Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:58

Apple schreef:
QQQQ, natuurlijk is het een truc, maar het werkt Pling. Ik heb er ook bijgezet bij mn verhaal dat je het niet moet zien als een dressuurmatig trainingsverhaal Haha! (overigens doet de eigenaresse van dit paard het op dezelfde manier op de buitenritten).

Ik vraag me dan trouwens af wat je verstaat onder 'beter onder controle hebben'.

Hier bedoel ik meer controle over het achterbeen hebben. Als je hem namelijk zonder teugelgebruik, meer op het achterbeen kan zetten alvorens de overgang te rijden, heb je de truc niet, of tenminste in mindere mate, nodig. Met zo'n groot paard kan dat nog een stukkie lastiger zijn, want je moet daarmee meer massa controleren.
Zoals gezegd, heb ik geen bezwaar tegen de truc zoals jij die toepast.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:59

Natuurlijk Jantien maar dat heb ik al vaak geprobeerd. Een groot deel van de methode en techniek die ik gebruik staat al beschreven in een topic dat ik heb geopend. Misschien is het makkelijker als werkelijk geinteresseerden gerichte vragen stellen, dat mag negatief en positief zijn. Vragen als waarom denk je dat het beter is of hoe ik bijvoorbeeld het probleem van de overgang die genoemd is oplos. Met alle plezier dus.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 10-05-05 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:02

Dank je Sjuimpje. Een vraag: ben je er dan zeker van dat je paard ook recht is?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:03

Aqua8horse schreef:
Dank je Sjuimpje. Een vraag: ben je er dan zeker van dat je paard ook recht is?

Nee ik ga een krom paard terug laten sluiten

benangelique

QQQQ schreef:
benangelique schreef:
En hier word ik nou woedend om! Extreme duivel Denk je nou echt dat ik een paard, waar ik zielsveel van hou, ga rijden omdat ik er baat bij zou hebben? Als ik Nobi zou rijden om te presteren, wat wel mijn intentie is, had ik hem allang verkocht. Dan was ik niet aan het doortrainen (onder mijn niveau) geweest en had ik niet regelmatig qua training stilgestaan. Dan had ik een ander paard gekocht en lekker in de wedstrijdring gelopen!
Maar nee, ik weet dat mijn paard geen momentje pijn heeft en als hij dat wel heeft is dat met enkele dagen goed longeren volledig weg te nemen. Nobi gaat namelijk direct overeind als hij pijn heeft en dat heeft hij sinds ik deze trainingsmethode gebruik niet meer gedaan! Ik vind dit dan ook nogal kort door de bocht gesteld. Je zou eens moeten komen kijken en eigenlijk ook moeten voelen. Stel je hem niet achter de loodlijn in, laat hij niet los en zit je de volgende dag met de ellende. Het is van groot belang dat hij loslaat en als ik hem op deze manier super aan het lopen en pijnvrij kan houden, dan doe ik dat. Veel mensen veroordelen mij, mede een reden waarom ik geen wedstrijden meer rij. Het is namelijk niet leuk om van een stel leken die aan de kant van de wedstrijdring staan te horen dat je je paard aan gort rijdt, terwijl juist het tegengestelde waar is!

Niet boos worden... Ach gut
Goed te horen dat je je ambitie heb bijgesteld ten bate van het paard. En ik snap best waar het vandaan komt hoor. Wil er ook best eens opstappen, maar hoeveel dat zou helpen weet ik niet; heb meestal wel aantal keren rijden nodig om op een nieuw paard 'in te tunen'. Ik zou ook niet kunnen zeggen of je op een andere wijze dit paard pijnloos zou kunnen rijden. Dat betekend niet dat het dan bij een gezond paard de goeie weg is. Punt is, dat het rijden op zich een goede workout en massage voor het paard zou moeten zijn. Als een paard naast het rijden nog veel aanvullend medisch ingrijpen nodig heeft, is het voor mij de vraag of je zo'n paard moet rijden. Als je alleen je paard in de wei zou laten, heeft ie dan veel last?

We hebben geprobeerd om Nobi stil te zetten of eventueel te verkopen als recreatiepaard. Dit werd echt door de behandelend artsen ten strengste afgeraden. Als de rug van Noob niet actief getraind wordt (op de voor hem juiste wijze), zal het met hem snel bergafwaarts gaan. Stilstaan doet hij nooit, geen enkele dag. Een rustdag is voor hem longeren of een lekkere buitenrit over het strand (waarbij ik veel aandacht schenk aan het voor de loodlijn rijden, het LDR rijden en het uiteindelijke verzamelen en loslaten. Als ik dit niet doe, kan ik 2 weken lang gaan longeren om alles weer recht te breien. Stilstaan is dus geen optie. Als hij hierin pijnvrij zou zijn, had ik hem het van harte gegund, maar eerlijk gezegt ook mezelf. Ik had de droom met hem heel ver te kunnen komen, maar die droom zal nooit werkelijkheid worden. Op deze manier hebben we samen een soort compromis bereikt.

Mireille1970

Tyrza schreef:
GAAN we weer.... Scheve mond

Wat me opvalt is dat men alleen maar de kennis van het gevreesde plaatje heeft. Volgens mij heeft het gros van degenen die negatief commentaar geven op deze manier van rijden nog nooit gezien hoe een dergelijke training aan toe gaat.

Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar de plaatjes van de TS: dit is slechts een klein onderdeel van....

Vergeten wordt dat men ook hiermee het ruggebruik wil stimuleren onder andere door een vlugger achterbeen te creeeren dmv de rug ronder te maken, zeg maar boller te maken.

En dat dit vlugge achterbeen bij elke oefening, zowel bovenin al onderin uitgevoerd kan worden.

Over klassiek gesproken: ook dit is bij de basis soms drama omdat men angstvallig (OOK bij het losrijden) de neus voor de loodlijn wil houden, met als gevolg dat het dier sterk wordt, de rug vasthoudt, etc etc en dus ook blessures van op kan lopen....

Wat betreft achter de LL: in mijn filmpje hieronder kun je zien dat tol ook steeds er wat achter loopt. Ondanks dat is de nek toch het hoogste punt. Bovendien is de aanleuning stil, wat m.i. ook zeer relevant mag zijn.

Hé Tyrza dat is lang geleden... Samen naar de EK geweest, ik als hoofdgroom en mental coach, met je mamma en 5 jaar lang samen met Haroun...

De wereld is klein...

Hoe is het?

Liefs,

Mireille

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:04

Remember schreef:
Hij moet inderdaad eerst kracht gaan ontwikkelen, en dat gebeurt niet als je hem vanaf het achterbeen af laat donderen Knipoog. Wij zijn nog niet toe aan echte verzameling, maar we schakelen tot we een ons wegen om daarmee de achterhand sterker te maken. En dit in zo'n houding dat dat schakelen ook daadwerkelijk nut heeft en dus niet alleen wordt omgezet in zich er lang en naar voren uit duwen.

Dit is wat trainen is, de zwakke punten verbeteren en ja, dat kost moeite. Als het allemaal geen moeite kost en niet af en toe tot de grens gaat kom je nooit verder. Neemt niet weg dat er veel mensen zijn die niet weten waar die grens precies ligt, en té veel in 1 keer willen.

Helemaal eens hoor, maar dit is ook te bereiken zonder LDR. In mijn ogen haal je juist door de LDR instelling je paard van het achterbeen af. Deze kan dan sneller en verder ondertreden wellicht, maar dat is omdat ie minder draagt. Je traint daarbij dus snelheid waar je in jouw geval juist kracht zou moeten trainen. Veel (schijn)overgangen inderdaad, niet te lang, maar wel vaak terug rijden. Springen, als dat tot de mogelijkheden (van ruiter, paard en accomodatie) behoort.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:10

benangelique schreef:
We hebben geprobeerd om Nobi stil te zetten of eventueel te verkopen als recreatiepaard. Dit werd echt door de behandelend artsen ten strengste afgeraden. Als de rug van Noob niet actief getraind wordt (op de voor hem juiste wijze), zal het met hem snel bergafwaarts gaan. Stilstaan doet hij nooit, geen enkele dag. Een rustdag is voor hem longeren of een lekkere buitenrit over het strand (waarbij ik veel aandacht schenk aan het voor de loodlijn rijden, het LDR rijden en het uiteindelijke verzamelen en loslaten. Als ik dit niet doe, kan ik 2 weken lang gaan longeren om alles weer recht te breien. Stilstaan is dus geen optie. Als hij hierin pijnvrij zou zijn, had ik hem het van harte gegund, maar eerlijk gezegt ook mezelf. Ik had de droom met hem heel ver te kunnen komen, maar die droom zal nooit werkelijkheid worden. Op deze manier hebben we samen een soort compromis bereikt.

Als recreatie paard verkopen lijkt mij ook een slecht plan. ALS ie dan gereden moet worden dan juist eerder door iemand met veel gevoel en ervaring (als je zo'n recreatieruiter vind is dat natuurlijk prima Knipoog ).
Wat versta je onder stilstaan? Veel op stal lijkt mij zeer slecht inderdaad, voor zo'n geval al helemaal. Maar 24/7 op gras in een koppel, waarbij hij de hele dag in de weer is?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:12

QQQQ schreef:
Helemaal eens hoor, maar dit is ook te bereiken zonder LDR. In mijn ogen haal je juist door de LDR instelling je paard van het achterbeen af. Deze kan dan sneller en verder ondertreden wellicht, maar dat is omdat ie minder draagt. Je traint daarbij dus snelheid waar je in jouw geval juist kracht zou moeten trainen. Veel (schijn)overgangen inderdaad, niet te lang, maar wel vaak terug rijden. Springen, als dat tot de mogelijkheden (van ruiter, paard en accomodatie) behoort.

Ik zou niet zeggen dat ik d'r LDR instel, wél achter de loodlijn, maar is dat per definitie LDR? Om het geheel in lengte in te perken rond ik de gehele hals wat meer ipv alleen het stuk voor de schoft, met als gevolg dat het neusje dus achter de loodlijn komt. Dit kan dus ook zonder extreme afbuiging in de nek, zoals op de foto's aan het begin van dit topic.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:18

Remember schreef:
Ik zou niet zeggen dat ik d'r LDR instel, wél achter de loodlijn, maar is dat per definitie LDR? Om het geheel in lengte in te perken rond ik de gehele hals wat meer ipv alleen het stuk voor de schoft, met als gevolg dat het neusje dus achter de loodlijn komt. Dit kan dus ook zonder extreme afbuiging in de nek, zoals op de foto's aan het begin van dit topic.

Dit zou ik inderdaad niet direct LDR willen noemen. Het is echter ook mogelijk om die hals rond te krijgen zonder achter de loodlijn te komen, en in een lage houding. Paarden die echter lange tijd geleerd hebben om daar achter te lopen, kan je het erg moeilijk weer afleren.

Wat jij hier beschrijft valt denk ik niet onder hetgeen de TS bedoeld met dit topic.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:20

Just like in the old dayzzz Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:25

Tussen niet recht en krom zit volgens mij nog veel ruimte Wouter.

Ik vraag je het nog maar een keer want ik ben er benieuwd naar.
Je zegt dat je alle technieken hebt geprobeerd, heb je ook de draagtechniek geprobeerd?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:26

Zodra Wouter de draagtechniek gaat toepassen op mijn paard ga ik hem vriendelijk doch dringend verzoeken om af te stappen.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:27

Aqua8horse schreef:
heb je ook de draagtechniek geprobeerd?

Dragen beide paarden (zeker de bruine...) dan niet Verward

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:28

QQQQ schreef:
Het is echter ook mogelijk om die hals rond te krijgen zonder achter de loodlijn te komen, en in een lage houding.

Dan kom je weer bij het punt dat je door die lage en lange houding veel meer kans hebt op het van het achterbeen af lopen en zich té lang gaan maken. En dat is nou ook weer niet de bedoeling. Ik doe dat paard echt geen kwaad door de hals wat ronder in te stellen en d'r daardoor zo'n houding 'aan te meten' waardoor het voor haar makkelijker wordt om in dat schakelwerk op het achterbeen te blijven.

Er staat ook nog een paard dat nog niet zo vaak onder het zadel is geweest, met een hele compacte bouw en daarop doe ik niet anders dan zorgen dat ze die lengte juist wél pakt, met het neusje eruit en alles laten zakken, gewoon omdat die dát nodig heeft.

Bekijk het per paard en pin je niet vast op een bepaald systeem.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:30

@Q; in een koppel lopen doet Nobus al zoveel mogelijk; hij loopt gemiddeld 4 uur per dag buiten, samen met zijn vriendjes van stal. Die training erbij is (helaas) noodzakelijk, omdat hij anders toch vast komt te zitten en veel pijn heeft. Dit hebben we afgelopen zomer uitgeprobeerd. Zowel mijn instuctrice (waar hij gestald staat) als ik waren tegelijkertijd op vakantie. We kruisten elkaar net een week. Deze week heeft Noob dus stilgestaan, uiteraard zorgvuldig voorbereid door de training af te bouwen al geruime tijd van te voren.
Toen mijn instructice terugkwam (ik zat nog met mijn kont op het strand) trof zij een vreselijk stijf paard aan, wat nauwelijks nog uit zichzelf kon bewegen. Zij is hierop weer naar de kliniek gegaan. Hier hebben zij hem opnieuw gemanipuleerd en ingespoten op 12 plaatsen (!!). Hierna hebben we gezamenlijk de longeertraining weer opgepakt. Na veel hangen en wurgen kregen we hem langzaam maar zeker beter en sterker, maar nog veel belangrijker; pijnvrij. Een wijze les hebben we wel geleerd; Noob komt nooit meer stil te staan!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:33

Hoeveel pagina's zou dit topic gaan tellen..... Slapen

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:35

Aqua8horse schreef:

Wat ik begrepen heb is de draagtechniek alleen geschikt voor mishandelde en slachtpaarden, toch?
Daar valt immers zo nog wat winst uit te halen en er kan weinig meer aan verprutst worden Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Magique op 10-05-05 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

amagun

Aimee schreef:

Jee rel-del is in the house Tong uitsteken

Jij geen mening in deze? Lachen

Mireille1970

Aimee schreef:

In ieder geval TE veel

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:44

Ahum mevrouw Kaja, we zouden niet persoonlijk worden het is een discussie over paarden waarin duidelijk gevraagt wordt niet persoonlijk te worden richting schrijvers. Houd je daar dan ook aan of blijf uit deze topic weg als dat te moeilijk voor je is.

En laat opmerkingen van mij uit andere topics eruit ja het lijkt wel alsof je er op uit bent om persoonlijke sneren uit te delen.

En vals je er zoveel verstand van hebt zoals je telkens zegt laat dat dan ook een keer in je uitleg blijken wat je nu wauwelt slaat kant nog wal en wij zijn tenminste allemaal eerlijk in wat we rijden wat we van jou niet kunnen zeggen. Telkens happen op een ander zijn niveau omdat jouw kennis zoveel verder gaat. Ik ben benieuw op welk niveau heb je je beste paard nu dan lopen en welk voordeel vind jij in het extreem achter de ll.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:49

Magique schreef:
Aqua8horse schreef:

Wat ik begrepen heb is de draagtechniek alleen geschikt voor mishandelde en slachtpaarden, toch?
Daar valt immers zo nog wat winst uit te halen en er kan weinig meer aan verprutst worden Haha! Haha!

*rolt nu van de stoel af* *LOL*

anniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:53

ik begin gewoon lang en laag..(voorwaarts neerwaarts)
net als halstrekken.. ietsje mee naar voren met de neus. en nar 10 min/15 min pak ik de teugels op en dan rij ik hem langzaam in de loodlijn, misschien ietsje dieper want dan rij je hem voor je gevoel 200% en op de wedstrijd hou je de helft over.. precies goed Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 18:19

Ik was vandaag niet thuis, maar verbaas me over de zes pagina's die deze topic nu al telt.
Waarin gevraagd werd de TS niet te veroordelen, dank je wel Kaja voor het hapsneren in mijn richting over mijn niveau terwijl niemand van bokt ja alleen je vrienden jouw niveau kennen.

Een iemand in de zes paginas tellende topic verteld het voordeel.

Verder wil ik aandragen dat wedstrijden ook niet altijd wat zeggen. Niet voor niks springen ze allemaal bij ons op stal op drie ruiters na. Want zo hoort men de opmerking bij ons ik wil beoordeeld worden en niet veroordeeld. Een dressuurproefje op een wedstrijd is geen graadmeter voor het wel of niet kunnen rijden van een paard. Iemand die dat wel vind heeft het paardrijden niet begrepen.

Paardrijden is gymnastiseren, sterker maken. Ik vroeg enkel de voor en de nadelen. Nu heeft een iemand voordelen genoemd, bedankt tyrza. En een paar hebben nadelen genoemd.

Het extreem diep achter de LL zijn geen momentopnames. En ja ik heb meermalen zulke traiinignen mogen aanschouwen.
Ik ben benieuwd of er nog meer voor of nadelen naar voren komen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:26

Wouter24 schreef:
Jee rel-del is in the house Tong uitsteken

Jij geen mening in deze? Lachen

Bloos Haha!

Ik heb mijn woordje in deze uitgebreid gedaan in eerdere topics, daar heb ik weinig aan toe te voegen. Als iemand mijn mening wil weten is dat simpel terug te vinden, het geschrevene sta ik nog steeds achter.

Ziet er trouwens goed uit wat je met Triumph doet Wouter, kan me niet voorstellen dat klassieke ruiters wat tegen het beeld hebben dat die foto's laten zien. Verward