Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:11

Op een of andere manier denken mensen dat de opleiding van een paard bij het zadelmak maken begint. Dat is dus niet waar. Hij moet leren stilstaan, geduld hebben, voetjes tillen, vaststaan trailermak worden, leren dat wij de baas zijn etc etc.
Daarnaast komt het longeren stemhulpen zadelmak maken etc etc.
Zou het niet veel beter zijn om met eerst genoemde te beginnen als ze 2,3/3 zijn en zadelmak als ze 3,5/4 zijn.

O ja voor iedereen die denkt dat Bonfire Salinero en de hele top vanaf hun 3e intensief getraind worden hebben het mis. deze toppers zijn pas vanaf, jaja je raadt het al. vanaf hun 6e intensief getraind.
Dat betekent niet dat ze niks hebben gedaan tot hun 3e maar gewoon lekker basis werk, nivo wat het paard aan kan.

Conclusie.
Met 3,5 zadelmak prima, maar..............................
Doe werk wat het paard aankan en ook al is het ''makkelijker''om te gaan wijken, wat trouwens ook niet zo is, of schouderbinnenwaarts te rijden omdat het dier sneller uit balans is. Doe dat niet.
Als de basis goed is en het paard goed opgeleidt en mooi vanuit de achterhand voorwaarts draagt en goed in balans is zijn die oefeningen nog makkelijker om aan te leren. Ongeacht het die 6 of 10 is.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:20

Amen

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:44

@ marije1984 wat betreft bonfire heb je het mis, die is met 2.5 jaar ingereden, dat stond een hele poos geleden eens in het bit ofzo.. of hij dat jaar dan getraind is dat weet ik niet, maar ze zullen hem echt niet stil hebben late staan.

Die van mij ging toch echt met een half jaar al naar de smit.. dus toen moest hij al stilstaan en voetjes geven en dus geduld hebben.
Hij werd vanaf zijn geboorte naar de wei gebracht en leerde dus snel aan een halster mee lopen en daarbij ook de stemhulpen.
Met nog geen jaar is hij vervoerd naar limburg en moest dus trailermak zijn..
Te veel voor zn jong paard? Nee hoor hij is er niet slechter van geworden.

Hij is met 2.8 jaar zadelmak gemaakt, ruitermak nee dat is hij niet..
Daarmee wacht ik tot hij 3.5 is.

ps en als ze pas met hun 6de intensief getraind zijn, hoe konden deze paarden dan met hun 5de in de lichte tour of hoger uitkomen??

sanzon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:08

ik vind met elk paard is het anders. ik heb veel paarden ingereden. waarvan het vaak moest van de baas. de een was er duidelijk aan toe. geestelijk en lichamelijk. en de andere was lichamelijk nog lang geen volwassen paard om te zien. of geestelijk nog heel jong.
ik vind het zelf niet verstandig van mensen die hun paard al inrijden die er niet aan toe zijn. ( zie ook de hengstenkeuringen )maar als een paard er aan toe is vind ik 10 minuten rijden om de dag niet zo erg. als het maar geen zwaar werk is.
zelf heb ik nu ook een w-tje. ze is nog erg jong om te zien en geestelijk zou het wel kunnen. want het is een slimme merrie en wil veel leren.
maar rijden word pas in oktober. als ze wat breder is geworden. ze word op dit moment wel 1 dag gelongeerd, daarna een dag oefeningen aan de hand etc en de dag erna vrij.
zodat je het werk ook leuk houd voor het paard

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:16

nou lekker dan om met 2,5 a 3 pas te gaan beginnen met voetjes geven en stil staan dat moeten ze hier toch al wel vrij snel kunnen hoor. Daar zal de smid blij mee zijn als je aankomt met een dier van 2 die niet stil staat en geen voetjes geeft, ongeacht of het een shire of een warmbloed betreft. Kun je tenminste meteen beginnen met sederen niet mijn stijl.
Nee vast staan en voetjes geven moet hier zo vroeg mogelijk, dus als ze de eerste keer naar de smid gaan, met 3 a 4 maanden. Na de smid hoeven ze niks meer te doen, maar als hij de volgende keer komt gaat het dier weer gewoon vast staan en voetjes geven. De basis wordt in de eerste levensjaren aangelegd hier, daar wacht ik niet mee tot ze groot en sterk zijn.
Of salinero en bonfire voor hun 6e niet intensief getrained zijn weet ik niet, maar het kan best. Ze zijn WEL vroeg ingereden. En eerlijk gezegd meen ik ook dat die 2 wedstrijden hebben gereden voor huin 6e levens jaar, en dat zal echt niet in de B of de L zijn geweest.

_Zsazsa_

Re: Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:47

je merkt het wel als een paard er gewoon niet klaar voor is. en ik denk gewoon dat met 3 jaar de beste leeftijd is. dan zijn ze net gepuberd en hebben ze de meeste interesse. wij hebben op stal zat paarden die nog steeds ingereden worden en zijn al 4,5 maar die hebben een stuk minder respect voor je dan degene die op zn 3 ingereden worden. Die regel is echt niet voor niks gehanteerd. en iedereen moet het toch zelf weten. elk paard is gewoon anders en daar kan niemand iets aan doen. wat iemand eerder al zei. Het is de de kunst te herkennen wanneer je paard er klaar voor is.

Mijn paardje heb ik net en die is 5 en loopt L en kan ook al schouderbinnewaarts. Dat wist ik niet en ik vind het ook niet erg want dat maakt haar erg soepel en ze is zeker niet verpest want ze heeft ontzettend veel plezier in wat ze doet. moet ik haar dan laten staan omdat ze zo jong is? zij was er gewoon vroeg klaar voor. en er zullen er ook zijn die op zn 5 er nog steeds niet aan toe zijn.

maar ik denk dat iedereen hier gewoon een eigen mening over heeft.
Van wat ieder heeft geleerd van een ander..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:08

sherwood schreef:
nou lekker dan om met 2,5 a 3 pas te gaan beginnen met voetjes geven en stil staan

Ik ben ook niet van mening dat dat dan pas mag. Dat hoort bij de opvoeding van het paard en dat begint inderdaad vanaf de eerste keer dat de hoefsmid komt of wanneer je het paard aan contact Maar grondwerk pas vanaf 3,5 à 4 jaar en als die basis goed is dan pas (belast) met de ruiter er op.

sherwood schreef:
Of salinero en bonfire voor hun 6e niet intensief getrained zijn weet ik niet, maar het kan best. Ze zijn WEL vroeg ingereden. En eerlijk gezegd meen ik ook dat die 2 wedstrijden hebben gereden voor huin 6e levens jaar, en dat zal echt niet in de B of de L zijn geweest.

Dat is denk ik ook wel gebeurd. Hoe oud is Painted Black nu? 5/6?
En hoe vaak hebben die paarden wel niet op shows 's avonds laat nog moeten lopen? Volgens mij was het gala van de afgelopen hengstenkeuring om 23:00 nog niet begonnen. Dat is ook iets wat ik eigenlijk te gek voor woorden vind.
Je kunt op concoursen ook wel merken dat de paarden nog jong zijn. Snel afgeleid, enz.

Wat ik me ook afvraag, waarom met 2,5 à 3 jaar het zadel erop gooien en dan vervolgens voor een paar maanden of langer weer de wei op? Denk je dan echt dat je paard echt al 'zadelmak' is?
Ik zie het nut daarvan niet in. Je kunt dan toch net zo goed wachten tot ze 3,5 à 4 jaar is en dan beginnen met het opleiden en alles stapje voor stapje te doen?

En paarden puberen niet voor hun 3e jaar. Dat gebeurt vaak pas vanaf hun 3e jaar en dat kan nog wel een paar jaar duren.

En over dat schouderbinnenwaarts, veel mensen denken dat ze daarmee hun paard los maken. Dat is niet zo. Als een paard niet los laat door zijn hele lijf wanneer hij rechtgesteld is hoe moet hij dan loslaten als hij moet buigen door zijn lijf? Ga jij maar eens voorover buigen wanneer je net uit je bed komt. Schouderbinnenwaarts is om te testen of je de lossigheid kunt bewaren die je hebt verkregen wanneer je paard rechtgesteld was. En als je die kunt bewaren, dan maak je je paard sterker en soepeler.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:33

ja denk jij dat ik mijn paard van de stal trek en meteen in de schouderbinnewaarts positie trek tuurlijk niet. ik bedoelde dat mijn paard 5 is en dat ook al kan en ik vind (als ik dus losgereden heb) dat een paard dat lekker jou oefeningen loopt en dat ook graag doet dus wel lekker soepel is in haar hals schouder en rug. probeer maar is lekker te lopen met een stug paard..

een paard is sneller volwassen dan de meeste hier denken. en rond hun 3e jaar puberen ze ja.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:38

MirandaFuego schreef:
Wáárom denk je dat een een ouder paard inrijden meer moeite kost?
Topsportpaarden zijn op hun best als ze al wat ouder zijn, als ze jong zijn kunnen ze het werk lichamelijk en geestelijk helemaal niet goed aan.
Jij denk dat het heel erg veel tijd kost om een paard heel hoog op te leiden, dat valt best mee, als het gelijk goed gebeurd, maar eigenlijk hebben we het daar niet over,( die superhoog opgeleide paarden) dat is echt maar een klein gedeelte van de paardrijdende massa.
Vanaf 6 jaar beginnen tot 12 jaar, dan rij je echt wel Z, hoor!
Dan heb je 6 jaar om te trainen vanuit een goede basis, dat is écht makkelijk te doen!
Een heleboel mensen draaien de feiten om, als je een paard op vierjarige leeftijd gaat beleren, betekent niet dat het opeens allemaal snel moet, nee, gewoon hetzelfde als het bij een jonger paard zou moeten.
En het is in de mensenwereld ook allang bewezen dat kinderen die op jonge leeftijd aan topsport doen, later ernstige lichamelijke problemen krijgen!
Dus het klopt helemaal niet dat des te eerder je begint met trainen, je moet het iets oudere paard gewoon ook de tijd geven, maar deze is dan wel in staat om het lichamelijk aan te kunnen, het gaat namelijk niet alleen om de bespiering, maar ook om de beenderen!
En nogmaals, een iets ouder paard beleren ónder het zadel, betekend niet dat hij van het land moet worden getrokken en zo snel mogelijk alles moet kunnen, maar éérst de tijd krijgt om te groeien en manieren en belering áán de hand leert, niet onder het zadel!
Des te beter je met je paard omgaat, des te makkelijker kun je erop stappen en mee aan de gang gaan!

Hier ben ik het ook helemaal mee eens.

Als ik kijk naar mijn zusje, heeft op geturnd op nationaal niveau (niveau lager dan topsport). Ze is nu achttien en denk een jaar gestopt (eindelijk). Daarvoor heeft ze zeker twee jaar met een scheenbeenblessure gelopen. Dat kwam doordat haar schenen al de klappen moesten opvangen van het springen en landen en daardoor ontstonden er botsplintertjes. Ze heeft maanden bij de fysio gelopen is naar de accupuncturist geweest, maar heeft er toch een blessure voor de rest van haar leven aan over gehouden.

En wat betreft het 'later' inrijden van een paard, ik zie zelf het resultaat bij de hengst waar ik bij help. Deze is vroeger mishandeld en had daardoor geen vertrouwen in de mens en respect voor de mens. Hij was gevaarlijk. Ze zijn daarom ook eerst begonnen met het grondwerk. Nu nog steeds probeert hij tijdens het longeren naar binnen te vallen naar degene die in het midden staat, maar zodra je erop zit is hij eigenlijk best lief en heeft respect voor de ruiter.

Natuurlijk probeert hij de ruiter wel eens uit en maakt hij zich sterk, maar wanneer je hem corrigeert (en hiermee bedoel ik geen tikken geven, alleen maar weer rond maken) dan doet hij ook echt weer mee.

En nee, ik denk en beweer niet dat jij je paard van stal rukt (zoals jij het noemt) en dan in die schouderbinnenwaarts trekt. Dit vind ik een beetje een heftige uitspraak.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:07

dat was even een overdreven uitspraak... maar ik ken zat mensen die het wel doen... met name een paar jonge Z ruitertjes die hun ponytje kant en klaar voorgeschoteld krijgen maar paardrijden eigenlijk alleen maar leuk vinden als ze winnen en anders is het een stomme pony. maar ik bedoelde gewoon even te zeggen dat mijn paard gewoon jong is en heel plezier in haar werk heeft en gewoon lekker soepel loopt en dat ik daarom niet ga zeggen van sorry maar je bent te jong om te schouderbinnenwaartse... ik snap wel wat je bedoeld met eerst moet je paard ook gewoon soepel zijn in je rechtstellingen. en dat doe ik ook zeker. maar ik heb ook paarden gereden waar ik van dacht daar hadden ze al jonger beestje wel wat meer aan mogen doen. want eenmaal aangeleerd krijg je bijna niet meer afgeleerd... maar dat is mijn mening maar mijn oude D pony is ingereden en heeft 6 jaar op een manege gelopen maar ik heb haar toen gekocht omdat ze ontzettend mooi was en heel goed kon springen en zonde was dat ze op die manege daar liep. maar die bleek dus zo ontzettend vast te zitten en ik kreeg haar niks afgeleerd zoals constand naar buiten kijken. ze had ook een onderhals waardoor ze niet na kon geven. ze was dus 1 vna de moeilijkste paarden waar ik op had gereden. ze was 9 maar dus om het zo maar even te zeggen helemaal verpest... en ik kreeg het bijna niet meer goed gemaakt.. wat ik heel jammer vond.

dus leeftijd heeft wel zeker iets te zeggen en ook wat ze aan hebben geleerd is heel belangrijk...

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:11

wat is er zo erg aan een late show?

Natuurlijk kan een paard wel op 12 jarige leeftijd Z lopen als hij met 6 is ingereden. Soms moet je even over drijven om je punt duidelijk te maken. Maar hier op bokt schijnt dat altijd erbij gezegd te moeten worden...
Feit is dan even kort gezegd dat je meer jaren hebt om te kunnen trainen als je jong begint, en dat is in mijn ogen alleen maar beter.
Als je altijd het tempo van het paard volgt kun je nooit iets fout doen. Het is de ruiter zelf die het paard over de kop jaagd, en dat kan net zo goed als je met 6 jaar pas begint.
En ja ik denk dat als ik ze met 2,5 jaar in rijd en dan op de wei gooi dat ze zadelmak zijn. Sterker nog ik DENK dat niet alleen ik WEET het zelfs. Ik doe het namelijk zelf, en zie het reslutaat. Ik doe dat niet bij alle paarden, maar alleen bij de paarden die ik verder niet echt nodig heb. Die gaan eerst even onder het zadel, 2 weken lang een beetje rond toeren en dan gaan ze op de wei. Als ik ze dan wel nodig heb is het 2 dagen even opnieuw beginnen en dan is het weer prima in orde. Dat is erg fijn als mensen het paard willen kopen. Ze lijden er echt niet onder, en als ze er simpelweg niet aan toe zijn, dan laat ik ze lekker staan. Ik had hier een 2,5 jarige staan, en die was zo hard gegroeid dat hij nog zo'n slungel was, daar ga ik dus echt niet opzitten. Kweek eerst maar eens wat spieren in de wei. Maar aan de andere kant heb ik wel eens een 2,5 jarige gehad die zo monsterlijk sterk was dat je bijna zou vertegen dat hij nog zo jong is.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:15

kattie:
HELEMAAL MET JE EENS!!! Iedereen moet het zelf weten, en iedereen kent zijn eigen paard het beste om te kunnen zeggen of hij er klaar voor is of niet. Als je 1 paard hebt is het wellicht voor sommigen moeilijk om hem te laten staan als hij er eigenlijk nog niet klaar voor is, maar als je er 10 of 20 hebt staan, dan zit je er echt niet dusdanig op te wachten dat je er kosten wat het kost op gaat klimmen als je paard er niet klaar voor is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:18

er niks mis met een paard dat op zijn 6 word ingereden en ook niet met een paard dat op zn 3 of 4 word ingereden. de meeste paarden lopen Z rond de 10 jaar en er zijn natuurlijk uitzonderingen. maar leer een paard van 10 maar eens af wat hij altijd heeft aangeleerd dat gaat bijna niet...

maar verder ben ik het gewoon met je eens..

Vvincent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:20

Denk dat de meeste mensen moeite hebben met het laten staan van hun paard en daarom maar zo vroeg mogelijk beginnen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:20

Met dat laatste ben ik wel met je eens. Het is moeilijker een oud(-er) paard te corrigeren, dan een jong paard te beleren.

Dat merk ik ook met mijn eigen paard (die in juni 21 wordt). Die is o.a. door mijzelf flink verreden, maar heb inmiddels (gelukkig!!!!) het licht gezien en de juiste begeleiding gevonden.

Maar het (en dan spreek ik uit eigen ervaring) zeker wel mogelijk om een ouder paard nieuwe dingen aan te leren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:21

Jeetje, reageer ik zo traag of zijn jullie allemaal zo snel?

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:23

Ik denk als het kon, mensen het liefst al op 2 jarige leeftijd willen beginnen.

Want iedereen is toch nieuwsgierig naar wat zijn paard in zijn mars heeft?
En iedereen wil toch weten of het paard onder het zadel ook zo verkeersmak is?
En zou hij het net zo goed doen als z'n ouders?

Ik snap het wel een beetje hoor, dat als je al tijden aan het borstelen en longeren bent dat je dan ontzettend uitkijkt naar het moment dat je er voor het eerst op zit.

Maar het is ZOOO slecht. Want je maakt je paard er kapot mee, maar dat zien mensen dan niet...

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:26

Ik ben het eens met de meeste mensen hier. Naar mijn idee verschilt het van paard tot paard. Mijn pony was 4 toen ze onder het zadel kwam, maar is nog lang erg slungelig en onbenullig gebleven. Toen ze 9 was heeft ze haar eerste Z wedstrijdje gestart. Het paard daarna was met 3.5 echter al ruim en breed klaar om beleerd te worden.
En Velvet nu, die was 3.5 jaar. We zijn rustig bezig met de basis, rijden om de dag en pakken ook regelmatig een bosritje mee. Ik denk dat het niet erg is om op een 3.5 jarige te gaan rijden als je hem maar niet overvraagd en blijft luisteren naar je paard. Een paard even weg zetten worden ze over het algemeen alleen maar beter van. Heb het met mijn beide paarden gedaan. Ze krijgen de kans alles te verwerken wat ze hebben geleerd en kunnen ook nog even jong zijn.
Dan de discussie over het geestelijk jong zijn. Ik wil jullie iets meegeven om over na te denken. Hoeveel paarden zien wij wel niet die dag en nacht op stal staan. Ik ben van mening dat dat emotioneel een stuk zwaarder is voor een paard dan 3 keer in de week een half uurtje werken. Mijn paard kan tenminste de hele dag paard zijn en spelen met zijn vriendjes, maar een paar keer per week moet hij naar mij luisteren.
Begrijp me goed, het een sluit het ander niet uit, maar het is wel iets wat veel mensen vergeten.
Laatst bijgewerkt door tamtam op 16-02-06 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:29

Als je op zn 2 begint dan ben je gewoon respectloos voor je paard.. ik zegt niet dat je hem moet laten staan als 2 jarige want je kan er al een heleboel mee doen maar derop gaan zitten is een beetje overdreven..

En ja wij zijn gewoon heel snel

maar laat je paard in zn waarde doet hij met jou ook. en dat jou paard 21 is betekend ook echt niet dat hij niks meer kan leren maar wel moeilijker als een jong ding. maar als jij hem iets voor legt wat voor hem makkelijker is en fijner is omdat jij dat nou hebt geleerd dan leert hij vast net zo snel als een jonger dier.... ook een paard kan ergens de vruchten van plukken toch?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:30

ja wat tamtam zegt is ook goed

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:34

Mijn paard is nu bijna 2 en staat 24u op 24, 7 dagen op 7 op de wei. Ik laat hem nu al wennen aan dingen zoals zadel, bandages, enge geluiden... Toch zal ik hem pas gaan inrijden als hij 3-3.5 jaar is, dat hangt van hem af. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om eerder te beginnen. Een te groot risico vind ik dat en ik ben m'n paard nog lang niet beu!

Het is idd zo dat vele mensen een jong paard kopen en dan plots beseffen dat ze eigenlijk niet kunnen wachten om beginnen te rijden. Dat is heel jammer en dan is die beslissing om een jong paard te kopen, helemaal niet goed overdacht geweest.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:38

nee, maar mensen willen graag kunnen zeggen van kijk dit is mijn paard en ik heb hem ingereden knap he... en dan is nog geen 3 :S dat is toch ook gewoon vragen om problemen.... ik vind dat 3 de lijn zou moeten zijn.... met ingang van uitzonderingetjes..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:11

Ik maak mijn paarden meestal in het voorjaar van het jaar dat zij 3 worden zadelmak en zie niet in waarom dat slecht is zolang je de frequentie en de duur dat je met een jong paard bezig bent maar in de gaten houdt.

Als je wacht met zadelmakmaken tot zij 4/5 jaar zijn kunnen (lees: kunnen) ze inderdaad lastiger zijn.

Mijn ene paard wordt dit jaar 7. Als 3 jarige heb ik hem in het najaar zadelmak gemaakt (3 a 4 keer per week 10 tot 15 minuten rijden). Als 4 jarige liep hij L, als 5 jarige M en als 6 jarige Z. Ik heb alle klasses uitgereden met het maximaal aantal wp. Daarbij krijgt krijgt hij in de winter zo'n 4-6 weken rust (elke dag de hele dag naar buiten, verder wordt hij dan niet gereden) en meestal in de zomer ook nog een aantal weken. (overigens komt hij iedere dag de hele dag buiten).

Het werk wordt regelmatig afgewisseld (longeren, buitenrit, sprongetje etc). Daarbij ging hij zeker niet elke week mee op wedstrijd. Ik plan namelijk altijd wedstrijdperiodes en trainingsperiodes. Trainen (nieuwe dingen leren) en wedtrijden rijden gaat namelijk niet samen. Dus eerst een periode trainen (4-6 weken) en dan kijken of je training resultaat heeft gehad (wedstrijdperiode van 4-6 weken met circa 3 wedstrijden).

Mijn paard is in prima conditie, doet het goed en mankeert nooit wat.

Mijn andere paard wordt dit jaar 4. Vorig jaar is hij in het voorjaar zadelmak gemaakt. De hele zomer heeft hij buiten gelopen en heb ik hem eens in de week/2weken een keertje gereden (15 min). Van de winter ben ik hem wat vaker gaan rijden (nooit langer dan 1/2 uur) en van het voorjaar/zomer start ik hem in de L wanneer hij daar klaar voor is.

Een paard van 4 een L-proef geestelijk en lichamelijk zeker wel aan. Evenals een 5-jarige een M-proef en een 6-jarige een Z-proef.

Wat de meeste jonge paarden niet aankunnen zijn gefrustreerde ruiters die dagenlang op een oefeningetje lopen te prutsen en de basis vergeten (travers/schouderbinnenwaarts/wijken etc is geen doel op zich, heb je de basis voor elkaar dan gaan deze oefeningen spelenderwijs). Wat jonge paarden ook niet aankunnen is:
- te weinig afwisseling
- te lange traingen
- te weinig weidegang
- wekelijks op wedstrijd
Maw: onkunde/onwetendheid van de ruiter.

Overigens: als iemand het heeft over een 9-jarige die L loopt, dan vraag ik mij alleen maar af wat er mis mee is. (uitgezonderd fokmerries). Zo'n paard is of verkeerd gereden of is zeker lang ziek gweest. In beide gevallen zou ik zo'n paard niet kopen (als sportpaard dan, recreatie is een ander verhaal).

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:36

ik zie veel shires die met 2,5 jaar al prima te berijden zijn. Ik zie ook veel warmbloeden die ik met 2,5 jaar nog niet zou willen belasten. Het verschilt dus ook per ras. Ik heb veel respect voor mijn paarden, en zeker als het om inrijden gaat, maar een shire die goed sterk en gezond is, daar stap ik met 2,5 jaar gewoon op. Niet intensief, maar gewoon even 10 minuten. Ik weeg zelf ook niet zo heel erg veel, en ik vind dat dat ook wel een verschil maakt.
Ik ken ook mensen die met 1,5 jaar voor het eerst een zadel op leggen, en er vervolgens met 2 jaar op gaan zitten. Dan gaan mijn haren recht overeind staan. Dat zijn warmbloeden. Ik ga geen ruzie maken als ik met die persoon praat, maar ik vraag wel waarom zij/hij niet nog even wat maandjes zou willen wachten. En leg uit waarom het echt slecht is voor een paard om er zo vreselijk jong al op te gaan zitten. Die persoon rijd netjes en vriendelijk, dat wel, maar toch vind ik het niet kunnen.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:20

Sommige menesen denken gewoon niet na, je rijdt een paard toch niet op 2jarige leeftijd in? Dan heb je echt een klap van de molen gehad!!