeds dezelfden die zich emotioneel opwinden..

Dames, laten we elkaars mening respecteren en mekaar niet meteen stigmatiseren voor het een of het ander...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:01

detour schreef:
Het zijn steeds dezelfden die zich emotioneel opwinden..

Emotionele opwinding... hmm, dat uit zich bij mij niet op bokt hoor! Maar goed...
ROFL Kijk eerst eens naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt!

Maar om terug te komen op het steiger onderwerp...................?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:28

Lees dan even je eigen reacties terug. je geeft al toe dat je te fel reageert. Dat is voor mij een vorm van emorionele opwinding. Vandaar.

Meid brand los mbt het steigeren van het paard.

Jammer dat jullie op m'n inhoudelijke deel niet willen ingaan.. het lijkt wel een tweekamp hier; jullie zijn voornl bezig vanuit de theorie van MR te spreken en Frankiej en ik vanuit een andere invalshoek die meer van het kuddegedrag uitgaat en dat er helaas wel degelijk paarden met een ander karakter worden geboren...

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:46

Hmm paarden straffen elkaar in een kudde eerlijk af en ze rammen elkaar niet uit een onverwachte hoek met een zweep keihard tussen de oren! Duivel Ooit gehoord van de atlas van een paard..pfff wat je al niet kapot kan maken. Dat niet iedereen op een geweldloze manier met paarden om gaat, het zei zo. En dat sommige mensen een paard op de kont meppen kan ik ook mee leven. Je kunt helaas de wereld niet veranderen en iedereen op jou manier met een paard om laten gaan. Maar echt de minste en laagste daad die je bij een paard kunt doen is hem vol tussen zijn oren slaan, dan ben je echt heeeel fout bezig in mijn ogen. Mensen die daar toe in staat moeten zichzelf misschien maar eens tussen de oren krabben of ze wel geschikt zijn met zulke heftige paarden te werken!!! En als je zo te werk gaat vlieg je van het ene probleem in het andere, ja je paard steigert niet meer uit pure angst maar dat ie nu kopschuw is ach dat maakt niet uit, verzinnen we wel weer wat op!! Dromen