Hoe leer ik mijn paar om een piruette te doen ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renate12

Re: Hoe leer ik mijn paar om een piruette te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:36

Joki schreef:
Ik zou bovenal les nemen want de pirouette is 1 van de zwaarste oefeningen voor een paard en kan voor veel blessures zorgen.

Maar je begint met een oefenpirouette waarbij je een volte steeds kleiner maakt tot een volte van een meter of drie. Dit is alleen een oefening voor de verzameling. Deze volte houdt je niet te lang vol aangezien het een zware belasting van de achterhand is.

Als je paard dit netjes kan kun je gaan oefenen op de rechte lijn, waarbij de arbeidspirouette mag verplaatsen met de achterhand. Zolang je paard zijn gewicht maar op de achterhand overneemt.

Daarbij springt een paard in een normale pirouette ook met de achterhand een kleine volte want ook de achterhand moet blijven galopperen. Als de achterhand op zijn plaats blijft springt hij geen pirouette maar draait hij een pirouette en dat laatste is helemaal de bedoeling niet.

helemaal mee eens.. ik heb het mijn pony geleerd omdat ik graag wilde dat hij van achter sterker werd, en ik begon dus met travers op de grote volte, en ik kon hem steeds vaker verkleinen en opsluiten met mijn buitenteugel-buitenbeen en na een aantal weken reed ik een pirouette. je moet natuurlijk wel travers goed kunnen uitvoeren, appuyeren is ook handig.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:51

nu weten we nog niet op welke niveau de ts rijdt....

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:53

barreltjuh schreef:
nu weten we nog niet op welke niveau de ts rijdt....

Je krijgt niet echt een antwoord dus vandaar dat voor mij het serieuze er een beetje af is

En dan wel met een boze opmerking komen dat we haar niet serieus nemen

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:56

Wat maakt het uit op welk niveau ze rijdt? Ik heb thuis een tot gran prix opgeleid paard staan (al is de piaffe nog wat onbevestigd). Hij is een paar keer mee op concours geweest dus B geclassificeerd maar vond er niks aan. Dus het is officieel een bpaard waar wel de pirouetten op zitten. Daar heeft classificatie toch niks mee te maken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:46

Als je paard tot Grand Prix is opgeleid, waarom is hij dan geshowd op alleen maar B niveau?
Als een paard Grand Prix kan, dan hoort alles goed te zitten, inclusief de Piaffe. Een Piaffe die niet bevestigd is maakt dat het paard enkel oefeningen uit de Grand Prix kan, maar beslist geen Grand Prix is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 05:11

Zo'n paard laat je een keer uitbrengen door een Z ruiter en dan is ie Z geklasseerd! Mits hij natuurlijk de oefeningen p een juiste manier uitvoert. Ik bedoel, die van ons kan ook de piaffe en de spin,
maar niet als wij dat vragen, alleen als het te spannend wordt!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:05

Ik zei ook niet mijn paard gran prix GECLASSIFICEERD was ik zei alleen dat hij alle oefeningen kon lopen. Dat is iets anders. En veel beginnende gran prix geclassificeerde paarden hebben een oefening die minder bevestigd is, bekijk de wissels van Salinero maar niet van voren naar achter doorgesprongen en met de kont hoog. En waarom zou ik mijn paard dwingen op concours te gaan aks hij het helemaal niet leuk vindt. Dan train ik hem liever gewoon thuis

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:27

ik vrees voor je dat heel veel mensen dat hier niet begrijpen. En veel mensen hier kijken niet evrder dan hun neus lang is. Dus voor hun als jij B hebt gestart, dan ben je B en zijn al je andere oefeningen waardeloos... En als je paard het niet leuk vond, zit je of onzin te vertellen en de boel bij elkaar te verzinnen of je doet het verkeerd en vind hij het daarom niet leuk. Dat zijn de meest standaard reacties van bokt, dus kijk maar vast uit, ze gaan komen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:32

Okay bedankt dan berg ik me, ik vind het prima hoor. Ben er niet bang van ik weet wat mijn paard kan.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:19

je schrijft grand prix al verkeerd, net als de ts die heeft daar ook al problemen mee

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:25

Het spijt ik zal het vanaf aan goed doen, het is weer duidelijk ik kan geen frans

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:19

mistral schreef:
je schrijft grand prix al verkeerd, net als de ts die heeft daar ook al problemen mee

`
dus als jij iets niet goed kan schrijven dan kun je er niets van?
mensen ik vind jullie echt geweldig!
het begint allemaal goed iedereen doet normaal legt het uit!
geeft advies om les te nemen!
gaat 1 domme grappen maken hopa iedereen doet het!
behalve de mensen die het ook triest vinden om zulke commentaar te leveren.
als je het vermoeden hebt dat het niet serieus bedoelt is zeg er dan niets op des te minder heeft diegene er lol aan om onrust te stoken!
en ik zeg als je denkt dat het zo is!

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:34

eeeh mss ff een hele domme vraag maar wat is in godsnaam TS???

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:35

topic starter!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:39

Ikvind ook dat je normaal antwoord op de vraag kunt geven,het is toch gewoon een vraag

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:41

aliesje schreef:
topic starter!

okiii dankje!

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:58

Joki schreef:
Ikvind ook dat je normaal antwoord op de vraag kunt geven,het is toch gewoon een vraag

daar ben ik het ook helemaal mee eens!
hoeveel mensen rijden er in het zz?
die maken nog fouten en beheersen sommige dingen niet goed!
misschien willen ze hier tips vragen hoe andere het doen!
kun je net zo goed op RT een standaard antwoord geven!
ga les nemen!of vraagt je instuctie om hulp!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:24

Ik heb het ook echt geprobeerd en hoop dat ze er wat aan heeft, al blijf ik er wel bij dat les zeker voor zo een moeilijke oefening beter is

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:42

hihi leuk hier, khep alles helemaal gelezen...
sorry voor de serieuze mensen hier, maar ik vond die gedeelte met die trampolinespringen enzo tog het leukst
denk niet te serieus over alles ... je mag tog wel grapjes maken.
ik ben ook nieuw hier.. maar zowals andere al zeiden, ze heeft zelf echt stom commentaar op andere mensen gegeven ( zoals iemand ook gekopieerd had ) waar ze doet alsof ze de beste is ( zeer verwaand ) .. maar dan gaat ze wel vrage op internet hoe ze 1 van de lastigste dingen moet doen.. tis tog vrij logisch dat dat gewoon niet valt uit te leggen over internet.. of wel dan ? ..

p.s. een paard die kan wielrennen.... das wel knap vind ik hoor bdoel.. trapeze kan elk paard !.. maar wielrenne ... knap !

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:43

Het is een lastige oefening als je geen correcte basis hebt, maar als je een basis hebt dan valt de lastigheid al een heel eind mee. En verder wijken wordt wel uitgelegd waarom dan geen pirouette. Correct wijken is ook een heel moeilijke oefening (en dan bedoel ik niet dat wat je op een manege ziet of in de meeste lproefjes)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:13

mistral schreef:

Waar slaat dit nou op?

Ik schrijf pirouette *schrijf je dat zo? *, changement en nog veel meer van dat soort woorden zo vaak verkeerd, beter nog ik kom maar niet uit turqouise, ik gooi gewoon alle letters door elkaar, terwijl ik toch echt een kleurtjes freak ben.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:29

Haha het zijn ook rot woorden en granD prix (zie je dat ik het wel kan) schrijven is makkelijker dan oefeningen kunnen. Dan kan ik toch liever het laatste

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:32

Hé, nou wou ik bij alle reacties/berichten van de TS gaan kijken, lukt het mij ook niet meer!!
Waar is dat knopje nou gebleven??
*zoekt zich een bult..*

ikhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:52

Ontzettend leuk om dit te lezen. Met name alle reacties van iedereen. Gelukkig hebben de meesten gezond verstand!
Alles met beleid, kind moet ook eerst kunnen kruipen voordat ze gaat lopen en dan pas fietsen!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:53

Laten we ff eerlijk zijn....... de reactie over de schet een koprol leren door hem om te duwen en trampoline springen etc. is toch komisch.
Kom op hé..... we hebben toch allemaal wat humor of niet?

En verder krijg je best serieuze reacties op een serieuze vraag.
En doe dan wat met de serieuze reacties, leer daarvan.
Maar je kunt nog zoveel boek over dressuur/western/springen of what ever hebben, je leert toch het beste door les of niet?

Zelf rij ik Z1.. als ik aan de wissels ga beginnen, ga ik dat onder begeleiding doen. Mocht ik dan nog een vraag hebben, stel ik die aan mijn instructrice. Mocht ik 'tips' willen, zet ik et op bokt, maar zet ik erbij dat ik les heb. Dan krijg je heus wel serieuze antwoorden!