sterker nog ik vind dat het dressuurtechnisch juist belemmert
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sterker nog ik vind dat het dressuurtechnisch juist belemmert
Of een jong getalenteerd sportpaard die net onder het zadel is
Ik heb de teugels aan het hoofdstel geknoopt en ben er zo op gaan zitten, gevolg: Het paard liep gewoon doodnormaal zijn rondjes, nee hij liep niet gelijk aan de teugel maar kom op... hij was 4? 

Citaat:Ook het gelijk bij het opstappen oppakken: "Ja want straks gaat hij er vandoor".
KiWiKo schreef:Dan heb jij zeker nog nooit op een echt verkloot circuit (handelscircuit) paard gezeten....... zo een die je gewoon tegen de muur plet![]()
Of een jong getalenteerd sportpaard die net onder het zadel is
![]()
![]()
]
Alane schreef:van een site geplukt, vertaalt en gepresenteerd [tegen betaling mag je hem in je onderschrift zetten]
slofteugels in handen van een leek zijn als scheermesjes in de handen van een kind....
Citaat:Het gebruik van de slofteugel brengt een groot gevaar mee, omdat men, wanneer men hem te sterk laat werken, de mond van het paard naar de borst trekt. Slechts die ruiter mag zich van de slofteugel bedienen, die weet hoe een goed in de hand gesteld paard zich voelt en die in de eerste plaats ook voelt dat men, n.l. als het paard in de hand gesteld is, de paardemond met de teugels als aan twee stangen voor zich uit kan schuiven. De slofteugel verleidt de ruiter de bijtoming met de hand te bewerken, zonder dat het paard van achteren naar voren aan de teugel gedreven wordt, d.w.z. zonder verzameling.
Goed gebruikt wordt de slofteugel alleen dan, als de ruiter hem slechts zeer kort en met voldoende voortdrijvende inwerkingen laat werken, zolang het paard zich in hals, nek of kaken stijf houdt. Door het iets nageven met de buitenhand, met een geringe druk op de binnenslofteugel laat men het paard nageven. De slofteugel moet dus altijd slechts aan 1 zijde werken, nooit gelijkmatig aan twee zijden. Zodra het paard op beide handen nagegeven heeft, heeft het gebruik van de slofteugel geen zin meer.
Gebruikt iemand de slofteugel om het paard in een bepaalde houding of stelling te dwingen, dan kan men niet meer van een verstandige dressuur spreken. Het gevolg is later zeker: verzet.
Als de slofteugel na enkele minuten nog geen resultaat heeft, betekent dit meestal, dat men niet de kunst verstaat hem goed te gebruiken. Men moet hem dan liever weglaten, omdat hij de moeilijkheden slechts kan vergroten.
Citaat:Aansluitend moet worden gezegd, dat hulpteugels het werken met het paard vaak kunnen vergemakkelijken maar dat zij nooit het "in de hand stellen" van het paard door de gevoelig inwerkende ruiter kunnen vervangen. Daarom mogen zij slechts kort worden gebruikt.

Nimmedor schreef:In goede handen heeft de slofteugel een goed resultaat, als je weet waar je mee bezig bent.
loutjuh schreef:wemkelover schreef:Sommige kunnen er mee omgaan maar er zijn veel die vergeten dat je je been erbij moet houden, die zijn eigenlijk alleen maar aan het proberen hun paard in een krul te krijgen en niet het paard bij gaat drijven, paard loopt niet meer door het lichaam en heb je dus nog niet wat je wilt bereiken.
maar dit is ook niet de bedoeling was de slofteugel....of je nou met of zonder slof rijdt, been moet je altijd geven. En het doel van de slof is niet je paard naar beneden te rijden, alleen te correctie. En wat bedoel je met: een paard loopt niet meer door zijn lichaam?
een betere discussie zou volgens mij zijn: Welk doel wil je bereiken door het rijden met een slofteugel...
Princess schreef:Nimmedor schreef:In goede handen heeft de slofteugel een goed resultaat, als je weet waar je mee bezig bent.
dit is nou eindelijk eens een zinnige opmerking over de slofteugel!
Astragirl schreef:Ik vind het eigenlijk pas het laatste redmiddel, ikzelf heb er gelukkig nog gene moeten gebruiken. Vind het gewoon jammer dat het standaard gebruikt wordt in de paardenwereld.
anneliesdj schreef:bij sommige paarden moet het kwartje gewoon even vallen. Waarschijnlijk hebben jullie nog nooit een paard gereden wat kapot is gereden of een paard wat heel veel stress heeft door een verkeerde manier van inrijden.
Ik wel, en bij mijn paardje kon het gewoon niet anders, het kwartje moest even vallen en daarna ging het gewoon super. Als ik nooit de slof had gebruikt zat ik nu nog steeds op een paard wat vecht tegen het bit en het been, vreselijk haar rug wegdrukt en alleen maar hard wil. Dankzij de slof heeft mijn paardje leren te ontspannen en haar rug op de juiste manier te gebruiken.