Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Als je vaseline nodig hebt om de mondhoeken van je paard heel te houden, wil ik geloof ik niet zien hoe jij rijdt...
gekke_koei schreef:ja ik heb het ook wel eens gehad en ja ik voelde me er ook rot onder.
tenminste, niet bij zijn mond, maar van de spoor, omdat meneer een steiger serenade gaf.
tuurlijk is een paard geen machine of heeftie zijn dag niet, maar dat is iets anders dan stelselmatig vervelend zijn terwijl al het medische e.d is uitgesloten.
bij mij bijvoorbeeld.. is het een kunst om normaal naar buiten te kunnen... willem is erg braaf. kan wel eens opzij schieten van in zijn ogen enge dingen,maar ik kenhem al bijna 5 jaar door en door. maar probeer meneer maar eens een andere route te laten lopen, of een stukje verder dan alleen dat gele bord. dan wordt het me toch een draak!
dan is het steiger, bok, richting de sloot in de achterwaarts. ga ik weer terug? dan is meneer weer poeslief. ga ik met meerdere paarden? dan kan je alles doen.. dan denk je een paard een plezier te doen met een buitenrit...maar goed, ik kies er voor de confrontatie aan te gaan en hem dus echt wel dat stukje verder dat ik wil te laten lopen. het zal toch zeker niet zo zijn dat hij zelf besluit ik wil niet meer verder want dat doen we nooit. dat doen we welalleen hij is zo druk met etteren datie niet eens doorheeft dat we al 100 meter verder zijn gelopen
overigens ga ik naar buiten zonder zweep/sporen, buiten rijden is gewoon lange teugel en hobbelen maar.
feit is dan, meneer wil niet alleen.. prima. dat we verder jaren alleen naar buiten gingen, langs alle paden en wegen, wedstrijden van een uur stappen onder de man... geen probleem.. maar owee dat rondje in de polder uitstappen.
dan vraag ik me toch af.. wat is er gebeurd![]()
maar dat soort gedrag pak ik wel aan en negeer ik absoluut niet, anders is er dalijk helemaalniet meer mee buiten te rijden.. en meneer gaat met een paar jaar met pensioen, dus dan zaldie moeten wennen aan dat buiten hobbelen.
. En zal de situatie dus gewoon hetzelfde blijven. Citaat:@ TS: ik vind het super hoe je de verantwoordelijkheid op je neemt voor wat je gedaan hebt, dat je bij jezelf te rade bent gegaan en de schuld niet aan het paard geeft. Ik geloof echt dat dat de beste manier is om er mee om te gaan.
Jij wordt op deze manier een betere en eerlijker ruiter, en je paard wordt gelukkiger.
Mijn pet af voor je!!

trekken & schoppen, dan komt het allemaal wel goed..

juudje84 schreef:hey
ik vind dat als het paard niet luistert en zeker als ie gaat steigeren je um best een klap mag geven, het gaat hier om de veiligheid van mens en dier he,
en de mondhoekjes die hele wel weer.
beter 1 x hard aanpakken dan iedere dag heel voorzichtig zijn en het zielig vinden en geen stap vooruit komen.
het paard vind het voor jou ook niks zielig.
een paard hoort te luisteren, je voert um ook niet voor niks toch.
!!een paard zonder reden een pak slaag geven ben ik het zker niet mee eens voor de duidelijkheid!!
ik wil gewoon dat een paard naar mij luistert en respect heeft, niks steigeren, niks er tussenuit gaan.
gewoon staan blijven als ik dat wil.
op die manier heb je veel meer plezier aan je hobby dan als je je iedere dag moet ergeren of er afvalt of er achteraan moet rennen toch...
dat ik ook niet zo aardig overkwam!