Pelhambit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:26

Riant schreef:
goedkoper uit zijn vind ik een bullshit argument. daar ga ik niet eens over discussieren.

Blijft toch het veste als en een paard leert terugkomen op je zit i.p.v. op en bit en ik blijf er ook bij dat een pelham niet voor je standaard training bedoeld is zeker niet als je B/l niveau rijd.

Nou, ik vind goedkoper uitzijn niet zo'n bullshit argument. Aangezien ik twijfel tussen stang en trens of pelham. Met stang en trens zou ik veel duurder uitkomen, en ik heb tot hier toe nog geen enkel goed argument gehoord waarom stang en trens een betere manier zou zijn van rijden. Wel al genoeg mensen die iets denken of het niet weten.
Tja, ik denk dat ik beter overweg ga kunnen met pelham dan met stang en trens. Met pelham heb ik reeds eerder gereden, nog nooit met stang en trens.
En zoals ik al eerder zei: ook omdat ik het veel veelzijdiger kan gebruiken dan stang en trens.

En dan even over het niveau: daar deel ik je mening. Ik zit dan ook al lang niet meer op B/L niveau, maar we zijn nu bezig met galopwissels en galoppirouettes. Dus niet over mij oordelen als je niet weet op welk niveau ik rijd.
Dan nog iets over het op de zit terug komen: ik krijg hem op zit en benen (volledig zonder teugels!!) van de galop naar halt. En dat zonder één drafpas. Dus daar heb ik geen probleem mee hoor! Maar voor de zwaardere oefeningen lijkt het me wel eens fijn om te proberen om mee te verfijnen. Bevalt het niet, dan kan ik nog altijd terug naar mijn trensje grijpen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:33

Ik oordeel niet over jou .. want ik weet je niveau niet de opmerking van B/L ruiters was algemeen.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:34

Ok, no bad feelings. Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 06:21

Satine schreef:
Ik heb besloten dan de proef maar eens op de som te nemen en eens te gaan dressuren met een pelham. Dus niet als rem, zeker niet, maar als verfijning, ook om meer te kunnen verzamelen (dus ipv stang en trens). Geen discussie hier over of ik er wel aan toe ben.
...

Lees het boek: "Het paard, het bit en de ruiter" van Gertrud Jetten -ISBN 90 384 0692 4- eens, daar staat heel veel info in over allerlei soorten bitten en de inwerking daarvan + de bijhorende tuigage Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:20

Lief dat jullie het met mij eens zijn maar.......

jenn66 schreef:
Waar ik op duidde zijn dus de mensen die even wat te onkundig zijn om hun paard in de hand te houden (en daar bedoel ik niet 1 keertje ff er van doorgaan mee) die dan naar het scherpere bit gaan kijken. Wat voor bit maakt opzich niet eens uit.

Dit geldt ook voor mij. Ik ben niet voor niets met een rem gaan rijden natuurlijk.
En eerlijk gezegd denk ik dat er ook voor een heel groot deel gewenning is inmiddels. En een veilig gevoel. Ik voel mij 100 % veilig met mijn rem, daardoor zit ik ook fijner en durf ik ook gewoon die teugels los te laten. Dus het grootste deel van de tijd voelt hij geen druk op het bit.
En op zich zou met een gewoon trensje hier buiten rijden nog wel gaan maar tijdens wedstrijden voorlopig toch echt even niet. Bovendien stoor ik dan ook andere ruiters.
En ik ben ook nog eens een B ruiter Knipoog Maar dat is toch ook een doel van de dressuur, dat je steeds beter gaat samenwerken en het paard steeds meer aan de hulpen komt te staan? Misschien als ik ooit Z ben heb ik die rem buiten niet meer nodig omdat dan de africhting een stuk verder is.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:35

Cornelie, als ik het goed begrijp train jij op trens en rijd je wedstrijden in de B met een pelhambit? Je mag niet eens de ring in met zo een gevaarte in zijn mond.

Wees verstandig neem les, leer vertrouwen krijgen in je paard, zodat hij dat ook in jou kan hebben en jullie niet meer zulke rare fratsen hoeven uit te halen om een proefje te rijden.
Echt je kan je paard er goed door verpesten hoor door op dat niveau (van het paard) met zo een pittig bit te gaan rijden. Ik heb er nu dus zo eentje staan die het hele vertrouwen in de ruiter kwijt is. Dat zodra je wat druk op de mond legt (en dan rijd ik hem met een ongebroken trens!) hij helemaal in paniek raakt, en het gaat me door merg en been. Ik zal dit paard nog minstens een 5 maanden moeten trainen wil er gewoon weer een normaal B proefje gereden met m worden. En owkee dan heeft er geen Pelham ingehangen maar een passoa.

Wees verstandig en rijd wedstrijden op de doodnormale trens. Denk eraan wat belangrijker is, de verstoring van de rust van andere ruiters of het welzijn van je paard??
Dat doel van dressuur heb je gelijk in, maar wees eerlijk jij werkt niet samen als je er zo een bit in hangt, anders is dat bit behoorlijk overbodig..

Denk goed na bij wat je doet, het is geen fiets of scooter het is een levend wezen, als je nog meer in steuntje in de rug nodig heb, dan moet je maar eens bij mij naar stal komen en zet ik je op mijn Jazz die het vertrouwen dus echt kwijt is...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:36

Corneli rijdt endurance Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:41

En in de dressuur rijd ik met een namaak myler comfort ding, en........ ik ben laatst 4 dagen wezen trainen bij tineke bartels Knipoog
( zij hebben overigens mijn rem eens bekeken en konden zich goed voorstellen dat ik pride hiermee buiten rijd )

Maar we dwalen weer iets af denk ik. Mijn moraal van mijn verhaal, de dingen zijn niet altijd zoals ze lijken. Als iemand ervoor kiest om met een vrij streng bit te rijden wil dat niet zeggen dat er dan ook meteen streng aan die teugels wordt getrokken. En hoe ouder Haha! ik wordt hoe meer ik mijn veiligheid belangrijk ga vinden. En zeker met de omgeving hier, midden op de hei kan het mij niet zoveel schelen als ik eens een wat langere remweg heb, dan zou ik er júist wat mee kunnen trainen. Hier in de omgeving gaat dat gewoon niet, dan is het de keus tussen zijn kwekje of mijn nekje.
Laatst bijgewerkt door cornelie op 15-04-05 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:42

Satine, welke wil je de scherpste pelham of die zachtste?
Als jezelf nou logisch nadenkt en dat bit voor je ogen heb...
Wat zou dan scherper inwerken en waarom? Dat is wel een leuke vraag tog, wil 3 antwoorden hebben en dan geef ik mijn visie. En als je logisch nadenkt is het heel makkelijk

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:44

Ow cornelie begreep er al helemaal nix van, dus jou wedstrijden zijn in de endurance.. Nou dan moet ik zeggen geen idee want ik heb zelf totaal geen ervaringen in de endurance (vind het wel een mooie tak, het staat op mn ''to do'' lijstje)...

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:53

jenn66 schreef:
Satine, welke wil je de scherpste pelham of die zachtste?
Als jezelf nou logisch nadenkt en dat bit voor je ogen heb...
Wat zou dan scherper inwerken en waarom? Dat is wel een leuke vraag tog, wil 3 antwoorden hebben en dan geef ik mijn visie. En als je logisch nadenkt is het heel makkelijk

Eigenlijk wil ik de meest vriendelijke tov mijn paard. Tong uitsteken (En ja mensen, ik weet dat een trensje vriendelijker is Clown )
Daarom misschien niet de zachtste: ze zeggen namelijk dat een gebroken bit voor een notenkrakerseffect kan zorgen, terwijl ik altijd heb geleerd dat een stang (dus ongebroken) veel sterker inwerkt. En dan heb je volgens mij ook een heel ander effect als je alleen met je bovenste teugel rijdt, want er is ineens een stang ipv een gebroken trens in de mond? Nu heb ik hierboven al gelezen (Lielle geloof ik) dat het zo wie zo een ander effect heeft, al rijd je op de 'gewone trens' door oa kinketting. Dus dan is voor mijn een 'stang-'effect niet nodig.
Maar mensen hier zeggen dat stang veel sterker is dus, maar misschien niet gemener?

Zelf had ik gekozen voor een gebroken, maar na de reacties van vele mensen dat een stang vriendelijker zou zijn weet ik het niet meer.
De bedoeling is dus dat ik hem meer kan verzamelen, niet dat ik hem onnodig per ongeluk erg veel pijn zou doen (wat volgens sommigen zou zijn bij een gebroken bit). Maar als het een stang wordt, lijkt me eentje met lichte tongboog wel vriendelijker als een rechte.

Hij is ook erg licht in zijn mond, maar voor hoger niveau wil ik toch liever een wat sterker bit (oa om meer te verzamelen).

En van rubber ben ik niet zo weg, ivm branden en kunnen schuren in de mond, dus die opties vallen imo ook weg. (En het is nog niet mooi ook niet.) Tenzij iemand een goede reden kan vinden om dat wel te nemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:02

persoonlijk zou ik toch echt voor s&t kiezen, maar goed. Ik heb met beide ervaring en vind dat toch prettiger rijden, zeker met een ver doorgereden paard. Je kunt dan op onderlegtrens rijden en de stang gebruiken voor dat tikje meer verzamelen.

Maar wat zou ik kiezen:
ongebroken, rvs, weinig tongvrijheid.

Ongebroken mn omdat veel paarden toch niet blij zijn met die notekraker weking, en bv onze Pablo er panisch van wordt. Ik moet erbij zeggen dat ik geen enkel paard meer met enkel gebroken rijd *LOL* Alternatief zou een dubbelgebroken of een afgeronde zijn (bestaan die?).

Rubber brandt me te veel

Veel tongvrijheid klinkt leuk maar betekent dat de tong in de holling komt en daardoor de druk op de lagen sterker.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:00

Lielle schreef:

Ongebroken mn omdat veel paarden toch niet blij zijn met die notekraker weking, en bv onze Pablo er panisch van wordt. Ik moet erbij zeggen dat ik geen enkel paard meer met enkel gebroken rijd *LOL* Alternatief zou een dubbelgebroken of een afgeronde zijn (bestaan die?).

Ik moet wel zeggen dat hij altijd op enkel gebroken heeft gelopen. Maar misschien dat je bij een gewone trens niet een notekrakerswerking krijgt bij enkel gebroken?
Tot nu toe ben ik nog geen dubbelgebroken of afgeronde tegengekomen, anders zou dat ook mij eerste keuze zijn. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:02

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:01

Okee nou als je dus logisch nadenkt en met dubbele teugel rijd:

Een enkel gebroken bit kan dus als je wat druk gaat uitoefenen in een ''hoek'' gaan, als je daarbij de onderste teugels oppakte en de hefboom gaat werken, dan kantel je de hoek dus naar beneden waardoor hij heel pittig inwerkt op de tong en de hele onderste kaak.

Met een stang heb je deze hoek dus niet het enigste wat er gebeurd als je die hefboomwerking gebruikt, dat het bit naar beneden kantelt en ook wel inwerkt op de ondergaat maar dus niet met een hoek erop inwerkt.

Vandaar ik zou kiezen voor de stang. Wat betreft tongvrijheid heeft Lielle helemaal gelijk.

Verder heeft een enkel gebroken bit de scherpste notenkrakers werking en bij de dubbel gebroken is het minder. Het vervelende van de notenkraker werking is dat vooral jonge of erg angstige paarden ervan in paniek raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:23

Citaat:
en ik heb tot hier toe nog geen enkel goed argument gehoord waarom stang en trens een betere manier zou zijn van rijden

Citaat:
Ik denk omdat je teugels aan 1 bit hebt het minder makkelijk te verfijnen is.
Met S&T, kun je ook alleen op de onderleg trens rijden, de stang is dan geheel ongemoeid.

Vind dat een redelijk argument

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:31

jah en die ondertrens is zoo verschrikkelijk dun dat het vanzelf een gemeen bit word als je daar alleen op rijd, nee vind ik geen goed argument

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:34

Rij jij alleen maar op het bit dan?
Mag hopen dat je meer met je zit doet?
Zoniet, ja dan kan ik het je streng afraden, maar dat kan ik dan bijna bij elk bit }>

Verder heb ik de proef op de som gehad met mijn eigen paard, met een super gevoelig bekkie en die reageerde er heel normaal op (tegen verwachting in eigenlijk)

En nog iets, dun is niet per defenitie scherper, ligt ook aan de paardenmond Pling
En een ondertrens is bijv niet dunner dan de Myler bitten, die nu zo in zijn door het vriendelijk zijn.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:44

Met S&T, kun je ook alleen op de onderleg trens rijden, de stang is dan geheel ongemoeid.

Hier gaat het dus over puur alleen op de ondertrens rijden.
Dit had jij gequote en als zij zo perfect op haar zit zou rijden heeft ze dat hele scherpere bit niet eenz nodig.

En tuurlijk voor sommige paarden is een dun bit fijner dan een dik bit omdat die gewoon minder staal in de bek willen hebben, maar het is een feit een dun bit is scherper anders zou je niet tot een minimaal aantal mm hebben voor ''legale'' bitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:50

Ik weet wat ik heb gequote Haha!

En idd, als zij zo perfect zou rijden..daar zeg je wat, daarom vind ik dan een pelham ook niks Bloos
Daarom vind ik S&T zo mooi dat het pas in het Z mag
En je hopelijk geleerd hebt om dan het meeste met de zit te doen en een fijne hand hebt.
Dan kun je je je hand zo ontspannen dat je alleen op de trens rijd en de stang niet gebruikt (zo is me dat trouwens ook geleerd, dus niet de hele tijd stang erbij)

En de min dikte van een gewone trens is 10 mm, dat is dunner als mijn onderleg trens Lachen

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:59

Maar als je dan toch voornamelijk (ik zeg nergens 'perfect') op de zit rijdt, dan kan je toch evengoed een Pelham als een S&T erin hebben hangen?
We werken al jaren aan een goede aanleuning, en dat gaat goed...

Maar goed, ik vind niet dat ik me hier moet gaan verantwoorden. Mijn vraag was gewoon: pelham of stang en trens, en tot nu toe vind ik nog steeds geen goede reden om met stang en trens te rijden.
En ik vroeg niet om een hele discussie of ik überhaupt wel zo een bit nodig heb, ik kan dat zelf wel uitmaken, beter dan mensen die me nooit hebben zien rijden. Niet persoonlijk bedoeld op iemand. Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:06

Ik heb een Pelaham nog nooit gebroken gehad altijd een stang.
Wat dubbelgebroken betreft, dat heeft een groot voordeel dat het een stuk viendelijker is o pde tong en het gehemelte maar doordat het muddenstuk omhoog komt vind ik wel dat je de druk op de lagen soms verhoogd. Ik vind dubbel gebroken heel fijn rijden maar om daar een schaar/ hefboom aan te hangen .... Dat zou toch weleens akelig kunnen werken .. of denken jullie niet ? Als ik bendenk wat er dan in de mond, met m.n. op de lagen gaat gebeuren.. ik weet niet in hoeverre het middenstuk meedraait maar ik betwijfel of dat voor ieder paard fijn is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:12

Citaat:
Maar als je dan toch voornamelijk (ik zeg nergens 'perfect') op de zit rijdt, dan kan je toch evengoed een Pelham als een S&T erin hebben hangen?

Maar heb je dan niet eerder, dat je alleen op het hefboom idee rijd omdat de teugels aan 1 bit zitten, itt S&T?
Dat lijkt mij namelijk. En dat is wat ik boven ook aangaf.
Met S&t kun je de hele hefboom weglaten.

En perfect rijden doen wij niemand hier niet in dit topic lijkt me Haha!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:35

Tja, misschien wel. Maar veel hefboom zal het ook niet zijn als je bij de pelham op de gewone ring rijdt. Dus enkel de onderste teugel ook erbij als het nodig is, net zoals bij stang en trens. Dus eigenlijk stang en trens gaan rijden met een pelham zeg maar. Net hetzelfde, alleen ander bit.
En zoals ik eerder zei: hij loopt heel goed nageeflijk met een fijne aanleuning, dus het is niet dat ik kilo's in mijn handen heb. Gewoon een fijn, licht contact.

Het voordeel voor mij is dat ik dan bij een pelham 1 bit nodig heb voor alle takken van de paardensport ipv 3, en slechts 1 hoofdstel ipv 2. Moet het te sterk inwerken dan kan ik natuurlijk nog altijd mijn trens inhangen zoals nu.

En het lijkt mij ook prettiger voor het paard van 1 bit in zijn mond te hebben ipv 2? Maar ik heb verder geen ervaring met stang en trens.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:07

@Satine

Wat voor takken van paardensport beoefen je dan op het moment? En op wat voor niveau?