Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amagun

Re: Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:20

Kafue schreef:

Ze is wel een volhouder

anky is gemaskeerd en de reclame ook, maar Ed niet? moet die ook eerst een rechtszaak aanspannen

Ga me verder maar niet bemoeien met dit topic

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:45

Wouter24 schreef:
Kafue schreef:

Ze is wel een volhouder

anky is gemaskeerd en de reclame ook, maar Ed niet? moet die ook eerst een rechtszaak aanspannen

Ga me verder maar niet bemoeien met dit topic

De volhouder wint . In ieder gevalschrijft ze geen onwaarheden. En de fotos zijn ook niet "stiekem"gemaakt.
En Dhr. S. Janssen is een groot voorstander van deze manier van rijden. In een artikel schreef hij eens dat deze manier van rijden voor de paarden veel beter was dan de achterhaalde klassieke manier van rijden die was namelijk "slecht"voor het welzijn van het paard.
Nou en iedere reclame is er een moet je maar denken.

De website is verfrissend, objectief, uitgebreid, goed uitgelegd aan de hand van beeldmateriaal.
Bovendien staan er meer mensen met fotos op, als die allemaal een rechtzaak willen aanspannen dan wordt ze er nog druk mee.

Bovendien wat een heiza om een paard domme fotos. Een rechtzaak aanspannen omdat jij met een foto bij een artikel staat en omdat je daarom denkt dat het hele artikel speciaal over jou gaat. Ik vond dat artikel niet over haar gaan meer over een manier van rijden die volgens hun excelent is voor de ontwikkeling van paarden.

Een hoop gedoe om niks dus eigelijk. Ik weet ook niet waarom anky gemaskeerd is, die fotos zijn zo bekend dat iedereen weet wie er staat. En ze hoeft zich er toch niet voor te schamen het is haar manier van rijden en die manier heeft haar uiteindelijk 2 maal olympisch goud gebracht dus moet ze trots zijn op zichzelf en haar manier van rijden, toch????

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:37

Ik vind dat je het niet eerlijk kunt beoordelen vanaf een paar foto's, een paard loopt elke X weer anders

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:52

Kimberley84 schreef:
Ik vind dat je het niet eerlijk kunt beoordelen vanaf een paar foto's, een paard loopt elke X weer anders

Als je doelt op de fotos van die site, daarin worden de fotos niet beoordeeld.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:55

Ik vind vooral de onderbouwde uitleg bij die fotos verhelderderend, waardoor je eens aandachtiger gaat kijken, naar wat we eigenlijk van die topruiters al gewone methode aanvaarden.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:12

Dat vind ik ook, ik vind niet dat er rare dingen gezegd worden. Ik kan niet beoordelen of dat wat er staat misschien ook flauwekul is, maar het komt logisch op me over, dus ik kan er wel in mee gaan.

Je kan niet vanaf een foto beoordelen hoe een paard gaat, maar ik vind het wel extreme houdingen die mij niet aanspreken, ook al is het een momentopname! (wat mij betreft komen die houdingen niet voor, ook niet heel eventjes!)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:34

Dat vind ik nu ook. Overigens in een interview wat ik las met Dhr. janssen worden dit soort houdingen maximaal 10 minuten tot een kwartier.
Ik vind het een prima site waarin leuk uitgelegd wordt en naar wat ik er zo van experts over gehoord heb ook goed uitleg wordt gegeven.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:47

Moet eerlijk zeggen dat ik voorheen de methode die betreffende ruiters naleven altijd verbeterend heb gevonden. Nu ik me er steeds meer in verdiep, zie ik dat het risico dat het 'fout' gaat, dat je een paard verkeerd bewerkt a.h.w., erg groot is. Ook vraag ik me wat voor precieze effecten het heeft op een paard (vooral het lichaam.)
S. Janssen noemde het altijd het outsmarten van het paard, grenzen verleggen en je paard steeds m,eer beheersen. Daarin is hij goed geslaagd. Toch vraag ik me af hoe ver je kunt gaan. Gezien de foto's, en vooral daarbij bekijkend in hoeverre het paard echt verzameld, laat dit vaak te wensen over. Alleen een gedegen onderzoek kan mijn inziens boven water halen wat de precieze effecten zijn en of het nu ook echt goed of slecht is.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:58

als er maar geen rechtzaak van komt ...

Kafue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:03

Astragirl schreef:
als er maar geen rechtzaak van komt ...

Dan kunnen ze wel bezig blijven dan kan ze de rijerij er wel aan geven.
In Januari is er naar aanleiding van rollkur en dergelijke al weer een forum met vooraanstaande experts uit paardenland. Dan worden Dhr. en Mevr. Janssen er nog heel druk mee naar aanleiding van discussie rechtzaken aanspannen.

En waarom toch ik bedoel deze methode is toch absoluut het einde, helemaal geweldig goed voor het paard.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:09

Voor sommigen paarden is het zinvol om eens een stap verder te gaan dan 'gebruikelijk'. Wanneer je naar de foto's kijkt, zie je dat bijna alle paarden van het Nederlandse kamp op deze manier getraind worden. Ik herinner me goed dat Anky ed. altijd vonden dat je je per paard moet aanpassen, dat het niet bij ieder paard nodig is. Oke, Bonfire liep er goed door, maar wat te denken van Mix van Angela van de Berg (hoop dat ik niemand hiermee op de kast jaag). Dat is ten eerste absoluut geen heet paard (was vaak belangrijkste argument). Ook zijn bouw nodigt niet uit tot LDR. Weinig front, lange rug. Toch traint ze bij en volgende de Janssen manier. Het paard heeft lange tijd niet mee kunnen lopen en schijnt nu stap voor stap weer bij te komen. Al zijn ze echt over hun toppunt heen.. Oogkleppen ophouden en lekker doorgaan? Vraag ik me af wat het einde is... ..

Zoek?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:16

@renes, ja waar is het einde. Mischien wel zoek ik weet het ook niet.

Je weet natuurlijk niet wat een klassieke goede trainer haar gebracht zou hebben, mischien wel meer dan het toppunt mischien ook wel niet.
Het is en blijft altijd gissen want kies je voor de ene manier of kies je voor de ander manier je weet het natuurlijk niet. Als de keuze gemaakt is en uitgevoerd weet je niet wat een andere keuze je gebracht zou hebben.

En daar vervalt het probleem ook wat is goed. Dat weet je nooit helemaal zeker, het paard kan het je niet vertellen. Die kan niet woordelijk en precies in onze taal met ons kommuniceren dus blijft het altijd een gewetenskwestie met een hele hoge dosis eigen inbreng.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:25

Idd. Ook vraag ik me af welke topruiter/amazone er wel via de 'goede' weg daar terecht is gekomen. Tegenwoordig rijdt bv. Coby van Baalen ook steeds vaker laag en rond los. En dat was (volgens mij) toch altijd een echte 'klassieker'...? Zijn er nog 'legale' topruiters?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:36

LDR is immers 'hot' in dressuurland...

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:30

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:57

Volgens mij is bijvoorbeeld een van die klassiekers Kyra kyrklund, Sylvia Ikle, Ingrid Klimke, Monica Theodorescu, de spanjaarden, en zo zijn er nog wel meer. Of bijvoorbeeld Klaus Balkenhol.
ER zijn er meer dan genoeg hoor.

Veel willen ook graag de hype narennen van LDR en Rollkur want dat heeft uiteindelijk toch nu twee maal olympisch goud opgeleverd. Bovendien scoor je nu ook met technische incorrectheid als het maar spectaculair is.

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:57

Je kunt wel op een bepaalde manier ''willen trainen'' maar doe je het op de goede manier? dat blijft altijd de vraag

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:46

Pas als de paarden een stem krijgen en in onze eigen taal met ons kunnen kommuniceren pas dan weet je of je het goed doet of hebt gedaan.

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:56

jah haha
dat zou makkelijk zijn

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:42

Woodstock schreef:
Maar heb je, doordat je paard niet altijd je hand hoeft te volgen niet eerder dat je paard zich als het ware vast gaat zetten in een bepaalde houding? Dat heb ik namelijk wel eens als ie het moeilijk vind, dan loopt ie wel in de houding, maar heb ik eigelijk niets meer in mn hand. Hij gebruikt dan zn onderhals ipv de bovenhals (om t zo maar ff te noemen) en zn rug etc om in de houding te gaan, maar is dus niet meer correct aan de teugel. Hoe voorkom jij dat dan met passage etc als je dus eigelijk geen aanleuning meer hebt?

Nee, wanneer je paard de kans krijgt om zich vast te zetten in een houding dan ben je ergens te laat geweest. Je moet natuurlijk elke pas blijven voelen zodat hij daar de kans niet voor krijgt. Als je paard het nog niet zo lang vol houdt om gedragen op eigen benen te lopen zal hij dat wel proberen maar als het goed is kun je dat corrigeren door de achterhand iets meer te activeren (die is er dan namelijk niet meer genoeg bij) en eventueel vervolgens een stapje terug zetten, even op 'adem' laten komen en ontspannen en weer oppakken en die grens proberen steeds iets te verleggen tot het paard het wel volhoudt. Zo bouw je dat langzaam op zonder het paard te overvragen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:04

Klopt, okkie1. Daarnaast zie ik het zo dat wanneer een paard zich zo zelf in een bepaalde houding zet, dat de activiteit van achteruit ontbreekt of iig onvoldoende is. Zoek die activiteit weer op (rijdt naar de hand toe) en maak je paard daarin weer los.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:09

renes schreef:
Klopt, okkie1. Daarnaast zie ik het zo dat wanneer een paard zich zo zelf in een bepaalde houding zet, dat de activiteit van achteruit ontbreekt of iig onvoldoende is. Zoek die activiteit weer op (rijdt naar de hand toe) en maak je paard daarin weer los.

Okkie heeft in zekere zin gelijk:
Citaat:
wanneer je paard de kans krijgt om zich vast te zetten in een houding dan ben je ergens te laat geweest.

Op dat moment wat jij bedoelt renes, ben je als ruiter te laat geweest met het naar de hand toerijden. Dat is kan binnen een seconde gebeurt zijn.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:33

als je goed naar je paard kijkt en de moete neemt om hem goed te kennen en te begrijpen zie je heel goed wanneer je goed bezig bent.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:35

de kunst is vind ik door je paard te leren moeten wij dingen afleren.
En dan ben je een heel eind op de goede weg

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:37

Moniek schreef:
als je goed naar je paard kijkt en de moete neemt om hem goed te kennen en te begrijpen zie je heel goed wanneer je goed bezig bent.

Maar wanneer is goed goed? That's the question

Ik bedoel: steeds als ik denk dat ik het door heb, kan het altijd weer beter en fijner en makkelijker, etc

DAT is eigenlijk ook de clue van het hele dressuurrijden