beleren van een fries tip gevraagt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:04

weet je wat ik het ergste vind, het meiske krijgt hier tips en adviezen van echt niet de eerste de beste Kris25, klomp, runningkawa, urielle, ruitje, T@nj@, Billy, Wkoekoek. Allemaal mensen met jaahaaren lange ervaring in deze materie of met paarden in het algemeen...... En al deze ervaringen van al deze mensen wordt gewoon van tafel geveegd met een ROT TOCH OP.

vind ik jammer

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:06

Ik begrijp dat TS graag zelf het paard wil inrijden.
Alleen heb ik het idee dat haar ego (zelf willen inrijden) boven het welzijn van het paard gaat. En dat is jammer.

Mijn paard heb ik samen met mijn instructrice ingereden. En daar ben ik mijn instructrice nog steeds dankbaar voor.

Naar mijn idee durft iemand die echt om een paard geeft toe te geven wanneer hem/haar iets niet lukt. En degene gaat hulp zoeken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:08

Citaat:
weet je wat ik het ergste vind, het meiske krijgt hier tips en adviezen van echt niet de eerste de beste Kris25, klomp, runningkawa, urielle, ruitje, T@nj@, Billy, Wkoekoek. Allemaal mensen met jaahaaren lange ervaring in deze materie of met paarden in het algemeen...... En al deze ervaringen van al deze mensen wordt gewoon van tafel geveegd met een ROT TOCH OP.

vind ik jammer

Vergeet natuurlijk ook niet jezelf Kim

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:17

Kim heeft iig een stuk meer ervaring dan ik
Maar goed, ik denk dat de naam van TS heel goed gekozen is, op deze manier zal ze never leren, never verstand van paarden ontwikkelen, en never een paard goed ingereden krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:33

Vergeet idd jezelf niet Kim

ondertussen heb ik eridd verschillende zadelmak gemaakt.
Maar nooit, maar echt nooit alleen.
altijd met een erg! ervaren persoon op de grond.
Zonder een ervaren persoon op de grond kan ik het ook niet.

En ik weet nu dus al bijna zeker, dat mijn eigen Zanda, weg gebracht gaat worden over 2 jaar.
Ondanks mijn eigen ervaring.
en daar schaam ik me helemaal niet voor, integendeel zelfs.
Nu ze aan huis staan, ben ik alleen aan het kl"te en mijn vriend heeft daar geen ervaring in.
En dan is er maar 1 oplossing, naar een fijne stal brengen, zodat hij leert dat het leuk is en hij daarna zonder levenslange spanning aan het werk kan.

Roadracer

Re: beleren van een fries tip gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:43

Er is al veel gezegd in dit topic en ik zat te twijfelen of ik zou reageren maar ik doe het toch (met het gevaar om "afgeschoten" te worden )

@never:
Ik begrijp dat je het allemaal zelf wilt doen. Daar is op zich niks mis mee. Maar wat mij tegenstaat is je houding. Je komt op mij over als "ik weet het allemaal beter en ik sta niet open voor suggesties die mij niet aanstaan". Als dat zo is, vrees ik dat je jezelf met die houding in de problemen gaat werken. Ieder paard is weer anders. Dat je ervaring hebt met dravers zadelmak maken en dat dat altijd prima ging is mooi. Dan weet je hoe het kan. Maar kennelijk gaat het bij deze Fries anders. En loop je nu vast met je eerder opgedane kennis. Daar is niks mis mee! Ieder paard is nu eenmaal anders. Maar wil je het probleem wat je nu hebt oplossen, dan zul je open moeten staan voor suggesties.

Eén van de suggesties die gegeven is, is: besteed het uit. Dat is kennelijk geen optie voor je. Maar wellicht wordt dit een optie voor je als je het samen gaat doen. Niet in je eentje aanmodderen, maar SAMEN met een ervaren iemand. Dat heeft als voordeel dat jij er ook weer ontzettend veel van leert, en die ervaring kun je in de toekomst weer gebruiken. Daarbij is het sowieso verstandig om altijd met z'n 2en bezig te zijn. Je hebt maar 2 handen, je kunt niet EN vasthouden EN zadel opleggen EN EN EN..., tegelijkertijd! Wellicht was dit ook een reden om in de stal te gaan staan???

Andere suggesties waren om een stap terug te doen: werk met een longeersingel, dekje, etc. Volgens mij is dit een heel goed idee. Wissel ook eens af vanaf welke kant je de boel erop legt (standaard sta je waarschijnlijk links van het paard, ga nu eens rechts staan). Qua zadel: leg het eerst eens los op de rug, zonder singel en (klapperende) beugels. En weer afnemen. En weer op. etc. etc. Gaat dit goed, pak dan eens een singel die je extreem los om doet. Werk stapje voor stapje. Als dit soort dingen niet goed gaan, is er echt een probleem en zul je toch serieus professionele hulp moeten overwegen. Ook al staat dat je tegen, je werkt toch in het belang van je paard en niet in het belang van je ego?

Tot slot: ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat zadelen in de stal LEVENSGEVAARLIJK is. Dat je het altijd zo deed en dat altijd goed ging, wil niet zeggen dat het dus ook goed IS. Het paard kan zichzelf bezeren door te steigeren en slaan op stal. Maar kan ook JOU trappen, verdrukken etc. Je hebt voor je paard geen vluchtweg, en voor jou ook niet. Probeer hier eens over na te denken. Nogmaals: dat het in het verleden goed ging is mazzel, het had ook verkeerd kunnen gaan...Ik neem aan dat je je iets kunt voorstellen bij het plaatje van: in een hoek gedreven staan, rug tegen de muur, deur ver weg, niet wegkunnen, en een paar achterbenen op je af zien komen? Die kans is er, dus ook al ging het altijd goed, het is NOOIT een goed idee geweest...
Daarbij: de stal is ZIJN domein. Stal = rust. Stal = veiligheid. Dus moet jij niet in ZIJN stal met enge dingen aankomen.

Ik hoop dat je na wilt denken over wat ik hier geschreven heb, en dat je er wat aan hebt.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:55

In plaats van het paard zadelmak te maken, ben je nu lekker met het
tegenovergestelde bezig!
Het paard had zich daardoor (het opzadelen in stal) wel zo kunnen bezeren dat hij afgemaakt had moeten worden...

kan mij niet schelen als je door je eigen fouten en je eigen "wijze" gedoe in het ziekenhuis beland
Maar dat paard kan straks naar de slager door jou gekl**t.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:09

geertje3 schreef:
de eerste keer zadel op heb ik ook gedaan in de box. geen probleem, maar het is wel handig al je er iemand bij hebt die het paard vast kan houden bij de eerste keer. en niet vastzet met een touwtje aan de tralies of waar ook.
als het zadel er op zit, dan kan je hem eventueel even vast zetten, maar ga er daarna wel even mee lopen, en niet loslaten.

Ook weer een zeer goed doordacht advies, niet vastzetten in de stal hoor, dat moet je pas gaan doen als het zadel erop zit

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:15

Natuurlijk, dan kan hij nl nog meer schade aan zich zelf toebrengen!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:42

Kris25 schreef:
Citaat:

vind ik jammer

Vergeet natuurlijk ook niet jezelf Kim

ik wilde het al zeggen...vergeet jezelf niet kim
ach.mensen zoals never onthoud ik gewoon.als ze weer wat vragen reageer ik niet meer in dat topic..nutteloze zaak! bovendien zonde van je tijd...ach als het fout gaat hebben we weer wat werk aan de winkel voor een jaartje of wat om alle fouten en trauma's er weer uit te krijgen...wel rot voor het paard

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:28

Ik denk persoonlijk (en dat is niet aanvallend bedoeld, want ben het volkomen met jullie eens) dat dit geen zit heeft.

Het is inderdaad heel zielig voor het paard, hij is er immers de dupe van dat never het allemaal zelf zo goed kan.

Misschien dat never nog een naamsbekendheid krijgt..... (sarcastisch bedoeld....)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:28

T@nj@ schreef:
geertje3 schreef:
de eerste keer zadel op heb ik ook gedaan in de box. geen probleem, maar het is wel handig al je er iemand bij hebt die het paard vast kan houden bij de eerste keer. en niet vastzet met een touwtje aan de tralies of waar ook.
als het zadel er op zit, dan kan je hem eventueel even vast zetten, maar ga er daarna wel even mee lopen, en niet loslaten.

Ook weer een zeer goed doordacht advies, niet vastzetten in de stal hoor, dat moet je pas gaan doen als het zadel erop zit

hahaha...
dit meen je niet????? Het is toch een grapje???
Zoiets ga je toch niet serieus doen???
Hoe verzinnen ze het???

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:35

@Damber; Waarschijnlijk heeft dit geen zin nee, voor het arme paardje waar never mee an de gang is gegaan niet. Maar ik hoop wel dat iederen die deze topic leest er heel veel van opsteekt en we zo het aantal getraumatiseerde paarden door (toedoen van stomme schapen) kunnen verminderen.....
Misschien dat Geertje3 al wat geleerd heeft vandaag?

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:59

Laten we het hopen....
Dan kunnen veel paarden zonder pijn, stress en vooral op een goede manier beleerd worden...
Zo verdienen jullie ook wat (en ik hopelijk ook na mijn opleiding )

Hercules_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:55

Ach, je blijft mensen houden die een eigen mening hebben en ervan OVERTUIGD zijn dat dit de enige en de werkelijke waarheid. Dan is het gewoon wachten..........

Zo werkt het ook met de opvoeding van kinderen en daardoor heb ik werk

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:33

En ik geloof dat hier in dit topic ondertussen alles wel gezegd is