Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re: Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:44

Ik weet mss wel een beetje wat je voelt. Na mijn laatste val van Tychon, ook een heftige met behoorlijke consequenties, heb ik ook last gehad van het vertrouwen.

Ik ben er nu wel weer doorheen, maar jij hebt eerst al met Matje een klap gemaakt en nu weer.... Een klap in je vertrouwen....

Ik snap dat je em niet zo maar weg wilt doen, maar als jij ook vertrouwen hebt ik die vrouw die je geholpen heeft en ze geeft je aan dat ook zij ziet het het vertrouwen heel ver weg is, plus je adviseert niet door te gaan, dan moet je voor en jezelf en het dier over je principes heen stappen en niet meer denken aan jou 'opgeven'.

Dingen die gebeuren in je leven vormen je, deze (k.lote) weg heeft het gemaakt dat jij geen vertrouwen meer hebt. En jij moet, met alle ervaring die je hebt, weten dat je als je zelf onzeker bent een dier niet makkelijker kan maken.

Uiteindelijk moet jij het toch doen.... Celly had ook geen problemen met Matje, maar jij bent haar niet, en zij heeft de ervaring met vallen niet die jij weer hebt.

Als je onbevangen op een dier stapt is de kans veel groter dat het goed gaat. Als jij onzeker bent wordt het dier nooit zekerder en makkelijker. Dus ookal wordt ie ergens bom-proof gemaakt en makkelijk gemaakt, wil het echt niet zeggen dat ie jou onzekerheid niet voelt waardoor hij weer zal reageren op jou, met als gevolg een onzeker en schrikkerig paard.

Wij hebben momenteel een paard dat is niet bom maar kanon proof, van een vrouwtje geweest en ze was er bang van. En echt ik weet niet waarom, hij is zooooooo braaf. Maar door haar onzekerheid deed hij op een gegeven moment gewoon raar, stilstaan, achteruit lopen, gewoon omdat hij niets meer vertrouwde. We hebben em 1 keer moeten corrigeren en het paard kijk nu nergens meer van op, maar dat kán je gewoon alleen als je vertrouwen hebt. Als die vorige eigenaresse er nu weer op gaat (is gebeurd) gaat ie weer 'raar' lopen doen..... Het is imo dus een visueze cirkel.....

Dus om een heel lang verhaal kort te maken Tong uitsteken
Ga niet door met em, hoe leuk hij ook is. Je gaat je nu alleen maar meer en meer hechten. Zoek gewoon echt een kanonproof paard. En wat ouder. De ambitie om wedstrijden te rijden heb je niet meer, toch ?? Dus waarom een paard met jeugd in zich. Gewoon een paard dat al veel van de wereld heeft gezien, en niet zo snel onder de indruk is. Het zal een ommezwaai voor je zijn, omdat je altijd gewent bent te kijken naar een dier dat 'iets' in zich heeft, voor de sport.

Nu moet je op pure kalmte en rust selecteren. En ik zou echt gaan voor een proeftijd of meerdere keren het paard proberen op zijn minst !!!

Sorry voor mijn lange verhaal en succes !!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 04:02

Barmat schreef:
Daar zit ik dan, als zeer ervaren ruiter (Z gereden, 26 jaar ervaring, -tig paarden en pony's zadelmak gemaakt) en ik moet nu maar accepteren dat ik nog maar net op manegepaarden kan rijden Verdrietig

Dat komt wel weer goed hoor, meid! Ach gut

Weet je wat ik denk dat het is? (als ik er helemaal naast zit, sorry) Je rijdt nog steeds zo goed als je altijd al deed. Het verschil is dat jij dat op dit moment even niet gelooft. Als hij eventjes ergens naar kijkt zie jij gelijk hele "wat als ..." scenarios aan je ogen voortrekken. In plaats van "normaal" te reageren verstijf je iets, of je houdt net even je adem in, of je reageert iets te laat of te mild. Paarden zijn niet zo slim, maar ze voelen dat soort dingen feilloos aan.

Ik zou niet verder aanmodderen met dit paard, maar een nieuwe start maken met een ouder en rustiger paard. Rijden kan je al ... je moet alleen het vertrouwen vinden, zodat je weer op je oude niveau kan rijden. Eigenlijk net zoiets als dansen zonder muziek; je weet alle passen, maar je mist de verbinding.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:27

aan een paard wat zo is heb je niks,, ik zou als ik jouw was ook de oude eigenaar opbellen want dit is gewoon niet normaal...
Ik dnek dat je hem beter weg kan doen en bter kan kan kijken voor een at rustiger paard:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:17

heel veel suc6 met het zoeken van een 1000% bomproof paard!

ik duim voor je

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:00

hey barbara goh wat vind ik dit sneu voor je heb alles gelezen en vind het echt heel erg voor je wat je met major door maakt als ik jou was zou ik hem weer terug naar de oude eigenaar doen en echt een bom proef paard kopen.Het werkt toch niet als je er geen vertrouwen in hebt. Heel veel sterkte ermee welke keus je ook maakt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:58

He Bar, weet je al wat meer nu? Ik hoop zo dat er binnenkort een andere onwijze lieverd voor je te vinden is. Dat verdien je en dat heb je nu echt heeeeel erg snel nodig. Ik duim in ieder geval voor je!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:57

ik heb ej verhalen gelezen in andere topics, ik heb ook een paar ernstige ongelukken gehad. mijn paard is ook direct verkocht, heb toen een wat ouder braaf paard gekocht. het heeft lang geduurd, eerst als ze maar haar kop naar beneden trok schrok ik. ik zou als ik jou was dit paard weg doen, en een ouder paard kopen van een jaar of 10. gewoon een leuk recreatie paard. ik snap dat de angst er goed in zit, maar geloof me als jij straks een paard hebt dat betrouwbaar is wordt het minder. op een gegeven moment denk je er niet constant meer aan. ik heb nu alleen als er iets raars gebeurd, zoals laatst toen ik een lelijke trap in mijn rib kreeg dat ik in paniek raak. en zelfs dan blijf ik nog vrij rustig. ik zou gewoon doorzetten, maar niet met dit paard!