Bodt methode, galopwissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Bodt methode, galopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:36

runningkawa schreef:
Helaas niet gezien Lachen

Springpaard wisselt minder vanuit verzameling, je vraagt immers in het parcours een flink basis tempo en daar dan ook de wissel Lachen

En zo heeft een dressuurpaard dat moet springen ook hinder van zijn aangeleerde verzameling heb ik wel gemerkt. De keren dat ik naar mijn hoofd gesmeten kreeg dat ik niet zo moest zitten dressuren omdat ik anders zou verongelukken zijn niet meer op 1 hand te tellen. Bloos
Een keer heeft een springruiter op mijn paard gezeten en die vond het maar moeilijk aanrijden met een paard dat steeds de neiging had te verzamelen op gewichtsverplaatsingen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:37

runningkawa schreef:
Persoonlijk geen rot ervaring gehad om daarna een correcte dressuurwissel te rijden.
Wel moeite met contra, paard vond wisselen makkelijker Lachen

Lastig hoor... spring je goed aan, veranderd van hand, en hup je hebt een wissel te pakken, dus jij weer terug wisselen, paard weer terug wisselen en voor je het weet heb je de series al te pakken voordat je paard de contra kent ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:41

Echt waar?
Ik heb dan juist weer 2x door springruiters complimenten gekregen dat het zo fijn was om op een paard te springen dat op zit al op de achterhand kwam en kon verkleinen en verruimen Lachen
de ene was George Remmen, de ander een Z ruiter van de club.
Die laatste was echt leuk, toen ik vroeg of hij eens op Kawa wilde springen was hij binnen een halve tel van zijn paard af Lachen
En hij was zichtbaar aan het genieten Lachen
Kawa overigens ook, eindelijk iemand die hem fatsoenlijk bij de sprong zetten, je zag hem steeds beter springen ;j

Dat ik zelf minder moest dressuren tussen de sprongen heb ik wel vaak gehoord, mijn basis tempo lag vaak te laag, wilde te netjes ofzo rijden Lachen

Idd angela, zoiets ging het dus ook...
en das niet grappig Verdrietig

:p Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:46

nee, maar het geeft wel een erg grappig plaatje in mijn hoofd Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:48

runningkawa schreef:
Echt waar?
Ik heb dan juist weer 2x door springruiters complimenten gekregen dat het zo fijn was om op een paard te springen dat op zit al op de achterhand kwam en kon verkleinen en verruimen Lachen

Ja

Was wel een leuke ervaring. Mijn instructeur vond het wel een goed idee dat deze jongeman met ruim voldoende ervaring eens zou aanvoelen wat nou echt verzameling was en liet hem dingen voelen als bijna op de plaats gallopperen en liet mij tegelijkertijd zien waarom het lastiger rijden is met zo'n paard omdat ze te alert (ijverig) zijn op het terugkomen waardoor de afstand niet vanzelf goed is (de galopsprong heeft dan niet de lengte die een paard van nature heeft) Je zag dus vaker communicatieproblemen. Uiteraard zal dat bijtrekken naarmate het dier in beide disciplines meer ervaring krijgt zodat hij ze gaat loskoppelen.
Maar dit wordt te veel off-topic.
Ik ben wel benieuwd of TS gaat merken aan haar paard of hij soepeler wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:56

Maat zit daar niet het verschil?
Dat deze jongeman nooit echt verzameling gevoeld had?
Dat was bij de heren die op Kawa stapte dan wel weer anders.
En idd Kawa zelf had dus wel al spring ervaring.
Heb het daar eigenlijk omgedraaid, eerst springen, dan pas dressuur Lachen
Sommige mensen doen graag moeilijk Tong uitsteken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:59

Nou, dames, zullen we weer even on-topic?
Nog even weer terug naar de oorspronkelijke vraag;
Kamy schreef:
Ik weet dat er een speciaal plekje is voor AdB "aanhangers" maar je moet minimaal 25 zinnige berichten geplaatst hebben op bokt, en zover ben ik nog niet.... Maar ik had wel een vraagje over Bodt.....
Ik heb sinds een half jaar 1x per week les van een Bodt instructeur. Het probleem bij mij en mijn paard was, dat ik mijn paard een beetje vastgereden had. Ze leek een flink scheefheid probleem te hebben maar het valt mee, ze is scheef in het lijf omdat haar spieren vast zitten (linksgebogen paardje). Nu gaan we erg goed vooruit en stelde mijn instructeur voor om galopwissels te oefenen. Dit om mijn paard rechter te krijgen in galop en ook voor de afwisseling. Mijn paard kent ze nog niet en bakt er ook nog niet veel van...
Probleem is, dat deze oefening op veel verzet stuit van niet-Bodters op stal. Immers, een niet recht paard kan volgens hen geen galopwissel uitvoeren. Terwijl mijn instructeur "beweert" dat dat wel kan en het juist een oefening is om het paard recht te krijgen....
Wat is jullie mening als ik vragen mag?

Volgens TS is dus niet het probleem dat haar paard het nog niet kan, haar traditionele instructrice staat er ook niet afwijzend tegenover, het probleem is wat haar stalgenoten er van vinden.

Ze combineert AdB-instructie met traditionele instructie en het gaat goed vooruit. Dat blijkt ook uit haar andere posts.
Punt is dus dat ze onzeker wordt van stalgenoten die geen idee hebben dat ze via een andere benadering wat onorthodoxe oefeningen te doen krijgt.
Het lijkt me simpel; als je ervaart dat iets goed werkt, moet je er - onder begeleiding - vooral mee doorgaan. Als je twijfels hebt, vraag dan om extra uitleg. Laat de stalgenoten maar kletsen!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 17:15

[Volgens TS is dus niet het probleem dat haar paard het nog niet kan, haar traditionele instructrice staat er ook niet afwijzend tegenover, het probleem is wat haar stalgenoten er van vinden.

Ze combineert AdB-instructie met traditionele instructie en het gaat goed vooruit. Dat blijkt ook uit haar andere posts.
Punt is dus dat ze onzeker wordt van stalgenoten die geen idee hebben dat ze via een andere benadering wat onorthodoxe oefeningen te doen krijgt.
Het lijkt me simpel; als je ervaart dat iets goed werkt, moet je er - onder begeleiding - vooral mee doorgaan. Als je twijfels hebt, vraag dan om extra uitleg. Laat de stalgenoten maar kletsen![/quote]

Nou, mijn paard kan het nog niet natuurlijk. Maar ze is niet dom. De eerste keer sputterde ze wat tegen omdat het moeilijk is, ze het niet kent, noem maar op. Dus het zag er nogal chaotisch uit. Maar ik kreeg meer verzet van de mensen om me heen dan van haar en sloeg aan het twijfelen. Ik voelde me aardig ondergesneeuwd.....
Toen mijn "normale" instructrice er ook geen problemen in zag en me ook probeerde te helpen twijfelde ik al minder. Paard ook trouwens, ze snapt nog niet dat ze met 4 benen om moet springen, maar reageert al wel op de hulp door voor om te springen. In contra maakt ze absoluut geen aanstalten om om te springen. Dus ze "denkt" er wel over na.
Ik vroeg aan "jullie" jullie mening en die heb ik ook gekregen! Dank daarvoor! Uit alle dingen die je ervaart, moet je de positieve gebruiken zegt men wel eens, en ik voel duidelijk dat er meer mensen zijn op bokt die er in deze situatie "geen kwaad" in zien.
Ik zal deze oefening dus ook zeker trainen maar voorlopig wel onder begeleiding! Knipoog
Mochten er toch nog tips komen, graag! Nooit te stom om te leren!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:27

Dat is een goede samenvatting denk ik, succes met je paard!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:41

t was iig een leuke opbouwende discussie.