[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:06

sanne_shelly schreef:
missschien kun je als ze haar hoofd omhoog wil doen je handen sluiten en dan met je been aantikken... ofwel nog meer bijdrijven van achter.. en dan zo snel mogelijk op een volte zetten en daar een tijdje op blijven rijden tot je denkt dat ze weer een beetje in jouw hand zakt.. en dan ga je weer gewoon hoefslag volgen... tjah bij mij werkt t niet altijd maar meestal helpt t wel...

dank je. als ze redelijk rustig is helpt dit wel en doet ze haar hoofd niet omhoog maar als ze iets een beetje eng vindt knalt ze gewoon haar hoofd omhoog en is er geen houden aan. vandaag vond ze een stuk eng. ik ben er heel vaak langs gereden zodat ze kon wennen en heb haar ook even laten uitrazen zodat ze wat engerie kwijt was maar niks hielp.

krisjje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:53

oke ik heb ook wel hulp nodig, ik rijd op een haflinger van nu 11 jaar, die verzorg ik. Met de eigenaren gaat hij vaak naar buiten en af en toe wat dresuur in de bak. Ik ben nu al een tijdje bezig om hem nagevelijk te krijgen, maar nee hoor, geen enkele reactie. Ik weet dat het een haflinger is een geen dresuur paard, maar ik vind ook wel dat hij wel wat nageverlijker mag komen want nu doet hij gewoon z'n neus naar voren. Afgelopen maand ging het heel erg goed, maar nu niet meer. Het lukt niet, en als ik hem dan ff 2 seconden naar beneden heb, gaat hij er tegen in, gaat dus draven en doet zn hoofd weer horizontaal.. ik weet echt niet wat ik er mee aan moet!

Ik_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:28

LindeCaspar schreef:
Hey.

Ik heb een lease-pony; Bommel. Een tinker. In stap komt hij soms netjes naar beneden, maar ik heb niet echt het gevoel dat hij ''nageeflijk'' is. Hij zoekt mijn hand niet op enz. In draf probeer ik goed contact te houden met zijn mond, en tegelijker tijd te drijven. Maar hij loopt gewoon door mijn hand heen.....

Wie heeft er een idee? Ik wil ook graag dat hij met meer impuls gaat lopen.

Dank je wel alvast. Stuur me anders maar een PB-tje.

Niemand? Vandaag ging het weer bagger.....

Matsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:23

Hahaha hee kris! Even een tipje wat ik met shadow nu dus ook doe: longeren met touwtjes! Traint ie zn buikspieren, en dat is goed! Lob heeft trouwens zo'n teugel die van zn singel door zn bit naar je hand gaat, idee?

krisjje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:00

hee jij hier ook :!!! kan ik wel is proberen ja!

Phillipa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:25

LindeCaspar schreef:
LindeCaspar schreef:
Hey.

Ik heb een lease-pony; Bommel. Een tinker. In stap komt hij soms netjes naar beneden, maar ik heb niet echt het gevoel dat hij ''nageeflijk'' is. Hij zoekt mijn hand niet op enz. In draf probeer ik goed contact te houden met zijn mond, en tegelijker tijd te drijven. Maar hij loopt gewoon door mijn hand heen.....

Wie heeft er een idee? Ik wil ook graag dat hij met meer impuls gaat lopen.

Dank je wel alvast. Stuur me anders maar een PB-tje.

Niemand? Vandaag ging het weer bagger.....

Misschien dat je op een volte (of gewoon op de hoefslag ) stelling kunt gaan vragen? Ik rijd wel eens op een haflinger die nogal hard in de mond kan zijn. Wat ik dan doe is een volte waarbij ik stuur met mn benen, en mn binnenhand naar binnen houd. (Niet naar achter maar van de hals af) om haar te laten buigen om mn been. Dan word ze langzamerhand soepeler, en daarna zoekt ze meer mn hand op:)
Succes!

Phillipa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:28

Maarre ik heb zelf ook nog een vraagje
Ik heb heel veel moeite met de spanning op mn buitenteugel.
Vaak zit er te weinig spanning op, waardoor mn pony door de buitenkant "heen loopt" maar als ik er wat meer druk op zet, heb ik het idee alsof ik de mondhoeken een btje loop uit te scheuren
Ik heb er vooral moeite mee op een volte. Als je een btje stelling wilt vragen, ga ik helemaal scheef zitten doordat ik die buitenteugel niet goed heb .. iemand tips?

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:32

Even een updateje van mijn kant.
Rijden gaat wat beter, soms vraag ik wat van d'r, maar als ze nageeflijk wilt, loopt ze maar nageeflijk, ga het haar niet dwingen. Heb ook weer vrijgereden, gaat steeds beter. Ze valt niet erg meer door me been heen doordat ik mn buitenteugel sluit. Ze gaat dan wel wat langzamer, maar het weer speelt ook een rol. Ben benieuwd hoe het verder gaat

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 09:20

@xrenee: goed zo, dit willen we horen, houd ons maar op de hoogte hoor foto ofzo
@xmarit: neem je teugels iets korter, open je volte en sluit hem. vraag of iemand op je wil letten dat je bewust op je buitenteugel let en rechtzitten moet je natuurlijk goed doen, want een paard kan niet netjes lopen als de ruiter er scheef op zit. KRijg je ook les? heeft hij/zij geen tips? trainen is nu de enige oplossing, gewoon bewust erop letten, eventjes alleen met de stelling bezig zijn en het rechtzitten

Phillipa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:28

@ Hollybolly. Bedankt voor de tips!
Ik rijd nu op een manege, maar hopelijk binnenkort een verzorgpaard / pony waar ik ook mee aan de slag kan! In de les word het ook wel gezegd, maar als je met zn 8en rijdt .. dan is dat nooit echt super

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:48

ik weet t dat in de les met veel mensen de aandacht nogal eens verloren gaat. hopenlijk gaat t beter met je verzorgpony. succes hoor

Unbreakable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:40

Zoals de meesten zeggen: Aan de teugel lopen leer je niet uit een boekje. Maar wel zijn er wat tips. Je moet ontspannen op je paard zitten en goed meeveren met de mond. Dan komt alles wel goed =)

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:53

Je paard aan te teugel krijgen is voor vele ruiters en amazones iets dat ze willen bereiken omdat ze dan vinden van zichzelf dat ze goed kunnen rijden.
Daarom gaan ze hun paardje meestal hopeloos gaan longeren met bijzetteugels. Maar alles begint eigenlijk bij de zit van degene die het paard berijd. Als je een goede zit hebt zal het paard vanzelf zijn rug niet hol maaken, zal hij zijn buikspieren aan het werk zetten en niet intrekken, zal hij zijn staart lichtjes opheffen, zal zijn schoft hoger komen te staan en zal het paard zo zijn nek beginnen te krommen.
Dit is het begin. Als het paardje begint te zoeken naar de juiste houding heb je een goede houding op je paard. Als je blijft oefenen zul je uiteindelijk het resultaat bereiken die je wenst en zal je paardje dus als het ware aan de teugel gaan lopen.

Hopelijk ben je hier iets mee...

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:04

Beste medefanaten

Het 'aan de teugel krijgen' van je paard is voor vele ruiters en amazones een teken dat je goed kan rijden. Daarom willen jullie ook alles doen om dit te bereiken. Sommigen gaan hun jong paard bijvoorbeeld hopeloos gaan longeren met bijzet teugels, terwijl anderen (de verstandigen) eerst zich zelf een goed onder de loep nemen.
Het aan de teugel krijgen van je paard begint eigelijk bij de zit van degene die het paard berijd. Als je zit goed is, zal je paardje automatich zijn houding gaan veranderen en zo kan je verder gaan werken. Hij zal een rechte rug krijgen in plaats van een holle, zijn staart zal zicht licht optillen, zijn schoft zal zich wat hoger gaan plaatsen, het paard zal zijn buikspieren gaan gebruiken inplaats van ze in te trekken en zal zijn nek hogerplaatsten en wat gaan krommen.

Dit is het moment dat het paardje gaat zoeken naar de juiste houding en dit is het begin van alles. Als je dit bereikt hebt zit je goed en moet je proberen dit verder uit te bouwen.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Als jullie met iets niet eens zijn, mag je gerust corrigeren of aanvullen...

kiekeboeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:02

Laatst was ik een keer ergens (doet er even niet toe waar) maar toen zag ik iemand op een paard rijden en die was bezig met hem/haar aan de teugel te laten lopen, maar toen zag ik dat ze de buitenteugel wel strak had, en de binnenteugel ging ze dus mee vragen en dat bit zag je heel goed bewegen in die mond (aan één kant). En ze ging hem dus naar beneden rijden en toen bewoog die pony alle kanten op met zijn/haar hoofd, dus het hoofd werd als het ware gewoon heen en weer ''geschud''.
Nou vraag ik mij af of dit wel een goede manier is om een paard aan de teugel te laten lopen.

Phillipa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:24

Jaa idd! Dat vraag ik mij nou ook af
Kan me niet voorstellen dat dát de bedoeling is

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:41

nee ... je moet je handen gewoon stil houden .

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:39

@ shadowflower: dat is niet waar, je handen moeten niet helemaal stil zijn maar stil ten opzichte van het paardenhoofd.
dus wel meebewegen

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:12

je moet wel 'vragen' maar niet zagen... met vragen geef je hele kleine kneepjes in je teugel

maar bij een gevoelig paard is het al voldoende om zeg maar je hand samente trekken... daar hoef je je hand niet zichtbaar voor te bewegen ofzo... maar het is zoooo verleidelijk om t verkeerd te doen ik heb dr ook last van maar gelukkig gaat t steeds beter nu!.. en naar mijn id is het ook ... buitentuigel iets strakker... maar wel met de buitenhand 'vragen'

tjah ik rijd zelf ook geen 'top'niveau hoor maar dit is wat ik ervan begrepen heb xxx sanne

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:15

ik bedoel handen gelijk houden en ze mee laten veren met de mond ....

Phillipa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:16

Ik heb vandaag weer gereden en het is goed gelukt!
Bedankt voor alle tips
Ik zat op een pony die nogal stijf is aan de linkerkant, maar toen ze wat "losser" was ging het prima!

kiekeboeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:09

sanne_shelly schreef:
je moet wel 'vragen' maar niet zagen... met vragen geef je hele kleine kneepjes in je teugel

maar bij een gevoelig paard is het al voldoende om zeg maar je hand samente trekken... daar hoef je je hand niet zichtbaar voor te bewegen ofzo... maar het is zoooo verleidelijk om t verkeerd te doen ik heb dr ook last van maar gelukkig gaat t steeds beter nu!.. en naar mijn id is het ook ... buitentuigel iets strakker... maar wel met de buitenhand 'vragen'

tjah ik rijd zelf ook geen 'top'niveau hoor maar dit is wat ik ervan begrepen heb xxx sanne

ja klopt, ik heb ook gezien dat ze ook vroegen, de buitenteugel contact houden en met de binnenteugel gingen ze kneepjes maken en vragen, maar tóch bewoog dat hoofd naar links en naar rechts.. dus wat doet die persoon dan fout? Of ligt het aan de pony denken jullie?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:24

mijn paard doet dat ook weleens. dan moet je een tijdje niet mer vragen tot zijn hoofd weer stil is. sommige paarden doen dat, andere niet. gaat vanzelf wel over, maar het duurt wel even.

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:42

Bidy rijdt meestal met haar hoofd recht vooruit.. Soms gaat ze meer nageeflijk, maar dat doet ze uitzich zelf. Als ik het wil reageert ze niet..

Verder was ze zaterdag mega snel, en op sommige momenten stond ze stil en moest ik haar echt vooruit trappen om het maar zo te zeggen

Aan alles word gewerkt! Over een tijdje komen wel foto's

marleen89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:36

Hooi... ja ik zie ook vaak genoeg bij mij op de manege dat mensen hun paard naar benede zagen zeg maar... Vind ik er echt niet prettig uitzien, sommige paarden worden daar gwoon van verpest zie ik. Ik heb soms ook een wat strenge hand maar dat gaat al steeds beter gelukkig Soms maak ik paar strenge ophoudingen en daarna rust..maar wel met beetje spanning erop mijn probleem is als een paardje eindelijk fijn loopt dat ik dan naar voren ga zitte