Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Riant schreef:Hmmm ik duscussier met iemand ie paardenkennis uit boeken haalt en adviseert zijn voorbeeld te volgen ook nog. ..
houd ik het ook wel voor gezien hier denk ik want NH is een hele fijne manier van denken en doen voor hobbysten maar ik geloof niet dat je er de OS mee wint.
Prima maar je hebt die louter voor plezier rijden en hobbyruiters die wel eens een proefje doen en dat is heel leuk en absoluut niet minder dan een ander ofzo
Maar mensen die echt voor de sport rijden hebben vaak gewoon een andere kijk op dit soort dingen, Anders! ook niet beter of slechter.
HC : Feit is mijn paarden niet kunnen wat die van jou kunnen zonder omscholing en aanpassing en jouw paarden lopen hier geen dressurproef noch parcours zonder omscholing en aanpassing ..
Omdat ze verschillend zijn.
Maar een ding is zeker met paarden omgaan daar studeer je niet voor dat ervaar je. Bijvoorkeur verschoond van enige door goeroes bedachten en door 10 andere goeroes achterhaalde en tegegengesproken verstrekte kennis.
shan schreef:HC:
... en ook nog nooit in een olijfboom gehangen![]()
Citaat:Mijn nog redelijk groene, engels gereden paard blijft keurig staan tot ik de hulp geef dat ze mag gaan stappen, wat doe ik nou toch verkeerd???![]()
![]()

Citaat:Maar een ding is zeker met paarden omgaan daar studeer je niet voor dat ervaar je. Bijvoorkeur verschoond van enige door goeroes bedachten en door 10 andere goeroes achterhaalde en tegegengesproken verstrekte kennis
Maar nog wel een beetje - een bepaalde lijn is namelijk wel door de literatuur heen te vinden. De details zijn anders, maar ze staan zelden echt tegenover elkaar.
) En dat geldt dus zelfs voor het omgaan met paarden. (Dat is dus mijn ervaring, en ik weet dat het voor heel veel mensen anders werkt.)
. Riant schreef:In beginsel draait het om dezelfde principes ..

en de b staat voor beginners
Huertecilla schreef:Kaja schreef:Maar wat denk je nou??
Dat ik mijn jonge spul laat lopen als het aan de kletter schiet??
Of dat ik mijn paarden eerst uit hun dak laat gaan voordat ik met hen aan het werk ga??
Ik longeer (de meeste van het jonge spul) wel alvorens ik opstap, maar ben geen indiaan of een trekpop, die gaat luisteren naar wat mijn paard nu eigenlijk wilt..
Dan kom ik niet aan rijden toe!!
Denk je dat ík mijn jonge paardjes laat lopen? Of dat ze níet doen wat ík bepaal?
Het is echt maar net wat je een paard leert en dat begint met het aanleren van 'goede' manieren.
Ik longeer níet en rij met losse teugels of zónder. Nee, onze paarden zijn bepaald geen slome watjes: gewoon een kwestie van opvoeden.
Het boek van Inge Teblick geeft je een goed handvat om zonder stress of gedoe op een positieve en leuke manier te krijgen wat je wil.
Ook een reeds 'beleerd' paard reageert hier vlot en snel op.
Ik kom juíst aan rijden toe: meestal staat het hele setje al bij het hek voor ík daar ben. Ik zeg wie ik wil, dan maakt de rest ruimte. Sla het leidtouw om de nek, hek open, erdoor, keren, hek dicht, naar de zadelkamer.
Borstel over de zadelplek, zadel erop, halster of halsring om, ik erop, éven wachten en pas als ík dat aangeef op pad; ríjden.
Hoe beter een paard opgevoed is hoe meer je aan ríjden toekomt
Tip: voed je paard op![]()
.
in
, beestje blijft, staan, oh, ja nog even cap binnen halen, beestje staat er nog!!! Desnoods midden op het erf. Dit is iets wat hij gewoon altijd heeft gehad. Midden in de bossen, eraf, paardje staat stil en ik kan weglopen, zeg wel eerst even dat hij moet blijven en braaf is
anders loopt hij achter mij aan en dan kan ik iemand helpen die bv er af is gevallen of iets heeft laten vallen, you name it. Het is een heel pittig paard, geef ik niet zo maar aan de eerste de beste mee naar buiten, maar dat brave dat zit er in, vertrouwen? Ik weet niet.
, maar in de winter is hij super geconcentreerd op zijn omgeving, dus lekker kijkerig en zo stijf als een plank.
Maar ben je nooit alleen en doe je aan sport en heb je je groom (vader/echtgenoot) bij je, hoeft het niet....
. En uit gebrek aan impuls dan lekker kijkerig gaan worden (vooral als je de teugels daarbij ook nog eens te vast houdt). Maar die als je ze echt flink zelf verzekerd voorwaarts rijdt, plotseling niet zo kijkerig/schrikachtig meer zijn en gewoon lekker aan het werk gaan en geweldig nageeflijk worden.MissJ schreef:Paardrijden leer je niet uit een boekje, omgaan met paarden ook niet.
Dat leer je al doende, in interactie met je dieren.
shadow0 schreef:Ik vind het jammer als anderen bepalen hoe ik dat het best kan leren. Ik heb heel veel geleerd uit boeken, juist ook over de omgang. Met alleen interactie was ik daar nooit aangekomen.
Iedereen moet vooral leren op de manier die haar/hem het beste past, maar voor mij is dat dus met heel veel theorie, uit boeken.
Citaat:Misschien kan ik me daar teveel bij voorstellen met die hele Volbloed en haar drie zonen die bij mijn altijd te lui waren/zijn om voor de duvel te dansen . En uit gebrek aan impuls dan lekker kijkerig gaan worden (vooral als je de teugels daarbij ook nog eens te vast houdt). Maar die als je ze echt flink zelf verzekerd voorwaarts rijdt, plotseling niet zo kijkerig/schrikachtig meer zijn en gewoon lekker aan het werk gaan en geweldig nageeflijk worden.