Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte1

Re: Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 12:18

Het is dus allemaal duidelijk nu. Het is dus eigenlijk nu maar net wat een paard lekker vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:20

Daar ben ik het niet mee eens charlotte, want het proeft zout, maar wel met een soort van tinteling..
echt uit proberen dus Ja

Heeft iemand een 9 volt batterij liggen, zo'n 4 kante je kent ze wel
Dat geeft hetzelfde gevoel ongeveer Lachen

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:29

heb ik geen ervaring mee Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:30

Juist door die tinteling zal het paard het bit niet graag vastpakken. Eigenlijk best een wrede manier om een paard iets aan te leren als je niet weet waarom je voor zo een bit kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:33

Ja idd, daarom zie je me ook in elk topic daarover Lachen

De punteslijper is wel een leuke om het uit te proberen omdat vaker mensen die in de buurt hebben.
Al denk ikd at het verschil met koper nog groter is, koper wordt niet voor niets bij veel dingen die stroom moeten geven gebruikt Lachen

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:34

Ja, daarom legde die leraar het ook uit mbv die puntenslijper. Ik heb het nog steeds niet geprobeerd, maar goed..

Weet iemand hier dan ook precies uit welke 2 metalen zo'n bit bestaat? Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:37

koper en rvs denk ik?

punteslijper is denk ik ook rvs? Iig op die van mij zit geen roest Tong uitsteken

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:49

Idd Wranglerbutt, zolang mensen imo oneerlijke dingen uithalen bij hun paard ga ik daarmee door.
Als men het niet weet horen ze gewaarschuwd te worden, weten ze het wel horen ze.....laat ik me maar in houden...

Dat zijn allemaal oude topics waar je niet meer in mag posten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:03

runningkawa schreef:
Idd Wranglerbutt, zolang mensen imo oneerlijke dingen uithalen bij hun paard ga ik daarmee door.
Als men het niet weet horen ze gewaarschuwd te worden, weten ze het wel horen ze.....laat ik me maar in houden...

Jij haalt gewoon wat zaken door elkaar, vrees ik.

Dat dit een wreed bit zou zijn is IMO nergens bewezen.
Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat rijtechnische problemen nooit met alleen verandering van bit opgelost kunnen worden, maar de voorstelling van het rolletjesbit als martelwerktuig klopt gewoon niet.

Jouw theorie is niet bewezen, niet op wetenschappelijke basis en zeker niet door mijn eigen ervaringen met het bit.
Het is mijns inziens dan ook niet correct om jouw mening hier (en op vele andere topics op Bokt) als waarheid te presenteren.

Citaat:
Dat zijn allemaal oude topics waar je niet meer in mag posten

Idd, maar door het lezen van die topics kunnen bokkers die nog niet bekend zijn met dit onderwerp wat andere meningen over de werking van dit bit tot zich nemen Knipoog

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:08

Ehm.. Er is een scheikundige van RK haar kant bij geweest, en ik ben nog bij een scheikundeleraar geweest. Beide zeggen ze, dat het wel degelijk een schokje levert, een onaangenaam gevoel, maar niet zeer pijnlijk. Vergelijkbaar met zilverfolie en vullingen, of een metalen puntenslijper.

Wetenschappelijk onderzoek? Klinkt erg interesant. Ken jij mensen die bereid zijn hieraan mee te werken?

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:10

Wranglerbutt

Sanneh14 schreef:
Citaat:
Weet iemand hier dan ook precies uit welke 2 metalen zo'n bit bestaat?

Koper en RVS (roestvrij staal).

Anoniem

WB het is wel bewezen
Kijk al gewoon hoe meer volt de batterij heeft uit gevonden...
De linkk die ik heb gegeven van de handbatterij is hetzelfde, de werking van de punteslijper aangehaald door de scheikunde leraar levert het bewijs...dat je het bewijs niet wilt zien omdat je zelf graag zo'n onding inhangt, is héél wat anders.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Volta
die heb je al eens gegeven, de zuil van volta, stroom door 2 metalen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-07 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:11

runningkawa schreef:
WB het is wel bewezen
Kijk al gewoon hoe meer volt de batterij heeft uit gevonden...
De linkk die ik heb gegeven van de handbatterij is hetzelfde, de werking van de punteslijper aangehaald door de scheikunde leraar levert het bewijs...

Je hebt het over niet vergelijkbare zaken....

Citaat:
dat je het bewijs niet wilt zien omdat je zelf graag zo'n onding inhangt, is héél wat anders.

Daar zat ik al op te wachten.... WB is een dierenbeul Rolleyes

Als je me zou kennen, weet je dat ik liever bitloos rijdt dan met bit en dat ik heel precies ben met wat ik in de mond van een paard hang, of om zijn neus bind of op zijn rug leg etcetc.
Ik heb in het verleden veel paarden voor anderen gereden met een veelheid aan harnachement.
Ja, ik heb ervaring met het bit - maar zeker niet de ervaring dat het een scherp, wreed of zelfs maar onaangenaam bit is voor het paard.
10 x liever een passende rollentrens dan een veel te dikke bustrens, pessoabit of een paard dat gecontroleerd moet worden door b.v. een aansnoerneusriem Misselijk , slof, thiedemann of strotouwtjes (om maar wat voorbeelden te noemen).

Als ik ook maar een seconde de indruk had gehad dat ik het paard door gebruik van het rolletjesbit iets wreeds aan zou doen, zou ik het nooit meer hebben gebruikt, maar zoals enkelen hier ook al aangaven: veel paarden vinden de smaak van koper lekker en hebben geen enkele weerstand tegen het bit.

Nog even een quote van mijzelf in het vorige topic:
Wranglerbutt schreef:
runningkawa schreef:
Dat staat nergens, behalve bij iedereen die rijd met zo'n bit Lachen
Ze nemen zo'n bit omdat het paard het bit tussen de kiezen neemt (hoe dat ook mogelijk mag zijn)
Gebruiken ze dat bit laat het paard ineens het bit los...RT zijn ze niet beter gaan rijden..en iets wat ongenaam is, zou ik ook graag los laten en daar geen contact mee op willen zoeken

Iedereen? Nee, niet iedereen Tong uitsteken

Ik heb talloze paarden met een dergelijk bit gereden, bij de één had het effect, bij de ander totaal niet Gaaaap
Geen van de door mij met rollenbit gereden paarden liet het bit ineens los, btw.

Rollenbit, Happy Mouth, Aurigan, Sweet Iron... allemaal om het even - het is de combinatie paard/ruiter/bit die het effect moet geven. En dat kan voor iedere paard/ruitercombinatie een ander soort bit zijn Lachen
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 16-06-07 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:14

pfff...dat is juist helemaal vergelijkbaar, precies zelfs
2 metalen met zout (speeksel of je zweethanden)

Dat jij daar niet aan wilt betekend niet dat het niet waar is

Dus de bovengenoemde scheikunde leraar verstaat zijn vak ook niet?

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:18

runningkawa schreef:
pfff...dat is juist helemaal vergelijkbaar, precies zelfs
2 metalen met zout (speeksel of je zweethanden)

Dat jij daar niet aan wilt betekend niet dat het niet waar is

Dus de bovengenoemde scheikunde leraar verstaat zijn vak ook niet?

ehm, Ik moet heel eerlijk zeggen, deze leraar is zeer kundig en verstaat zijn zeker weten heel goed Lachen Hij nam mijn vraag erg serieus. Ik heb hem het topic laten lezen, en hij snapte het punt van RK volledig, vond de link van RK van de batterij erg goed kloppen, en zei dat het paard zéker wat voelt, maar niet dat het verschrikkelijk pijnlijk is. Het is echter wel een zéér onaangenaam gevoel, dat wij mensen al als vervelend ervaren. Jij(wie dan ook) als paardenliefhebber, zou toch moeten weten, dat de paardenmond onwijs gevoelig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:22

Dat het erg pijnlijk is, is ook iets wat ik nooit zeg, maar wel dat het een onaangenaam gevoel is.
En laat mij dan maar een mieperd zijn, ik wil mijn paard geen onaangenaam gevoel geven omdat ik niet goed genoeg kan rijden.
En ja, ik ben zo'n moraalridder dat ik daar ook tegenin ga als ik dat andere zie (of op bokt lees) doen...

En ik denk idd dat zo'n scheikunde leraar het principe van 2 verschillende metalen wel begrijpt...
is ook niet zo moeilijk te begrijpen als je leest hoe meneer volta de batterij heeft uitgevonden...
Nog makkelijker te begrijpen als je zilverpapiertje op je vulling neemt...
Niets anders dan 2 verschillende metalen die niet in elkaar gegoten zijn, maar juist los van elkaar zijn (daarom ook het draaien van de rolletjes) en waar speeksel tussen kan...

Ik kan dan ook niet begrijpen dat mensen nog durven te beweren dat het niet zo werkt...
Zoveel links met bewijs...
2 metalen zijn 2 metalen..bit of niet...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:26

Sorry, ik meende een nieuw bericht te hebben geplaatst, maar dat werd een edit van mijn vorige bericht Tong uitsteken
Er staat nu dus wat bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:28

een paard is een vluchtier en geeft ongemak niet snel aan...
ken mensen die een paard zijn mond tot bloeden trekken en het paard niks doet en gewoon het bit weer in doet...is dat dan ook niet wreed?
Of mensen die hun paard bloedens schoppen met de sporen en paarden die het allemaal maar pikken?
Is omdat ze het als prettig ervaren?

Is met dit niet anders en ik vind het behoorlijk...ja wat is het juiste woord...dat je door gaat met het rijden van zo'n bit, met de gegevens die je hebt....

edit typo's
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-07 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:29

runningkawa schreef:
Dat het erg pijnlijk is, is ook iets wat ik nooit zeg, maar wel dat het een onaangenaam gevoel is.

Dat is dus jouw mening. Die respecteer ik, maar ik betwijfel het gewoon of je gelijk hebt Knipoog

Weer een citaat uit het vorige topic (Bitten, op Wiki-zaken):
Wranglerbutt schreef:
Uit het door Alane gelinkte Wilkipedia-artikel:
Citaat:
Rollentrense [Bearbeiten]Jedes Trensengebiss kann beliebig mit Rollen ausgestattet sein, um seine Wirkung zu verstärken. Kupferrollen erzeugen zusammen mit anderen Metallen winzige Mikrovoltspannungen, die das Pferd durch ihr leichtes Kribbeln zum Zungenspiel anregen sollen. Sind die Rollen so in das Gebiss integriert, dass die Oberfläche glatt ist, ist die Trense nur leicht schärfer, bilden die Rollen aber Unregelmäßigkeiten in der Oberfläche, so wirkt das Gebiss sehr stark und kann bei groben Reiterhänden dem Pferd heftige Schmerzen bereiten. Man sollte diese Trensenart lieber nur zur Kenntnis als in Gebrauch nehmen.

Volgens mij vertaalt dat tot zoiets als:
Door koperen rollen te combineren met andere metalen ontstaat microspanning die het paard door licht kriebelen (idd) tot spelen met de tong aanzet. Knipoog

Volgens de duitsers dus niet onaangenaam voor paarden Lachen Maar ja, op Wikipedia is niet alle info geverifiëerd

Ook een mening, maar een andere dan de jouwe Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:31

jij twijfelt alles omdat je jezels goed wilt praten met het rijden van dat bit
nogmaals, hoe is de batterij uitgevonden??
Wat doet een batterij?
Juist ja....maar tegen zoveel oerwoud voor iemands hoofd kan ik niet op...ga ik ook niet doen...heb ik zo een OW, want ik begin hier te koken...

dus gaat maar ff winkelen..is verstandiger dan hier verder gaan met iemand die zo kan reageren op zoveel echt zwaar bewijs...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:39

runningkawa schreef:
jij twijfelt alles omdat je jezels goed wilt praten met het rijden van dat bit
nogmaals, hoe is de batterij uitgevonden??
Wat doet een batterij?
Juist ja....maar tegen zoveel oerwoud voor iemands hoofd kan ik niet op...ga ik ook niet doen...heb ik zo een OW, want ik begin hier te koken...

dus gaat maar ff winkelen..is verstandiger dan hier verder gaan met iemand die zo kan reageren op zoveel echt zwaar bewijs...

Ben jij nou zo dom of....?
Met iemand die geen respect heeft voor de mening van een ander, is het moeilijk discussieren

Je doet me nog steeds denken aan zo'n tv-evangelist Rolleyes ook zo slecht in het beargumenteren van je mening en het aanvoeren van drogredenen*...

Zolang jij slecht onderbouwde onzin over het rollenbit blijft spuien op bokt, zal ik er mijn mening tegenover zetten.
Als ik het toevallig tegen kom tenminste, ik ga d'r echt niet naar op zoek Gaaaap

*drogreden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:45

keek je in de spiegel toen je het woord dom typte?

Edit: De rest weg gehaald...heeft toch geen nut...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:03

Pling Als je argumenten sjit of - gewoon op - zijn, dan ga je beledigen!! OK dan! Goeie zet, RK!
Win je zeker mijn respect niet mee doet je wel een beetje dom lijken... Scheve mond