Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:18

@fonton
Naar een boek of publicatie kan je een link of bronvermelding geven.

Ik geef antwoord op een aantal vragen en probeer dat - tussen de bedrijven door - in een verband te plaatsen. Iedereen kan er dan gericht op schieten en er ongezouten commentaar op geven.

Kun je nog iets zinvols inbrengen in dit topic ?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:40

Nou Goofy44 neemt de moeite om dit allemaal te typen en uit te leggen! Wees blij dat het gedaan word en hopelijk mag het veel duidelijker worden voor iedereen. Hou het wel gezellig zou ik zeggen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:21

Bets schreef:
Nou Goofy44 neemt de moeite om dit allemaal te typen en uit te leggen! Wees blij dat het gedaan word en hopelijk mag het veel duidelijker worden voor iedereen. Hou het wel gezellig zou ik zeggen.

goed gezegd bets! goofy44 geeft een heleboel goede info!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:40

Goofy44 schreef:
Als een paard zich buigt (zijwaarts, lateraal) wordt aan de holle (concave, korte) kant de ribbenkast aan de onderkant naar de bolle kant bewogen. De ribbenkast zit vast aan de wervelkolom. (borstwervels), daardoor verdraaien bij de wervelkolom de wervels zich tov elkaar. Dit is ook nodig vanwege de vorm van de wervels en de manier waarop de wervels met elkaar zijn verbonden.

Ja, dit begrijp ik inmiddels (denk ik)

Maar hoe/waarom en vooral wanneer gaan longitudinaal en axiale rotatie samen?

Goofy44 schreef:
Het buigen van de ribben kan geblokkeerd worden, met de spieren tussen de ribben (intercostale spieren, tussenribspieren) en door de kaken stevig op elkaar te klemmen. Een
stijf paard
, blokkeert het buigen met de tussenribspieren en door de kaken stevig op elkaar te klemmen..

Ik wist dat het belangrijk was dat het paard loslaat in de kaak, niet dat hij door die aan te spannen het buigen kan blokkeren. Hoe doet hij dat dan? Of bedoel je dat hij dan vasthoudt op één kant?

Goofy44 schreef:
Het wegdraaien van de ribbenkast van de holle naar de bolle kant in buiging wordt in de tweede tekening weergegeven. Het verdraaien wat dit tot gevolg heeft in de wervels zie je bij de derde tekening.

Aha... thanks...

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:47

Maar nou valt me gelijk een tweede vraag binnen:
kan een spier alleen 'groeien' (in massa toenemen) waneer hij zich verkort/aanspant?
Dan zou hij dus de holle kant juist trainen...
of ga ik nou weer de mist in door waar jij praat over buiging, ik weer begin over een holle kant en dat een begrip is dat hoort bij 'scheefheid' en niet bij buiging?

Dit schreef ik eerder...
en nog een andere vraag:

Wat is het verschil in spiergebruik bij een scheef paard of een gebogen paard? Dat dat niet hetzelfde is heb je inmiddels uitgelegd. Maar wanneer een paard buigt om de kuit, heeft hij ook een soort holle kant. Waarin onderscheidt zich dat dan met de holle kant bij een scheef paard (als we kijken naar het spiergebruik)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:20

Citaat:
Maar hoe/waarom en vooral wanneer gaan longitudinaal en axiale rotatie samen?

Het complete verhaal verandert bij een paard in gang en beweging.

De rijkunstige begrippen worden anders gebruikt dan bij anatomie en biomechanica.

Voor ruiters en juryleden is laterale - of zijwaartse buiging en longitudinale - of lengte buiging duidelijk, met betrekking tot het rijden.

In werkelijkheid werkt de anatomie van het paard anders en wat complexer. Deze bewegingen onder de motorkap van het paard zijn samengestelde bewegingen in 3-dimensies (dus ruimte).

Hieronder zie je drie grafieken, die betrekking hebben op een groep paarden in stap. Een volledige stap cyclus van een been bestaat uit steunfase en zwaaifase. Bij elkaar stellen we dat op 100%. LH: Linker Achterbeen, LF: Linker Voorbeen, RH: Rechter Achterbeen en RF: Rechtervoorbeen. De afkortingen betekenen: T10: 10de Thorax wervel - Borstwervel - Rugwervel (aanhechting rib van ribbenkast); L1: 1ste Lende wervel; S3: 3de wervel Sacrum (kruisbeen).

In stap, maar ook in draf en galop, zie je duidelijk dat alle drie de bewegingsvormen die ik heb aangegeven, optreden. Het meest sterk zie je de axiale rotatie bij de heupen en de lendestreek. Op die plek is de laterale rotatie het minst en de longitudinale rotatie weer groter.

Aan die bewegingingen ontleent de wervelkolom zijn flexibiliteit om in meerdere richtingen tegelijkertijd te kunnen bewegen. De axiale rotatie is het grootst in de buurt van de heupen.

Afbeelding

Bron: (C)2000 Faber et al. AJVR 61(4): 399-406.

Afbeelding

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:01

Nou vandaag eindelijk weer kunnen rijden, paardje is niet kreupel meer. Lekker rustig aan gedaan, veel rechte lijnen en ook veel op de tweede hoefslag en A-C lijn zodat ze niet kan kleven aan de bakrand. Ook lekker ontspannen gereden met een vrij los teugeltje en ik moet zeggen dat het me prima bevalt zo, ze was super te rijden, heeft wel moeite met rechte lijnen lopen maar oefening baart kunst natuurlijk.
Dankzij de tips in dit topic rij ik in ieder geval een stuk fijner en minder gespannen, wat ook weer terugkomt in minder rug- en kniepijn en een paard wat minder schrikt van alle "enge" dingen rondom de bak.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:02

Winnylover schreef:
Nou vandaag eindelijk weer kunnen rijden, paardje is niet kreupel meer. Lekker rustig aan gedaan, veel rechte lijnen en ook veel op de tweede hoefslag en A-C lijn zodat ze niet kan kleven aan de bakrand. Ook lekker ontspannen gereden met een vrij los teugeltje en ik moet zeggen dat het me prima bevalt zo, ze was super te rijden, heeft wel moeite met rechte lijnen lopen maar oefening baart kunst natuurlijk.
Dankzij de tips in dit topic rij ik in ieder geval een stuk fijner en minder gespannen, wat ook weer terugkomt in minder rug- en kniepijn en een paard wat minder schrikt van alle "enge" dingen rondom de bak.

Fijn om te horen dat je er wat aan gehad hebt. Daar gaat het toch maar weer om... succes verder.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:57

Citaat:
iWat is het verschil in spiergebruik bij een scheef paard of een gebogen paard? Dat dat niet hetzelfde is heb je inmiddels uitgelegd. Maar wanneer een paard buigt om de kuit, heeft hij ook een soort holle kant. Waarin onderscheidt zich dat dan met de holle kant bij een scheef paard (als we kijken naar het spiergebruik)

Bij een natuurlijk scheef paard zijn de spiergroepen die de scheefheid veroorzaken andere spieren, dan de spieren die we gebruiken om een paard te buigen.

Als door verkeerd rijden de scheefheid toeneemt, komen er spiergroepen in het spel, die ook voor het buigen nodig zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:38

Citaat:
Het buigen van de ribben kan geblokkeerd worden, met o.a. de
spieren tussen de ribben (intercostale spieren, tussenribspieren)
en door de kaken stevig op elkaar te klemmen.

Een stijf paard,
blokkeert het buigen

in het gebied van de ribbenkast met
de tussenribspieren en door de kaken stevig op
elkaar te klemmen.
=-=
Hoe doet hij dat dan?
=-=

"Bijna" op dezelfde manier als mensen dat doen. Met het aanspannen van de kaak, komen de spieren die vanuit het kaakgebied in verbinding staan met "de borst" onder spanning te staan. Dat heeft directe impact op de ribbenkast.

Omgekeerd kan een ruiter met de onderkant van het been, deze verbinding heel eenvoudig beinvloeden. Het paard neemt daardoor een andere en meer ontspannen houding aan, waardoor minder spiergroepen onnodig onder spanning gezet worden.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:37

Goofy44 schreef:
In stap, maar ook in draf en galop, zie je duidelijk dat alle drie de bewegingsvormen die ik heb aangegeven, optreden. Het meest sterk zie je de axiale rotatie bij de heupen en de lendestreek. Op die plek is de laterale rotatie het minst en de longitudinale rotatie weer groter.

Aan die bewegingingen ontleent de wervelkolom zijn flexibiliteit om in meerdere richtingen tegelijkertijd te kunnen bewegen. De axiale rotatie is het grootst in de buurt van de heupen.

Oké, dit klinkt me volkomen logisch in de oren, zeker wanneer ik me daarbij realiseer dat het over bewegingsvormen gaat.
Denk (trekt conclusie voor zichzelf) dat de axiale rotatie bij longitudinale buiging in stilstand kleiner is dan wanneer die kan worden waargenomen bij een voortbewegingsvorm, zeker omdat de axiale rotatie vooral plaatsvindt bij heupen en lendestreek...

Ik kom er wel steeds meer achter dat ik wel erg statisch dacht over biomechanica van het paard.
Moet voor jou ook we lastig zijn er steeds weer op te moeten hameren in je uitleg dat het vooral om het samenspel gaat en dat e.e.a. niet zo eenvoudig is te onderscheiden/los te zien van elkaar...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:48

http://www.clerx.nl/jvdpoel/rechtrichten.htm
Op deze website wordt het een stuk eenvoudiger uitgelegd (incl plaatjes) dan in deze topic! De "eenvoudige" vraag loopt nu uit in een discussie van wie de meest ingewikkelde plaatjes kan plaatsen en teksten kan schrijven.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:41

Alles goed en wel, maar een scheve ruiter kan een scheef paard heel erg moeilijk recht rijden. Nog tips en uitleg voor ruiters?

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:28

Schangah schreef:
De "eenvoudige" vraag loopt nu uit in een discussie van wie de meest ingewikkelde plaatjes kan plaatsen en teksten kan schrijven.

Ik vind het niet prettig wanneer een ander voor mij betiteld wat de opzet is van de reacties die ik hier plaats. Het soort tijdverdrijf wat jij hierboven beschrijft, klinkt mij nogal zinloos en vooral onbekend in de oren. Spreek maar gewoon voor jezelf, dat werkt over het algemeen wat handiger.
Er zijn voldoende goede tips geweest in dit topic en ik zie daarom het probleem niet wanneer er op enkele feiten wat dieper wordt doorgegaan dan TS misschien in eerste instantie bedoelde te achterhalen. Tenslotte is het niet volkomen 'off-topic'
Ik vind het in ieder geval bijzonder leerzaam en interessant en misschien zijn er ook anderen die met belangstelling meelezen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:31

Amen

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:36

PeruaansePas schreef:
Alles goed en wel, maar een scheve ruiter kan een scheef paard heel erg moeilijk recht rijden. Nog tips en uitleg voor ruiters?

Tja... wanneer we het heel praktisch maken; er zijn vast mensen die wat dieper in kunnen gaan op praktische tips voor de 'scheve ruiter'
Het klopt inderdaad wel dat paard en ruiter elkaars scheefheid in de hand werken.

Ikzelf kom niet veel verder dan proberen te voorkomen dat je paard je scheef zet doordat je wegzakt naar de kant waarop je paard je draagt.
Goed op twee zitbeenknobbels zitten, stel dat je naar rechts wegzakt, dan moet je je linkerbeen bewust proberen lang te maken en druk op beide beugels gelijk houden.
En natuurlijk is het altijd handig om iemand op de grond te hebben die steeds voor je controleert of je nog recht zit.
Ikzelf heb namelijk wel de ervaring dat ik op een gegeven moment recht dacht te zitten, terwijl duidelijk zichtbaar was dat dat niet het geval was. Sterker nog, volgens mij heb ik zelfs mijn zadel een beetje scheef gereden. Recentelijk weer laten opvullen (wat meer aan de ene kant) en nou zit ikzelf een stuk rechter en kan ik beter voelen of mijn paard recht blijft.
Met rijden proberen je neus tussen de oren van je paard houden en je borstbeen recht achter de manenkam.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:26

PeruaansePas schreef:

Ik ben zelf best wel scheef door een sterke scoliose in mijn rug. Ondanks dat ik met invetten mijn beugelriemen wissel was die aan de rechterkant wel ruim 4 gaten uitgerekt! Mijn zadel was ook scheef geworden . Probeer er nu heel erg op te letten dat ik recht zit en mijn linkerbeen lang maak maar denk niet dat het ooit helemaal overgaat Mijn rug word niet meer recht namelijk.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:55

Ik ben een van die zeer geinteresseerde meelezers, ontzettend interessante informatie geef je daar mee goofy! (en anderen natuurlijk).

Volg dit ook voor mezelf, lichte spanning in de rug (neigend naar scoliose) en nooit leren rechtzitten. En tegelijk uit interesse voor de dynamica van het paard.

Dankje!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:22

Off topic: @ Mulan en Goofy44: juist geweldig dat er mensen zijn die de moeite nemen om eens uitgebreid op deze materie in te gaan! Bedankt. Ik lees het in elk geval graag! Ten eerste: Ik steek er ook weer het een en ander van op en ten tweede is het fijn dat sommige denkbeelden bevestigd worden en dat je er weer eens over na gaat denken.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:24

gouda schreef:
Ik ben zelf best wel scheef door een sterke scoliose in mijn rug. Ondanks dat ik met invetten mijn beugelriemen wissel was die aan de rechterkant wel ruim 4 gaten uitgerekt! Mijn zadel was ook scheef geworden . Probeer er nu heel erg op te letten dat ik recht zit en mijn linkerbeen lang maak maar denk niet dat het ooit helemaal overgaat Mijn rug word niet meer recht namelijk.

Dan heb ik wel een tip voor je. Beugelriemen die vier gaten verschil uitrekken zijn niet handig! Er zijn ook voorbehandelde beugelriemen van leder en sommige van kunsstof niet niet (veel) uitrekken. Dat scheelt al een hoop, lijkt me.

sjappelorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:55

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:36

PeruaansePas schreef:
gouda schreef:

Dan heb ik wel een tip voor je. Beugelriemen die vier gaten verschil uitrekken zijn niet handig! Er zijn ook voorbehandelde beugelriemen van leder en sommige van kunsstof niet niet (veel) uitrekken. Dat scheelt al een hoop, lijkt me.

Dat is inderdaad een goede tip . Want scheve beugelriemen is al geen goed uitgangspunt voor het rechtzitten.

ankie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:21

intressant topic,heb niet alles gelezen maar wat ik zelf altijd doe bij een scheef paard is veel schoudervoor rijden,zowel in draf als in galop links en rechtsom,en ook met een wat verder geschoold paard schouderbinnenwaarts.Ik heb hier super ervaringen mee(van contra stelling etc heb ik nog nooit gehoord,tenminste niet om een paard recht te richten) maar goed ieder z,n manier natuurlijk,gelukkig denk ik dat ik over mijn eigen paard kan zeggen dat die recht is:-) en daar ben ik eigenlijk erg trots op,ik rij veel andere paarden voor andere mensen en je kunt eigenlijk wel zeggen dat ze allemaal scheef zijn... een probleem wat dus veel voorkomt

baukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:18

Hou dit topic ook even in de gaten!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:06

Je kan ook zonder paard veel aan jezelf doen.

link:

http://www.sportraining.net/fisiologiaanatfunz01.htm

(niet in het Nederlands, niet in het Engels, maar ....).

Kies dan rechts in het hoofdmenu psoas / iliaco.
De figuren spreken voor zich.

Andere goede websites zijn die voor ballet dansen. Dat vereist een goed ontwikkeld evenwicht in stilstand en beweging, enorme souplesse en een recht lichaam. Er worden tal van oefeniningen op websites gegeven. Je kan dan zonder apparatuur trainen.

Het voordeel van apparatuur is dat je alles kan doseren en gemakkelijk kan controleren. Voordeel oefeningen thuis zonder apparatuur is dat het op elk moment gedaan kan worden en minder tijd kost.

Wat uitleg lateraal recht zitten, doorknikken in de heup en het naar buiten draaien van de voet (met de gevolgen).

Bijgaand een schematische voorstelling.

Zie de verbindingslijnen tussen ons achterhoofd naar de schouders, van de schouder gordel naar de wervelkolom en het bekken.

Correcte zit

Afbeelding

Psoas/Iliacus spiergroeppaars, nr.3
Oppervlakkige buikspieren donker grijs
Bilspieren zwart

Doorknikken in de heup

Afbeelding

Psoas/Iliacus spiergroep
Oppervlakkige buikspieren paars nr.6; andere kant donkergrijs.
Bilspieren

Naar buiten draaien van de voet (in dit voorbeeld rechtervoet)

Afbeelding

Psoas/Iliacus spiergroep
Oppervlakkige buikspieren
Bilspieren geel nr. 4 en 5; andere kant: lichtgrijs.

Figuren: (C)opyright Dr. Nancy Nicholson.
website: nicholnl.wcp.muohio.edu