Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 10:35

detour schreef:
Of het is er in geslopen... Waarom zouden paarden niet een omslag kunnen maken terwijl ze gezond zijn? mocht er toch aan de gezondheid getwijfeld worden, dan lijkt een onderzoek me het meest rendabel.

...

Zou toch eerder gaan voor arts als er getwijfeld wordt aan paard.

Hij is echt ziek geweest, hij heeft, achteraf gezien, 3 jaar lang leverbot gehad.

Het gedrag is opzich goed te verklaren. Vroeger was hij ook zo, tot hij 'ziek' werd. En nu is hij weer beter en is hij weer net als vroeger.

Dus ik maak me geen zorgen om hem, ik maak me alleen een beetje zorgen om mezelf Nagelbijten / Gniffelen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:36

Dat is dus de vraag, Shan, het dier klinkt mij ook gezond in de oren en Arabieren zijn mega energiek.
Maar TS kent haar paard het beste en kan uiteindelijk zelf inschatten of het om "verstoord gedrag"gaat of niet.

Mijn Arabier kan ontzettend veel stereotypide gedrag laten zien als hij in de box staat; dit is abnormaal gedrag. Heb het echter geaccepteerd, want ik kan er weinig aan doen en verder is hij super energiek en fit, blij en relaxt.
Het zal dan toch beetje bij het ras horen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:39

Lenneke heeft zelf het antwoord al gegeven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:39

Ik ga niet alle blz teruglezen. Ben echter wel benieuwd wat Lenneke gaat doen, en hoop dat ze er uit komt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 10:44

Hoewel Anouar eigelijk vakantie heeft heb ik besloten vanmiddag een klein ritje te maken. Het is zulk lekker weer.
Ik hoop dat er iemand mee wil

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:30

Lenneke_ schreef:
Dit was de laatste wedstrijd, dus ik ga het werk afbouwen en dan krijgt hij een paar weken vakantie

Volgens mij is het een combinatie van gezond zijn, goed in de conditie zitten wegens een seizoen lang trainen en prestatiedrang/stress. Ik heb dit eigenlijk al meer zien gebeuren.
Zonder dat het persoonlijke kritiek is -en ik heb het even over jumping- maar je kan een paard zelfs op een paar weken knettergek maken met springen springen en nog eens springen. Altijd tempo, ieder weekend wedstrijd, en altijd de lat maar wat hoger. Dat wordt op de duur een mechanisme waarbij het paard al gaat zweten als het de ruiter ziet aankomen, als een gek over de hindernissen gaat en vervolgens niet in staat is met vier benen op de grond in de ring te verschijnen om een lintje op te halen. De volgende stap is 'overvragen' met vervolgens blessureleed of een onwerkbaar paard.

Anouar zal nu wel terug gezond zijn, maar ik zou de oorzaak ook in zijn hoofd zoeken.
Vakantie is nu dus een prima idee. Ik zie in je onderschrift dat je naar klasse 4 gaat? Mijn tip is om voor het volgende seizoen de training zeer voorzichig aan te pakken en te zorgen dat erg niet terug zo'n sneeuwbal aan het rollen gaat. Ken je niemand die hetzelfde doet op hetzelfde of een hoger niveau en die je wat kan begeleiden?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:29

Lenneke_ schreef:
detour schreef:
Of het is er in geslopen... Waarom zouden paarden niet een omslag kunnen maken terwijl ze gezond zijn? mocht er toch aan de gezondheid getwijfeld worden, dan lijkt een onderzoek me het meest rendabel.

...

Zou toch eerder gaan voor arts als er getwijfeld wordt aan paard.

Hij is echt ziek geweest, hij heeft, achteraf gezien, 3 jaar lang leverbot gehad.

Het gedrag is opzich goed te verklaren. Vroeger was hij ook zo, tot hij 'ziek' werd. En nu is hij weer beter en is hij weer net als vroeger.

Dus ik maak me geen zorgen om hem, ik maak me alleen een beetje zorgen om mezelf Nagelbijten / Gniffelen

Lekker vlot. Sorry. Nu lees ik pas je reactie. Bloos

Dan is de optie van HC misschien niet zo gek, iemand die jou kan helpen je vertrouwen wat meer op te bouwen in jezelf en in het gedrag van jezelf, ahw stukkie inzicht in beide partijen, snap je? Daar heb je geen Anky voor nodig maar iemand waar je vertrouwen in hebt en die joukna helpen emt het nieuwe gedrag van je paard ahw om te gaan.

Lijkt me ook vermoeiend, hoor, zo'n stuiterbal! Ach gut

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:39

Bandida, jouw verhaal vind ik niet te vergelijken met endurance.
Ik bouw m'n training op tot een week voor de wedstrijd, de week voor een wedstrijd rij ik hem wel iets vaker omdat ik gemerkt heb dat hij het in de wedstrijd dan beter doet, en na de wedstrijd gaat heeft hij altijd een week vrij.
Tussen de wedstrijden zit ongeveer 1,5 maand.

Dus niet elke week op wedstrijd en tussen de wedstrijd maar trainen en jagen.
Ik rij hem ook maar 3 keer in de week.

Ik ben vandaag toch maar niet gaan rijden. Kon op een paard van iemand anders, dus Anouar heeft nog lekker wat langer vakantie

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:32

Ik zou de optie van het magnesiumtekort eens laten onderzoeken. Laat eens een bloedje trekken. Één kanttekenijg hierbij is dat er een vermoeden bestaat dat de huidige norm voor magnesium te laag ligt.

Vooral jou beschrijving van zijn gedrag in de wei (op tilt slaan van een blaadje) vind ik namelijk opmerkelijk.
Daarnaast zou ik ook absoluut dressuurmatig met hem aan het werk gaan (en dat kan erg goed tijdens een buitenrit). Want wat het ook is, het zal ongetwijfeld ook een stukje communicatie tussen jullie beiden zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:37

Wat een vervelend probleem Lenneke...
Kun je niet wat van zijn energie aan Liekie geven? Liekie is wat lusteloos de laatste tijd, komt denk ik ook vanwege alle rust en rustige periode (weinig trainen en geen wedstrijden) van de laatste tijd...

Ik heb gisteren zelfs met een lang teugeltje kunnen galoperen... Dat is so not Liekie

Als anouar van mij was had ik hem juist wel een keer laten gaan, op een verantwoord pad wel te verstaan. Sommige paarden hebben dat gewoon af en toe nodig, en ik denk dat Anouar aan die omschrijving voldoet als ik je probleem lees...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:18

Vol gas galoperen buiten durf ik echt niet Wat voor pad maakt niet uit.
Zodra ik ook maar enigsinds het idee krijg de controle te verliezen wordt ik bang en ga ik stappen (overgehouden van die vele valpartijen, met en zonder paard, van voordat hij leverbot kreeg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:00

Lenneke_ schreef:
Vol gas galoperen buiten durf ik echt niet Wat voor pad maakt niet uit.
Zodra ik ook maar enigsinds het idee krijg de controle te verliezen wordt ik bang en ga ik stappen (overgehouden van die vele valpartijen, met en zonder paard, van voordat hij leverbot kreeg)

Misschien kan iemand anders hem eesn een keertje rijden? Lachen Kijken hoe dat gaat.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:07

Paarden zijn toch éénhoevig? Bloos Ze hebben één hele hoef aan elk been.

Misschien helpt het als je hem voortaan na het rijden losgooit o.i.d., waarbij hij zich kan (en moet) uitleven (van jou). Dus lekker opjagen en laat hem dan maar rennen. Misschien leert hij dan dat hij pas mag losbarsten ná het rijden, of in ieder geval alleen als er geen zadel op zijn rug ligt.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:24

Is dit alleen wanneer je alleen rijd of gedraagt hij zich ook zo wanneer je samen met een ander paard aan het rijden bent?
Mijn verzorgpony heeft er ook lang last van gehad(nog steeds wel maar ik rijd bijna niet meer buiten)

Dan wanneer ik er alleen op uitging was ze gewoon helemaal gek ze gaat dan stijgeren en probeert dan onder het stijgeren om te draaien, en kei en kei hard weg racen enzo vooral als je weer naar huis gaat. Soms stopte ze zodra je op de stenen kwam maar soms kletterde ze ook vrolijk door. En wanneer ik met nog een pony was liep ze alsof ze het makste paard van stal was..
Ik snap dat dit geen pretje voor je is! Hopelijk vind je een oplossing en kom je achter de oorzaak!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 15:35

Hij doet het alleen en met andere. Hij doet het ook naast de fiets en met wandelen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:37

Oke dan is het dus wat anders, veel succes ermee en ik hoop dat je een oplossing vind!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:26

Ukkiee schreef:
Paarden zijn toch éénhoevig? Bloos Ze hebben één hele hoef aan elk been.

Hoewel het geen paardspecifiek parasiet is, kan deze toch worden overgenomen. In NL is het echter wel uitzonderlijker dan hier.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:31

Het komt idd niet heel vaak voor, maar het kan wel, zeker als het paard in een natte wei (polder) heeft gelopen en/of uit de sloot heeft gedronken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:28

Ik dacht dat het in koeienmest zat. Leverbot is een parasiet die koeien kunnen hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 08:31

Schapen kunnen het ook hebben.

Het zit niet in koeienmest en paarden krijgen het ook niet van koeien en schapen. Alleen lopen koeien en schapen vaak in natte weilanden en drinken ze uit de sloot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:18

Leverbot is een parasiet die zich "verstopt" in kleine slakjes die leven in natte weilanden. Zij eten die slakje als het ware van binnen op een nemen de controle over. Het slakje klimt daardoor op hoge grassprieten en wordt vervolgens op gegeten door koe, paard, schaap etc. Eenmaal in het lichaam gaan ze richting te lever.
Paarden zijn over het algemeen minder gevoelig voor leverbot maar besmetting kan zeker wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:24

Ik denk dat het wel weer bij trekt Lenneke. Geniet ervan dat hij weer zo levenlustig is. Ik denk dat het wel verstandig is om hem niet te laten uitrazen, maar juist zwaar werk moet geven. Misschien wat ingewikkelde hindernissen en wendingen waarbij hij goed zijn aandacht erbij moet houden of afwisselend dressuurwerk waarbij je hem zwaar dragend werk laat doen. Hij moet leren de nieuwe energie om te zetten in concentratie (dat kost ook veel energie). Ik ben heel blij te horen dat hij weer gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:19

Kun je daar tegen ontwormen? Eng hoor, dus makkelijk voor een paard te krijgen met dit natte vochtige weer, meer slakken dan andere jaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:20

Ik ben er ook wel eens bang voor trouwens. Sizzle stond ook met schapen op drassige veengrond.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 17:13

De leverbot graaft door de darmwand naar de lever, nadat hij de lever geruineerd heeft zijn de galgangen aan de beurt Misselijk

Russel, er is geen ontwormingspasta voor paarden, wel een injectie voor runderen, die heeft Anouar gehad. Ivomex plus heet het, gewoon te koop bij de welkoop enzo.