Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrie

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:39

QQQQ: jammer dat je er niet bij kon zijn

Tyrza: voor mij zijn er idd meer vragen in mij opgekomen dan dat ik ze kon stellen met de mogelijkheid een dialoog aan te gaan...
Het antwoord van Frans na afloop was er een die voor mij richting prullenbak kan!

Ik ben benieuwd of, en wanneer er van dat onderzoek een duidelijke uitslag te verwachten valt?!

Moet toch eens een samenvatting aanvragen, kijken of er nog iets aan toegevoegd is

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:53

Tyrza schreef:
Enfin, als ik alles zo door lees is er eea verteld, maar uiteindelijk zijn er meer vragen dan antwoorden ontstaan?

Maar er zijn ook veel antwoorden gegeven. Alleen is het na een middag (die al uitliep) niet mogelijk geweest om alle vragen te beantwoorden, dus een vervolg zou wel prettig zijn. Maar dan wel in de vorm van vooraf vragen stellen, waarop men dan tijdens het vervolg in kan gaan.

Ik vind het wel jammer dat er nou geroepen wordt dat de sprekers niet serieus op de negatieve aspecten in wilden gaan. Dat gevoel had ik totaal niet, er kwam namelijk nauwelijks kritiek, laat staan onderbouwde kritiek, uit de zaal.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:16

Gerrie schreef:

En waarom de zaal voor Claartje zo slecht te zien was is mij een raadsel?

Volgens mij had ze tegenlicht van de spotlights die op het podium waren gericht. Voor haar leek de zaal dus donker.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:06

Ik ben ook geweest en wil toch nog even wat kwijt.Wat mij duidelijk is geworden is dat als je er deze "manier"van rijden goed toepast je hier een heel goede manier van rijden aan hebt maar wat alle 4 de sprekers zeiden was dat maar erg weinig mensen dit zouden kunnen en dat is volgens mij ook zo.We kunnen het best gewoon onze eigen weg blijven volgen en niet anderen "na" gaan rijden.Voor mij zijn er geen extra vragen gekomen ik had wel graag even verder willen discuseren maar deze manier van rijden is maar voor een handje vol ruiters weg gelegd en al zeker niet voor ons bokkers.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:31

Maar je ziet het toch meer en meer opduiken bij trainingsstallen heb ik gemerkt.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:24

Leeuwarden is bij ons vandaan wel heel erg ver, dus ik ben helaas niet geweest. Maar wat ik jammer vind is dat het altijd Solange Schrijver is, die de fysische kant belicht bij dit soort bijeenkomsten en laat dat nu net de fysio van Anky c.s. zijn?
Ik zou zo graag eens de officiele mening horen van ANDERE mensen uit de veterinaire praktijk.
(Onofficieel heb ik die al van verschillende kanten gehoord en dat was niet altijd onverdeeld positief).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:29

monsera schreef:
Ik ben ook geweest en wil toch nog even wat kwijt.Wat mij duidelijk is geworden is dat als je er deze "manier"van rijden goed toepast je hier een heel goede manier van rijden aan hebt maar wat alle 4 de sprekers zeiden was dat maar erg weinig mensen dit zouden kunnen en dat is volgens mij ook zo.We kunnen het best gewoon onze eigen weg blijven volgen en niet anderen "na" gaan rijden.Voor mij zijn er geen extra vragen gekomen ik had wel graag even verder willen discuseren maar deze manier van rijden is maar voor een handje vol ruiters weg gelegd en al zeker niet voor ons bokkers.

Zoals ik het begrepen heb, is het wel voor meer dan een handvol ruiters weggelegd. Als je paard goed voor het been is, kan je LDR tijdens het trainen toepassen. MAAR niet in de mate waarin Anky het toepast, bij haar is er namelijk een jarenlange training van het paard aan vooraf gegaan. Dus wel iets dieper rijden, maar niet de kin op de borst.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:54

Vraagje aan de mensen die zeggen dat LDR paardonvriendelijk is omdat een paard iets niet kan zien: je rijdt je paard opgericht en hij wil kijken naar iets buiten zijn blikveld. Laat je hem kijken?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:28

pol013 schreef:
Vraagje aan de mensen die zeggen dat LDR paardonvriendelijk is omdat een paard iets niet kan zien: je rijdt je paard opgericht en hij wil kijken naar iets buiten zijn blikveld. Laat je hem kijken?

Zijn gezichtsveld is dan zowiezo heel veel groter dan met zijn kin op zijn borst.
Maar soms helpt even laten kijken en geruststellen
wel eens om de rust te bewaren.
Maar bespeur ik aanstelleritis, dan houd ik been en hoofd erbij.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:52

Een goed afgericht paard geeft geen problemen. De kunst is om de aandacht van het paard op een eerlijke manier bij het werk / de ruiter te houden.

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:00

PeruaansePas schreef:
Gerrie schreef:

En waarom de zaal voor Claartje zo slecht te zien was is mij een raadsel?

Volgens mij had ze tegenlicht van de spotlights die op het podium waren gericht. Voor haar leek de zaal dus donker.

Ik heb er ook voor gestaan en het viel best wel mee hoor Je kunt zowiezo meer dan de helft echt duidelijk zien! En bij ons waren ook echt mensen aan het zwaaien van hallo we hebben een vraag!

Voor mij zijn er meer vragen bij gekomen en betwijfel ik het steeds meer of het wel echt goed is voor het paard. Als ik een leek was zou het overkomen op mij als een machtsspelletje tussen ruiter en paard. Terwijl het juist zo is dat je samen een moet worden.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:42

Goofy44 schreef:
Een goed afgericht paard geeft geen problemen. De kunst is om de aandacht van het paard op een eerlijke manier bij het werk / de ruiter te houden.

Dan is een aardig deel van de Grandprixpaarden dus niet goed afgericht, kennelijk.

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:46

PeruaansePas schreef:
Wat mij betreft mogen ze rustig een uurtje eerder beginnen zodat er meer tijd overblijft voor de discussie/vragenronde. Ik vond het trouwens goed georganiseerd. De borrel na was ook erg geslaagd, helaas was ik met de auto.
Dat iedereen keurig op tijd aanwezig was zowel aan het begin alsna de pauze vond ik ook heel goed. Dat was idd een compliment waard. _/-o_

Tot zover helemaal met je eens!! Dit geeft aan dat iedere bezoeker erg geinteressseerd was!

Waar ik mij persoonlijk énorm aan geergerd heb (en dat is zacht uitgedrukt) is dat een groot aantal mensen, nog tijdens de forumdiscussie) zo de zaal verlieten. En je weet, zodra er 1 opstaat volgen er meer. Met als resultaat dat er tientalle mensen langs het podium liepen en de zaal verlieten voordat het programma geeindigd was. Ook tijdens het bedanken het het uitdelen van bloemen liepen mensen zo de zaal uit. Persoonlijk vind ik dit erg onfatsoenlijk!

Zo da's deruit.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:05

Oh jij ook.Dat vind ik ook erg onfatsoenlijk.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:46

idje schreef:
Goofy44 schreef:

Dan is een aardig deel van de Grandprixpaarden dus niet goed afgericht, kennelijk.

Ik denk nog altijd dat controle het grootste deel uitmaakt van de reden waarom die topruiters LDR rijden. Op deze manier hebben ze letterlijk hun kop erbij

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:08

monsera schreef:
Oh jij ook.Dat vind ik ook erg onfatsoenlijk.

Tsja... van een aantal weet ik dat ze weer les moesten geven en het liep ontzettend uit. Dus ik vind het best begrijpbaar dat mensen weg gingen!!!! Je kunt je klanten ook niet laten wachten, dat is ook onfatsoenlijk...

Dan hadden ze zich gewoon goed aan de tijd moeten houden qua sprekers en meer tijd moeten nemen voor discussie. Dat er vragen zouden zijn is meer dan duidelijk, hoop ik.

Tuurlijk was het storend dat mensen weg liepen.... maar ze hebben zeker wel hun reden daarvoor.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:06

Tuurlijk snap ik dat maar dan houd het wel op met een handje vol mensen nu liep de halve zaal weg.Als er 1 schaap over de dam is

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:09

monsera schreef:
Ik ben ook geweest en wil toch nog even wat kwijt.Wat mij duidelijk is geworden is dat als je er deze "manier"van rijden goed toepast je hier een heel goede manier van rijden aan hebt maar wat alle 4 de sprekers zeiden was dat maar erg weinig mensen dit zouden kunnen en dat is volgens mij ook zo.

Voor een beter evenwicht had ik daarom ook graag een presentatie gehouden van 'mijn' manier van rijden

Afbeelding

Opvallend is het gemak waarmee men mbt deze 'goede manier van rijden' op het moment over de lang gekoesterde en in de praktijk bewezen wijsheden van alle échte grootheden afstapt; dat álle gebruik van 'hulp'teugels verfoeilijk is......
Een paard leren iets te wíllen doen en het mechaniseren zijn twee De crux van het verschil ligt in 'ongedwongenheid'.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:39

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 15-03-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:40

Van de ene kant vond ik het wel goed dat het wel benadrukt werd dat het diep en rond rijden zoals Anky doet niet voor iedereen is weggelegd en dat je deze methode niet zomaar moet kopiëren zonder dat je weet wat je doet (open deur).

Van de andere kant vond ik het wel lekker makkelijk gezegd (ik ga nu even kort-door-de-bocht): "niet schadelijk, MITS op de juiste manier gereden" en dingen als "niet voor iedereen weggelegd en al helemaal niet voor doorsnee ruiters". Tja, zo kom je natuurlijk overal mee weg.

Desalniettemin vond ik het zeer interessant. Ik heb er wel weer wat van opgestoken.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:01

[/quote]

Tsja... van een aantal weet ik dat ze weer les moesten geven en het liep ontzettend uit. Dus ik vind het best begrijpbaar dat mensen weg gingen!!!! Je kunt je klanten ook niet laten wachten, dat is ook onfatsoenlijk...

Dan hadden ze zich gewoon goed aan de tijd moeten houden qua sprekers en meer tijd moeten nemen voor discussie. Dat er vragen zouden zijn is meer dan duidelijk, hoop ik.

Tuurlijk was het storend dat mensen weg liepen.... maar ze hebben zeker wel hun reden daarvoor.[/quote]

Helemaal begrijpelijk. Natuurlijk zijn er mensen met legitieme redenen. Wat je in zo'n situatie doet, is opstaan, melden dat je weg moet en vervolgens de zaal verlaten.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:25

Japke_Z schreef:
je bent welkom om alsnog naar leeuwarden te komen hoor.....

Doe maar een voorstel; ik heb verder nl. geen enkele reden om naar NL te vliegen.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:31

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 15-03-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:51

idje schreef:

Vraagje: met hoeveel GrandPrix-paarden kun je op markdag of als er gejaagd wordt lekker ontspannen in alle gangen een ritje door de velden en het dorp maken
Een gezellig praatje maken met de overbuurman die je uit het raam van de ronkende trekker aanroept of een bloemkool vangen die 'oom Piet' vanuit zijn volkstuintje op de greppel aangooit, een bak koffie drinken terwijl jouw paard rustig aan een boom gebonden wacht op het parkeerterrein?
Als een paard netjes is beleerd, waar een dressuurproef tenslotte volgens de reglementen een bewijs van heet te zijn, dan is dát een peuleschil toch? Of zou het moeten zijn....
Beantwoord dat jouw vraag?
Vraag ik nog niet eens om bit en sporen thuis te laten

Ik ben wellicht een te simpel mens maar; een windhond die niet achter een haas aan gaat is wel een hond maar geen windhond. Een paard waarop je geen simpel ritje kan maken is geen rijpaard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:52

vraagje: welke GP ruiter wil lekker ontspannen een ritje door de velden maken