Apple schreef:QQQQ, natuurlijk is het een truc, maar het werkt. Ik heb er ook bijgezet bij mn verhaal dat je het niet moet zien als een dressuurmatig trainingsverhaal
(overigens doet de eigenaresse van dit paard het op dezelfde manier op de buitenritten).
Ik vraag me dan trouwens af wat je verstaat onder 'beter onder controle hebben'.
Hier bedoel ik meer controle over het achterbeen hebben. Als je hem namelijk zonder teugelgebruik, meer op het achterbeen kan zetten alvorens de overgang te rijden, heb je de truc niet, of tenminste in mindere mate, nodig. Met zo'n groot paard kan dat nog een stukkie lastiger zijn, want je moet daarmee meer massa controleren.
Zoals gezegd, heb ik geen bezwaar tegen de truc zoals jij die toepast.
. Ik heb er ook bijgezet bij mn verhaal dat je het niet moet zien als een dressuurmatig trainingsverhaal
(overigens doet de eigenaresse van dit paard het op dezelfde manier op de buitenritten).
Denk je nou echt dat ik een paard, waar ik zielsveel van hou, ga rijden omdat ik er baat bij zou hebben? Als ik Nobi zou rijden om te presteren, wat wel mijn intentie is, had ik hem allang verkocht. Dan was ik niet aan het doortrainen (onder mijn niveau) geweest en had ik niet regelmatig qua training stilgestaan. Dan had ik een ander paard gekocht en lekker in de wedstrijdring gelopen!

. Wij zijn nog niet toe aan echte verzameling, maar we schakelen tot we een ons wegen om daarmee de achterhand sterker te maken. En dit in zo'n houding dat dat schakelen ook daadwerkelijk nut heeft en dus niet alleen wordt omgezet in zich er lang en naar voren uit duwen.