Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Bets schreef:Nou Goofy44 neemt de moeite om dit allemaal te typen en uit te leggen! Wees blij dat het gedaan word en hopelijk mag het veel duidelijker worden voor iedereen. Hou het wel gezellig zou ik zeggen.
Goofy44 schreef:Als een paard zich buigt (zijwaarts, lateraal) wordt aan de holle (concave, korte) kant de ribbenkast aan de onderkant naar de bolle kant bewogen. De ribbenkast zit vast aan de wervelkolom. (borstwervels), daardoor verdraaien bij de wervelkolom de wervels zich tov elkaar. Dit is ook nodig vanwege de vorm van de wervels en de manier waarop de wervels met elkaar zijn verbonden.
Goofy44 schreef:Het buigen van de ribben kan geblokkeerd worden, met de spieren tussen de ribben (intercostale spieren, tussenribspieren) en door de kaken stevig op elkaar te klemmen. Een
stijf paard , blokkeert het buigen met de tussenribspieren en door de kaken stevig op elkaar te klemmen..
Goofy44 schreef:Het wegdraaien van de ribbenkast van de holle naar de bolle kant in buiging wordt in de tweede tekening weergegeven. Het verdraaien wat dit tot gevolg heeft in de wervels zie je bij de derde tekening.
Citaat:Maar hoe/waarom en vooral wanneer gaan longitudinaal en axiale rotatie samen?

Winnylover schreef:Nou vandaag eindelijk weer kunnen rijden, paardje is niet kreupel meer. Lekker rustig aan gedaan, veel rechte lijnen en ook veel op de tweede hoefslag en A-C lijn zodat ze niet kan kleven aan de bakrand. Ook lekker ontspannen gereden met een vrij los teugeltje en ik moet zeggen dat het me prima bevalt zo, ze was super te rijden, heeft wel moeite met rechte lijnen lopen maar oefening baart kunst natuurlijk.
Dankzij de tips in dit topic rij ik in ieder geval een stuk fijner en minder gespannen, wat ook weer terugkomt in minder rug- en kniepijn en een paard wat minder schrikt van alle "enge" dingen rondom de bak.
Citaat:iWat is het verschil in spiergebruik bij een scheef paard of een gebogen paard? Dat dat niet hetzelfde is heb je inmiddels uitgelegd. Maar wanneer een paard buigt om de kuit, heeft hij ook een soort holle kant. Waarin onderscheidt zich dat dan met de holle kant bij een scheef paard (als we kijken naar het spiergebruik)
Citaat:Het buigen van de ribben kan geblokkeerd worden, met o.a. de
spieren tussen de ribben (intercostale spieren, tussenribspieren)
en door de kaken stevig op elkaar te klemmen.
Een stijf paard,
blokkeert het buigen
in het gebied van de ribbenkast met
de tussenribspieren en door de kaken stevig op
elkaar te klemmen.
=-=
Hoe doet hij dat dan?
=-=
Goofy44 schreef:In stap, maar ook in draf en galop, zie je duidelijk dat alle drie de bewegingsvormen die ik heb aangegeven, optreden. Het meest sterk zie je de axiale rotatie bij de heupen en de lendestreek. Op die plek is de laterale rotatie het minst en de longitudinale rotatie weer groter.
Aan die bewegingingen ontleent de wervelkolom zijn flexibiliteit om in meerdere richtingen tegelijkertijd te kunnen bewegen. De axiale rotatie is het grootst in de buurt van de heupen.
Schangah schreef:De "eenvoudige" vraag loopt nu uit in een discussie van wie de meest ingewikkelde plaatjes kan plaatsen en teksten kan schrijven.
PeruaansePas schreef:Alles goed en wel, maar een scheve ruiter kan een scheef paard heel erg moeilijk recht rijden. Nog tips en uitleg voor ruiters?
PeruaansePas schreef:Alles goed en wel, maar een scheve ruiter kan een scheef paard heel erg moeilijk recht rijden. Nog tips en uitleg voor ruiters?
Mijn rug word niet meer recht namelijk. gouda schreef:Ik ben zelf best wel scheef door een sterke scoliose in mijn rug. Ondanks dat ik met invetten mijn beugelriemen wissel was die aan de rechterkant wel ruim 4 gaten uitgerekt! Mijn zadel was ook scheef geworden . Probeer er nu heel erg op te letten dat ik recht zit en mijn linkerbeen lang maak maar denk niet dat het ooit helemaal overgaatMijn rug word niet meer recht namelijk.
PeruaansePas schreef:gouda schreef:Ik ben zelf best wel scheef door een sterke scoliose in mijn rug. Ondanks dat ik met invetten mijn beugelriemen wissel was die aan de rechterkant wel ruim 4 gaten uitgerekt! Mijn zadel was ook scheef geworden . Probeer er nu heel erg op te letten dat ik recht zit en mijn linkerbeen lang maak maar denk niet dat het ooit helemaal overgaatMijn rug word niet meer recht namelijk.
Dan heb ik wel een tip voor je. Beugelriemen die vier gaten verschil uitrekken zijn niet handig! Er zijn ook voorbehandelde beugelriemen van leder en sommige van kunsstof niet niet (veel) uitrekken. Dat scheelt al een hoop, lijkt me.