Vond dit een goede tekst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:33

Hmmm ik duscussier met iemand ie paardenkennis uit boeken haalt en adviseert zijn voorbeeld te volgen ook nog. ..
houd ik het ook wel voor gezien hier denk ik want NH is een hele fijne manier van denken en doen voor hobbysten maar ik geloof niet dat je er de OS mee wint.

Prima maar je hebt die louter voor plezier rijden en hobbyruiters die wel eens een proefje doen en dat is heel leuk en absoluut niet minder dan een ander ofzo
Maar mensen die echt voor de sport rijden hebben vaak gewoon een andere kijk op dit soort dingen, Anders! ook niet beter of slechter.

HC : Feit is mijn paarden niet kunnen wat die van jou kunnen zonder omscholing en aanpassing en jouw paarden lopen hier geen dressurproef noch parcours zonder omscholing en aanpassing ..

Omdat ze verschillend zijn.

Maar een ding is zeker met paarden omgaan daar studeer je niet voor dat ervaar je. Bijvoorkeur verschoond van enige door goeroes bedachten en door 10 andere goeroes achterhaalde en tegegengesproken verstrekte kennis.

shan

Re: Vond dit een goede tekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:39

HC:

Ik ben al 10.000 keer opgestapt en afgestegen, ik heb nog nooit hechtingen en butsen gehad en ook nog nooit in een olijfboom gehangen

Mijn nog redelijk groene, engels gereden paard blijft keurig staan tot ik de hulp geef dat ze mag gaan stappen, wat doe ik nou toch verkeerd???

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:58

Riant schreef:
Hmmm ik duscussier met iemand ie paardenkennis uit boeken haalt en adviseert zijn voorbeeld te volgen ook nog. ..
houd ik het ook wel voor gezien hier denk ik want NH is een hele fijne manier van denken en doen voor hobbysten maar ik geloof niet dat je er de OS mee wint.

Prima maar je hebt die louter voor plezier rijden en hobbyruiters die wel eens een proefje doen en dat is heel leuk en absoluut niet minder dan een ander ofzo
Maar mensen die echt voor de sport rijden hebben vaak gewoon een andere kijk op dit soort dingen, Anders! ook niet beter of slechter.

HC : Feit is mijn paarden niet kunnen wat die van jou kunnen zonder omscholing en aanpassing en jouw paarden lopen hier geen dressurproef noch parcours zonder omscholing en aanpassing ..

Omdat ze verschillend zijn.

Maar een ding is zeker met paarden omgaan daar studeer je niet voor dat ervaar je. Bijvoorkeur verschoond van enige door goeroes bedachten en door 10 andere goeroes achterhaalde en tegegengesproken verstrekte kennis.

Samengevat: een beangstigende reactie.
Waar komt het afwijzen van kennis vandaan? Waarom zou je niet willen studeren? Er staat ééuwenlange ervaring met paarden voor je op papier. Een man als De Saunier bijvoorbeeld schrijft aan het eind van 70 jaar intensief met paarden leven alles wat hij geleerd heeft op; dat is toch een Gódsgeschenk!!??

Hint: in Wenen ligt de verhouding studie : rijden 1 : 1.
'Van ervaring kan je pas leren als je begrijpt en begrijpen is niet mogelijk zonder theorie'.- Podhajski.
Hij beschijft verder dat alleen een ruiter die zijn gereedschapskist door studie vult met kennis in de praktijk kan putten uit parate oplossingen.
Hij stelt botweg dat rijden zonder studoe niet meer is dan wat aanmodderen. Let wel Aloïs Podhajski, dus schiet niet op míj!
Pluvinel heeft ook een mooie: 'Trainen zonder plan is niet meer dan zinloos herhalen.'
Maar goed, wat wisten Podhajski en Pluvinel er van

Ik probeer studie en kwaliteitstijd met de paarden ook ongeveer gelijk te houden maar op het moment vréét het lopen nogal veel tijd dus wordt het nogal eens nachtwerk.

De sprong naar NH en goeroes is wonderlijk; zo zou ik de genoemde La Guérinière, De Saunier, Pluvinel, Solinski, Podhajski, Kiley-Worthington bv. niet willen bestempelen.

Onwetendheid is een reden maar geen excuus. Onwíl om te weten is...... dom, in twee opzichten.

Jij verder heel veel succes met jouw olympische droom

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:11

shan schreef:
HC:

... en ook nog nooit in een olijfboom gehangen

Citaat:
Mijn nog redelijk groene, engels gereden paard blijft keurig staan tot ik de hulp geef dat ze mag gaan stappen, wat doe ik nou toch verkeerd???

Het gaat gelukkig met veel ruiters goed.... tot het een keer niet goed gaat.
Daar gaat de wet van Murphy over: 'Alles wat fout kán gaan, zál fout gaan'. Gewoon een kwestie van tijd en kansberekening.

Als je zorgt dat wat je doet inherent veilig is, dan kán dat vast niet meer fout gaan. Blijft nog zat over waar je zelf geen invloed op hebt Dát is wat ik schrijf en zie niet hoe iemand zich daaraan kan storen.
Angstagressie wellicht??

Ik ga weer wat studeren.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:16

Hint: in Wenen rijden ze met S&T en worden de paarden tussen palen geknoopt en op de benen getikt om te leren piafferen op 5 jarige leeftijd.

Ik gun het iedereen die wil hoor maar ik heb gekozen om op te houden in sprokkjes te geloven

Tuurlijk is studie naast ervaring een goede aanvullign maar weet je wat he is me die zogenaamde studie boeken?

Als jij 10 boeken noemt die volgens jou goed zijn.

vind ik er 20 die het tegenovergestelde beweren.

Simpelweg omdat er bes een globaal sydteem is maar duizend uitverkeing van 1 theprie in de praktijk

Christenen, gereformeerden, katholieken, protestanten, hervormden, zwarte kousen lezen allemaal dezelfde bijbel principes maar geven er zeer diverde invullingen aan.

Kortom lezen en studeren is een leuke aanvulling, echter lezen wij het zelfde boek zal jij er voor jou paarden een andere praktijk mee bedrijven dan ik en zullen onze verschillende paarden er vrschillend op reageren.

heeft met goed of fout NIKS te maken.

Maar wel met wijsheid en dat is theorie toetsen en kritisch bekijken en er je eigen pragmatische praktijkhandeling aan verbinden..

en onze voorouders zijn wmb geen alwetenden hoor

Onze voorouders dachten bijvoorbeeld ook dat de aarde plat was.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:24

HC waarom wil je gewoon niet zeggen wat je fout vind aan 'onze' manier van opstijgen??
Je weet het verder allemaal zo mooi te vertellen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:30

Zoals al vaker in dit topic gezegd: het gaat allemaal om het perspectief.

In NLD wordt anders paard gereden en paarden gehouden dan in bijvoorbeeld de USA, Argentinie, Mongolie, Polen of Spanje/Portugal om maar wat voorbeelden te noemen.

Het een is niet zozeer 'fout' en het andere 'goed'. Het is veeleer iets dat voorkomt uit gewoonte, traditie, de mogelijkheden en iets dat past bij de omgeving en de situatie.

Een Hollands paard zou het nog geen week overleven in Mongolie op de steppe. Andersom zou een Mongools paard het hier niet redden. Maakt dat de ene manier dan verkeerd en de andere goed? Nee, het is alleen iets dat past bij de omgeving, de situatie, het paard zelf.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:34

Riant, ik vind het opzoeken van kennis helemaal niet verkeerd. En je kunt beslist heel veel leren uit boeken. Ook over omgang.

Citaat:
Maar een ding is zeker met paarden omgaan daar studeer je niet voor dat ervaar je. Bijvoorkeur verschoond van enige door goeroes bedachten en door 10 andere goeroes achterhaalde en tegegengesproken verstrekte kennis

Dit is mij dus weer een paar stapjes te ver de andere kant op. Je hoeft kennis niet af te wijzen. Maar het moet wel een beetje in perspectief staan, vind ik. En dat is iets wat (en zeker in de paardenwereld) nog al eens mist. De (op zich goeie) theorie wordt te ver doorgetrokken.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:18

Ik overdrijf daar ook zeker Shadow daar heb je gelijk in

maar even zo goed Wat motyroberts beweert dat doet Haanstra weer anders en.
Wat anky doet daar heeft tineke weer een andere kijk op

Wat ik later ook aangeef in mijn post :

Literatuur over paarden is een wekome aanvulling maar de een zegt A en de ander zeg B en een derde beweert dat beide gek zijn en beweert C

daarom nuanseer is dus later ook ook mijn mening: zo kop[ieer ik van mijzelf :

Kortom lezen en studeren is een leuke aanvulling, echter lezen wij het zelfde boek zal jij er voor jou paarden een andere praktijk mee bedrijven dan ik en zullen onze verschillende paarden er vrschillend op reageren.

Dus Shadow ben je het ook zo oneend met die latere post??

Paarden leren kennen en er mee omgaan is imo geen kwestie van Studeren maar ervaren en ervaringen aanvullen met informatie die ruimschoots in boeken en op internet is te vinden.

De gevonden informatie is bijna nooit algemeen waar of onwaar en zal je dus in de praktijk moeten ondervinden welke theorie je paard goed past.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:27

Niet zo oneens hoor Maar nog wel een beetje - een bepaalde lijn is namelijk wel door de literatuur heen te vinden. De details zijn anders, maar ze staan zelden echt tegenover elkaar.

Ik leer zelf het liefst en het best vanuit studeren, en daarna pas gaan toepassen in de praktijk, gecheckt en dubbelcheckt met theorie. (Ik ben geen goeie voor praktijkgericht onderwijs... ) En dat geldt dus zelfs voor het omgaan met paarden. (Dat is dus mijn ervaring, en ik weet dat het voor heel veel mensen anders werkt.)

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:39

Dat is dan een persoonlijke kwestie ik ben van nature geen boekenwurm en leer graag uit de praktijk

Ik heb ook best een rijtje boeken over paarden staatn hier thuid hoor di eik heb gelezen, maar ik ervaar wel dat de theorieËn die mij heel erg aanspreken nog niet voor elk paard dat ik rijdt een goede uitwerking heeft.

Ligt ook denk ik aan je instructie en begeleiding in de praktijk hoeveel je zoekt naar kennis uit literatuur.
Basis kennis en aspecten over gedrag en gezondheid preken elkaar niet zo tegen. Wat trainigstechnieken op heger niveau en zeker in de dressuur vind ik zelf echter wel dat bepaalde mensen lijnrecht tegenover elkaar staan.

Ga maar na Anky en Sjef krijgen de halve wereld over zich heen en er lopen tot rechzaken aan toe. De methoden mag je inmiddels "omstreden noemen"

In beginsel draait het om dezelfde principes .. maar in uitwerking zijn grote verschillen te vinden die ook hier op bokt al regelamtig tot disscussie leiden .

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:18

Ik ga toch ook mee met Riant. Ik zou het niet beter kunnen zeggen eigenlijk.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:47

Riant schreef:
In beginsel draait het om dezelfde principes ..

Oempffffff..... bepááld niet, maar laat maar; het is toch alsof ik stenen in drijfzand gooi. 'Paarlen voor de zwijnen' heet dat mooi gezegd.

Ik zie het wel op het journal wanneer je voor OS-goud gaat

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:17

In beginsel wil 99% van de ruiterds in bergen sport of als cowboy op de prairie een gehoorzaam gezond en happy paard. correct me if I'm wrong

Die ambitie voor OS heb ik niet en zo wel zou het zou het in mijn geval de paralymipcs worden

En vanwaar deze opmerking? Deelneme aal OS of POS is in een knollenveld zonder voorgeschreven tuigage is niet toegestaan. NH is geen onderdeel hoor daar.
Dus of we mij op op spelen of grote concousen zien dat valt nog te bezien.

Dat we jou er niet zullen zien dat is een feit.

De pot verwijt de ketel ...

JIJ beweert toch dat één syteem voor alle paarden wel werkt, maar als ik de basis principes generaliseer moet ik naar de OS om me te bewijzen.

get al life, kom uit je boeken en ga wat beleven buiten je eigen wereldje.

Ik heb MS en handhaaf me met veel hulp en toewijding van vrienden op het paard dat mij een speciaal gevoel geeft. Mijn eigen Raint. Mét krukje. En fouten die ik ieder dag maak en waar ik iedere van leer.

En geloof me dat staat in geen enkel boek beschreven.

wmb veel plezier tussen de rotsen, en succes.
Mocht je er paarlen tegen komen , verzeker je eerst van dat het dier tegenover je een zwijn is, voor je in het wilde weg met die dingen gaat gooien.

ik moet nog te veel leren om op Olymisch niveau te discussieren dus ik houd het bij deze voor gezien.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:52

HC je betrekt hier iets op anderen die je beter op jezelf kan bestempelen.
Lijkt me dat jij meer in het drijfzand zit dan wij maar ale'

wou nog even je iets proberen wijzer te maken niet van kennis uit een boek/studie maar gewoon uit ervaring

[quote="Huertecilla@Kaja: tsk, dressuurpaarden met bloed....; schijnargument en een slappe smoes.
Ik heb hier een hispano-arabe hengst van 4½
Formaat, 'bloed' en individueel karakter zijn allemaal factoren die inderdaad sturen wat je hoe dient te doen maar een paard blijft gewoon een paard met het programma 'paard'. Élk paard reageert volgens dit programma binnen de leerprincipes.
Kan me een vergelijkbare schijndiscussie met de eigenaresse van een geváárlijk koudbloed nog levendig herinneren. Ook al liet ik het binnen een kwartier zíen was ik toch getikt maar twee jaar later heeft zíj zich ontwikkeld en haar paard ook....

een paard blijft een paard maar er zit heel veel verschil , tis bijna apels met peren vergelijken. Tis allebei fruit maar.......
Ook honden, vergelijk jij een molossers met een terriers bv jack russel. Zijn allebei honden maar hebben allebei een heel ander karakter en aanpak nodig .

En zo zit het ook bij paarden. Sorry hoor heb elke dag te doen met koudbloeds, kwpn, shet. En heb de ervaring met arabier, volbloed, tinker. En het zijn allemaal paarden maar..........en er zit een grote maar aan, een hele grote.
En dat gaat niet eens over makkelijk of niet makkelijk. Elk ras heeft zo z'n eigenschappen en moeilijkheden en wat voor de ene ruiter/opvoeder geen probleem is is voor een ander een groot probleem. En dan komt er nog een karakter bij waar ik nu niet op in ga.

Zo rijd ik bv regelmatig een paar tinkers op buitenrit, zalig geen moeilijk gedoe, is relaxt (is trouwens een 3 jr net beleert). Rijd ik m'n eigen paard kwpn buiten (met wie ik een band heb, 12 jr is) maar verdorrie dan moet ik dus rijden, constant opletten wat er rond me heen gebeurt, paard is te oplettend om het ontspannen te maken.
(en dit is niet m'n eerste kwpnér)

Maarrrrrrrr als we het over overtuigen hebben dan overtuig ik m'n kwpner eerder en makkelijker, dan heb je aan een koudbloed een moeilijker geval.

Daarom voordat je oordeelt over warmbloedjes van hiero dan zou ik je wel eens bezig willen zien op z'n 170 geval met power in z'n kont en een beetje krachtvoer in z'n donder met een tractor die gewoon blijft rondscheuren een vrachtwagen die een zuchtje laat. en aan elke kant van de weg die 5 meter breed is een sloot
Dat is kwats dat dit net zo makkelijk gaat als met jouw andotjes op de pampa. ik zeg ook niet dat ik zomaar eventjes met jouw andos rond scheur op de pama. want dat kan en doe ik niet.
Heb teneerste hoogtevrees dus je zal mij niet bij een klif of rotsblok zien, nog niet op eens m'n eigen voetjes.
Gezegde schrijver blijf bij je lees (of leest) gaat hiero op.
Wat jij daar op de pampa doet is in geen vergelijk met wat wij hier van een dresuurpaard verwachten.
En soms wou ik dat die kwpn er wat makkelijker relaxter waren maar dan mist er toch iets..... de power om te werken, de gevoeligheid.
Dat werkt je op buitenrit tegen maar in het dresuurwerk voor je.
en dan kom je op het punt .......(wat discusie op zich is). Een tinker kan ook een leuk dresuurproefje lopen maar zie je daarvoor een leuke kwpn zal je/ en ook de jury die kwpn 'er liever zien. Ook al maakt die dan eens een fout door zijn kijkerigheid.

Hoé je wil rijden is bijzaak; het begint met opvoeden en daarbij aantonen dat jíj de veilige haven bent.
Of jij uiteindelijk wel/niet met losse/strakke teugels wíl rijden is irrelevant.
Als je niet met losse teugel kán rijden ís dat fout; daar gaat dit topic over

Dat wordt hier al duidelijk gemaakt bij de b. en de b staat voor beginners
Maar ook dat je met aangenomen teugels moet kunnen rijden

Wat je op een wedstrijd in de ring als plaatje moet laten zien is héél wat anders.

Nee, dat moet je al in de beginnersklassen laten zien. Ook dat je met bit en aangenomen teugels moet kunnen rondsturen binnen de bordjes.
En pas op dat valt niet mee met zo'n op krachtgevoerde kwpn er.

dat ik om een rotsblok langs een ravijn wendt en wijk in plaats van bij een letter naast een zandbak?

Voor de schítterende vergezichten en niet voor punten?

Daar zit het verschil. Jij doet het om een vergezicht. En wij dressuurruiters willen zulke controle dat we het op een bordje willen.
Waarom denk je dat ze bordjes hebben erbij gehaald ooit in een ver verleden. ?? Omdat rotsblokken te zwaar waren?

En heb ik niet zoveel vergezichten maar als ik dat wil zien ga ik op buitenrit hi hi . In de bak werken we aan nauwkeurigheid.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:08

Even terug komen op topic

Door de paginas heen is het topic een beetje in een verkeerde richting gegaan.
Door bepaalde reacties is het nu gekomen op dat wij ruiters onze teugels niet durven los laten. En dat dit berichtje dit suggeereert.
Nee dat heeft niks te maken met teugels niet los te laten, maar energie te begeleiden.
Dat ruiters niks doen met de energie en de energie gaan tegenhouden. Dit is iets heel anders dan alles los laten.
En dat is denk ik vaak waar, of het om angst gaat of om toch maar een plaatje te willen narijden?? Zal in gevallen verschillend zijn.
Energie van het paard tegen te willen houden dat is vragen om problemen zoals gesteld. Het is rijden met de rem erop, zeer vermoeiend voor ons en frustrerent voor het paard.
Maar nogmaals dit heeft niks met teugels los te maken. Dit heeft te maken met ruimte geven, energie in goede banen leiden. (dat is wat dressuur zo mooi maakt)
Als je je teugels los gooit dan leid je nog niks. Alle energie die we in ons cirkeltje willen hebben loopt eruit.
En ook in gevaarlijke situatie hebben we die energie nodig om geen ongelukken te krijgen/maken.
Een voorwaarts(energie) paard( in normale omstandigheden) kan niet bokken en steigeren.
Maar om nu in gevaarlijke situaties te stellen ik laat alles los en alles komt goed........Nee.
Er zit een heel verschil in alles los laten en niet te gaan hangen/trekken/tegenhouden.
Als je op een flink groot veld rijd en het zou kunnen zou je misschien je paard eens even flink naar voor kunnen laten gaan(ook geen teugels los). Maar meestal zal het toch net daar niet gebeuren.
Maar op dat smale polderweggetje met sloten enz. Wat doe je dan.
Je kan je paard eens even paar passen naar voor rijden,
Je kan probeeren die vluchtenergie om te zetten in werk, stelling, schouder binnnenwaarts
Meeste gevallen zal ontspanning niet gelijk lukken, maar kan je ook proberen om te vragen om te hals te strekken.

Ieder geval los gooien daar schieten we niks mee op.

Het stukje is er ook meer voor bedoeld om aan te geven dat ruiters de gang uit hun paard rijden door tegenhouden. En dat dit zelfs hun het tegenovergestelde geeft/gevaar opleverd.

Maar de stelling dat een dresuurpaard het meest veilige paard is wil ik wel tussen aanhalingstekens plaatsen.
Een net opgeleerd paard is inderdaad veilig, je kan als z'n insticten boven komen hem vaak heel netjes begeleiden, het uit hem werken.
Maar het blijft een beestje die soms ook al is hij heel netjes opgeleert z'n instinckt ook niet de baas. Daarbij komt dat wij dresuurpaarden met karakter willen hebben. Paarden die net dat extra meer hebben, maar dat brengt ook meer gevoeligheid mee.
Dus ze zijn eerder van hun stuk gebracht dus om ze dan veiliger te noemen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:00

Huertecilla schreef:
Kaja schreef:
Maar wat denk je nou??

Dat ik mijn jonge spul laat lopen als het aan de kletter schiet??
Of dat ik mijn paarden eerst uit hun dak laat gaan voordat ik met hen aan het werk ga??

Ik longeer (de meeste van het jonge spul) wel alvorens ik opstap, maar ben geen indiaan of een trekpop, die gaat luisteren naar wat mijn paard nu eigenlijk wilt..

Dan kom ik niet aan rijden toe!!

Denk je dat ík mijn jonge paardjes laat lopen? Of dat ze níet doen wat ík bepaal?
Het is echt maar net wat je een paard leert en dat begint met het aanleren van 'goede' manieren.
Ik longeer níet en rij met losse teugels of zónder. Nee, onze paarden zijn bepaald geen slome watjes: gewoon een kwestie van opvoeden.
Het boek van Inge Teblick geeft je een goed handvat om zonder stress of gedoe op een positieve en leuke manier te krijgen wat je wil.
Ook een reeds 'beleerd' paard reageert hier vlot en snel op.

Ik kom juíst aan rijden toe: meestal staat het hele setje al bij het hek voor ík daar ben. Ik zeg wie ik wil, dan maakt de rest ruimte. Sla het leidtouw om de nek, hek open, erdoor, keren, hek dicht, naar de zadelkamer.
Borstel over de zadelplek, zadel erop, halster of halsring om, ik erop, éven wachten en pas als ík dat aangeef op pad; ríjden.
Hoe beter een paard opgevoed is hoe meer je aan ríjden toekomt

Tip: voed je paard op

.

HC, als ik hier op in mag gaan, is dit iets wat ook in het karakter van het paard moet zitten. Ik heb zo een paard, gooi hem in de paddock los doe zelf ook even gek en meneer heeft grootste lol, als hij klaar is staat hij pardoes stil komt naar het midden en blijft staan, zadel en alles kan er op en in in , beestje blijft, staan, oh, ja nog even cap binnen halen, beestje staat er nog!!! Desnoods midden op het erf. Dit is iets wat hij gewoon altijd heeft gehad. Midden in de bossen, eraf, paardje staat stil en ik kan weglopen, zeg wel eerst even dat hij moet blijven en braaf is anders loopt hij achter mij aan en dan kan ik iemand helpen die bv er af is gevallen of iets heeft laten vallen, you name it. Het is een heel pittig paard, geef ik niet zo maar aan de eerste de beste mee naar buiten, maar dat brave dat zit er in, vertrouwen? Ik weet niet.

Maar kijk eens naar die de cowboyfilms, paarden staan toch ook altijd gewoon als de ruiter afsteigt. Ligt dat ook niet aan het type paard? Veel dresuurpaarden worden toch op temperament gefokt? Dat alerte, die altijd iets aanwezige onrust, maakt het paard wellicht geschikter voor topsport, dan mijn eigenlijk van binnen relaxte buitenknol, die overigens graag meters maakt, springt en na 1 1/2 uur nog niet sjokt, maar hij vind het allemaal wel snel best.

Jouw paarden staan voor het grootste gedeelte in een warm klimaat, in de zomer is mijn paard een stuk makkelijker, minder stijf, maar ook heeft hij niet van die maffe borrelende buien die ineens ontspruiten, is het -2 met zonnetje na 2 weken van somber regenachtig donker weer. Dan is hij ineens super vrolijk. Jouw paarden zullen gelijkmatiger van humeur zijn, omdat het weer gelijkmatiger is de zomers duren langer, al gaan ze over in de herfst en het voorjaar is daar voor ons als zomer. Jullie winter, herfst en als we een slechte zomer hebben is niet wat jullie daar hebben en wij mensen reageren daarop, maar dieren ook. Ik heb een paard dat een hekel aan kou heeft en dagenlange regen maakt hem ook sjaggie. Dan staat het volbloed spaanse ras ook bekend als intelligent, gevoelig, moedig en trouw. Hengsten als heel handelbaar, stukken meer dan het KWPN-ras. Een tinkerhengst is ook weer een ander iets dan een kwpn-hengst. Een tinker is makkelijker te rijden in de winter, want dat is het voor hem een lekker frisse temp waardoor het niet te warm is en hij kapot gaat van de zweet. Ik hoef in de zomer niet echt los te rijden, vanaf de wei kan ik meteen dromen over die mogelijker OS , maar in de winter is hij super geconcentreerd op zijn omgeving, dus lekker kijkerig en zo stijf als een plank.

Rassen en omstandigheden zoals klimaat hebben ook een belangrijke invloed, m.i.

Maar zelfstandig opstappen moet wel kunnen Maar ben je nooit alleen en doe je aan sport en heb je je groom (vader/echtgenoot) bij je, hoeft het niet....

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:54

Ik ben het volledig met Riant eens.
Paardrijden leer je niet uit een boekje, omgaan met paarden ook niet.
Dat leer je al doende, in interactie met je dieren.
En ieder paard is anders, dus ieder paard vergt een andere, unieke aanpak.
En de ene methode is dus niet beter dan de andere, het ligt maar net aan je paard.
Sommige mensen zouden er goed aan doen om van hun stokpaardje af te komen en open te staan voor andere meningen/systemen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:22

Naar mijn mening gaat de tekst er gewoon over dat je je paard lekker aan het werk moet zetten, lekker voorwaarts moet rijden. Er staat niets over alleen maar frisse paarden of over wat je met de teugels dient te doen. Gewoon dat je een paard niet "terug moet laten kruipen". To suck back. Dus opgewekt voorwaarts. Misschien kan ik me daar teveel bij voorstellen met die hele Volbloed en haar drie zonen die bij mijn altijd te lui waren/zijn om voor de duvel te dansen . En uit gebrek aan impuls dan lekker kijkerig gaan worden (vooral als je de teugels daarbij ook nog eens te vast houdt). Maar die als je ze echt flink zelf verzekerd voorwaarts rijdt, plotseling niet zo kijkerig/schrikachtig meer zijn en gewoon lekker aan het werk gaan en geweldig nageeflijk worden.
Werkelijk, die bloederige paarden die ik gewend ben, zijn in de bak bepaald niet erg voorwaarts en gaan graag allerlei dingen eng vinden om niet voorwaarts te hoeven. Als je daar niet aan toe geeft en gewoon flink vol houdt dat ze voorwaarts moeten, dan zijn/worden het kanjers van paarden.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:25

MissJ schreef:
Paardrijden leer je niet uit een boekje, omgaan met paarden ook niet.
Dat leer je al doende, in interactie met je dieren.

Ik vind het jammer als anderen bepalen hoe ik dat het best kan leren. Ik heb heel veel geleerd uit boeken, juist ook over de omgang. Met alleen interactie was ik daar nooit aangekomen.

Iedereen moet vooral leren op de manier die haar/hem het beste past, maar voor mij is dat dus met heel veel theorie, uit boeken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:04

Oja, een van de zonen die ik uit de Volbloed merrie fokte, wordt nu door zijn nieuwe eigenaresse bijna dagelijks twee tot drie uur op de Veluwe gereden. Zonder een andere ruiter erbij, gewoon zij en het paard. Aan de vaders kant van dit paard zit ook het nodige Volbloed en toch kan de eigenaresse gewoon met hem op pad. Gewoon een kwestie van oefening/training en wederzijds vertrouwen, zoals alles met paarden in meer of mindere mate.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:07

shadow0 schreef:
Ik vind het jammer als anderen bepalen hoe ik dat het best kan leren. Ik heb heel veel geleerd uit boeken, juist ook over de omgang. Met alleen interactie was ik daar nooit aangekomen.

Iedereen moet vooral leren op de manier die haar/hem het beste past, maar voor mij is dat dus met heel veel theorie, uit boeken.

Waar haal jij vandaan tegen wie ik het heb dan?
Ik plaats een opmerking in zijn algemeenheid.
Je zal heus wel wat theorie kunnen leren uit boeken, maar op een theorie kan je niet rijden.
Het echte leren doe je uiteindelijk in de praktijk.

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:59

Himyar schreef:
Citaat:
Misschien kan ik me daar teveel bij voorstellen met die hele Volbloed en haar drie zonen die bij mijn altijd te lui waren/zijn om voor de duvel te dansen . En uit gebrek aan impuls dan lekker kijkerig gaan worden (vooral als je de teugels daarbij ook nog eens te vast houdt). Maar die als je ze echt flink zelf verzekerd voorwaarts rijdt, plotseling niet zo kijkerig/schrikachtig meer zijn en gewoon lekker aan het werk gaan en geweldig nageeflijk worden.

Dit is zo herkenbaar. Ik heb geen bloederig paard maar een new forest die schrikkoningin is. Als ik haar haar gang laat gaan gaat ze steeds langzamer en het voelt dan aan alsof ze omhoog beweegt in plaats van naar voren. Één bonk spanning. Ze is dan enorm kijkerig en schrikkerig. Ze schrikt dan van iedere zandkorrel die niet op zijn plek ligt en kan daar echt van ontploffen. Het is dan heel belangrijk om zelf heel los en ontspannen in je lichaam te blijven en haar niet eens zozeer voorwaarts maar vooral aan het been te rijden. Dan is het het heerlijkste paard dat je je kan voorstellen. Licht en makkelijk te rijden en heel gevoelig.
De arabier van een vriendin van mij had dit ook heel erg.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:26

Dat bedoel ik precies Saar4 en dat wordt volgens mij ook met de tekst (in mijn eerste post) bedoeld. Goed aan het been lopen en niet "terug (laten) krabbelen".

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:43

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt