"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:19

Je kunt van iedere ruiter hele mooie foto's maken en ook hele lelijke. Een hulp moet zo sterk zijn als nodig. Soms is het bewegen van een vinger al te sterk en soms is een hele flinke ruk nog te weinig. Zolang er maar een nette hulp aan vooraf is gegaan is het de keuze van het paard om daar niet op te reageren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 01:31

Ik ken het paard niet. Maar jullie wijzen het paard aan als oorzaak van de (in mijn ogen) tamelijk lompe rijkunst die wordt getoond op de foto.

Mijn vraag is wat doe je dan met zo'n paard op zo'n niveau?

Op een dergelijk niveau verwacht ik persoonlijk dat de ruiter het paard perfect beheersen kan en dat de hulpen min of meer voor het publiek onzichtbaar zijn. Het beeld wat op deze foto getoond wordt, geeft mij niet de indruk van een Grand Prix Amazone.
Of het nu een paard met temperament betreft of niet. Ook een "draakje" moet door iemand op dat niveau gewoon gereden kunnen worden, is mijn mening.

Ik vind het gewoon jammer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 06:21

TJeeeeees OOOOOO wat erg Een Ankie die ook gewoon rijdt

Ze doet hetzelfde als ik zou doen, eerst vriendelijk vragen, dan rijtechnisch correct eisen en DAN......... Maakt het niet meer uit, al ga je achterstevoren binnenstebuiten op het paard zitten, als het maar doorkomt

De mensen die zoveel commentaar hebben op deze fotos kunnen op dat paard niet eens een rechte lijn in stap van a naar c rijden (ik ook niet overigens hoor )

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 07:23

Vind het ook ver onder nivo!!! Om ten eerste zulke foto's te willen maken.
Dan maak je ze om iemand neer te halen. Als je een hele rits foto's neerzet met goede en slechte momenten. Maar enkel even een slechte......... flauw hoor!
En dan dit,....... is niet op nivo van Grand prix amazone ... eingelijk om te lachen en ter gelijk om te huilen.
Krijg het idee dat er hier mensen op een houten paard rijden zonder karakter, gevoel kortom geen levend iets meer.

Dit zijn waarschijnlijk de ruiters waar wij foto's/filmpjes moeten gaan maken. Want of te wel ze zijn zo goed dat hun paarden dus altijd onvoorwaardelijk meewerken. Dus we kunnen leren
of te wel ... ze zijn te ver weg om hun eigen fouten, hulpen te kunen voelen en te kunnne beoordelen.
Dan zouden deze foto's /filmpjes hun misschein terug op een goed been kunnen zetten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:53

A8H, denk je nou echt dat je een paard zo stil aan de hulpen kunt hebben in de ring zonder er af en toe een keer tegen aan te schoppen of trekken?
Dat is geen realistisch beeld en als je denkt dat er ruiters op topniveau zijn die wel zo werken dan moet ik je teleurstellen want die zijn er niet.
Hoogstens ruiters die het allemaal in het geniep doen ipv publiekelijk.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:59

Aqua8horse schreef:
Tot nu toe gaat het lezen nog prima Laurae. Dank je voor je bezorgdheid.

Ik lees dat nergens. Hoezo?
Wat ik zeg, is een feit. Heel simpel en niet meer dan dat. Als je met een stille hand rijdt, heb je geen sperriem nodig. Ik zeg helemaal niet dat anderen niet zonder sperriem kunnen rijden. Ik vind het wel merkwaardig dat jij je kennelijk erg aangesproken voelt, terwijl ik over niemand of tegen niemand persoonlijk wat zeg, maar gewoon in het algemeen.

Bovendien ben ik nieuwsgierig geworden wat volgens jou de functie of zoals je wilt het doel is van het gebruik van een sperriem?

Ik rijd alleen met een sperriem omdat dat verplicht is met de neusriem die ik heb op wedstrijden. In de winter rijd ik altijd zonder met trainingen omdat ik geen zin heb om met mijn koude vingers dat riempje vast te maken.

Maar het ging helmaal niet over een speriem, zou je niet gaan reageren op wat er is geantwoord op je vraag??

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:20

Ik heb ooit in een clinic gereden van een ruiter die volgens het go & ho principe reed. Ik vond het heel logisch. Ik liep alleen tegen iets aan.

Praktijkprobleempje voor de go & ho-ers onder ons:

Bij de overgang van draf naar stap denkt mijn paard niet meer voorwaarts en is het bam-stil. Ze valt dan helemaal van mijn been af. Ik los dat op door mijn been erbij te houden in de overgang. Hoe zouden de go-ho-ers dit oplossen?

Wat ze ook wel eens doet als ik mijn been eraf hou in de overgang is hetzelfde als PB hierboven doet. Lekker drammen van voren. "Lalalala, ik hoor je niet."
Als ik mijn been eraan hou doet ze dit niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:05

Wat ik doe als ze stilvallen in een overgang terug is onmiddelijk voorwaarts rijden. (zonder teveel hand eraan voor een paard die het nog niet zo kent) Als je op die manier je paard iedere keer weer attent maakt op het been krijg je vanzelf een fijne overgang.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:32

Hier nog even een vraagje over het bewegen van de pink.
Hoe houden jullie in vredesnaam de teugels vast als je "met je pink beweegt" Ik kan mijn pink niet lichtjes bewegen om de juiste aanleuning te houden, want hij zit onder de teugel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:56

Citaat:
Hoe meer je aan de teugels zit, hoe meer het paard moet compenseren

Ben ik het niet mee eens. Een paard kan ook (tijdelijk) ondersteuning krijgen van de hand en dan heb ik het niet over erop hangen.

*edit* ik zie dat er hier meer mensen zijn die vinden dat als je paard door de hulp heen wandelt, je daar best iets aan mag doen. Ik heb hier ene paar dagen geleden nogal wat commentaar op gekregen. Als een paard je zit/teugel hulp niet voor heilig aanneemt moet je daar iets aan doen. Desnoods het bit door zijn oren eruit trekken (omschrijving gepikt van een andere bokker).
Die paardenmond is heilig zolang ik mijn handen ook heilig zijn voor het paard. Als een paard dan besluit niet meer in god te geloven moet hij het zelf maar weten hoor. }>

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:17

pol013 schreef:
Die paardenmond is heilig zolang ik mijn handen ook heilig zijn voor het paard. Als een paard dan besluit niet meer in god te geloven moet hij het zelf maar weten hoor

Dit vind ik een mooie uitspraak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:02

ik flos ook wel eens

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 22:23

Ja, Katja dat denk ik zeker.

Dit beeld van iedere persoon die zo rijdt, vind ik vreselijk triest. Het gaat mij om de manier waarop iemand rijdt en niet wie dat doet.
En nogmaals een paard is geen schuldige in mijn ogen. De ruiter geeft hem de ruimte om te klieren of om vervelend te zijn en niet geconcentreerd te luisteren.

Ik heb namelijk alleen maar bewondering en respect voor Anky.

Kiwaka: Wat geeft jou een reden om te denken je dat niemand dat paard kan rijden? Niet dat ik dat kan, maar er zijn toch best mensen die dat wel kunnen zonder het beeld dat de foto weergeeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 06:42

Ik denk het niet Aqua Jaaaa, misschien gewoon een rondje sturen, maar niet op dat niveau.

Het is duidelijk geen makkelijk dier, en daar zijn onze lastigerds echt skatjes bij

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 07:20

Toch typisch dat Aqua steeds maar weer stug de naam van Kiwiko verkeerd blijft schrijven (ja lezen en schrijven is echt een vak apart,...).

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:38

Ik vind het buitengewoon triest om te zien, dat dit weer uit aan het draaien is een op een rondje "iedereen die niet in mijn systeem werkt is fout."
Sjef komt ui het circus, Anky is iemand die alleen maar lomp kan trekken, mensen kunnen niet zonder sperriem rijden....
Aqua en Kafue, ik denk dat het meeste hier al gezegd is, maar denken jullie niet dat een paard wat het GP niveau aankan, misschien wel wat moeilijker te rijden is dan het gemiddelde paard waar wij op rondsturen?
En laten we eerlijk zijn, als Anky en Sjef zulke beesten zijn, zouden ze dan paard naar paard jaren op het hoogste niveau krijgen?
Lijkt me niet he?
NAtuurlijk zijn die mensen niet heilig, maar wij ook niet, en jullie ook niet, dus hou alsjeblieft eens op te prediken alsof je de waarheid in pacht hebt.
Helemaal na het zien van bepaalde rijfoto's vraag ik me af hoe dit gezeur op andersmans rijden maar door kan gaan.
Maargoed, nu ga ik ook off topic.
Zullen we weer gewoon terug gaan naar Go en Ho?

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:29

Kafue schreef:
Speciaal voor renate
AfbeeldingAfbeelding
Halthouden met het paard.
Zo minimaal vond ik het anders donderdag niet. Halthouden gebeurd toch met zit en been en heel weinig met hand. Het paard was overigens niet flauw, aan de kletter of iets dergelijks.
En het commentaar langs het viereck dat wil jij niet weten, poeh daar lusten de honden geen brood van. Overigens hoe zit het eigelijk met dat verhaal dat ik daar hoorde van enkele Nederlanders dat die Sjef uit het circus komt?

ik vertelde toch ook al dat die hele methode extreem is? volgensmij is het zelfs zo ingewikkeld dat jullie er gewoon geen hout van begrijpen..
die dingen die jij opdreunt van: halthouden gebeurt met zit en been en heel weinig met de hand, dat is allemaal alleen maar theorie.
en theorie is nou eenmaal anders dan de werkelijkheid. en bij anky is de werkelijkheid extreem. tot het uiterste gaan.

Hebben jullie nou echt niets beters te doen dan te zeiken dat anky haar paardje in zijn mond rukt?? so what?? dan doet ze dat toch?! dat moet ZIJ toch weten? vond je jou rijfotos beter ofzo? dat paard loopt in de ring perfect, al haar paarden lopen perfect. en jullie maar zeiken dat sjef een circusklant is, anky niet een overgang draf- halthouden of whatever kan maken en PB een vervelend en lastig paard is. bei uns ist alles besser he?

nu ik dit zo hoor,. heb ik nog veel meer respect voor Anky, dat ze met een zogenaamde circusartiest en een 'rotknol' toch kampioen in de Lichte Tour wordt!!

en over sjef als circusartiest: lijkt me wel vreemd, sjef is voor zijn paardensportcarriére namelijk actief wielrenner geweest en heeft daarna een manege opgekocht dus misschien kent hij wat kunstjes van de spaanse rijschool..

toch blijf ik het jammer vinden dat anky altijd de dupe wordt van leken die haar methode niet snappen en maar niet willen begrijpen dat deze methode toch wel een redelijk goede uitwerking heeft op onze sportpaarden.
waarom horen we nooit iets van ulla of isabell? zijn die liever ofzo?
of hebben die perfecte rijkunst? waar blijven de fotos daarvan Kafue!?

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:33

laurae schreef:
Drijven naar je teugel toe doe je ook bij 'niet klasiek' om er maar een naam aan te geven. Het is allemaal gebaseeerd op exact hetzelfde: je paard moet op eigen benen lopen en zelf een voorwaartse drang krijgen.

Verschil is misschien dat de een vindt dat je je benen er volledig vanaf kunt halen, terwijl klassiek - voor zover ik weet en geleerd heb - juist inhoud dat je wel een constante verbinding moet houden tussen benen, zit en teugels. Als je je benen er van af legt 'verbreek' je die verbinding. Maar het is niet meer dan het laten aanliggen van je benen, niet constant drijven. Drijven doe je pas als je iets wilt veranderen.

Ga hier helemaal in mee

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:02

Saar4 schreef:
Bij de overgang van draf naar stap denkt mijn paard niet meer voorwaarts en is het bam-stil. Ze valt dan helemaal van mijn been af. Ik los dat op door mijn been erbij te houden in de overgang. Hoe zouden de go-ho-ers dit oplossen?
Lijkt een beetje in tegenspraak met het onderstaande probleem, maar je zou bij de overgang kleinere hand hulp kunnen geven, of na de hulp met de hand (bij het tempo van stap) weer wat been kunnen geven (het idee is na elkaar en niet tegelijk).

Saar4 schreef:
Wat ze ook wel eens doet als ik mijn been eraf hou in de overgang is hetzelfde als PB hierboven doet. Lekker drammen van voren. "Lalalala, ik hoor je niet."
Als ik mijn been eraan hou doet ze dit niet.
Lijkt me toch de "terug" hulp met de hand niet bevestigd.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:05

Declaration of the FEI Dressage Committee

With reference to the speculations about malpractices in Dressage sport that have recently appeared in the German press, the FEI states the following:

The FEI firmly distances itself from any extreme practices that are against its Rules and Regulations and that are in any way against the welfare of the horse. FEI’s position is made explicit in the recently updated Code of Conduct for the Welfare of the Horse, according to the first article of which “At all stages during the preparation and training of competition horses, welfare must take precedence over all other demands”.

The FEI veterinarians and stewards continuously supervise the stables, training areas and grounds at all FEI events. The FEI Dressage Committee constantly is making every effort to foster the concept of the horse as a happy athlete.

Mariette Withages
Chairman
FEI Dressage Committee

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:42

Kun je van de FEI ook nog even de rijtechnische criteria posten Wouter?

Iets over lichtheid, zacht contact, volmaakt evenwicht, volgzaamheid, en al die andere harmonieuze FEI taboes

In het cirkus dat zich sport noemt is de mislukte wielrenner koning

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:44

friemel schreef:

Iets over lichtheid, zacht contact, volmaakt evenwicht, volgzaamheid, en al die andere harmonieuze FEI taboes

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:46

Wouter24 schreef:
The FEI firmly distances itself from any extreme practices that are against its Rules and Regulations and that are in any way against the welfare of the horse...... “At all stages during the preparation and training of competition horses, welfare must take precedence over all other demands”.

The FEI veterinarians and stewards continuously supervise the stables, training areas and grounds at all FEI events. The FEI Dressage Committee constantly is making every effort to foster the concept of the horse as a happy athlete.
Dat zijn een mooie volzinnen, maar wat betekent het in de praktijk? Mag extreme LDR nu wel of niet? Er schijnen regelmatig opmerking te zijn geweest door stewards, maar nog nooit een officiele waarschuwing.
Misschien dan toch onverwachtte stalbezoeken net zoals bij doping preventie, gedurende het hele jaar?

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:52

friemel schreef:

noem dan eens een topruiter die altijd lichtheid, zacht contact, volmaakt evenwicht, volgzaamheid enz heeft?

naar mijn idee is anky in ieder geval zowiezo de beste kwa harmonie. maarja jullie zeiken haar af omdat ze in een training eventjes niet zo liefjes was.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:58

Het houdt jullie allemaal weer lekker bezig he.

Kunnen we dit ook ZONDER namen te noemen en door alleen RIJTECHNISCH met elkaar te discussieren?