wat is het nut van deze bitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Re: wat is het nut van deze bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:08

Waahhh, ik heb het nut van de bitten ontdekt Tong uitsteken
Ze zijn helemaal niet voor paarden! Maar voor rare paard-fetisjisten !

Het was net op Discovery (sex-sense) waar iemand het heel erg leuk vond om voor paard te spelen en door zijn bazin (ehhh, zn vrouw dus) met een zweep opgejaagd te worden aan de longeerlijn of voor een sulky terwijl hij zo'n scherp bit in zn mond had (en nog veel meer tuig om...)

HAHAHA, zijn wij dr ff ingetrapt....

(PS: helaas... was het maar zo...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:29

callippo schreef:
Waahhh, ik heb het nut van de bitten ontdekt Tong uitsteken
Ze zijn helemaal niet voor paarden! Maar voor rare paard-fetisjisten !

Het was net op Discovery (sex-sense) waar iemand het heel erg leuk vond om voor paard te spelen en door zijn bazin (ehhh, zn vrouw dus) met een zweep opgejaagd te worden aan de longeerlijn of voor een sulky terwijl hij zo'n scherp bit in zn mond had (en nog veel meer tuig om...)

HAHAHA, zijn wij dr ff ingetrapt....

(PS: helaas... was het maar zo...)

Vork

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:08

Hier wat info over bitten, weliswaar in het Engels:

Principe Silver - Custom Designed, Hand Tooled, Silver Buckles ...
... HISTORY: The western bit we use today on the Arabian horse is of the old ...
That is why we have so many different bits. Horses also respond to ...
www.principesilver.com/new.html - 15k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
Chat with Dale Myler of Myler Bits
... time your horse had his teeth done, his mindset and disposition, history of bits,
... I tried for 6 years different bits and finally tried a Myler…she ...
horses.about.com/cs/lifestyles/a/eqchat408.htm

http://www.theequinejournal.com/issue34/lcarterart.html

http://www.lesvogt.com/training_article ... guide.html

http://foxhunter.on.ca/tackshop/AboutBits/AboutBits.htm

http://www.equisearch.com/tack/bitgallery/

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:45

wat een marteltuigen zeg!

Jezusmina..!!! Boos!

Ik heb gewoon een gebroken trensje voor mijn pony, en mijn paard heeft een speciaal bit (weet niet precies wat voor 1..) Maar daar kan hij lekker op kauwen (hij is nog jong Lachen )
-xXx- Lissy

Trouwens nog iets, ik keek net op die site, en nou viel mijn mond pas écht open:
Afbeelding

Daar staat een hartje op Ach gut

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:34

die vind ik nog enigsinds mee vallen eigenlijk. Een wat te hoge tongboog, maar verder redelijk normaal nog vergeleken bij de rest.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:38

En die tongboog maakt alleen maar meer ruimte in feite (en dat ie hem er niet overheen kan gooien)...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:49

Nee, de tongboog zorgt er ook voor dat het paard het hoofd in een positie brengt en ook daar houdt die voor hem comfortabel is, namelijk vertikaal. En dan een los teugeltje...geen probleem hoor!

De druk op het verhemelte is met een dergelijke boog op een redelijk klein oppervlak verdeeld. Er bestaan ook correctionals met een dergelijk mondstuk (verdeelt de druk op het verhemelte over een breder oppervlak)

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:51

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:55

Nou de maat tongboog doet echt niets aan de hoofd-halshouding als je paard staat hoor...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:06

Bij een Quarter wel (meer horizontale halsaanzet). En in de western wel. Paard brengt zijn hoofd omhoog, voelt het bit en geeft weer na in de kaak. Het is een bit voor een gevorderd paard.

Net zoals je bij de dressuur paarden hebt die niet tegen het notenkrakereffect van een enkel gebroken trens kunnen en wel lekker lopen op een dubbel gebroken trens, is het ook uitproberen binnen de westernsport welk bit bij jou paard past.

Afbeelding

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 06:42

Wat een vreselijke bitten allemaal ......
Aan de andere kant, als je bij een ruitersportzaak naar binnen gaat, hebben ze die dingen gewoon in het rek hangen. En iedereen mag het kopen !
Ik ken een meisje en die rijdt ook met zo'n soort bit, echt vreselijk scherp. En dan heeft ze ook nog van die sporen om met zo'n klein wieltje met superscherpe tandjes, die kun je ook gewoon in de ruitersportzaak kopen ! Sterker nog, ik heb het een keer geprobeerd bij Hyporama, ik zei dat mijn paard zo sloom was. Wat denk je ? Dat meisje adviseerde me zulke sporen !
Wat heb ik toch een medelijden met sommige paarden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:15

Ik vind het zelf het mooiste als een zgn gevorderd paard (ligt meestal echt wel aan het niveau van de ruiter) zn proeven gewoon kan lopen op een shanksnaffle...

Een trainer heeft me wel eens verteld dat een shanksnaffle een 'overgangsbit' was. Ik vroeg dan 'naar wat dan?'.. Nou, naar een correctional.
Ergo: een correctional is in zijn ogen dus waar je mee 'moet' rijden (want anders hoor je er niet bij ofzo??).
Ik zei hem 'ja maar wat als dat paard nou goed loopt op een shanksnaffle??'.
Ja, en toen had ik er ineens geen verstand van..... DUH....
hoe komt het westernrijden nou aan die naam ??? Cool

Ik weet zeker dat er paarden op highports en correctionals lopen die dat echt niet nodig hebben, maar de ruiters vinden het dan een soort van stoer om te gebruiken? Dat, en ze kunnen niet rijden.

Elineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:26

Als je dur hard aan trekt dan stopt ie vanzelf...Hoe harder je trekt hoe sneller ie stopt! Lachen

Annabel_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:29

whuaaaaaaaaaaa Boos!

triest zoiets dan moet je je paard wel erg hebben afgeragd als je zoiets gebruik

neej geef mij maar gewoon een gebroken watertrens of bustrens daar reageerd me paard echt wel op hoor.

Je bent gewoon ziek als je zulke marteltuigen nodig heb.

met wat afwisseling van een water en bustrens helpt al genoeg lijkt mij kijk met uitzondering van een hengst maar in de natuur doe je dat ook niet en dan gaat de hengt er ook wel af hoor nou ik zou zoiets echt niet een mond van een paard doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:38

Cer schreef:
Ik vind het zelf het mooiste als een zgn gevorderd paard (ligt meestal echt wel aan het niveau van de ruiter) zn proeven gewoon kan lopen op een shanksnaffle...

Zoiets wilde ik ook als opmerking op de post van Cassidy geven.
Als het een gevorderd paard is, waarom dan zo'n bit erin?
Dan moet dat toch juist niet nodig zijn?

Edit: Laat maar, ik heb wat verder terug gelezen en daar staat ook al een heel betoog. Dat de oorsprong in de traditie ligt, is niet iets wat ik hoef te respecteren, want dat doe ik ook niet bij de o zo traditionele stierenvechten. Tja, ik weet niet zo goed wat ik er over moet zeggen. Heb er een beetje een dubbel gevoel bij.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:44

Zo, ik heb even het topic doorgeworsteld nadat ik attent was gemaakt op het bestaan hiervan Haha!
Even voor de goede orde; ik ben een westernruiter.

Er zijn inderdaad veel martelwerktuigen op die site die bestemd zijn voor de ruiters zonder een greintje gevoel in hun donder.
Maar er zijn ook een aantal bitten die door alle versieringen scherper lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Echter....steeds komt er naar voren dat je als westernruiter verplicht bent om op shank te starten.
Maar we zijn niet verplicht om over te stappen op correctionals e.d.

Daarnaast wordt er steeds gezegd dat wij westernruiters dit alles met een losse teugel rijden en dus niet aan de bitten zitten.
Waarom moet er dan zo'n bit inhangen als we er toch niet aankomen?
Juist! Omdat er thuis en in de inrijbak wel aan gekomen wordt en het paard dondersgoed weet wat hij in zijn mond heeft.

Gelukkig zijn er veel westernruiters die wel op een normale manier hun paard trainen en kiezen voor de lange weg i.p.v. het snelle resultaat.
Jammergenoeg (en dat geldt voor alle paardensporten) moeten de goede onder de kwade lijden en worden dit soort topics een soort boegbeeld voor de westernsport.
Alsof elke westernruiter hiermee rondrijdt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:25

Paar filmpjes over de cutting (werk met koeien). Deze laten ook zien hoe akelig snel een koe kan zijn, en hoe lang de teugels zijn van de mensen die ermee rijden). Dit zijn echte profs, daar gaan wij nooit belanden.

http://www.backfencevideos.com/onlinevideos.shtml

maaiketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:47

Als je wil, kan je een paard ook mishandelen met een haarborstel.

jaaaha, denk daar maar es over na Knipoog

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:37

Chantal_Ivan schreef:
ik was op een site aant het kijken over bitten!
nou wat ik daar gezien heb... eeh kan iemand mij hiervan vertellen wat het nut is!! en of dit wel zo vriendelijk is!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

die bovenste is een hengste bit...heb geen idee waarvoor ze gemaakt zijn maar heb deze bitte wel is bij sommige hengsten in hun mond gezien

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:41

sherwood schreef:
Afbeelding
euh en wat moet dit voor heis werktuig voorstellen????

volgens mij moet dit iets voorstelle uit western gebied misschien het ziet er echt luguber uit

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:54

sommige zien er meer uit als een buitenboordbeugel, maar in ieder geval ver weg van het paardvriendelijk zijn
zouden er echt mensen zijn die zulke bitten gebruiken?? zo ja, dan houden ze niet van paarden lijkt mij, anders doe je je beestje toch zoiets niet aan (b.v. dat plaatje van die fietsketting van de topicstarter)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:15

de site(winkel) waar de bitten hier afgebeeld vandaan komen komt eerlijk gezegt zeer onproff op mij over. Plaatjes zijn van o.a. divoza, en de bittenpagina lijkt puur een verzamel plaats voor welke bitten er bestaan, zonder enige informatie of prijzen...
Vaag

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:44

woow op die ene site staan wel martelwerktuigen hoor!

Afbeelding
Nieuwste model paardenmond-figuurzaag Verward

Afbeelding
hoe maak je dit aan je hoofdstel Verward

Afbeelding
ns kijken wat we de nieuwste mode kunnen maken

Afbeelding
liksteen-houder Verward

Afbeelding
nou hiermee wordt je dus echt de beste dressuurruiter hoor! Boos!

en de bitten die hlemaal aan t begin stonden van dit topic... egt belachelijk hoe DURVEN ze t in t doen in n mond!
goed paardrijden moeten paard en ruiter zich kunnen ontspannen en dat is niet met zulke aggressieve dwang! verschrikkelijK!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:53

Ik geef grif toe dat bitten er absoluut grof uit kunnen zien..

maar vergeet niet dat het nog altijd de ruitrhand is die de schade troericht zo'n bit los in de mond is hooguit onprettig maar da's S&T ook...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:53

Riant schreef:
Ik geef grif toe dat bitten er absoluut grof uit kunnen zien..

maar vergeet niet dat het nog altijd de ruiterhand is die de schade troericht zo'n bit los in de mond is hooguit onprettig maar da's S&T ook...