Ik schaam me dood....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niffie

Re: Ik schaam me dood....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:02

Mensen die hun paard openrijden met hun sporen zijn niet de mensen die hun spoor er "flink inprikken" hoor. Kaal rijden komt van het geschuur van je spoor langs de vacht van het paard, is dus meer een probleem van je benen niet stil kunnen houden. Ook tijdens rui-periodes is de vacht veel zwakker en zal dit veel makkelijker gebeuren...

Ik vind dat je het steigeren ook niet mag negeren.. zeker niet als je zeker weet dat je paard helemaal in orde is. Mijn paard gaat bijvoorbeeld al steigeren als ik hem tijdens het rijden een heel zacht tikje met de zweep op de schouder geeft. Hoe bedoel je snel beledigd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 05:48

Yamcha schreef:
Als je vaseline nodig hebt om de mondhoeken van je paard heel te houden, wil ik geloof ik niet zien hoe jij rijdt...

@ Axel_Claw: excuus voor deze opmerking, kan me zomaar voorstellen dat die véél harder overkwam dan die bedoeld was... Bloos

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:15

gekke_koei schreef:
ja ik heb het ook wel eens gehad en ja ik voelde me er ook rot onder.
tenminste, niet bij zijn mond, maar van de spoor, omdat meneer een steiger serenade gaf.

tuurlijk is een paard geen machine of heeftie zijn dag niet, maar dat is iets anders dan stelselmatig vervelend zijn terwijl al het medische e.d is uitgesloten.
bij mij bijvoorbeeld.. is het een kunst om normaal naar buiten te kunnen... willem is erg braaf. kan wel eens opzij schieten van in zijn ogen enge dingen,maar ik kenhem al bijna 5 jaar door en door. maar probeer meneer maar eens een andere route te laten lopen, of een stukje verder dan alleen dat gele bord. dan wordt het me toch een draak!
dan is het steiger, bok, richting de sloot in de achterwaarts. ga ik weer terug? dan is meneer weer poeslief. ga ik met meerdere paarden? dan kan je alles doen.. dan denk je een paard een plezier te doen met een buitenrit...maar goed, ik kies er voor de confrontatie aan te gaan en hem dus echt wel dat stukje verder dat ik wil te laten lopen. het zal toch zeker niet zo zijn dat hij zelf besluit ik wil niet meer verder want dat doen we nooit. dat doen we wel Haha! alleen hij is zo druk met etteren datie niet eens doorheeft dat we al 100 meter verder zijn gelopen Haha! overigens ga ik naar buiten zonder zweep/sporen, buiten rijden is gewoon lange teugel en hobbelen maar.
feit is dan, meneer wil niet alleen.. prima. dat we verder jaren alleen naar buiten gingen, langs alle paden en wegen, wedstrijden van een uur stappen onder de man... geen probleem.. maar owee dat rondje in de polder uitstappen.
dan vraag ik me toch af.. wat is er gebeurd Haha!
maar dat soort gedrag pak ik wel aan en negeer ik absoluut niet, anders is er dalijk helemaalniet meer mee buiten te rijden.. en meneer gaat met een paar jaar met pensioen, dus dan zaldie moeten wennen aan dat buiten hobbelen.

Hier kijk ik dus heel anders tegenaan. Heb je er ooit wel eens aan gedacht dat je paard gewoon bang is op de andere route? Dat hij zich veilig voelt in gezelschap van andere paarden, maar dus niet veilig met jou alleen, en dat het daarom niet lukt? En zijn vermoeden wordt nog bevestigd ook, want je steunt hem niet, nee, je straft hem. Hij heeft dus alle reden om bang te zijn. Als het in die 5 jaar dat je hem hebt niet is verbeterd, dan ligt het voor de hand dat je huidige aanpak dus niet werkt. Maar ik zal wel het standaard antwoord krijgen "nee hoor, hij is niet bang, hij is gewoon dwars" Knipoog. En zal de situatie dus gewoon hetzelfde blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:23

Ik ben het helemaal met jou eens promptertje!!

Mensen, doet mij eens een lol en ga je eens verdiepen in de instincten en natuurlijk gedrag van paarden. Dat zal een hoop onrechtvaardige straffen schelen...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 10:01

Citaat:
@ TS: ik vind het super hoe je de verantwoordelijkheid op je neemt voor wat je gedaan hebt, dat je bij jezelf te rade bent gegaan en de schuld niet aan het paard geeft. Ik geloof echt dat dat de beste manier is om er mee om te gaan.
Jij wordt op deze manier een betere en eerlijker ruiter, en je paard wordt gelukkiger.
Mijn pet af voor je!!

dank je wel!
Ik probeer altijd zelf kritsch te zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:06

Is een redelijk unieke eigenschap, en een waar je heel zuinig op moet zijn. Wederom mijn pet af!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:44

dit vind ik een heel interessante discussie! vooral omdat de meningen zo uiteen lopen..
Persoonlijk geloof ik niet dat paarden opstal dingen gaan bedenken om de ruiter te pesten enzo, maar ik las ergens in een van de eerste pagina's dat iemand zei dat paarden niet in thermen van dominantie denken, dat vond ik heel vreemd. In de kudde draait toch ook alles om dominantie? Ik denk zeker dat paarden doorhebben als ze de baas zijn en als de ruiter stopt als ze vervelend worden, en daar worden de paarden niet fijner van.. naar mijn mening heeft een paard leiderschap nodig, je kunt gewoon niet in rang onder je paard staan, dat levert gevaarlijke situaties op. Jouw taak is wel een rechtvaardige leider te zijn. Als je dat bent zal je paard respect voor je én vertrouwen in je hebben. Naar mijn mening zijn die beíden cruciaal. Ik ben nu zelf bezig met een jong paard, en toen ik met haar begon was ze ontzettend dominant. Ze liep dwars door me heen en als ze geen zin had steigerde ze naar me als ik haar vast had. Ze was gewoon aan het etteren, ik wist zeker dat het niets met angst o.i.d. te maken had, en ik heb haar wel een keer aangepakt zodat ze wist dat ze niet in mijn persoonlijke ruimte mocht komen. dit heb ik maar 1 keer hoeven doen, en ze is zó veranderd! ze vertrouwt me nu, maar heeft ook respect voor me en wil meewerken, dat deed ze eerst absoluut niet.
Wel vind ik dat er verschillende manieren van aanpakken zijn. Ik vind zowieso dat je je nooit en te nimmer mag laten leiden door je emoties, dan ben je geen correcte leider meer. (dan bedoel ik negatieve emoties) Ik vind dat je streng mag zijn en een paard op zijn plek mag zetten als hij naar je trapt, door je heenloopt of steigert. Niet aan de teugel willen, niet netjes wijken e.d. is weer een heel ander verhaal, dat heeft niets met een dominantieprobleem te maken, dat hoor je rijtechnisch op te lossen en niet af te dwingen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:47

wat ik nog even toe wil voegen:
Een paard aanpakken mag je naar mijn mening ook alleen doen als het uit dwarsheid/dominantie is, absoluut niet als je paard iets niet snapt, niet durft, niet kan of iets lichamelijks heeft.
Ook vind ik dat als je je paard op zijn plek hebt gezet, je niet boos moet blijven, actie = reactie en daarna is het over. Paarden koesteren ook geen wrok, vergeven = vergeten.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:48

jeetje, ik schrok toch even van al die reacties op de eerste pagina..
Er zijn gewoon zoveel (teveel) mensen die niet eens weten wat een paard nou eigenlijk is (natuurlijk gedrag, denkwijze etc.)
oorzaak aanpakken? Nooit van gehoord.. Sigaar trekken & schoppen, dan komt het allemaal wel goed.. Sigaar
Zeer jammer
edit: met discipline is niks mis mits je het goed gebruikt, op het goede moment en de goede manier

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:33

er gebeurt altijd wel wat het is niet dat er nooit wat mis gaat nou ja het is gebeurt niks meer aan te doen

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:34

Ik denk dat die wondjes er al zaten en dat je pony daarom zo vervelend was. Waarschijnlijk zat je bit net tegen die wondjes ofzo. Niet erg prettig dus voor je pony.
Ik heb zelf ook weleens zoiets gehad, pony keivervelend, flink op z'n kop gegeven, zat de neusriem gedraaid. Daar schrok ik ook wel van.

paddy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:45

Inderdaad verbaas ik me erover dat er zo luchtig over wordt gedaan!Ik zit al 35 jaar in de paarden en ik heb me ook wel een geschaamd omdat ik mijn geduld verloor, maar nog nooit en dan echt nog nooit heb ik mijn paarden schaafwonden bezorgd, hoe klein dan ook. ik vind dat NIET kunnen. Maar ok het is gebeurd en ik zou zorgen dat dit de enige en allerlaatste keer is dat dit is gebeurd. geweld is geen oplossing daar kom je echt niet ver mee! succes verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:05

TS is er ook hard mee bezig, en ik geloof ook echt dat ze ervoor zal zorgen dat het niet weer gebeurt.
Maar ik verbaasde me ook over de luchtigheid waarmee zoiets wordt weggewuifd. Dit kan gewoon niet... heel simpel. En ik ben blij dat TS zoiets op Bokt durft te zetten, en kritisch naar zichzelf durft te kijken. Er zijn veel ruiters die dit heel normaal vinden en het idd gewoon wegwuiven...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:12

hey
ik vind dat als het paard niet luistert en zeker als ie gaat steigeren je um best een klap mag geven, het gaat hier om de veiligheid van mens en dier he,
en de mondhoekjes die hele wel weer.
beter 1 x hard aanpakken dan iedere dag heel voorzichtig zijn en het zielig vinden en geen stap vooruit komen.
het paard vind het voor jou ook niks zielig.
een paard hoort te luisteren, je voert um ook niet voor niks toch.

!!een paard zonder reden een pak slaag geven ben ik het zker niet mee eens voor de duidelijkheid!!

ik wil gewoon dat een paard naar mij luistert en respect heeft, niks steigeren, niks er tussenuit gaan.
gewoon staan blijven als ik dat wil.
op die manier heb je veel meer plezier aan je hobby dan als je je iedere dag moet ergeren of er afvalt of er achteraan moet rennen toch...

Knipoog

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:22

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind het al super dat je dit zelf toegeeft en dat je je ervoor schaamt. In mijn ogen is dit eigenlijk ook iets om je voor te schamen. Ik vind het niet natuurlijk als het op zo'n manier moet, al zijn er heel veel mensen van overtuigd dat het zo moet. Er zijn een paar mensen bij ons op stal die hoog rijden, en ook bij veel van dezen zie ik wel eens kapotte mondhoeken. Jammer dat het zo moet gaan. Een vrouw smeert ook vaseline in de mondhoeken van haar paarden, om de wondjes tegen te gaan. Persoonlijk vind ik dat nergens meer over gaan. Misschien eens een hele andere methode proberen? Natural Horsemanship? (Heb hier verder geen ervaring mee maar ik weet dat er wel heel veel goede boeken over bestaan). Misschien heeft je paard gewoon te weinig respect voor je, en moet je dat, misschien op een heel andere manier, krijgen van hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:04

juudje84 schreef:
hey
ik vind dat als het paard niet luistert en zeker als ie gaat steigeren je um best een klap mag geven, het gaat hier om de veiligheid van mens en dier he,
en de mondhoekjes die hele wel weer.
beter 1 x hard aanpakken dan iedere dag heel voorzichtig zijn en het zielig vinden en geen stap vooruit komen.
het paard vind het voor jou ook niks zielig.
een paard hoort te luisteren, je voert um ook niet voor niks toch.

!!een paard zonder reden een pak slaag geven ben ik het zker niet mee eens voor de duidelijkheid!!

ik wil gewoon dat een paard naar mij luistert en respect heeft, niks steigeren, niks er tussenuit gaan.
gewoon staan blijven als ik dat wil.
op die manier heb je veel meer plezier aan je hobby dan als je je iedere dag moet ergeren of er afvalt of er achteraan moet rennen toch...

Knipoog

Sorry, maar dit is echt klinkklare onzin. Ipv een klap geven kun je beter kijken naar de oorzaak van het steigeren... ze hebben er vaak een goede reden voor. Die negeren is dom, want door te kijken hoe het kwam, kun je het probleem beter oplossen dan met een klap of een ruk. Je moet problemen bij de oorzaak aanpakken. Verzet komt niet zonder reden.
En die mondhoekjes helen wel weer?! Die horen niet kapot te gaan in de eerste plaats!!!

En nee, ik wil niet dat een paard luistert omdat hij bang is voor een klap. Ik wil dat ie luistert omdat ik eerlijk en consequent ben in mijn opvoeding. Respect dwing je af door consequent te zijn, en straf geven doe je nooit met een zweep, daar is ie niet voor bedoeld.
Als je je iedere dag moet ergeren doe je zelf iets niet goed, en is een cursus zelfbeheersing een hele goede zaak.
En ja, ik ben ook de baas. Maar daar heb ik geen zweep bij nodig.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:13

hej
geduld is een schone zaak bij paarden. ik ben het hier ook een met yamcha..een klap geven is niet de oplossing..zoek uit wat het probleem is en los het met geduld op..zo bereik je veel meer met je paard dan door m een klap te geven

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:18

heyz Yamcha
we hebben t hier over als er lichamelijk alles in orde is met t paard
ooit gehoord van dat een paard steigert of tegen je ingaat gewoon omdat ie weet dat er niks aan gedaan wordt.

bij mij zijn de paarden lichamelijk in orde en er moet er 1 wagen om een x omhoog te gaan of wat dan ook!
het eerste wat ik doe als ik een paard koop gaat ie naar de tandarts en naar de smid, onze smid werkt 1x per week op het orthopedisch centrum in duitsland en kijkt het paard gelijk lichamelijk na iedere x als ie deze komt beslaan. en nu zijn grotendeels lichamelijke klachten naar boven gekomen.
ik vind dat iedereen het zelf moet weten hoe ie met een paard om gaat maar ik ben en blijf consequent. een paard denkt ook heus niet aan jou als ie omhoog gaat of tegen je in of iets dergelijks hij denkt echt niet als je daar op de grond ligt, oeps das wel zielig.

en die mondhoekjes; ooit gehoord dat er paarden zijn die bij het minste of geringste de mond open hebben het zelfde als spoorplekken. en ik zelf rij met een klein spoortje meer hebben de meeste paarden hier niet nodig.

en op welke manier denk jij het omhoog gaan dan opte lossen??
gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:27

Waarom zou hij omhoog komen? Dat hoeft niets medisch te zijn, het kan ook dat je teveel naar voren rijdt en van voor teveel je handen gebruikt. Kan ie alleen nog maar omhoog. Daar kun je het paard wel voor op de kop geven, maar je kunt beter aan je tijtechniek werken...
Er kunnen zoveel oorzaken zijn voor steigeren, angst schrik, geen uitweg zien, spanning, stress...
De enige keer dat je mag straffen is als het dominantie is, maar dan sta je er dus naast. Maar dan steigert een paard gericht.
En met 'aangeleerd' steigeren, als een paard inconsequent opgevoed is, dan kun je niet anders.

Een paard is geen mens en kan dus niet denken: goh wat zielig. Een paard reageert op de impulsen die wij geven en op wat hij eerder heeft geleerd. Een paard is totaal anders als een mens, dat kun je dus niet vergelijken. Ik vind het geen argument.

Als je weet dat je paard heel kwetsbare mondhoeken heeft, is een happy mouth bitje of bitringen een goed idee... maar dan moet je ook gewoon voorzichtiger zijn.

Hoe ik het oplos? In de eerste instantie afleiden en geruststellen, meestal is dat bij een enkele keer steigeren genoeg, ik zoek zeker onder het zadel altijd de fout bij mezelf.
Werkt dat niet, dan is een tik op de kont (als been geven niet werkt) aardig effectief, dan moet ie wel naar voren en kan dus niet steigeren. Maar dat is gewoon het principe: geen reactie op been = tik. Heeft niks met straf te maken.
Op de grond gaat het ook om de reden waarom.
Angst, schrik of stress: geruststellen.
Dominantie: klap.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:06

succes , ik werk het liever in 1x goed af daar ben ik er ook voor altijd van af!
en natuurlijk mag je een paard gerustellen ed maar omhoog gaan omdat ie geen ontzag heeft is schrikt of iets dergelijks, gelijk afhandelen want met een tikje op zijn kont kan ik je garandere dat het weer gebeurd.
en dus psies wat k al eerder zei als lichamelijk alles goed is en zeker de tanden dan vind ik dat t mag, ik heb al zo veel jonge paarden klaar gemaakt en hengsten in de hand gehad je moet wel want anders spelen ze met jou!

en daarbij moet iedereen het zelf weten, uit mijn ervaring heb ik al die dingen opgemaakt en dit werkt t beste ik kan niet bij ieder paard dat ik van stal pak eerst het zo ver laten komen dan even gerustellen en volgende dag weer van voor af aan beginnen, sorry maar das veel als t er 35 doen haha
en onder t zadel psies t zelfde, 1 dag duidelijk zijn is beter dan iedere dag tegen t probleem aanzitten.

hoe vaak zie je t niet bv op concours, zijn altijd dezelfde die problemen hebben gewoon op dat ze zoals jij zegt waarschijnlijk niet naar de oorzaak kijken en ook niet een keer wat harder optreden, op die plaatsen zijn ze wel een gevaar voor andere toch.

en zoals jij zegt: Een paard is geen mens en kan dus niet denken: goh wat zielig. Een paard reageert op de impulsen die wij geven en op wat hij eerder heeft geleerd. Een paard is totaal anders als een mens, dat kun je dus niet vergelijken. Ik vind het geen argument.

dat zeg ik toch, een paard denkt ook niet verder aan jou. jij moet hem opvoeden en duidelijk maken wat niet en wat wel, met een beetje foei mag niet leert een paard echt niet. en door 100 x een tikje tegeven weet ie ook dat ie eronder uitkan komen. ze zijn wel slim maar kunnen niet denken zoals wij haha anders ziet ie je de trailer pakken en denkt hmmz nee vandaag ben ik ziek ga me ff liggen. gelukkig niet zeg Knipoog

maar komt goed, ga es een weekje tussen de hengsten werken dan doe je denk ik een andere ervaring op en krijg je een ander idee van aanpakken. of laat je je gewoon bijten en geen je een klein tikje? laten ze niet los hoor !

maar ik respecteer ook jou mening hoor, iedereen zijn eigen maar zorg niet dat andere mensen daar last van hebben toch.. zoals ik hierboven noemde op concours bv!

paddy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:30

ach ach, mijn wenbrauwen fronzen zich hierbij toch wel even, is dit de echte paardenliefhebber die hier spreekt, ik hoop het toch niet?!?!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:49

je kan zker een paardenliefhebber zijn. wat wil je, verongelukken met je paard, kopstoten krijgen of iets dergelijks. of je paard goed onderhouden genieten van je paard en sport zonder ongelukken? doe mij maar t laatste.

je meot gewoon eens rondkijken overal wat er gebeurd, wij wonen aan t bos, hoe vaak wij niet een paar/pony aan onze wei of pad hebben gehad waar de ruiter eraf gegooit was door verschillende redenen.
veiligheid is prio nummer 1.
en tis psies hoe Yamcha hierboven ook al een keer zei daar ben ik t helemaal mee eens dat je bij paarden die slecht opgevoed zijn niet anders kunt... en hoeveel zijn er dat?? veel, mensen fokken ,veulen op de wei kijken er 3 jaar niet na, begin maar eens op te voeden, verkeerd opvoeden , niet opvoeden maar uiteindelijk meot er mee gewerkt worden en wil iemand hier zijn hobby of sport mee gaan drijven.

je hebt mishandelijk en je hebt een paard aanpakken oftewel duidelijk op zijn nummer zetten.
stel je hebt een pony of paard die je aan iemand verkoopt, je wil toch dat die gene er blij mee is en niet dat je later hoort dat er ongelukken gebeuren toch....

heb net op de home pagina ook wel t fimpje gezien van de duitse mevrouw dat gaat mij zeker veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ste ver dat is geen corrigeren meer maar afbeulen alleen maar voor je eigen prestatie, zon punt wil ik niet duidelijk maken.
trainen moet gebeuren op een ontspannen en juiste manier maar ik vind zeker dat er gecorrigeerd mag worden en duidelijk.

ik ben absoluut geen dierenmishandelaar of wat dan ook want jou reactie maakt mij heel kwaad, ik hou net zo goed van mijn paarden zoals iedereen, maar ik wilde op het begin alleen maar duidelijk maken dat ik vind dat een duidelijke aanpak meer effect heeft dan iedere dag maar een tik je van mag niet.

paddy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:11

ik begrijp niet dat je je persoonlijk aangesproken voelt door mijn opmerking, en dat je daar zo boos om bent geworden ik vraag het mij gewoon af in het algemeen, want als jij een echte paardenliefhebber bent heb ik het zeker mijn levenlang verkeerd gedaan, maar ja...driftig ben je wel geloof ik, ik wil echt geen ruzie of zo hoor!gewoon verschil van mening, mag toch?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:29

ik ook niet haha, maar werd al een paar x aangevallen, gewoon over t feit dan er veel commentaar is op mijn idee van aanpakken. en misschien verkeerd begrepen wordt, daarom hierboven ook de uitleg.
sorry hihi Bloos
maar omdat ik zo vaak hier dingen zie gebeuren vind ik dat opvoeden en duidelijk zijn tegen je paard een heel belangrijk ding is. staat niet voor niet op nummer 3 van de gevaarlijkste sporten Tong uitsteken
en daar zit veel mensen schuld bij! maar goed er zijn ook paarden die niet te corrigeren zijn of nauwelijks.

paddy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:53

kan me wel voorstellen hoor, geeft niks hihi, kan me voorstellen Duivel dat ik ook niet zo aardig overkwam!