Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:34

liev_meisjuh schreef:
mijn vpaardje heeft dit ook buiten.
ik heb van alles aan gedaan en ben op een gegeven moment maar met een ander bit gaan rijden.
weet niet hoe het bit heeft maar ze gebruiken dit bit altijd bij het mennen.
er zit dus een kinketting onder waardoor je het paard tegenhoudt.

mijn vpaardje reageert hier super op en omdat ze eigeniljk nooit te houden was en ook nooit in de bak,
(welsh ponytje) rij ik haar altijd daar mee en dat gaat super ik kan voortaan stappen:o
en eerste dribbelde ze altijd alle kanten in

Tja, dit vind ik dus al een minder voorbeeld... Huilen Kan ik me dus duidelijk NIET in vinden.....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:34

Ik denk locale taalverschillen....(bij hard spreek ik nauwelijks de R uit....) Maar goed....
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 24-07-07 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:36

Ik ook niet. Ik vind dat kiezen voor een grove weg. Een paard zou prima zonder moetern kunnen lopen, volgens mij zegt dat iets over het tekort komen van de ruiter (daarom ben ik ook niet weg van de slof). Verdrietig

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:38

Slof is geen juiste optie; paard gaat al op de voorhand en hangen maar (misschien niet juist, maar ik heb het ooit ook geprobeerd, zonder succes)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:40

Heb slof nooit gebruikt. Dek dat de ruiter bij zichzelf moet nagaan of het paard wel geschikt voor hem of haar is. het is te makkelijk om het dier met stang en trens of andere heftige "hulp"middelen te berijden...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:45

Pensionnetje schreef:
Juist ja....... Maar dat willen mensen maar niet begrijpen.
Als je je paard 100 x per dag een mep geeft heeft dat minder impact dan 1 keer per maand.
Het paard stompt er voor af.....leert er mee leven en negeert het. Maar van die éne mep schrikt hij zich een ongeluk en is de impact vele malen groter. Die andere 100 voelt hij niet eens meer want die horen tot het dagelijkse ritueel....

Toch is voorkomen dat hij afstompt voor mij persoonlijk (en alleen in eerder beschreven geval) de motivatie geweest om hem het pessoabit in te hangen. Daarnaast gebruikte ik het bit alleen wanneer ik buiten ging rijden, en daarnaast nooit. Doordat ik met dit bit enkele malen in heb gewerkt, was het in de volgende gevallen niet meer nodig.

Ook wat al vaker gezegd is: een bit is zo scherp als de (kundige!) handen die er aan de teugels zitten. Liever één (of een paar keer) goed, dan 100x halfslachtig...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:46

runningkawa schreef:
Pensionnetje schreef:
Welke reclame was dat dan?

http://www.youtube.com/watch?v=xcjLR8X2 ... ed&search=

Oh god Lips are sealed Het zou em zomaar kunnen zijn!!! Hahahahaha..wat een filmpje geweldig.
Ik ga even kijken of ik een filmpje van mijn monster ergens kan uploaden, dan zal je snappen wat ik bedoel.....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:48

Laat je em wel hier zien dan?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:52

Pfff... begint inmiddels meer op een "discussie" dan op een "RT" te lijken...niet dat dat erg is.... Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:52

stuur wel per pb........ok? Tenminste als iemand iets weet waar ik kan uploaden behalve bij youtube want die knalt er bij mij steeds uit....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:10

Euhm.... pensionnetje... had eerder al gezegd een anti-compternerd te zijn.... kan je dus niet helpen het op youtube te plaatsen....sorry!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:11

'k ga trouwens bijna Slapen
Morgen vroeg weer op....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:16

Trust.........je ziet morgen wel een PB. Sweet dreams!!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:19

Thanx! Zelfde!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 07:44

Sorry, maar heb geen tijd heel het topic door te lezen.
Runninkwa. Waar trek je in hemelsnaam de conclusie vandaan dat ik niet 'ervaren' of 'bekwaam' genoeg ben een ander bit te proberen. Ik heb een goede instructrise. Die me dit al eerder aanraadde, aangezien ze in de bak een voorbeeldig dier is.

Ze gaat niet stelselmatig aan de kletter. Er is gewoon geen ontspanning, ze gaat harder, en harder en dan nog harder. En op een gegeven moment is ze niet meer te houden. Ze heeft inderdaad géén gezag voor mij of de teugel dan. Er gaat een knopje om.

Op het moment helpen jullie me ook niet meer met advies. Jullie trekken conclusies, over dat ik ZOMAAR dit topic plaats. Zonder dat ik alle overige dingen uitgeprobeerd heb.

Runninkwa. Ze is in draf in de bak wél met alleen mijn zit te sturen. Maar moeilijk terug te nemen. Hier werken we aan, samen met mijn instructrise.

Jullie denken op de een of andere manierk dat ik ga stressen?? Als ze zo hard gaat. Absoluut niet. Ik vertrouw haar, weet dat ze geen gekke sprongen maakt, dus blijf volkomen rustig. Maar ik wil haar wel terug op de plaats zetten. En ik kan haar in een keer omzetten hoor. Een kleine volte maken.. maar of dat nou zo goed is voor haar beentjes als ze zo hard gaat?? Ik zoek gewoon een andere oplossing. En in plaats van dat jullie me daarbij helpen, gaan jullie er maar vanuit dat ik de zoveelste penny ben, die met de mode meegaat???? Pff, kom op zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:47

Ik heb het woord bit niet eens genoemd, dat maak jij er van Lachen
Ik heb gezegt dat je eerst je paard in de bak op de zit moet gaan maken. Ook of juist de overgangen terug, dat is wat je nodig hebt buiten. Is dat in de bak al niet goed, kun je het buiten helemaal vergeten.
Meer heb ik niet gezegt. Verwar je me met iemand anders?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:55

Hoi,
het lastige is dat als je een topic plaatst er gereageert wordt op een manier die de bokkers kiezen. dat is nou eenmaal the way it goes. heb zelf ook wel eens reacties gehad waarvan ik dacht:" ben niet helemaal blond!"..Het hoort er gewoon bij.

Als je zoveel ervaring hebt maar het misschien mist mbt het rijden van een paard wat van de baan komt (want dat klopt toch, als ik dat zo lees?) kun je misschien wat met mijn reacties. Zelf heb ik renpaarden getraind en ook een Draver van de baan gehad. Het is een dier met een ander verleden en daardoor vraagt het om een andere manier van aanpak.

Dravers zijn errug sensibel, en meer dan gemiddeld werklustig, dus tja; eraf blijven is zoooo belangerijk; veel beweging ook.

MIsschien is er iemand bij jou in de buurt die je kan helpen praktisch gezien- mbt haar gejaagdheid. Stemhulpen zijn erg belangerijk, als je paard voor een sulky heeft gelopen zou dat je kunnen helpen (door eerst aan de longe te werken, en dan is een gogue echt een uitkomst)..
Mijn exDraver kon ik goed terugkrijgen op mijn zit maar ze was ook wel eens hectisch hoor! Vooral in de bak, met bochtenwerk. En soms moest ik gewoon echt flink streng zijn, maar dan nam ik haar terug op de een- en dan de andere hand. Niet op twee handen!

Wat ook werkt is veel overgangen maken van stap naar draf en terug, zodat ze bij de les is en op jou commando wacht ipv scheuren met jou en zien waar het schip strandt.

Er is ook een draverssite waar je terecht kunt op Google met tips.

Sterkte ermee!

Probeer het desnoods een keer uit.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:23

Lief gezegd Detour! Misschien heeft LindaV er wat aan....

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:57

9 jaar gekeden ben ik ook begonnen met zo n merrie , wat mij geholpen heeft bij mijn merrie is juist veel de dingen doen waar ze goed in is.(Voor jou dus veel langs de weg , met een klein stukje bos , en dan weer langs de weg. Het punt voordat je merkt dat zij de regie overneemt gewoon afstappen en al wandelend de rust er weer in krijgen)Je stijgt weer op en je gaat weer verder. Bij ons was de sleutel , 1 maal per week de tank leeg rijden- buitenrit van 5 uur- , freestyle , werk met dubbele lijnen, en de gezellige momenten met je paard pakken.(Met mijn paard ging ik van de paden af en moest ze over boomstammetjes en bladerdek stappen , daarvoor moest zij zeer geconcentreerd zijn, tevens bomenrijen gebruiken om slaom te rijden.Uiteindelijk was dit ookaltijd voor mij een onderdeel om voor haar de rust er weer in te krijgen.Kortom je aandacht niet richten op snelheidsbeperking , maar haar energie gebruiken om oefeningen te doen waar zij zich op moet concentreren.(Slaom ,en voltes om bomen , zijn zaken die je in hoge snelheid niet kan doen)Creatief zijn en niet kijken naar de dingen die je niet lukken maar van jullie sterke punten uitgaan. (Mijn merrie heeft er twee jaar over gedaan om verkeersmak te worden ,nu is zij bom proof , met haar heb ik veel het erf opgezocht van een vrachtwagen bedrijf , om haar door de angst voor vrachtwagens heen te halen.)
Rijtechnisch met je instructeur ben je aan het werk dat is oke,veel succes

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:16

Bedankt voor de tips! Ik heb vanochtend overleg gehad met mijn instructrise en we hebben de training naar een veldje in het bos verplaatst. Ze is er op de fiets mee naartoe gegaan.

De kleine paden, doet ze prima. Op de lange brede paden wordt ze heet. Na de training, met een aantal nieuwe oefeningen zijn we lekker uit gaan stappen in het bos. Maar zodra ik een drafje wilde doen werd ze weer heet. Hierna weer terugnemen, stappen, totdat ze rustig werd.. Helaas werd ze niet rustig en zijn we langs de weg terug gegaan. Hier was ze weer wel ontspannen en super aan mijn hulpen.

We gaan nu zowiezo de training vaker naar het bos verplaatsen. Ook gaat mijn instructrise er nu 1 keer in de week even mee rijden. Zodat ze een beter beeld krijgt van de juiste manier bij mijn merrie en om te kijken of ze mijn merrie wat bij kan spijkeren waar ik tekort schiet.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:19

super zoals je het aangaat en aanpakt. Succes hoor (Je profiel bekeken wat een enig paard heb je)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:25

Mooi Ja
Ik hoop voor je dat je zo de oplossing gevonden krijgt Ja

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:36

Ik hoop het ook. Erg bedankt voor alle adviezen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:41

Is goed, hoor! heel veel succes enneh... je zult zien dat die overgangen je goed zullen helpen. Dan wordt het jouw initiatief en niet die van het paard!

Laat je weten hoe het verder gaat?...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:13

Succes, en inderdaad; houd je ons op de hoogte?