Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou van???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou va

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:04

Toen ik nog op de manege reed heb ik ook wel wat paarden mee zadelmak mogen maken. Vooral de iets grotere ponys maar waar zij zelf eik net te zwaar voor waren. Maar ook was ik bijna altijd de nationale als er een nieuwe kwam om er als 1e op te stappen.
Op zich is et altijd goed gegaan, omdat zij zelf langs de kant, dan wel aan de longeerlijn stonden, en tips gaven. Ik moet zeggen dat eik alle paarden op 1 na, Maar ja die gooide zelfs de instructrice eraf, goed gelukt zijn (rare woorden).. Dus onder goede begeleiding kun je misschien beter een jong meisje hebben die goed kan zitten, en rijden, dan een ouder iemand die totaal geen gevoel heeft!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:09

ik ben zelf 15 en had nog nooit een paard zadelmak gemaakt, maar mn moeder heeft me er mee geholpen en het is allemaal goed gegaan!!
denk dat het niet echt om de leeftijd gaat, maar om de rijkunst.
zie genoeg mensen die veel ervaring hebben maar nog steeds niet kunnen rijden, dan kun je volgens mij beter een pennymeisje er op zetten die wel kan rijden Haha!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:14

knolliepower schreef:
ik ben zelf 15 en had nog nooit een paard zadelmak gemaakt, maar mn moeder heeft me er mee geholpen en het is allemaal goed gegaan!!
denk dat het niet echt om de leeftijd gaat, maar om de rijkunst.
zie genoeg mensen die veel ervaring hebben maar nog steeds niet kunnen rijden, dan kun je volgens mij beter een pennymeisje er op zetten die wel kan rijden Haha!

Ben er helemaal mee eens

Lemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:22

Ik vind het nergens over gaan eerlijk waar niet, ten eerste is het onverantwoord voor die meisjes, ten tweede moet een paard gewoon professioneel (zadelmak) aangereden worden en anders door een iemand die samen leert met het paard en iet een aantal verschillende meiden met allemaal andere hulpen.... Verdrietig

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:49

Tja, mits het onder goede begeleiding gaat is er IMO niets mis mee. Is dit niet het geval, dan vind ik het niet verstandig.

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:15

Ik zie er eigenlijk geen probleem in.

Wanneer jonge meiden jonge paarden opleiden, is dit vaak op "manegeniveau" .
Een echte topper gaan ze nooit toegewezen krijgen hoor !

In de stal waar ik les geef gebeurt dit ook.

Op paardenmarkten worden vaak onbeleerde 3-jarige aangekocht, zonder enig potentieel, maar wel altijd leuke gezonde paarden.

De jeugd (14-15-16 jarige) krijgen dan vaak zo"n paardje om zadelmak te maken.
Er is in het begin altijd wel begeleiding van een ervaren persoon.

Ik snap niet wat mensen daar problemen inzien, je moet het ooit eens leren, en mits goede begeleiding...

Nog een voordeel aan jonge meiden, ze hebben veel lef en zien nergens gevaar in...

Ik ben nu 23 en heb al veel paarden zadelmak gemaakt en verder doorgereden.

Maar de allereerste keer aan de longe erop stijgen, laat ik ook over aan zo'n 14-jarig meisje. Zij heeft een hele goede zit en is heel ontspannen.

Ik ben al zo slim geworden om er zelf niet op te gaan de eerste keer Knipoog
Na een 3-4 tal keer kruip ik er uiteraard zelf op en dat is altijd prima gegaan.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:24

Ik denk dat je de berichten niet goed hebt gelezen dit ging over jonge meiden zonder ervaring die alleen gelaten worden met een jong paard.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:57

ik ben zelf 15 en heb een 10 jarige hengst ingereden.
ging prima.
hij heefd zijn streken nog maar die wil ik niet kwijt.
hij weet heel goed wie de baas is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:02

Als er zoveel verschillende personen op worden gezet, vind ik het zonde van het beestje. Maar niet perse omdat ze jong zijn.
Ik was 12 toen ik mijn eerste pony in ging rijden, well met begeleiding.. en het is allemaal goed gegaan!! Ik heb hem startklaar gereden wat mijn doel was en ben toen met hem gestopt omdat hij te groot werd. Lachen

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 07:20

@cow_horse: Ben ik helemaal met je eens. Het kan helemaal goed gaan onder begeleiding.

Ook zonder begeleiding kan het helemaal goed gaan maar volgens mij is dat meer geluk hebben dan wijsheid.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:02

ik vind het juist prima dat er veel verschillende mensen op gaan. Hij moet naar iedereen luisteren en iedereen moet erop kunnen zitten, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:49

ik ben nu 14 bijna 15 ga nu ook een pony inrijden en dat die niet voelt wat ze in het zadel heeft dat is niet het geval Clown
maar om nou te zeggen dat ik haar dan verkeerd inrijd zou ik niet zeggen. ik krijg begleiding van iemand die er veel verstand van heeft dus daar vertrouw ik volkomen op en veel meisjes van rond de 13,14,15 vinden het alleen maar leuk om zon pony of paard interijden Knipoog

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:30

Uiteindelijk moet iedereen er op kunnen rijden maar met het inrijden vind ik persoonlijk dat het beter is om er maar een ruiter op te zetten dat is namelijk veel duidelijker voor een jong paard.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:07

ik vind dat iedereen een kans moet krijgen om te leren.
als die meisjes goed begeleid worden en ook op een eerlijke manier zoals bijvoorbeeld dat de begeleider ingrijpt wanneer het niet gaat vind het geen probleem

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:51

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. Het gaat hier om meiden zonder ervaring die alleen!!!!!!!! een paard beleren dus niet!!!!! onder begeleiding.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:26

Ik denk ook dat je als je jonge onervaren meiden alleen laat met een "groen" paard er van alles mis kan gaan. Vaak ook door stoer doenerij : kijk ik durf dit er al mee en ik durf dit al en dan moet je er niet aan denken hoe zo'n paard kan reageren en in welk ziekenhuis die ruitertjes dan terecht komen.

Volgens mij is de eigenaar van het paard altijd aansprakelijk....wat voor 'n afspraken er ook gemaakt zijn (schriftelijk en/of mondeling). Want al die contractjes zijn bij de wet niet geldig hoor. Als jouw paard iemand iets aan doet ben jij altijd aansprakelijk!
En dan heb ik het nog niet eens over het schuldgevoel wat die instructrice dan (als het goed is) zou hebben.

Als manege-eigenaar zou ik er ook moeite mee hebben als mijn instructrice, tig jonge kinderen alleen liet met zo'n paardje. Want als het verkeerd gaat wordt er ook nog zo gereageerd van: "hij was toch wel in de buurt zeker?"

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:48

Er heeft ook een tijdje een meisje van een jaar of 17 op mijn oude paardje gereden en als ze alleen was ging dat echt super. Maar zo af en toe nam ze vriendinnetjes mee en dan moest ze even laten zien wat ze allemaal wel niet kon en nam ze mi teveel risico's. Ik heb haar er drie keer op aangesproken en toen dat allemaal niet hielp ben ik mijn paardje gewoon maar weer zelf gaan rijden en kon zij op zoek naar een nieuw verzorgpaard want zoals hier al eerder is gezegd de eigenaar blijft toch altijd verantwoordelijk en dat betekent dat je heel veel vertrouwen in je bijrijder moet hebben want anders kun je een hoop ellende krijgen.

En dan reed zij op mijn supermakke knollie die alles al kende en erg rustig was. Ik zou dat persoonlijk dus zeker niet doen met een jong paard want die zijn nou eenmaal veel minder voorspelbaar en constant in hun gedrag.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:04

Ik werk vanaf mijn 15e al op een handel/dressuurstal en daar rijd ik er soms wel 6 per dag, en heb ik er ook veel zadelmak gemaakt.
Dit ging altijd super, en die paarden zijn ook voor veel geld verkocht.
Het ligt er net aan hoeveel ervaring je hebt.

Mijn 19 jarige zus kan heel netjes rijden, en wint de ene wedstijd na de andere, maar die moet je niet op een jong paard neer planten, daar heeft ze de ervaring niet voor aangezien ze alleen op haar eigen paard rijd...

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:18

hey
ik rij als sinds mijn 6e paard en pony en sinds mijn 9e maak ik pony's en paarden onder het zadel voor een handelaar bij ons in de buurt. ben nu 16 en heb duzz al 10 jaar rij ervaring en rij op het moment alle probleem paarden bij die handelaar en heb pas voor mezelf een jonge NRPS gekocht die oook zeer weinig kent. maar als 1 iemand het paardje beleert is het niet erg hoe jong of oud ze zijn maar bij meerdere kindere/mensen die met 1 paardje bezig zijn vind ik echt zonde het paardje moet eerst maar eens wennen aan 1persoon.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:35

Lemi schreef:
Ik vind het nergens over gaan eerlijk waar niet, ten eerste is het onverantwoord voor die meisjes, ten tweede moet een paard gewoon professioneel (zadelmak) aangereden worden en anders door een iemand die samen leert met het paard en iet een aantal verschillende meiden met allemaal andere hulpen....

Mee eens !!!

Alleen het is natuurlijk wel zo dat het niet slecht is DENK ik als op een manege paard al vroeg verschillende mensen op zitten. Maar dat heeft ook nadelen...

Ook nog als er eens een jong meisje hard vanaf gaat en je word aansprakelik gesteld denk ik niet dat je dat uitgelegt krijgt.

Een paard in rijden en vooral op voeden moet profecioneel gedaan worden vind ik. Als het je eigenpaard is is het anders natuurlijk met intensieve beglijding kom je wel een end.

Spirit

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:36

LiesBento schreef:
Ik ben al zo slim geworden om er zelf niet op te gaan de eerste keer
Na een 3-4 tal keer kruip ik er uiteraard zelf op en dat is altijd prima gegaan.

Wat moet ik nu van jou denken ?

Spirit

eventinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:07

daar ben ik het helemaal mee eens. ik ben misschien voor jullie ook nog op de penny leeftijd, maar ik rijd wel m1 dressuur en spring m, dus die onafhankelijke zit, die zal er wel in zitten. ook heb ik 3x in de week prive les, en daar leer je gewoon van rijden. inrijden doen we natuurlijk altijd met zn tweeen. sterker nog, ik heb mijn eigen paard dat nu m2 loopt, ook zelf ingereden. ik denk dat er niks mis mee is, zolang het iemand is die ervaring heeft en kan rijden. en ik denk niet dat dat een stel manege meiden zijn.

xxx
eventing girl

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:19

nou, dank je wel.
Iemand die van de manege komt, kan dus gewoon niet rijden?
Oh nee, sorry, kan niet goed genoeg rijden. Niet goed genoeg om een jong paard in te rijden?
Belachelijk...

Als jij als meisje altijd op hetzelfde eigen paard heb gereden, vind ik niet dat je daar ervaring van krijgt. Ja, in het rijden van dat ene paard, maar zeker niet in het rijden en begrijpen van verschillende.
Zoals ik al eerder heb gezegd: iemand die veel verschillende paarden/pony's rijdt, heeft naar mijn mening veel meer zit-ervaring dan iemand die zijn eigen paard rijdt.

Ik ben nu, samen met mijn zus, en nog een meid bezig een 3-jarige zadelmak/in te rijden, onder begeleiding van onze instructrice (daar is het paard ook van) en ik kan je vertellen dat het super gaat!
Niet slecht, voor máár manege-ruiters... Cool

En natuurlijk ben je als eerst zelf verantwoordelijk, maar uiteindelijk de eigenaar. Logisch, denk dat als je dat als bijrijder/inrijder niet begrijpt, je ook niet bijrijder/inrijder moet zijn.
Of is dat erg kort door de bocht?

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:01

Fielychi, ik ben het helemaal met je eens en ik ben ook superblij met jullie.
Mijn driejarige die in december zo uit de hengstenwei kwam en echt helemaal niets kende (hij kon nog niet fatsoenlijk aan een halster lopen) loopt dank zij jullie nu over plastic zeiltjes zonder een spier te vertrekken en vind het prima als er met een paraplu over zijn hoofd gezwaaid word, jullie zijn super bezig en het rijden pakken we na een paar weekjes rust, die hij verdiend had zo weer op.
En ja ik ben als eigenaar volledig verantwoordelijk als er wat gebeurd, maar ik ken mijn paard en ik ken jullie dus die verantwoording durf ik wel te nemen.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:25

Voor zover ik het begreep gaat de discussie er hier over door wie jonge paarden het beste ingereden kunnen worden. Ook word er geroepen dat dit niet gedaan moet worden door mensen die op n manege rijden, of juist door meiden die nog geen ervaring hebben.

Ik ben nu 19 jaar. Ik rij sinds mijn 12e dus 7 jaar. Ik heb nooit op een manege gereden. Sterker nog, ik ben bij een handelstal gaan rijden, en heb 2 weken op een ervaren paardje gereden.*was 4 weken onder het zadel* Na twee weken werd dit paardje verkocht en moest ik als ik wilde rijden een jong paard rijden. Na deze eerste twee weken ben ik begonnen met paarden inrijden. Ik had dus geen ervaring, geen manegelessen gehad, en was nog behoorlijk jong. Ik had begeleiding van een meisje dat een halfjaar ouder was dan ik, en een half jaar langer paarden inreed. Wij hebben nooit problemen gehad met de paarden. We baseerden het inrijden op rust, en op het karakter van het paard.

Mits het 15 jarig meisje *wat ik ook geweest ben* in kan zien hoe een paard is, en hoe snel hij iets nieuws kan verwerken vind ik het geen probleem om deze meisjes op jonge paarden te zetten. Wel vind ik dat er zeker in de eerste weken maar een ruiter op het paard moet! Dit omdat het paard de hulpen moet leren en deze hulpen bevestigd moeten worden. Als er deze eerste weken 4 verschillende meisjes op klimmen krijgt het paard op 4 verschillende manieren hulpen en zal het langer duren voordat de hulpen bevestigd worden, of het paard zal het niet snappen en in protest gaan.

Ik heb ook een aantal paarden ingereden voor manege lessen. Degene die zeggen dat deze paarden verschillende hulpen moeten snappen hebben gelijk. Maar ik heb diut paardje eerst zelf ingereden, enkele weken in de les gereden zodat hij wist wat de bedoleing was, en daarna heb ik er rustig aan enkele manegemeisjes op gezet. Ik ben begonnen met de meisjes die wat beter konden rijden en die naar mij luisterde. Dit was voor mij het belangrijkste, omdat het meisje wat erop klimt het paard ook op jou manier moet aanpakken.

Of het een hengst, ruin of merrie is maakt geen verschil. Het gaat erom dat het paard naar jou luisterd en accepteerd dat jij boven hem staat. Meestal accepteerd een hengst dit zelfs sneller dan een merrie.

Conclusie: Ik sluit me aan bij degene die zeggen dat het prima kan, mits ze begeleiding krijgen. Ik ben het er niet mee eens dat er meteen 4 verschillende mensen op kruipen. Dit in verband met het bevestigen van hulpen voordat er verschillende hulpen gegeven worden....

Heel verhaal, maar goed Cool