discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wishper

Re: discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:07

ik had eerst een pony van 1.45,maar vond mezelf te lang worden..(1.80) en nou heb ik daarom ook 2 paarden,1 van 1.70 en een van 1.76 Haha! dat ziet er iets beter uit Knipoog

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:04

Het kan inderdaad lastig zijn met je onderbenen aanleggen en drijven, dan is het meer een keuze voor jezelf of je het fijn vind rijden of niet. Zo lang je pony je inderdaad maar kan dragen.
Een vriendin van mij rijdt een Haflinger van 136 cm, ze is 182 cm lang en weegt ongeveer 110 kg. Ik vind het niet alleen niet om aan te zien, de pony drukt ook altijd de rug weg en loopt met de neus in de lucht. Het arme beest moet dan ook nog mee naar dressuurles waar eea gecorrigeerd wordt met een elastiek om het hoofdje naar beneden te krijgen. Dat vind ik dus niet kunnen. En dat heb ik ook gezegd. Maar ja een Haflinger is zo sterk is dan het antwoord.........

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:14

Mijn 'pony' is 1.53m, en als ik zeg dat ik zelf 1.71m ben en 70kg weeg klinkt dat waarschijnlijk erg vreemd, maar als je mijn foto's bekijkt ziet het er helemaal niet zo raar uit Haha! .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:41

Ik ben ook van mening dat een te groot niet echt bestaat.. natuurlijk wel als je benen zo lang zijn dat je tegen de benen van je pony aanschopt ofzo.
Ik ben 1.72m en weeg 53 kilo. Mijn verzorgshetlander is rond de meter en stevig gebouwd. Ik rijd niet echt meer op haar, ga er enkel af en toe op stappen en een klein drafje, meer niet. Toch weet ik dat ze me makkelijk kan houden. Ben nl. weleens over een balkje gedraafd (lag gewoon op de grond) en ze sprong er zelf overheen. Verder kan ze nog gewoon bokken en maakt ze absoluut geen aanstalten om constant aan te lopen. Ze vindt het zelfs leuk om in mijn poetstas te gaan rommelen als ik erop zit en staat dan makkelijk een langere tijd stil. Verder heb ik meerdere malen gevraagd of haar rug niet een beetje doorzakte o.i.d. als ik erop ging zitten, dat was ook niet zo. Ik heb dan ook wel geen mega lange benen ofzo, maar houden kan ze me nog duidelijk. Daarom maak ik er geen bezwaar tegen om er af en toe op te gaan zitten (lees 1x in de 2 maanden maximum).
Het zou misschien wel zielig zijn als ik écht met haar ging rijden, maar zo af en toe is er niks mis mee imo.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:36

wat voor gewicht denken jullie dat een haflinger van 4 jaar en 1.53 kan houden. Ik heb hem vorig jaar ingereden, ben in juli erop gestapt en heb tot november intensief met hem gereden, hierna ben ik het gaan afbouwen ivm mijn zwangerschap en in maart ben ik er volledig afgestapt. Nu is het zo dat ik in de tussentijd 20 kilo ben aangekomen en nu tegen de 90 weeg..
Zou hij het kunnen dragen of verpest ik daarmee zijn rug?
Met dragen bedoel ik het intensief rijden weer oppakken (op het gemakje) en niet recreatieve ritjes, want dat weet ik dat hij dat kan.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:33

O dat kan die haflinger wel hoor ik weeg zelf rond de 85 kilo en rijdt op een tinker van 10cm kleiner geen probleem

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:20

guccio schreef:
wat voor gewicht denken jullie dat een haflinger van 4 jaar en 1.53 kan houden. Ik heb hem vorig jaar ingereden, ben in juli erop gestapt en heb tot november intensief met hem gereden, hierna ben ik het gaan afbouwen ivm mijn zwangerschap en in maart ben ik er volledig afgestapt. Nu is het zo dat ik in de tussentijd 20 kilo ben aangekomen en nu tegen de 90 weeg..
Zou hij het kunnen dragen of verpest ik daarmee zijn rug?
Met dragen bedoel ik het intensief rijden weer oppakken (op het gemakje) en niet recreatieve ritjes, want dat weet ik dat hij dat kan.

Moet absoluut kunnen, maar bouw toch rustig op en begin met de lichte recreatieve ritjes, voor je weer intensief aan de slag gaat (maar dat had je vast en zeker zelf ook wel verzonnen Knipoog ).
En daarbij heb je ook nog een grote kans dat als jij samen met hem weer hard aan de slag gaat jij je extra kilo's ook weer gaat verliezen, dus ik denk dat je je echt niet druk hoeft te maken Lachen

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:50

Ik denk zeker als je rustig begint dat je Haflinger dat best kan dragen. Uiteindelijk wordt het paardje ook sterker en bespierder en door het sporten raak jij de kilos ook vast kwijt Haha! !

maggie1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:46

Tja en daar kom ik aan, 40 jaar, 1.68.74 kilo en mijn bijrijpony is 1.44. Ze kan het makkelijk aan en rijdt vrolijk met haar oortjes naar voren. Eerder heb ik paarden gereden maar door mijn rug (heb een hernia) was dat niet vol te houden. Nu rij ik Daisy, het klikt en heb weer geweldig veel plezier en het allerbelangrijkste geen last meer van mijn rug Hoera. Zelfs de eigenaresse vond dat ik op haar beter rij als op die van haar (ze hebben er namelijk twee Bloos ) Dan denk ik maar kan me niet meer schelen wat andere denken, ik kan weer rijden zonder rugklachten, ik heb weer lol daar gaat het uiteindelijk om Toch?

rojos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:32

hallo ik heb er erg last van ik heb een verzorgshetlander en ik denk dat hij mij nog wel kan houden ik ben 1.55 misschien iets groter en mijn verzorgshet komt net iets over mijn heup heen ik ben ongeveer 40 - 45 kilo en mijn verzorgpony loopt ook niet raar en laat niet merken dat als wij erop gaan dat hij ineen x zijn oren in de nek legt ofzo ze laat het nog allemaal toe ik heb wel eens topics geplaats en toen zeiden dat ik veel te groot ben ik dat ook zo met zadel zet twee foto,s neer

Afbeelding
met zadel!

Afbeelding
zonder zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:47

Voor het mooie ben je eigenlijk wel te groot, maar qua gewicht kan het goed.

Zelf ben ik 1.68 m, weeg 47 kg, oki is officieel 1,47 maar denk zelf dat ze iets kleiner is. Vind mezelf eigenlijk niet echt te groot.

Rijd ook op paard van 1.70 en daar pas ik volgens de meesten toch ook wel mooi op.
Afbeelding

Afbeelding

Jarando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:25

Maar is ht niet zo dat je met halthouden altijd groter lijkt dna met rijden?
Ik vind de lengte wel belangrijk voor het plaatje (dus wedstrijden)
en voor recreatief kun je van mij part op een pony van 1.50 als je zelf 1.80 bent..(dun gebouwt) zolang het niet te vaak is en je er lol in hebt Knipoog ( en zeer belangrijk! je pony !)

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:59

Ik vind zelf dat het veelal aan gewicht ligt dan aan lengte. Zelf wil ik bijvoorbeeld met mijn 1.74 en 74 kg. geen rank Arabiertje rijden.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:01

Ik vind ook dat je pas te groot voor je pony ben als je letterlijk mee kan lopen , of het dier je simpelweg niet kan dragen en letterlijk door zijn rug zakt als je erop stapt. En als je goed onafhankelijk kan zitten en je je pony niet in zijn beweging stoort is er wat mij betreft niks aan de hand.

Ik heb zelf een pony van tegen de 1.20 die best stevig is gebouwd, qau grootte en gewicht kan ik best op hem rijden. Ik ben zelf ong 1.72 en van gewoon postuur en dus niet superzwaar. Hij kan mij met gemak dragen, mits hij zijn lichaam goed gebruikt! Ik heb ruim zeven jaar rijervaring, en rijdt hem expres niet iedere dag maar wissel het heel veel met longeren af voor de juiste spiertraining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:23

Raimondlover schreef:
Ik vind ook dat je pas te groot voor je pony ben als je letterlijk mee kan lopen , of het dier je simpelweg niet kan dragen en letterlijk door zijn rug zakt als je erop stapt. En als je goed onafhankelijk kan zitten en je je pony niet in zijn beweging stoort is er wat mij betreft niks aan de hand.

Ik heb zelf een pony van tegen de 1.20 die best stevig is gebouwd, qau grootte en gewicht kan ik best op hem rijden. Ik ben zelf ong 1.72 en van gewoon postuur en dus niet superzwaar. Hij kan mij met gemak dragen, mits hij zijn lichaam goed gebruikt! Ik heb ruim zeven jaar rijervaring, en rijdt hem expres niet iedere dag maar wissel het heel veel met longeren af voor de juiste spiertraining.

Je zegt eht zelf al, MITS hij zijn lichaam geod gebruikt. Het spijt me zeer maar met jouw lengte en jouw pony, dat vidn ik dus NIET kunnen. Ik ben zelf 1.63 en zie mezelf al echt niet meer op een welshje van 1.26 zitten. En als je paard letterlijk doorzakt als je erop gaat zitten en je dan pas beseft dat je te zwaar bent is het wel iets te laat hoor... Vork . Het gaat enit alleen om het lopen, het si gewoon enit geod voor je paard zn rugspieren en ontwikkeling en naar mijn mening moet je alleen rijden als je paard er beter van wordt.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:42

Dat "mits" was om andere erop te wijzen, want dat doet hij wel Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:13

Hey mensen, leuk topic dit want het blijft toch dezelfde eeuwige discussie! Zelf heb ik net sinds een paar weken een merens merrie gekocht. Ik ben 1.65m en weeg 68 kg Bloos en volgens sommige mensen is zij 'te klein voor mij' en ik 'te zwaar voor haar'. Zelf heb ik het idee dat het nog makkelijk kan!

Hier even een foto (ik zat mn cap goed te doen, dus ik huil niet! Weet dat het een rare foto is maar het gaat om het idee tenslotte...)
Afbeelding

Wat denken jullie? Ik probeer die mensen ook altijd maar te laten kletsen hoor. Wanneer het echt niet (meer) gaat kan ik dr altijd nog voor een karretje zetten, dat is ze ook gewend, maar ik denk echt dat dit nog makkelijk kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:14

ow mn merrie is trouwens officieel 1.46m, maar ik weet zeker dat ze iets groter is en rond de 1.50m is!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:07

Joh Fleur laat die mensen kletsen! Je bent echt niet te groot of te zwaar voor jouw mooie Merens merrie

Juist de Merensen zijn wat steviger gebouwd en kunnen dus ook wat meer gewicht hebben dan bijvb een ranke arabier.

Ik vind jullie juist een mooie combi! Cool

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:27

*Ik vind jullie juist een mooie combi! *

Vind ik ook Haha! Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 00:53

Ik ben 1.78 en heb een mérens van 1.45 (wel het uberouderwetse type hoor Knipoog).
Mijn zusje is 1.68 en eerder te klein dan te groot voor haar. Ik zelf kom net met een hakje eronder uit. (Dus niet dat je links ook mijn rechterbeen kan zien ofzo).
Tsja, ik vind het niet storend.

Lengte en hoogte zegt in mijn ogen maar weinig. Er zijn paarden van 1.65 waar ik onder uit kom, en op mijn merrie van 1.45 weer niet.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:37

Ik had al eerder gereageerd, maar plaats toch nog even een foto van mij, 1.78, op een ijslander van 1.41. En mijn benen zijn ook nog eens vrij lang in verhouding met de rest van mijn lichaam. En tóch valt het wel mee hoe raar het er uit ziet, of ben ik bevooroordeeld?

Afbeelding

JusTinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:45

@ Helen88 , het ziet er normaal uit *LOL*

Ik ben bijna 1.80 m , mijn pony’s zijn : 1.53 m , 1.41 m , en nog 2 paarden *LOL*

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:07

alles wat ik zie kan nog

wendyelst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:56

ik reed op een pony van 1.40 en zelf ben ik 1.65 weeg 50 kilo maar het is een welsh pony en erg breed en sterk en ik deed nog gewoon alles met hem hij deed het nog gewoon goed maar hij was manege pony ik moest er af omdat ik volgens hun te groot was okee het zag er niet uit maar dat paard beatle was echt me lieferd en had het altijd leuk maar toen moest ik eraf heb echt gehuild maar ja het moest ik vind dat je echt pas te groot bent voor het paard als het paard je echt niet meer kan houden dat je te zwaar bent maar ik vind dat je niet mee moet kunnen lopen en ookal wel ben je te groot en het ziet er niet uit gewoon rijden als jij en je paard maar lol hebben en lekker rijden ik ken zoveel mensen die rijden ook gewoon officiele wedstrijden en die zijn veels te groot zoals 1tje de pony is 1.39 en het meisje 1.60 ze komt wel met de benen onder de buik maar ze doet nu wel gewoon L2 dus het kan nog gewoon wel als jij en je paard maar gewoon er plezier in hebben

hier foto van mij en beatle hier heb ik me beugels te kort wat ik nou pas zie dus ietsjes langer zitten normaal me beugels let niet op hoe ik zit was aan het rusten zit er lekker droog bij
Afbeelding