Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
marleen_usar schreef:Ik weet waarom iemand hier zo reageerd, niemand vind het leuk om weggestuurd te worden bij je verzorg paard.Maar als ruiter en paard elkaar niet begrijpen dan moet je niet met sporen en een zweep gaan rijden.Als een paard steigerd terwijl je er op zit geef je niet een ander de schuld, je moet dan de oorzaak bij je zelf zoeken.Als je dan ook niet weet wat je moet doen, (je trekt in plaats van hem voor waarts te drijven) en iemand anders roept naar je wat je moet doen omdat het gevaarlijk wordt.En als je vervolgens dan ook nog 3 kwartier nodig hebt om een stal te bereiken, die vlak bij is maar je krijgt het paard niet voor uit.Ja en als een ander dan trots verteld dat jij mega hard kan slaan,ja dan is het genoeg geweest.Mensen die onzeker zijn roepen altijd zelf het hardste dat ze zo veel verstand hebben van paarden.Dat geeft niet maar laat het dan ook zien.
Nee, wel dat ze weet hoe ze een paard op moet voeden en ja soms hoort daar gewoon een mega harde tik bij. marleen_usar schreef:Sporen gebruik je alleen als je een ervaren ruiter bent, als een paard jou niet begrijpt mag je hem niet slaan.Als jij naar links wil en je paard gaat naar rechts omdat jij de verkeerde hulpen geeft, dan sla je ook niet.
Succes he!
kroesje schreef:Hallo,
Ik wilde me even met alle discussies bemoeien. Usar had inderdaad last van teveel eiwitten. Hij had eiwit bulten en werdt zo gek als een deur. Ik kan me herinneren dat hij Slobber, Meusli en Kuilgras kreeg. Ik meusli zit veel eiwitten en granen in Kuil zit veel eiwitten. En ja daar kunnen ze gek van worden. Heb ik vaker mee gemaakt.
En ja, Usar is dominant, maar daar begint verandering in te komen. Met een consequente hand. En dat wil niet zeggen meppen zoals hier wel wordt gepresenteerd. Je moet een paard zo behandelen zoals jezelf behandeld wil worden!!!! Geloof me woorden zeggen genoeg bij hem. En AF en TOE een tikkie.
En ja, naar mijns inziens ook van verhalen van anderen op de vereniging, heeft de oude verzorgster een paar steken laten vallen. Als je een goede verzorster ben zie je of een paard ziek is en ga je daar niet meer op rijden en hem aardig meppen. En je doet er ook geen elastiek om heen. Deze was zo kort dat doe je nog niet eens om een ponny. (Usar is een paard).
Een paard die steigerd, bokt of ineens ander gedrag vertoont heeft wat!!! Een jong paard die niet vooruit te branden is.... ga ermee naar de veearts deze is ziek!!
En ja een zweep, sporen en andere hulpmiddelen moet je verdienen!! Als je daar niet mee om kan gaan verziek je heel je paard. Je begint met een klein spoortje en als je er niet goed mee om gaat wordt dat sporen met wielen.![]()
Usar is in omgang erg veranderd dat komt mede door een nieuwe bijrijder die hem ook met respect behandeld (ben ik niet, ik verzorg hem alleen maar en rijd niet (ivm zwangerschap)). Usar is een paard dat graag voor je loopt en iets wil leren. Hij was sorry Marleen niet opgevoed. Nu begint er verandering in te komen we zijn er nog niet, want zoals jullie wel weten duurt het opvoeden van een jong paard jaren. Hij heeft mij nog nooit aangevallen en ik kan alles met hem doen. Alleen het is en blijft een jong paard.
Ik wilde alleen nog even zeggen als je iets te melden heb over een probleem, verdiep je dan iets meer in de kwaal.

kroesje schreef:Nu begint er verandering in te komen we zijn er nog niet, want zoals jullie wel weten duurt het opvoeden van een jong paard jaren.
Binnen 2 dagen weten ze heel goed waar ze zich aan te houden hebben, anders doe je iets grondig verkeerd. marleen_usar schreef:Als mijn paard omhoog gaat dan krijgt hij klappen ook als ik misschien niet de juiste hulp geef op dat moment. Waarom? Omdat het gevaarlijk is als ze omhoog gaan en ze moeten leren dat het gewoon nooit mag.Sporen gebruik je alleen als je een ervaren ruiter bent, als een paard jou niet begrijpt mag je hem niet slaan.Als jij naar links wil en je paard gaat naar rechts omdat jij de verkeerde hulpen geeft, dan sla je ook niet.

Citaat:Beter gelijk z'n plaats weten, dan een strijd om dominantie (wat je hier op bokt regelmatig leest, alleen weten ze het zelf niet)
savath schreef:zegt iemand die vast gestuurd is door topic starter.
Omdat ze zelf niet meer weet wat antwoorden.
Je eerste reactie op bokt en je tikt half bokt op de vingers.
Netjes van je!!