goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:03

Een jong paard kan ook aanleren om te gaan bokken en vliegen aan de longeerlijn. Je kan er naar mijn mening beter gewoon opstappen en voorwaarst rijden dan hem eerst te longeren. Direct aan het werk zetten. Het eventjes dat hij gereden wordt kan hij ook gewoon voor de ruiter/amazone werken.
Ik ben wel een voorstander van het longeren als training, dus bijgezet.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:23

Ik meld me ook ff!!!

Heb een 3.5 jarige merrie, rij haar denk ik wel 5 x in de week. 1x per week privé les 1x in de week buitenritje (met goed weer) en af en toe een sprongetje.
Wat ik doe is vooral veel voorwaards rijden zodat ze goed haar achterhand gebruikt en op de binnenhoefslag zodat ze leert op eigen benen te lopen.
M'n instructtrisse zegt juist dat het niet goed is om in het begin veel te stappen, omdat ze dan ook fris is en dan het stappen juist verkeerd aanleerd..
Verder ben ik er mee bezig dat ze mijn hand gaat accepteren, nu trekt ze nogal als ik haar wat ronder wil rijden.

Een paar week terug had ik mn eerst onderlinge wedstrijdje die ging echt super goed. Ze was nergens bang voor en liep super.
In januari ga ik gewoon starten!!

Iedereen veel succes met het rijden van alle jonge (soms toch wel etters ) leuke beestjes

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:29

Ik vind persoonlijk 5x in de week te veel voor een 3,5 jarig paard. 3x in de week waarvan 1x longeren vind ik voldoende. Ongeveer 20 minuten goed aan het werk. Ze zijn nog wel in ontwikkeling op die leeftijd en dat moet je niet onderschatten. Paarden die erg graag willen werken kun je ook kapot rijden doordat ze zo graag willen!

mariz

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:19

*meld zich*

ik rijd nu een 3,5 jarige, 3 keer per week rijden en 1 keer longeren.
tot nu toe gaat het echt super goed! alleen met opstijgen wil ze nog wel eens een beetje fris doen, maar als dat het enigste is.
ik rijd haar nu 2 weken, heb ik alleen maar wat grote voltes en rechtuit gereden, in alle gangen. morgen mag ik haar wat meer opakken dus echt overgangetjes rijden enz..
ze is overigens wel naar de merrie-test geweest, dus het is makkie voor me

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:14

CD28 schreef:
Een jong paard kan ook aanleren om te gaan bokken en vliegen aan de longeerlijn. Je kan er naar mijn mening beter gewoon opstappen en voorwaarst rijden dan hem eerst te longeren. Direct aan het werk zetten. Het eventjes dat hij gereden wordt kan hij ook gewoon voor de ruiter/amazone werken.

Ik ben het hier volkomen mee eens.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:32

Ik vind 5x per week rijden ook wel wat veel. en dan ook nog af en toe een sprongetje... longeer je ook nog daarnaast? Pas alsjeblieft op dat je je paardje niet te veel belast, want ik neem aan dat je nog wat jaartjes plezier van dr wilt hebben. Er zijn zoveel paarden die te vroeg te veel worden belast, en de meesten daarvan staan voor hun 10e bij een kliniek.

Zelf hou ik het dus maar bij 3x per week rijden. Gister weer les; ging heel netjes. Soms is hij nog wat onrustig met het hoofd, maar nu beginnen we wat meer met het been te rijden, dus op de volte hem wat nadrukkelijker met een binnenbeen naar buiten rijden. Hij reageert erg goed op het been, wijkt heel goed voor de druk, én houdt duidelijk zijn hoofd meer ontspannen laag.

En ondanks het heftige weer hield hij zich vrij rustig. Behalve dat hij zichzelf plotseling in de spiegel zag... dat was schrikken!! Die spiegel hing er de keren ervoor natuurlijk nog niet

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:40

Mijn paard is denk ik nu zo'n zes maanden onder het zadel. En om dat zadel gaat het nu. De schoft begint er aardig uit te komen, nu heb ik het idee dat het zadel niet meer helemaal goed aansluit, en gaat schuivven.
Kunnen jullie al iets merken dat het zadel door de bespiering anders gaat liggen?
Ik ga vanmiddag de zadelmaker bellen.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:30

Ik vind dat het best kan, mijn paard is goed gegroeid je kunt niet echt zien dat ze nog maar 3.5 is.
Ik rij haar niet langer dan een half uur en af en toe een sprongetje is ongeveer 1 x in de twee a drie week.
Het is wel een springpaard dus ze moet het springen wel een beetje leren.
Op de stal waar ik sta (kleine pension stal) wordt erg goed naar de paarden gekeken, en veel overlegd wat wel en niet kan.
Longeren doe ik niet zo veel zie daar het nut niet zo van in.
Misschien kan iemand me dat even vertellen???!!!

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:31

Ojah ze is al vanaf eind juli ongeveer onder het zadel

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:53

CD28 schreef:

Het moet natuurlijk wel vertrouwd zijn om op te stappen. Als je gaat twijfelen op zo'n moment dan kun je beter longeren en desnoods erop om uit te stappen. Ik denk dat je meer kapot maakt als je onzeker opstapt

5 keer rijden vind ik ook aardig veel zeker als je gaat trainen in de bak. Als je 5 keer een rustig buitenritje maakt vind ik het nog een ander verhaal.
En longeren het nut niet van inzien? Met longeren kun je een paard prima trainen, soms zelf beter door te longeren dan te rijden.
Maar goed ieder zijn eigen keus, ik zie het nut er wel van in

Morris: Wij hebben een op maat gemaakt zadel, dus de zadelmaker komt regelmatig langs om te kijken hoe het zadel ligt. Als er aangepast moet worden dan gebeurd dit.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:00

Ach iedereen z'n eigen manier van trainen!
Ik vind dat we het goed doen ik heb bijna elke x als ik rijd proffesionele hulp van mensen die dagelijks jonge paarden rijden en paarden op ZZ licht/zwaar niveau.
Als ik het niet goed zou doen zouden ze dat direct aangeven.
Het is echt niet zo dat ik m'n paard zoveel train en zo lang dat ze er kapot aan gaat...

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:21

Ik vind wel dat ze longeren moeten leren, als je om wat voor een reden dan ook niet kunt rijden, kun je het paard toch doortrainen. Of loop je tegen een probleem op, dan kun je met longeren ook veel corrigeren. Dus wat dat betreft is longeren goed, vind ik dan, en het is ook voor de afwisseling. Maar ik longeer nu 1 X in de week, dat is meer dan genoeg.

En tuurlijk als je het niet vertrouwd om er zo op te stappen, kun je beter even het paard laten 'uitrazen'. Want ik denk, als ik mijn paard een week stil zet, en ik wil weer gaan rijden, denk ik dat ik haar toch even longeer.

Mistral, hoe vaak komt de zadelmaker langs? Ik heb net een afspraak gemaakt, volgende week komt de zadelmaker lang.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:23

@ morris: hoe longeer je dan? Wel met bijzet teugels of aan de pessoa?
Ik heb t idee dat als ik ga longeren dat ik het dan toch verkeerd doe...

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:24

misssixty schreef:
Ach iedereen z'n eigen manier van trainen!
Ik vind dat we het goed doen ik heb bijna elke x als ik rijd proffesionele hulp van mensen die dagelijks jonge paarden rijden en paarden op ZZ licht/zwaar niveau.
Als ik het niet goed zou doen zouden ze dat direct aangeven.
Het is echt niet zo dat ik m'n paard zoveel train en zo lang dat ze er kapot aan gaat...

Ik merk nu dat mijn paard meer aankan, dan dat ik nu doe. Maar ik pak haar toch maar om de dag.
Tuurlijk kan ik er elke dag op gaan zitten, zal ze niet slechter van worden, maar ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel lekker vind om nog niet elke dag te hoeven rijden. Ik geniet er nog maar even van.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:30

misssixty schreef:
@ morris: hoe longeer je dan? Wel met bijzet teugels of aan de pessoa?
Ik heb t idee dat als ik ga longeren dat ik het dan toch verkeerd doe...

Mijn paard kent de teugeldruk al, dus dat scheelt. Eerst heb ik een paar keer gewoon aan het halster gelongeerd, even wennen (ook voor mij ), even linksom en rechtsom (geen galop). Daarbij leer ik haar op mijn stem te reageren, van stap naar draf en andersom, en halthouden.
Toen ze dat snapte, heb ik het hoofdstel aangedaan, en longeersingel, en de bijzetteugel (nog niet aan het bit). En weer getraind op de stem, nog steeds geen galop. De bijzet, is zo'n bijzet met stuk elastiek van ongeveer 30 a 40 centimeter en verder leer. Dus niet zo 1 met zo'n rubberring.
Nou, toen ze dat snapte en rustig bleef, heb ik voorzichtig de bijzet aan het bit vastgemaakt. Niet te strak, maar ook niet te los. Direct voorwaarts laten gaan, in draf, zodat ze niet achteruit zou gaan lopen. Nou dat deed ze braaf, wel even wennen, maar ik moet zeggen dat ze het goed doet. Later ga ik er wat stelling aan vragen.
Ik longeer haar dan ongeveer een kwartier tot twintig minuten.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:02

@misssixty: het was niet aanvallend bedoelt hoor, ik hoop alleen dat je weet wat je doet, je hebt in ieder geval goede begeleiding van mensen die er verstand van zouden moeten hebben. En je zult je paard zelf ook goed in de gaten houden.

Mijn paard voelt ook aan alsof hij meer aan zou kunnen dat 3x per week rijden en 1x per week longeren. Maar de tijd van meer rijden komt nog wel, ik laat hem liever nog ff genieten van z'n vrijheid, hij heeft nog een levenlang als rijpaard voor zich! Als ik van de winter eens geen kant op kan met stappen en losgooien dat zal ik er vast ook wel eens een 4e x in de week erop kruipen.

Ik ben ook begonnen met longeren aan het halster. Inmiddels longeer ik hem met 2 lijnen. Dan haal ik m'n lijn eerst door de zijring van de longeersingel, dan door de bitring en klik ik de haak vast aan de bovenste ring; dit aan beide kanten en dan haal ik de buitenste longe over zijn rug. Ik vind dit heel fijn longeren, omdat je dan net als met rijden zelf kan bepalen hoeveel druk je geeft, of je hem wat meer naar binnen of naar buiten instelt e.d. Te vaak longeren is ook belastend, maar 1x per week is wel goed voor je paard.

@Morris: ik heb ook een afspraak gemaakt met mijn zadelmaker, hij komt volgende week. In mijn geval is dat niet omdat ik het idee heb dat hij niet goed ligt. Volgens mij ligt het zadel prima, m'n paard heeft geen rugproblemen, het probleem is alleen dat er nog geen expert naar gekeken heeft. Dus om zeker te zijn dat het zadel goed ligt. Nu moest hij toch komen voor een stalgenoot met een nieuw paard, dus dat is twee vliegen in één klap.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:23

Ik moet eerlijk zeggen dat ik te vaak longeren voor jonkies ook niet zo zie zitten. Voornamelijk doordat de belasting hoger is doordat ze constant op de volte lopen. Vaker dan 1 x per week doe ik het iig niet.

Mijn zadel ligt eigenlijk nog prima, mijn springzadel heb ik nieuw gekocht voor dit paard en moet nog steeds wat uitzakken (ik rij te weinig voor snel inrijden), mijn dressuurzadel heb ik pas net, dus ligt nog prima.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:56

@ Javayo.. het geeft niet, ik snap het ook wel! In het begin reed ik ook wat minder maar de laatste 2 week probeer ik het wat meer op te pakken.

Bedank voor de longeer instructies...ik zal ff overleggen met mn instructrise wat zij het best vind voor mn paard, ze weet wat die aankan enz.

@ morris: Wat voor bijzet is dat dan precies, heb je foto ofzo?? Ik heb alleen die met van die rubberen ringen... En waar doen je de bijzet dan aan vast als je m niet aan het bit doet???

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:15

Een pessoa is ook een mooi hulpmiddel om te longeren. Ik ben ermee begonnen op aanraden van de dierenarts en moet zeggen ben er dik tevreden over. Ik gebruikte heb al voor onze oudere merrie die loopt er ook lekker door maar die jonge gaat nu ook zeker vooruit!
Verder longeer ik ook wel met de dubbele lijnen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:27

hallo
Ik vind longeren heel belangrijk voor een jong paard
Vooral om hem te leren onspannen te lopen en goed op mijn stem te zetten en zonder daarbij mijn gewicht te dragen.
Ik vind het fijn om hem te zien lopen zodat ik zie waar zijn zwakke en sterke punten zitten zodat ik daar goed op kan inspelen.
Ik ben er zowiezo van overtuigd dat je beter eerst goed grond werk kan doen dan er op te zitten en het hem dan te leren.
Op de grond kom je veel beter aan je paard toe.
Maar dit zijn mijn bevindingen dan.
En longeren is niet zomaar rondjes lopen of bijzetten nee het gaat veel verder stemhulpen zijn zo belangrijk omdat dan uiteindelijk alles goed bespaard blijft.
Er is niks mooier als je paard zo goed naar je luisterd aan een langelijn en uiteindelijk zonder lijn.
Ze gaan onder het zadel dan zo goed.
Waarom? omdat ze je snappen.
En uiteindelijk kan je je stem overbrengen op beenhulpen en dat gaat zo heerlijk en vriendelijk.
Zo lang verhaal maar ik wou even vertellen dat er zo veel nut in het longeren zit.
En ik wil niemand aanvallen ik vertel slechts mijn ervaringen.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:36

misssixty schreef:
@ morris: Wat voor bijzet is dat dan precies, heb je foto ofzo?? Ik heb alleen die met van die rubberen ringen... En waar doen je de bijzet dan aan vast als je m niet aan het bit doet???

Ik zal een foto maken, bijzet is van mijn vriendin, ik heb geen idee waar ze die gekocht heeft.

Ik klik de bijzet eerst aan het ringetje bovenaan het zadel (tenminste als je zadel zo'n ringetje heeft ).

Alocasia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:24

Ik heb ook een 3,5 jarige en ik rijd er heel vaak buiten mee. 1x in de week een half uur les, een uur zou hij nog niet aankunnen denk ik. Soms wel buitenritten van 2,5 uur (hoogstens 1x per maand) met veel stappen.
In de bak vooral voorwaarts rijden en terugnemen etc. zodat hij goed op mijn been reageert. En een beetje met stelling oefenen maar eerst moet hij goed op mijn been reageren.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:31

Ik rijd ook een 3,5 jarige.
Rijd nu vooral lange rechte stukken, op binnenhoefslag en tempowisselingen.
Ik rijd haar goed voorwaarts en daardoor loopt ze heel ontspannen en nagevelijk.
Soms wat te diep, maar daar werken we nog aan.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:04

Haha, hebben we het er gister/eergister over wanneer de bok/vlieg/stuiterperiode komt.. zeg ik nog heel droog: Nou die van mij heeft et nog niet hoor..!

Haal ik hem gister van stal helemaal hyper, op weg naar de bak sprong hij al de lucht in..Met aandraven vond hij het nuttig een spuiterbal te imiteren. Dus ik lekker doorrijden, voorwaarts, hup..lopen met die handel.
Toen ging het wel weer redelijk, af en toe een bokje maar het viel opzich mee.
En bij mn laatste galopje kwam de pony van mn vriendin langssjeezen..dus Vladimir dacht: WOOOOW LEUK!!! *boem boem boem*
En toen lag ik ernaast.

Wel meteen erop gegaan weer.. toen was hij wel weer lief.
Wat een aap hea..ben benieuwd hoe dat van de week gaat.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:32

Je had het ook moeten afkloppen toen je op bokt vermeldde dat jij nog geen boksessie had gehad

*oeps* heb ik ook niet gedaan... gister was hij aan de hand wat fris... vanmiddag gaan we een buitenrit maken, ik hoop dat hij me niet in het bos z'n kunsten gaan tonen