Joki schreef:Ik zou bovenal les nemen want de pirouette is 1 van de zwaarste oefeningen voor een paard en kan voor veel blessures zorgen.
Maar je begint met een oefenpirouette waarbij je een volte steeds kleiner maakt tot een volte van een meter of drie. Dit is alleen een oefening voor de verzameling. Deze volte houdt je niet te lang vol aangezien het een zware belasting van de achterhand is.
Als je paard dit netjes kan kun je gaan oefenen op de rechte lijn, waarbij de arbeidspirouette mag verplaatsen met de achterhand. Zolang je paard zijn gewicht maar op de achterhand overneemt.
Daarbij springt een paard in een normale pirouette ook met de achterhand een kleine volte want ook de achterhand moet blijven galopperen. Als de achterhand op zijn plaats blijft springt hij geen pirouette maar draait hij een pirouette en dat laatste is helemaal de bedoeling niet.
helemaal mee eens.. ik heb het mijn pony geleerd omdat ik graag wilde dat hij van achter sterker werd, en ik begon dus met travers op de grote volte, en ik kon hem steeds vaker verkleinen en opsluiten met mijn buitenteugel-buitenbeen en na een aantal weken reed ik een pirouette. je moet natuurlijk wel travers goed kunnen uitvoeren, appuyeren is ook handig.

tis tog vrij logisch dat dat gewoon niet valt uit te leggen over internet.. of wel dan ? ..
bdoel.. trapeze kan elk paard !.. maar wielrenne ... knap !