jong paard met slof???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: jong paard met slof???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:19

De kunst is rijden zonder hulpmiddelen.
Dus niet dwangmatig te rijden maar op een eerlijke manier toch.
Als jij je paard met DWANG moet rijden dan ligt dat aan jou rijkunst en niet aan die van je paard!!!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:45

daarom schreef ik dwingen ook met hoofdletters. Ik dwing mijn paard absoluut niet met de slof. Mijn slof treed pas in werking als mijn paard gaat lopen waar ik het niet wil hebben.

maar laten we wel even ontopic blijven

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:06

midgie schreef:
Als jij je paard met DWANG moet rijden dan ligt dat aan jou rijkunst en niet aan die van je paard!!!

Dán moet je zorgen dat je een paard hebt wat van nature een makkkelijk nagefelijke nekkaak heeft en die dus vanzelf afbuigt....''en een gemakkelijk mondje.. Probleem opgelost en je hebt geen slof nodig.
MaaR heb je van die stugelingen ( net als wij meestal....OKLUND) tja dan moet je iets.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:59

Misschien wat meer tijd inversteren in een goede basis? Een paard leren buikspiren/rugspieren goed te gebruiken etc zonder ruiter. Helemaal zonder hulpmiddelen doe ik dat ook niet, gebruikt namelijk bijzet, eerst een en later (als het paard de buitenteugel gaat opzoeken 2, daarvoor gaan ze vaak alleen maar hangen/trekken op binnen.
Maar een slof is kwa het paard een goede houding leren geven niet altijd nodig. Veel zie je ook problemen als vastzitten in kaak/hal/rug/bekken etc. Gebit waar iets mee is. Slecht evenwicht al zonder ruiter, laat staan met. En natuurlijk heel veel baasjes met haast (waar ik me best in kan vinden als je het inrijden uitbesteed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:15

vivana schreef:
midgie schreef:

Dán moet je zorgen dat je een paard hebt wat van nature een makkkelijk nagefelijke nekkaak heeft en die dus vanzelf afbuigt....''en een gemakkelijk mondje.. Probleem opgelost en je hebt geen slof nodig.
MaaR heb je van die stugelingen ( net als wij meestal....OKLUND) tja dan moet je iets.

Een paard word niet met een stugge mond geboren.
De problemem die er zijn worden meestal door de ruiter zelf veroorzaakt en daar komt dan de hulpteugel uit de kast!!
En het ene paard zal idd makkelijker nageeflijk lopen dan de ander en soms bij het ene paard duurt het wat langer dan bij de ander, maar met tijd en geduld kan dat ook opgelost worden en is iets diervriendelijker lijkt me, Een slof is nog steeds een hulpmiddel voor de ruiter , omdat zijn kunnen niet verder riekt zal ik maar zeggen, maar voor een paard is het nog altijd een dwangmiddel.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:22

Denk jij dat een paard een bit lekker vindt? Als je het zo bekijkt is alles een dwangmiddel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:25

TS; ik zou het onnaceptabel vinden als iemand mijn jonge paard met een slof zou rijden. Met een bit ook trouwens. Haha!
Ik wil sowieso geen andere mensen op mijn paard als ik er niet bij ben. Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:28

als ik iemand op een van onze jonge dieren zou laten zou dat absoluut gaan ZONDER slof! anders is diegene waarschijnlijk niet in staat een jong paard fatsoenlijk te rijden. ik heb wel eens enkele keren de slof gebruikt om haar net wat lekkerder nagefelijk te rijden zodat er geen spanning in zou komen. maar nu rijd ik altijd zonder. onze paarden hebben het niet nodig, en ik wil niet dat ze eraan leren wennen!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:37

lotjj92 schreef:
als ik iemand op een van onze jonge dieren zou laten zou dat absoluut gaan ZONDER slof! anders is diegene waarschijnlijk niet in staat een jong paard fatsoenlijk te rijden. ik heb wel eens enkele keren de slof gebruikt om haar net wat lekkerder nagefelijk te rijden zodat er geen spanning in zou komen. maar nu rijd ik altijd zonder. onze paarden hebben het niet nodig, en ik wil niet dat ze eraan leren wennen!

denk je dat ik er van wist dat ze met die slof reed...

Ze belde me savonds op hoe het was gegaan en ow jah ik heb met slof gereden..

zo doende....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:42

sam_amore schreef:
lotjj92 schreef:

zo doende....

dan had ik haar verteld dat als ze op jou paard rijd dat ze niet met slof mag rijden

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:46

zo doende....[/quote]

dan had ik haar verteld dat als ze op jou paard rijd dat ze niet met slof mag rijden[/quote]

Het was niet egt in me op gekomen dat ze met slof zou gaan rijden, ik hat het wel over sporen gezegt..
maar slof hat ik niet gedacht ,
maar dan moet ze tog als je het wild gebruiken eerst even melde....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:49

Wanneer je goed met een slof om kan gaan, vind ik het 't meest fijne hulpmiddel bij een jong paard. Vooral vergeleken met een elastiek is een slof veel onafhankelijker, waar een elastiek snel 'hangerig' maakt.

Maar: Nooit een hulpteugel om onkunde van de ruiter op te lossen!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:50

Kan me voorstellen dat je niet blij was met dat bericht. Je kunt moeilijk een hele waslijst gaan maken van tevoren. Al hoewel ik denk dat ALS er ooit een ander mijn paard moet berijden, ik dat wel zou doen. Haha!
Maar ik ben daar dan ook heel erg in, dat geef ik eerlijk toe. Vork

Rijdt ze je paard nog nu?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:52

niet om iedereen over een kam te scheren maar daarom heb ik ook zo'n hekel aan bijrijders.

ze had jou moeten vragen of het goed was als ze een slof gebruikt, en ik zou het haar gewoon verbieden. hbet is jou paard!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:53

Ben niet zo voor slofteugels.
Hopelijk kon die persoon er mee omgaan en heeft het paardje er geen schade van opgelopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:03

Ach, lotjj92, je hebt ook hele fijne bijrijders, hoor. Lachen
Maar ik wil het zelf ook niet bij mijn jonkie. Het is mijn paard en ik doe het op mijn manier, zonder dwangmiddelen.
Als iemand mijn paard zou berijden en toch zoiets zou doen, dan kan hij/zij meteen vertrekken.

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:14

Citaat:
sam_amore schreef:

zo doende....

dan had ik haar verteld dat als ze op jou paard rijd dat ze niet met slof mag rijden

Het was niet egt in me op gekomen dat ze met slof zou gaan rijden, ik hat het wel over sporen gezegt..
maar dan moet ze tog als je het wild gebruiken eerst even melde....

Kom op zeg, begin je nu weer!!!
Je ander topic heeft al een slotje.

Hou het even bij de discussie dan, wel of geen slof bij een jong paard. Je hebt je bijrijdster wel genoeg afgezeken hier!
Laatst bijgewerkt door injo op 01-11-07 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 12:15

Nadya schreef:
Kan me voorstellen dat je niet blij was met dat bericht. Je kunt moeilijk een hele waslijst gaan maken van tevoren. Al hoewel ik denk dat ALS er ooit een ander mijn paard moet berijden, ik dat wel zou doen. Haha!
Maar ik ben daar dan ook heel erg in, dat geef ik eerlijk toe. Vork

Rijdt ze je paard nog nu?

nee, er was ruzie over die slof gekomen dus ze wilde hem niet meer rijden,...

Wat erg haha Niet duss..

hij heeft nu lkkr een weekje vrij... ga er zaterdag of zondag weer op....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:17

@ Injo Wat een agressieve en ongehoorde reactie van je!
Als iemand mijn paard zonder mijn medeweten met slof zou gaan rijden zou'k ook heel boos zijn. Dat doe je gewoon niet!
@ TSGoed dat ze er niet meer op rijd, veel succes in het weekend als je het rijden weer oppakt!
Laatst bijgewerkt door lindake op 01-11-07 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 12:17

[/quote]

maar dan moet ze tog als je het wild gebruiken eerst even melde....[/quote][/quote]

Kom op zeg, begin je nu weer!!!
Je ander topic heeft al een slotje.

Hou het even bij de discussie dan, wel of geen slof bij een jong paard. Je hebt je bijrijdster wel genoeg afgezeken hier![/quote]

het is me bijrijdster niet meer...

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:18

je hebt het meisje dan, genoeg afgezeken!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:22

Och injo toch!
TS mag toch niet akkoord zijn met de manier waarop die meid het paard heeft gereden? En dat mag ze ook vermelden hier op bokt. Ben het volledig met haar eens!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 12:33

lindake schreef:
Och injo toch!
TS mag toch niet akkoord zijn met de manier waarop die meid het paard heeft gereden? En dat mag ze ook vermelden hier op bokt. Ben het volledig met haar eens!

dankje

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:34

Nee dat mag ook niet, maar er zijn foto's van het meisje in kwestie in een ander topic gezet, dat meisje is helemaal afgezeken.
Beide topics liepen toen tegelijk en dat kon ook echt niet. De verhalen waren ook nog eens heel verschillend.
En nu begint het hier weer! Ik vind het voor degene die gereden heeft niet eerlijk
En ik denk dat ts best weet wat ik bedoel!

Ik heb toen ook al gezegt, als je een ander zijn paard rijdt moet je altijd alles overleggen.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:11

injo schreef:
Nee dat mag ook niet, maar er zijn foto's van het meisje in kwestie in een ander topic gezet, dat meisje is helemaal afgezeken.
Beide topics liepen toen tegelijk en dat kon ook echt niet. De verhalen waren ook nog eens heel verschillend.
En nu begint het hier weer! Ik vind het voor degene die gereden heeft niet eerlijk
En ik denk dat ts best weet wat ik bedoel!

Ik heb toen ook al gezegt, als je een ander zijn paard rijdt moet je altijd alles overleggen.

de verhalen waar het zelfde snap niet hoe je daar ben komt....

ik hat alles overlegt... en gezegt dat ik niet wilde dat ze met sporen reed.. ik ging er vanuit dat je niet zo maar met bijzet teugels of iets dergelijks gaat rijden met een paard van een ander......

en ik kraak haar niet af maar ik zat dwars met het feit dat ze met slof reed...

en wilde jullie mening er over is dat zo verkeert....