Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dat moeten ze hier toch al wel vrij snel kunnen hoor. Daar zal de smid blij mee zijn als je aankomt met een dier van 2 die niet stil staat en geen voetjes geeft, ongeacht of het een shire of een warmbloed betreft. Kun je tenminste meteen beginnen met sederen
niet mijn stijl.sherwood schreef:nou lekker dan om met 2,5 a 3 pas te gaan beginnen met voetjes geven en stil staan
sherwood schreef:Of salinero en bonfire voor hun 6e niet intensief getrained zijn weet ik niet, maar het kan best. Ze zijn WEL vroeg ingereden. En eerlijk gezegd meen ik ook dat die 2 wedstrijden hebben gereden voor huin 6e levens jaar, en dat zal echt niet in de B of de L zijn geweest.
MirandaFuego schreef:Wáárom denk je dat een een ouder paard inrijden meer moeite kost?
Topsportpaarden zijn op hun best als ze al wat ouder zijn, als ze jong zijn kunnen ze het werk lichamelijk en geestelijk helemaal niet goed aan.
Jij denk dat het heel erg veel tijd kost om een paard heel hoog op te leiden, dat valt best mee, als het gelijk goed gebeurd, maar eigenlijk hebben we het daar niet over,( die superhoog opgeleide paarden) dat is echt maar een klein gedeelte van de paardrijdende massa.
Vanaf 6 jaar beginnen tot 12 jaar, dan rij je echt wel Z, hoor!
Dan heb je 6 jaar om te trainen vanuit een goede basis, dat is écht makkelijk te doen!
Een heleboel mensen draaien de feiten om, als je een paard op vierjarige leeftijd gaat beleren, betekent niet dat het opeens allemaal snel moet, nee, gewoon hetzelfde als het bij een jonger paard zou moeten.
En het is in de mensenwereld ook allang bewezen dat kinderen die op jonge leeftijd aan topsport doen, later ernstige lichamelijke problemen krijgen!
Dus het klopt helemaal niet dat des te eerder je begint met trainen, je moet het iets oudere paard gewoon ook de tijd geven, maar deze is dan wel in staat om het lichamelijk aan te kunnen, het gaat namelijk niet alleen om de bespiering, maar ook om de beenderen!
En nogmaals, een iets ouder paard beleren ónder het zadel, betekend niet dat hij van het land moet worden getrokken en zo snel mogelijk alles moet kunnen, maar éérst de tijd krijgt om te groeien en manieren en belering áán de hand leert, niet onder het zadel!
Des te beter je met je paard omgaat, des te makkelijker kun je erop stappen en mee aan de gang gaan!