Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Een Ankie die ook gewoon rijdt
) Aqua8horse schreef:Tot nu toe gaat het lezen nog prima Laurae. Dank je voor je bezorgdheid.
Ik lees dat nergens. Hoezo?
Wat ik zeg, is een feit. Heel simpel en niet meer dan dat. Als je met een stille hand rijdt, heb je geen sperriem nodig. Ik zeg helemaal niet dat anderen niet zonder sperriem kunnen rijden. Ik vind het wel merkwaardig dat jij je kennelijk erg aangesproken voelt, terwijl ik over niemand of tegen niemand persoonlijk wat zeg, maar gewoon in het algemeen.
Bovendien ben ik nieuwsgierig geworden wat volgens jou de functie of zoals je wilt het doel is van het gebruik van een sperriem?
Citaat:Hoe meer je aan de teugels zit, hoe meer het paard moet compenseren
pol013 schreef:Die paardenmond is heilig zolang ik mijn handen ook heilig zijn voor het paard. Als een paard dan besluit niet meer in god te geloven moet hij het zelf maar weten hoor
Jaaaa, misschien gewoon een rondje sturen, maar niet op dat niveau.

Kafue schreef:Speciaal voor renate
Halthouden met het paard.
Zo minimaal vond ik het anders donderdag niet. Halthouden gebeurd toch met zit en been en heel weinig met hand. Het paard was overigens niet flauw, aan de kletter of iets dergelijks.
En het commentaar langs het viereck dat wil jij niet weten, poeh daar lusten de honden geen brood van. Overigens hoe zit het eigelijk met dat verhaal dat ik daar hoorde van enkele Nederlanders dat die Sjef uit het circus komt?
laurae schreef:Drijven naar je teugel toe doe je ook bij 'niet klasiek' om er maar een naam aan te geven. Het is allemaal gebaseeerd op exact hetzelfde: je paard moet op eigen benen lopen en zelf een voorwaartse drang krijgen.
Verschil is misschien dat de een vindt dat je je benen er volledig vanaf kunt halen, terwijl klassiek - voor zover ik weet en geleerd heb - juist inhoud dat je wel een constante verbinding moet houden tussen benen, zit en teugels. Als je je benen er van af legt 'verbreek' je die verbinding. Maar het is niet meer dan het laten aanliggen van je benen, niet constant drijven. Drijven doe je pas als je iets wilt veranderen.
Saar4 schreef:Lijkt een beetje in tegenspraak met het onderstaande probleem, maar je zou bij de overgang kleinere hand hulp kunnen geven, of na de hulp met de hand (bij het tempo van stap) weer wat been kunnen geven (het idee is na elkaar en niet tegelijk).Bij de overgang van draf naar stap denkt mijn paard niet meer voorwaarts en is het bam-stil. Ze valt dan helemaal van mijn been af. Ik los dat op door mijn been erbij te houden in de overgang. Hoe zouden de go-ho-ers dit oplossen?
Saar4 schreef:Lijkt me toch de "terug" hulp met de hand niet bevestigd.Wat ze ook wel eens doet als ik mijn been eraf hou in de overgang is hetzelfde als PB hierboven doet. Lekker drammen van voren. "Lalalala, ik hoor je niet."
Als ik mijn been eraan hou doet ze dit niet.
friemel schreef:Kun je van de FEI ook nog even de rijtechnische criteria posten Wouter?
Iets over lichtheid, zacht contact, volmaakt evenwicht, volgzaamheid, en al die andere harmonieuze FEI taboes![]()
In het cirkus dat zich sport noemt is de mislukte wielrenner koning
Wouter24 schreef:Dat zijn een mooie volzinnen, maar wat betekent het in de praktijk? Mag extreme LDR nu wel of niet? Er schijnen regelmatig opmerking te zijn geweest door stewards, maar nog nooit een officiele waarschuwing.The FEI firmly distances itself from any extreme practices that are against its Rules and Regulations and that are in any way against the welfare of the horse...... “At all stages during the preparation and training of competition horses, welfare must take precedence over all other demands”.
The FEI veterinarians and stewards continuously supervise the stables, training areas and grounds at all FEI events. The FEI Dressage Committee constantly is making every effort to foster the concept of the horse as a happy athlete.
friemel schreef:Kun je van de FEI ook nog even de rijtechnische criteria posten Wouter?
Iets over lichtheid, zacht contact, volmaakt evenwicht, volgzaamheid, en al die andere harmonieuze FEI taboes![]()
In het cirkus dat zich sport noemt is de mislukte wielrenner koning