bok-reactie op zweep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

Re: bok-reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:01

936 schreef:
Een zweep is een hulpmiddel, geen strafmiddel. Je kunt je paard beter op een andere manier 'straffen'. Straffen met stem kan ook, paardenoren zijn gevoelig en horen heel goed wanneer je niet blij met ze bent!
Misschien is het een idee om te leren galopperen op een stemhulp. Dan begin je gewoon weer aan de longe, uitgebreid belonen als het goed gaat. Dat uitbouwen naar het rijden en natuurlijk weer uitgebreid belonen!

ben ik het mee eens. dat longeren lijkt me ook een goed idee en ook met de ruiter erop longeren. had ik een paar blz. hiervoor ook voorgesteld. Haha! maaruh.. gaat het al wat beter met het paardje?? lijkt me wel leuk om te weten of onze tips ook nog helpen Knipoog .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:03

Inderdaad, ik ben ook wel benieuwd.

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:51

Novice schreef:
Ezumii schreef:
Ik zou zeggen net zo lang erop totdat hij dat afgeleerd heeft Clown
Maar dat is vast niet bokt-verantwoord

Wat mij betreft wel hoor, zorgen dat je altijd de laatste tik geeft Knipoog

Precies Knipoog

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:01

Miss_Malfoy schreef:
superwoman schreef:
De pony reageerd wel op de hulpen van de ruiter; HIJ BOKT!
Dus duidelijker hoeft niet. De pony en de ruiter zijn duidelijk, alleen begrijpen ze elkaar niet!
tis niet dat hij de ruiter niet begrijpt, hij weigerd het uit te voeren.
(Sporen zal ook niet helpen om een hulp beter te berijpen trouwens)

Hij reageert niet op de hulpen, daarom word de zweep erbij gehaald. De zweep, daar reageert de pony wel op, met bokken namelijk.

Wat je dan kunt doen: Checken of je echt de juiste hulpen geeft (daar heb ik tips voor gegeven)
en als je dat doet, je hulpen verduidelijken. En dat kan met een spoortje.

Volgens mij praatten wij gewoon even niet over hetzelfde.

Er is een heel groot verschil tussen straffen en hulpen verduidelijken, en dan wel een heel groot verschil. Als en paard niet op jou gewone been reageerd en dan gaat bokken en jij gaat vervolgens met een spoor prikken omdat hij bokt heeft dat niks te maken met een hulp verduidelijken.

Dat een paard niet op je hulpen reageert heeft ook niet altijd te maken met dat hij niet wil luisteren. Zo denkt een paard niet, altijd eerst naar jezelf kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:15

Dank je wel Roosjelief.
Ik geloof dat ik het niet duidelijker kan brengen.
Maar goed, ik stop met het "verduidelijken", want het lijkt niet te helpen Knipoog

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:56

sommige mensen zijn eigenwijs Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:03

Roosjelief schreef:
Er is een heel groot verschil tussen straffen en hulpen verduidelijken, en dan wel een heel groot verschil. Als en paard niet op jou gewone been reageerd en dan gaat bokken en jij gaat vervolgens met een spoor prikken omdat hij bokt heeft dat niks te maken met een hulp verduidelijken.

Dat een paard niet op je hulpen reageert heeft ook niet altijd te maken met dat hij niet wil luisteren. Zo denkt een paard niet, altijd eerst naar jezelf kijken.

Ik ben heel blij dat ik eigenwijs ben, dan laat je tenminste niet zomaar over je heen lopen, maar minder blij met het feit dat sommige mensen echt niet lezen. De pony reageert NIET op gewone hulpen, ook niet door te bokken, als de zweep er dan bij gehaald word, reageert hij op de zweep met bokken. Daarom adviseer ik de hulpen dmv spoortjes te verduidelijken, als het dan wel lukt, kun je weer afbouwen, totdat je zonder spoortjes zonder problemen kunt aangaloperen.
Duidelijk? Want nu stop ik er echt mee hoor...

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:13

canthar: kan je ons misschien ff vertellen hoe het nu met het paardje gaat en hoe die op onze tips heeft gereageerd?? zou ik wel leuk vinden Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:00

aliesjeh schreef:
canthar: kan je ons misschien ff vertellen hoe het nu met het paardje gaat en hoe die op onze tips heeft gereageerd?? zou ik wel leuk vinden Haha!

Dat wil ik ook wel weten!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:43

Miss_Malfoy schreef:
Ik ben heel blij dat ik eigenwijs ben, dan laat je tenminste niet zomaar over je heen lopen, maar minder blij met het feit dat sommige mensen echt niet lezen. De pony reageert NIET op gewone hulpen, ook niet door te bokken, als de zweep er dan bij gehaald word, reageert hij op de zweep met bokken. Daarom adviseer ik de hulpen dmv spoortjes te verduidelijken, als het dan wel lukt, kun je weer afbouwen, totdat je zonder spoortjes zonder problemen kunt aangaloperen.
Duidelijk? Want nu stop ik er echt mee hoor...

Hij reageerd misschien niet op haar benen, omdat hij 1 niet wil reageren op die hulp (en daaróm bokt hij naar de zweep/de straf) of 2 hij de hulp niet begrijpt.
Beide gevallen is een spoortje niet het juiste hulpmiddel.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:27

superwoman schreef:
Dank je wel Roosjelief.
Ik geloof dat ik het niet duidelijker kan brengen.
Maar goed, ik stop met het "verduidelijken", want het lijkt niet te helpen Knipoog

Dit zei je, waarom reageer je dan toch weer op de reactie van Miss_Malfroy??

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:31

Ik ben het helemaal eens met Roosjelief.

Mijn paard bokte eerst ook als ik met de zweep een tik gaf [alleen als ik op haar kont een tik gaf] ik heb het haar zelf afgeleerd, door gewoon iedere keer als zij bokt op mijn tikje, geef ik nog een tik. Nou bokte mijn paard niet zo hoog, dus ik heb wat makkelijker praten Vork

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:48

4_LIFE schreef:
dat deed een haflinger die ik op proef had ook, ik had les en echt waar bokken als je been gaf en een tik met de zweep.
Als hij dat doet bokken als je hem een tik hebt gegeven nog een tik, bokt hij nog een keer nog een tik net zolang tot ie het niet meer doet. Lachen

Ik heb niet het hele topic gelezen aangezien het vrij lang is en voornamelijk discussie. Wel wil ik mijn ervaring er bij zetten (ook met een haflinger). En mijn ervaring wijst uit dat bovenstaande absoluut niet werkt... als je het wilt proberen... zorg dan dat je een voorraad van een zweep op 20 hebt!

Mijn haflinger deed dit ook. En ook hij had moeite met aangaloperen en in galop blijven onder het zadel. Hij was ook nog maar 4 dus erg verwonerlijk voor zo'n paardje is het niet. Maar dat wist ik toen nog niet. Ik kreeg ook de bovenstaande tip en heb die uitgevoerd. Ik was immers nog maar 11 en ditw as mijn eerste eigen paardje. Nou, ik kheb geweten. Ik heb letterlijk zwepen stuk geslage op hem, maar het had geen nut. De beste ruiters bij ons op stal (80 paarden) kregen hem nog niet fatsoenlijk aan het lopen. Ook niet met zweep en sporen.

En wat ik nog steeds niet begrijp is dat mensen werkelijk denken dat als een paard zulke heftige reacties geeft er niks aan de hand is en je het er maar uit moet slaan.

Het paard heeft geen straf nodig!

'gelukkig' werd mijn paardje om de haverklap kreupel. Op advies van de kliniek in Utrecht moest hij maanden op complete weiderust. Dat hebben we gedaan en daarna stonden we niet meer op die grote stal. We gingen zelf aan de slag. We hebben enorm veel gelezen en veel nagedacht en kwamen er achter dat wat we altijd als advies hadden gekregen nergens op sloeg.

Wij zijn begonnen met natural hosemanship. Maar dat was niet alleen om dit probleem... wij hadden last van meer dingen. Echter hielp dit niet tegen het aangalopeer probleem onder het zadel. We hebben verschillende zadels gehad, verschillende trainingsmethoden toegepast, maar verbetering met aangaloperen kwam er niet. Tot we een boomloos zadel kochten. Binnen 2 maanden kon hij fatsoenlijk aangaloperen en in galop blijven! Ik heb daarna mijn vzh zadel er weer op gelegd en hij had weer problemen. En dat terwijl iedereen zij dat het paste.

Ik ben me toen gaan verdiepen in het passen van zadels. want ook dat liet ik nijet meer over aan anderen. dat vertrouwen was ik inmiddels ook wel kwijt. Ik kwam er achter dat er bij al mijn voorgaande zadels druk op de schouders uitgeoefend werd. Ook kwam ik er achter dat dit zeer veel voor komt bij haflingers. De enige goede oplossing die ik er voor ben tegen gekomen is een boomloos zadel.

En dat het niet lekker lag, dat had hij me al die tijd duidelijk willen maken terwijl ik dacht (met alle anderen) dat hij me aan het uitproberen was en dat hij 'gewoon een klier was'.

Ik wil hiermee zeggen dat er altijd een oorzaak is voor de reacties die je paard geeft. Die oorzaak, die moet je weg nemen. Je moet hem niet straffen omdat jij hem niet begrijpt.

Overigens heb ik mijn haflinger om de galop te verbeteren veel getraind door los te longeren en te werken aan de overgang. Ook heb ik hem onder het zadel getraind door hem in draf zo veel mogelijk te kunnen regelen. Van heel langzaam tot heel snel en die overgangen vlak achter elkaar. Op die manier kreeg hij een goede balans, was goed aan de hulpen en dus uiteindelijk klaar om te galoperen.
uiteindelijk zijn we zelfs bezig gegaan met de galopwissels... ondanks zijn bouw, die daar absoluut niet geschikt voor is, red hij het.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:07

De mensen die hun paarden elke keer aantikken zijn zeker mensen die zelf elke keer in elkaar geramd moeten worden om iets te begrijpen? Boos!
Ik heb op de manege al geleerd dat slaan na een bok "not done" is. Als je blijft meppen (want dat wordt het uiteindelijk...), zal je nooit iets bereiken met je paard, alleen een slechte verstandhouding. Dit riekt gewoon naar dierenmishandeling, dit zijn echt geen paardenliefhebbers!
Bah...misselijk word je hiervan! Jullie slaan zeker ook mensen die niet gelijk willen luisteren of die iets niet snappen?

De zweep is een hulpmiddel, een aanwijstokje. Geen martelwerktuig. Geen wonder dat de paarden"sport" zo negatief overkomt op mensen. Paarden worden in kleine kooitjes opgesloten, ijzer in de mond gepropt, sporen in de flanken gezet en hupsakee...sla er maar op los als ie niet exact doet wat jij wilt. Misselijk

Als het paard helemaal onderzocht is (en dan bedoel ik echt van top tot teen) en hij blijkt helemaal in orde te zijn en het zit ook "tussen de oren" goed (oftewel geen trauma's e.d.) dan moet het wel aan de ruiter liggen. Ook als het een gewoonte is geworden, is het een fout geweest van de (vorige) ruiter.
Dus....het paard verdient geen straf, maar moet juist worden beloont als hij het goed doet. Duurt misschien wat langer (alhoewel dat nog maar de vraag is...), maar is in ieder geval eerlijk tov het paard. Of vinden jullie het normaal om in elkaar geslagen te worden elke keer als jullie iets niet begrijpen/verkeerd doen/ergens op reageren/enz....????

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:15

Victory-Boy schreef:
De mensen die hun paarden elke keer aantikken zijn zeker mensen die zelf elke keer in elkaar geramd moeten worden om iets te begrijpen? Boos!
Ik heb op de manege al geleerd dat slaan na een bok "not done" is. Als je blijft meppen (want dat wordt het uiteindelijk...), zal je nooit iets bereiken met je paard, alleen een slechte verstandhouding. Dit riekt gewoon naar dierenmishandeling, dit zijn echt geen paardenliefhebbers!
Bah...misselijk word je hiervan! Jullie slaan zeker ook mensen die niet gelijk willen luisteren of die iets niet snappen?

De zweep is een hulpmiddel, een aanwijstokje. Geen martelwerktuig. Geen wonder dat de paarden"sport" zo negatief overkomt op mensen. Paarden worden in kleine kooitjes opgesloten, ijzer in de mond gepropt, sporen in de flanken gezet en hupsakee...sla er maar op los als ie niet exact doet wat jij wilt. Misselijk

Als het paard helemaal onderzocht is (en dan bedoel ik echt van top tot teen) en hij blijkt helemaal in orde te zijn en het zit ook "tussen de oren" goed (oftewel geen trauma's e.d.) dan moet het wel aan de ruiter liggen. Ook als het een gewoonte is geworden, is het een fout geweest van de (vorige) ruiter.
Dus....het paard verdient geen straf, maar moet juist worden beloont als hij het goed doet. Duurt misschien wat langer (alhoewel dat nog maar de vraag is...), maar is in ieder geval eerlijk tov het paard. Of vinden jullie het normaal om in elkaar geslagen te worden elke keer als jullie iets niet begrijpen/verkeerd doen/ergens op reageren/enz....????

Ik ben het zeker eens met wat je hier allemaal verteld. Dit noem ik nog eens een goede uitleg. Er zijn mensen in dit topic die idd door blijven rammen, maar er zijn ook genoeg mensen hier die de zweep als 'aanwijsstok' gebruiken en wat jij hier zegt dat op mij overkomen dat alle mensen die hier hun paard af en toe een tik geven met een zweep, paardenmishandelaren zijn....Dat vind ik een beetje vreemd, want je ziet zelf ook wel aan sommige reacties dat dat absoluut niet waar is.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:57

Ik heb het dan ook alleen over mensen die blijven slaan zolang het paard bokt. Knipoog

Een paard met een sterk karakter blijft bokken, dus dat wordt gewoon (imo) mishandeling. Een paard wat niet zo sterk in karakter is, zal helaas wel opgeven en zo denken mensen dat het werkt. Helaas is zo'n paard gewoon "gebroken" en da's jammer.
Je slaat toch ook geen hond omdat ie bv niet meteen gaat zitten als je het commando geeft? Als hij je echt aanvalt...oke, maar dat is met bokken ook niet zo. Wanneer een paard bokt is er iets mis, hetzij medisch, hetzij iets psychisch, hetzij een ruiterfout, hetzij dat hij het gewoon niet snapt. Niet straffen dus, maar kijken wat het probleem is en eraan werken (op een diervriendelijke manier!).

Een paard mag een stem hebben en bokken is eigenlijk simpelweg schreeuwen naar de ruiter, omdat die alle voorgaande signalen domweg niet heeft gezien. Als een paard zich echt misdraagt mag hij best eens een tik krijgen, maar weet dan zeker dat hij zich echt misdraagt. En het moet bij één tik blijven.
Ik heb zelf weleens een tik gehad van een zweep (per ongeluk) en dat doet onwijs veel pijn, vooral de dressuurzwepen! Een paard voelt die pijn net zo goed, hoor.

Edit: Oja, m'n eerste post was idd wat aan de harde kant, maar dat komt omdat ik helemaal ziek werd van de reactie's van sommige mensen. "Gewoon door blijven slaan, jij bent tenslotte de baas" en dat soort onzin. Ik hoop voor die mensen dat zij niet zelf ooit zo getraind worden....

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:27

Dit deed mijn New-forest ruin eerst ook.

Wat ik deed is gewoon net zo lang been of een tik geven tot hij het niet meer doet. Het werkt echt!!

NIET OPGEVEN ANDERS WINT HIJ/ZIJ!!

PS: toen was hij 5 en een hengst en nu is hij 7 een ruin en al een jaar verkocht toen ik hem had verkocht zat hij in het m2 Bloos

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:37

je zegt dat hij 5 is. Sorry maar dan kan je toch zeker wel zelf nagaan dat hij het gewoon niet snapt. Hier word je inderdaad misselijk van. BAH!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:42

Bucalouas schreef:
Dit deed mijn New-forest ruin eerst ook.

Wat ik deed is gewoon net zo lang been of een tik geven tot hij het niet meer doet. Het werkt echt!!

NIET OPGEVEN ANDERS WINT HIJ/ZIJ!!

PS: toen was hij 5 en een hengst en nu is hij 7 een ruin en al een jaar verkocht toen ik hem had verkocht zat hij in het m2 Bloos

Zucht...dat soort mensen bedoel ik nou. Jammer dat een karakter eruit geslagen moet worden.... Verdrietig

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:28

Aan allen die willen blijven slaan dan bied ik mijn merrie aan, wanneer ze geslagen wordt gaat ze helemaal door het lint (trauma denk ik) dus zo'n mensen moeten zoiets meemaken, dan meent zij wel dat de ruiter van haar rug moet en dat ze dan zeker geen respect meer toont voor die persoon. Die zwepen zijn goed om eventjes bij te sturen, wanneer geen reactie komt bijvoorbeeld, maar daarom hoef je toch zo geen mep te geven? Galopperen vraagt een goede balans van het paard, mijne heeft daar ook moeite mee, maar we trainen erop, dit is veel leuker dan dit alles eruit slaan.
Zelfde met sporen, velen bokken naar sporen, het heeft geen nut dan constant te prikken tot die stopt met bokken toch?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:50

Ik denk dat die paarden die elke keer na een bok een tik krijgen hun ruiters even een tik met de hoeven moet geven. Knipoog
Jij luistert niet naar mij, ik bok en krijg een tik...---> ik luister niet meer naar jou, jij trekt je mond open, jij krijgt een tik. En geef je een gil, dan krijg je nog een tik en nog één, enz.
Dat is toch de juiste methode? Zo hoort het toch volgens dat soort mensen? Alleen tja...nu krijgt het paard geen klappen, maar zij. Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:07

Victory-Boy schreef:
Ik denk dat die paarden die elke keer na een bok een tik krijgen hun ruiters even een tik met de hoeven moet geven. Knipoog
Jij luistert niet naar mij, ik bok en krijg een tik...---> ik luister niet meer naar jou, jij trekt je mond open, jij krijgt een tik. En geef je een gil, dan krijg je nog een tik en nog één, enz.
Dat is toch de juiste methode? Zo hoort het toch volgens dat soort mensen? Alleen tja...nu krijgt het paard geen klappen, maar zij. Haha!

Haha, ja, het staat er een beetje raar, maar je hebt volkomen gelijk!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:09

Bonnie_Theun schreef:
Victory-Boy schreef:

Haha, ja, het staat er een beetje raar, maar je hebt volkomen gelijk!

Volkomen mee eens Lachen die paarden doen het niet zomaar..

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:58

Had ik bij mn d-pony ook, maar dat kwam ook wel omdat die bij de vorige eigenaars heel slecht was behandeld nzo..
Heb toen ook elke keer als die bokte nog een tik gegeven, maar ik vind de verwoordingen van sommige mensen hier nogal cru..
Je moet niet harder gaan slagen , maar gewoon een tikje geven dat ie respect krijgt voor de zweep..
Anders heb je idd kans dat ie gewoon schrik gaat krijgen van de zweep en er daarom tegen in blijft gaan..

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:01

MysticTinker schreef:
Ik vind dat geen goede oplossing, blijven doormeppen.. Zo wordt hij alleen bang voor de zweep. Geen goed idee, elkaar opjutten. Net als twee kleine kinderen. De ene geeft de ander een mep, die geef de ene weer een mep terug, die mept de ander weer terug, zo lang totdat ze allebei zitten te blèren..

Probeer dit eens: Je geeft de hulp voor de galop, geen reactie? tik. Bok? Gebruik een woord waarvan hij weet dat hij fout zit. "NEE!" Terugnemen in draf, een half rondje draven, en opnieuw aanspringen. Eerst beenhulp, geen reactie? tik.
Als hij eindelijk zonder bok in de galop zit dan galoppeer je een half rondje, en dan ga je meteen uitstappen, gigantisch belonen en de wei op/stal in. Dat is de beste beloning voor een luie pony.
Belonen werkt echt zó veel beter dan straffen. Dan wordt galopperen ineens een stuk leuker!

Hier ben ik het volledig mee eens Lachen Belonen werkt veel beter dan straffen.