Klassiek lijntje pro Aqua

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Klassiek lijntje pro Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 01:28

Karl66 schreef:
Karl66 schreef:
aqua, door jouw draagtechniek gaan paarden heel abrupt van een gewichtsverdeling van 50/50% naar 60/40% (3/5 op de achterbenen). Die spieren en pezen van een paard zijn daar natuurlijk niet aan gewend. Mijn vraag is of een paard daar dan geen ontzettende spierpijn van krijgt? 10% is tenslotte toch ongeveer 60kg extra belasting voor die spieren.

Zoals ik al eerder gezegd heb, niet abrupt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:28

Nog even een vraagje voor ik vertrek: als het bij ieder paard verschilt, houdt dat dan in dat de ruiter met minder gevoel zodra hij met een nieuw paard gaat rijden steeds terug moet blijven lessen op dat basisprincipe dat verandert? Of zit er een bepaald systeem in wat je uit kunt leggen van 'ik voel die spier ontspannen of juist verstrakken dus ik werk daar in' - een soort acupunctuurbasis?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:37

Blijven lessen op ieder basisprincipe zou iedereen eigenlijk tot de dood moeten doen. Of in ieder geval tot iemand stopt met paardrijden. Je kunt wellicht heel veel, maar een wakend oog vanaf de zijkant is o zo belangrijk voor het behoud van die kennis en om de puntjes op de i te zetten...

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:58

ik vroeg mij af wat jouw medische achtergrond is Aqua? gewoon nieuwsgierigheid.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:32

Mireille1970 schreef:
Blijven lessen op ieder basisprincipe zou iedereen eigenlijk tot de dood moeten doen. Of in ieder geval tot iemand stopt met paardrijden. Je kunt wellicht heel veel, maar een wakend oog vanaf de zijkant is o zo belangrijk voor het behoud van die kennis en om de puntjes op de i te zetten...

Helemaal mee eens! Maar met de ervaringen die ik in het lessen opdoe met de wedstrijdpaarden heb ik bij het rijden van de andere paarden veel profijt van. Als je werkelijk bij ieder paard een heel andere inwerking moet geven zit er dus niet echt een vast systeem in en wordt het wel heel moeilijk, dan zou je met al je paarden moeten komen lessen
Plus dat je je paard echt moet leren aanvoelen en dus door de week buiten het lessen om geen klap met je paard zou kunnen beginnen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:38

Dewi schreef:
ik vroeg mij af wat jouw medische achtergrond is Aqua? gewoon nieuwsgierigheid.....

Voor het begrijpen van deze methode is mijn achtergrond niet relevant, denk ik.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 24-08-05 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:42

Urielle schreef:
Nog even een vraagje voor ik vertrek: als het bij ieder paard verschilt, houdt dat dan in dat de ruiter met minder gevoel zodra hij met een nieuw paard gaat rijden steeds terug moet blijven lessen op dat basisprincipe dat verandert? Of zit er een bepaald systeem in wat je uit kunt leggen van 'ik voel die spier ontspannen of juist verstrakken dus ik werk daar in' - een soort acupunctuurbasis?

Als je een paard leert dragen en je begrijpt de theorie dan hoef je in principe niet terug. Als je het zelf goed onder de knaie hebt, kan je waarschijnlijk gewoon verder met je eigen instructeur, mits je je het baisprincipe dat hoort bij de theorie blijft vasthouden. Voor een nieuw paard geldt dan hetzelfde, maar het leren dragen moet het paard eerst eigen worden. Daarna kan je met het basisprincipe weer gewoon verder samenwerken op een heerlijke ontspannen manier!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:21

maar hoe lang duurt het voordat je dat leert voelen dan? Ik heb zelf een slecht ruitergevoel vind ik dus ik kan mij voorstellen dat ik het niet eens KAN voelen.
Kun je de theorie erachter wel uitleggen? Ik neem aan dat het gaat op basis van spanning en ontspanning van bepaalde spierbundels en de plaatsing van het gewicht van het paard oid.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:30

Ik denk dat als je het eenmaal ervaren hebt, je versteld zal staan van je eigen kunnen Ulrielle!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:36

als er iemand een slecht ruitergevoel heeft dan ben ik het wel, van theoretische achtergronden heb ik helemaal geen kaas gegeten maar als Gam in Aqua balans loopt voel ik het wel!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:37

is een topic over aqua niet genoeg?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:39

dat andere ging eigenlijk nog niet over Aqua - dat is over Aqua geworden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:39

Pellie kun jij me dan eens uitleggen wat je precies doet tijdens het lessen daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:51

Aqua8horse schreef:
[color=#0000FF]Gemiddeld duurt het leren dragen tussen de 6-8 minuten. Wat je dan het paard leert is, door middel van het natuurlijk bespelen van het evenwicht, hoe het voor het paard makkelijker is om de ruiter te dragen. Een paard is niet een intelligent dier maar kan wel goed onthouden. Iets wat een paard plezierig vind, zal het onthouden net als iets wat hij vervelend vind. Daar maak je bij het leren dragen dus gebruik van. Door de ervaring die ik nu heb met zo’n 150 paarden, is dat de paarden het als plezierig en gemakkelijk ervaren. Paarden van anderen die bijvoorbeeld altijd rennerig waren en vervelend gedrag vertoonden, deden dat na het leren dragen niet meer.

Dat is eigenlijk logisch omdat je het paard in een bepaalde balans brengt met een ruiter op zijn rug, die het natuurlijke evenwicht van het paard zoveel mogelijk evenaart. Heel belangrijk daarbij is een zadel wat goed past, dus niet knelt of drukt. Het zadel verdeeld namelijk het gewicht van de ruiter en dat komt de balans van het paard ten goede.

In 6-8 minuten leren dragen klinkt toch best revolutionair. Stel nu dat ik langs kom met mijn 4-jarige die nog niet in balans loopt en dus liever slingert dan rechte lijnen loopt, dan neem ik hem weer mee naar huis als paard dat in balans loopt? Mijn zadel past in ieder geval zeer goed, dus dit kan nooit een probleem zijn. Verder vertoont ze absoluut geen negatief gedraf onder het zadel, ze is gewoon jong.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:57

Karl66 schreef:
aqua, door jouw draagtechniek gaan paarden heel abrupt van een gewichtsverdeling van 50/50% naar 60/40% (3/5 op de achterbenen). Die spieren en pezen van een paard zijn daar natuurlijk niet aan gewend. Mijn vraag is of een paard daar dan geen ontzettende spierpijn van krijgt? 10% is tenslotte toch ongeveer 60kg extra belasting voor die spieren.

Aqua8horse schreef:
Zoals ik al eerder gezegd heb, niet abrupt.

Maar van een paard dat in onbalans is in 6-8 minuten naar een paard dat wel helemaal in balans is, en ineens de rug en achterhand op de juiste (en dus een andere manier dan voorheen) gaat gebruiken, dat is toch een redelijk abrupte verandering? Ik begrijp niet goed hoe het zo snel kan gaan.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:11

Citaat:

misschien niet. maar je hebt het over revalidatie, dus daarom was ik benieuwd. je houd het kennelijk liever voor je, dat is jammer.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:20

Dewi schreef:
Citaat:

misschien niet. maar je hebt het over revalidatie, dus daarom was ik benieuwd. je houd het kennelijk liever voor je, dat is jammer.

Nou dat vind ik rare opmerking dat de achtergrond niet relevant is. Tuurlijk moet je wat achtergrond weten als je met paarden werkt, traint, lesgeeft en/of zelfs "revalideert"lijkt me niet meer dan normaal. Maar goed dat is mijn mening. Anders weet je toch ook niet hoe een paard zich verder ontwikkeld lijkt mij

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:30

tuurlijk is achtergrond relevant, men kan wel zoveel roepen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:31

Bets: Maar is dat werkelijk relevant voor jullie, denk je? Of is het resultaat voor jullie van belang?

Maar ik ken mijn achtergrond zelf wel en het is niet voor niets dat ik een methode heb ontwikkeld!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:33

KiWiKo schreef:

Ik vind je reactie wat merkwaardig KiWiKo. Op mij maakt het de indruk dat je hier alleen graag negatieve ervaringen wilt zien. Pellie vertelt haar positieve ervaring aan Ulrielle en daar gaat dit topic over. Misschien kan je voor de tegenstanders en negatieve ervaringen een topic openen in de zin van Klassiek lijntje anti Aqua!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:35

Aqua, tuurlijk is dat altijd relevant, je moet toch weten waar je mee bezig bent. Anders krijg je effect (bij wijze van) dat als ik been breek niet weet of ik dan wel of niet mag lopen.... je gaat dan toch ook naar ziekenhuis voor advies en achtergrond daarvan.
Dus als instructie, revalidatie of training van paarden, zul je toch medische achtergrond moeten hebben, ook om jouw informatie te kunnen onderbouwen aan je klanten toe lijkt me? Ik doe dat wel in elk geval. Dus ik vind dat wel belangrijk element.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:35

KiWiKo schreef:
tuurlijk is achtergrond relevant, men kan wel zoveel roepen

Maar wie zegt dat ik achtergrond niet relevant vind?
Ik denk alleen dat het voor jullie niet relevant is om te weten wat mijn achtergrond is omdat dat namelijk geen toegevoegde waarde heeft voor mijn methode.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:37

Aqua8horse schreef:
KiWiKo schreef:

Ik vind je reactie wat merkwaardig KiWiKo. Op mij maakt het de indruk dat je hier alleen graag negatieve ervaringen wilt zien. Pellie vertelt haar positieve ervaring aan Ulrielle en daar gaat dit topic over. Misschien kan je voor de tegenstanders en negatieve ervaringen een topic openen in de zin van Klassiek lijntje anti Aqua!!

Ik ben niet anti aqua, ik ben alleen pro duidelijkheid en achtergrond is daar een van bijvoorbeeld, fotos en ander beeldmateriaal ook

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:38

Bets: Ik ontwikkel een revolutionaire methode, ik zie in veel paarden het bewijs en ik zou niet weten waar ik mee bezig ben? Dat geloof je toch werkelijk zelf niet!!!

Uiteraard geef ik uitleg aan mijn leerlingen, maar is dat zo bijzonder dan?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:40

KiWiKo:Er is genoeg duidelijkheid en achtergrond anders zou je geen theorie kunnen ontwikkelen waarbij je de bewegingen van het paard logisch inzichtelijk kan maken.