Ik ben er nu wel weer doorheen, maar jij hebt eerst al met Matje een klap gemaakt en nu weer.... Een klap in je vertrouwen....
Ik snap dat je em niet zo maar weg wilt doen, maar als jij ook vertrouwen hebt ik die vrouw die je geholpen heeft en ze geeft je aan dat ook zij ziet het het vertrouwen heel ver weg is, plus je adviseert niet door te gaan, dan moet je voor en jezelf en het dier over je principes heen stappen en niet meer denken aan jou 'opgeven'.
Dingen die gebeuren in je leven vormen je, deze (k.lote) weg heeft het gemaakt dat jij geen vertrouwen meer hebt. En jij moet, met alle ervaring die je hebt, weten dat je als je zelf onzeker bent een dier niet makkelijker kan maken.
Uiteindelijk moet jij het toch doen.... Celly had ook geen problemen met Matje, maar jij bent haar niet, en zij heeft de ervaring met vallen niet die jij weer hebt.
Als je onbevangen op een dier stapt is de kans veel groter dat het goed gaat. Als jij onzeker bent wordt het dier nooit zekerder en makkelijker. Dus ookal wordt ie ergens bom-proof gemaakt en makkelijk gemaakt, wil het echt niet zeggen dat ie jou onzekerheid niet voelt waardoor hij weer zal reageren op jou, met als gevolg een onzeker en schrikkerig paard.
Wij hebben momenteel een paard dat is niet bom maar kanon proof, van een vrouwtje geweest en ze was er bang van. En echt ik weet niet waarom, hij is zooooooo braaf. Maar door haar onzekerheid deed hij op een gegeven moment gewoon raar, stilstaan, achteruit lopen, gewoon omdat hij niets meer vertrouwde. We hebben em 1 keer moeten corrigeren en het paard kijk nu nergens meer van op, maar dat kán je gewoon alleen als je vertrouwen hebt. Als die vorige eigenaresse er nu weer op gaat (is gebeurd) gaat ie weer 'raar' lopen doen..... Het is imo dus een visueze cirkel.....
Dus om een heel lang verhaal kort te maken

Ga niet door met em, hoe leuk hij ook is. Je gaat je nu alleen maar meer en meer hechten. Zoek gewoon echt een kanonproof paard. En wat ouder. De ambitie om wedstrijden te rijden heb je niet meer, toch ?? Dus waarom een paard met jeugd in zich. Gewoon een paard dat al veel van de wereld heeft gezien, en niet zo snel onder de indruk is. Het zal een ommezwaai voor je zijn, omdat je altijd gewent bent te kijken naar een dier dat 'iets' in zich heeft, voor de sport.
Nu moet je op pure kalmte en rust selecteren. En ik zou echt gaan voor een proeftijd of meerdere keren het paard proberen op zijn minst !!!
Sorry voor mijn lange verhaal en succes !!