Tips voor hoef katrol

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corine

Re: Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:14

Zep schreef:

Als je niet wilt dat je paard besproken wordt met betrekking tot een bepaalde trainingsmethode, moet je ook geen toestemming geven voor het plaatsen van filmpjes op internet... (dat heb ik je al eerder via PB verteld)

Ik kan er niet bij hoe mensen zo blij kunnen worden van hoe hun paard over de benen gaat. Ik vind het gros van de paarden op de filmpjes lopen om van te huilen! Dat je zelf niet kunt inzien dat je paard van verre van fris loopt vind ik ontzettend jammer. Ik geloof graag dat ze eerder nóg beroerder liepen, maar dat zegt nog niet dat ze nu zo briljant over de benen gaan.

Als je GOED had geluisterd, heb ik je OOK verteld, dat ik vind dat mijn paard op dat filmpje NIET zuiver loopt.
Wel 80% beter dan het was (dier kon op het ene been echt niet staan), maar idd niet 100% zuiver nee.
Dat heb ik AdB ook gemeld, dat ik dat vindt. Dat hij daar verder niets mee doet, is zijn keuze. Zo'n video is een momentopname, en ik geef toe, een niet slim gekozen tijdstip.

Nogmaals, ik nodig je uit om mijn paard te komen bekijken op dvd, zoals de kreupelheid was, en in " real live" zoals hij nu loopt.
DAN kun je denk ik pas een echt oordeel geven over of hij wel of niet verbeterd is en wat Antoine heeft bereikt. Ik krijg nu les van een dame die bekend is met het concept rechtrichten, maar ook verder dressuurmatig zeer goed onderlegd is. Zij leert ook het paard meer " aan elkaar" te laten lopen.
Bij AdB hebben ze (mijn paard althans) alleen geleerd " recht over de benen te gaan" . Dat hij dan in 3 stukken loopt, tja.....dat zou kunnen.
Maar nogmaals: ik nodig je uit!
[/quote]

Corine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:16

Tayla schreef:
Ik word altijd erg boos en verdrietig als ik de discussies lees over HKO.
Mijn paard had HKO, een 4. Hij stief van de pijn, zelfs aan een halster in stap liep hij kreupel. Is het dan eerlijk om hem in training te zetten bij een man die denkt dat hij hem wel weer goed rijdt? Nee hoor, mijn paard had genoeg geleden. Ik heb hem in laten slapen en hem de rust gegeven die hij had verdiend na al die jaren. ik moet er niet aan denken dat hij met die pijn nog zonodig bereden zou moeten worden.

F

Revalideren doet pijn....

Corine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:22

VValar schreef:
Corine schreef:
Laat de AdB aanhangers nu gewoon in hun waarde.

Tja, hier moet ik dan nog even op reageren. Tuurlijk laten we jullie in jullie waarde. Als jullie zogenaamde rhko 4 of khko -of hoe jullie het ook willen noemen- paarden weer geweldig lopen, dan is dat alleen maar fijn voor zowel eigenaar als paard. Maar laat anderen dan ook in hun waarde en strooi niet met verhaaltjes over dat de Bodt dé manier is, de enige juiste. Vele -objectieve mensen- zijn het er gewoon niet mee eens.

Dat kan, alleen, die vele - objectieve mensen - hebben een dergelijk geval (een HKO paard hebben en hem bij AdB zetten) ook niet meegemaakt.

Je hoort mij ook niet zeggen dat AdB DE manier is. Ik geloof ook niet dat AdB heilig is, maar wel dat hij HKO paarden een kans geeft. Veel goede instructeurs zullen een kreupel paard niet gaan berijden (die van mij bijv die diagnose HKO had, maar op straalbenen beide 100% in orde was, zgn " klinische" hoefkatrol).
AdB onderscheidt zich van al die "goede" instructeurs, om zo'n paard nog wel een kans te geven. En ik ben blij dat hij dat bij de mijne gedaan heeft.

En waarom kan niemand van jullie mij eigenlijk uitleggen dat het ene HKO 4 paard loep zuiver loopt (zelfs LT) en het andere HKO 4 paard straal kreupel? Dan MOET dat toch wel te maken hebben met de kwaliteiten van de ruiter? En HOE kan het dan zo zijn dat DEZELFDE mensen hun paarden wegbrengen met diagnose HKO?
Dat is voor mij dan, mocht theorie AdB niet waar zijn, onbegrijpelijk.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:53

Corine schreef:
En waarom kan niemand van jullie mij eigenlijk uitleggen dat het ene HKO 4 paard loep zuiver loopt (zelfs LT) en het andere HKO 4 paard straal kreupel? Dan MOET dat toch wel te maken hebben met de kwaliteiten van de ruiter? En HOE kan het dan zo zijn dat DEZELFDE mensen hun paarden wegbrengen met diagnose HKO?
Dat is voor mij dan, mocht theorie AdB niet waar zijn, onbegrijpelijk.

Het zou inderdaad met de manier van rijden te maken kunnen hebben.
Maar niet elke HKO 4 is echter hetzelfde. Er zijn paarden die daar zelfs tijdens het normaal in de wei lopen enorme last van hebben terwijl andere paarden alleen last hebben tijdens het rijden.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:24

Corine schreef:

Een paard wat niet eens op een bepaald been wil staan ga je niet opzitten en maar karren tot ie weer goed is Boos! Vind ik absoluut dieronvriendelijk. Heeft geen reet met revalideren te maken.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:32

Kitty schreef:

Het zou inderdaad met de manier van rijden te maken kunnen hebben.
Maar niet elke HKO 4 is echter hetzelfde. Er zijn paarden die daar zelfs tijdens het normaal in de wei lopen enorme last van hebben terwijl andere paarden alleen last hebben tijdens het rijden.

Hko 4 wordt dmv foto´s vastgesteld en de da hebben daar een klassering voor. In principe zou je kunnen zeggen dat elke hko 4 ongeveer even erg is.

Maar:die degeneratie aan het straalbeentje heeft niks met welke kreupelheid dan ook te maken. Daarom zijn er ook zoveel uitzonderingen op de regel.

Je zou wel als stelregel kunnen nemen: Elk paard gaat kreupel aan de lange kant (zolang het geen botbreuk, hoefzweer spier of peesbeschading etc. betreft). Het paard heeft aan die kant meer gewicht en lijkt o.a. daarom aan die kant wat te mankeren. Natuurlijk kunnen er door de overbelasting wel blessures en slijtage optreden, maar die blessures zijn dan niet het feitelelijke probleem. De oorzaak zit ´m in de spanning in de rug door scheefheid.

Dat het ene paard kreupel loopt in de wei en de andere alleen tijdens het rijden heeft te maken met de mate van de scheefheid opgeteld met het karakter en de gevoeligheid van het paard.

.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:34

Corine schreef:

Van dit soort opmerkingen gaan mijn nekharen recht overeind staan.
Dat is namelijk dierenmishandeling, omdat je dat paard niet kan wijsmaken dat het ooit beter gaat. (wat ik al ten zeerste betwijfel)
Boos!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:35

Wouter24 schreef:
Corine schreef:

Een paard wat niet eens op een bepaald been wil staan ga je niet opzitten en maar karren tot ie weer goed is Boos! Vind ik absoluut dieronvriendelijk. Heeft geen reet met revalideren te maken.

Helemaal mee eens! Een paard ga je niet extra pijnigen. Zijn er uberhaupt gevallen bekend van paarden die na een revalidatie/cursus langere perioden hebben doorgelopen? Dus dat ze na zo'n AdB-persoon langer als een jaar goedlopen? Dus hun hele leven...? dan wil ik dat graag weten... want volgens mij is het uitstel van executie...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:44

Het is pas dierenmishandeling als je er niet op tijd mee stopt!.

Ik heb mijn paard destijds 2 weken gegeven, mocht ik dan geen verbetering zien dan was het over en uit.

Ik heb in een ander topic gezegd dat revalideren , zeker in bepaalde toestanden, gerust onder steunt mag worden door een speciaal ijzertje of een pijnstiller. Maar dan wel een bepaalde tijd bv 2 weken. Is de situeatie niet verbeterd STOPPEN!

Tuurlijk kunnen we het dier niet vertellen dat het overgaat.

Kan me een topic herinneren waarbij het paard een zeer zware peesblessure had. De eigenaar wou er mee ophouden.
Maar ne half bokt vloog erover heen dat ze het paard nog een kans moest geven.
Denk je dat dit paard geen pijn had?

Nog even over Antoine.
Ik geloof ook niet dat hij de enige is die kan rechtrichten. Hij is wel de enige die geweest is om een verband te leggen tussen scheve paarden en HKO. Ja , en dan kom je al snel bij zo iemand terecht en gaan de verhalen in de ronte.
Als het Willem Alexanders of de buurman was geweest was ik ook heen gegaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:45

essie79 schreef:
Corine schreef:

Van dit soort opmerkingen gaan mijn nekharen recht overeind staan.
Dat is namelijk
dierenmishandeling
, omdat je dat paard niet kan wijsmaken dat het ooit beter gaat. (wat ik al ten zeerste betwijfel)
Boos!

Inderdaad. Wij hebben een merrie met HKO gehad, maar toen ze steeds meer last kreeg hebben we haar uit haar lijden laten verlossen. Daar heeft het paard volgens mij nog het meeste aan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:46

Citaat:
Helemaal mee eens! Een paard ga je niet extra pijnigen. Zijn er uberhaupt gevallen bekend van paarden die na een revalidatie/cursus langere perioden hebben doorgelopen? Dus dat ze na zo'n AdB-persoon langer als een jaar goedlopen? Dus hun hele leven...? dan wil ik dat graag weten... want volgens mij is het uitstel van executie...

Mijn paard loopt al 2 jaar...wat zeg ik bijna 3 jaar weer goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:46

VValar schreef:
Maar laat anderen dan ook in hun waarde en strooi niet met verhaaltjes over dat de Bodt dé manier is, de enige juiste. Vele -objectieve mensen- zijn het er gewoon niet mee eens.

Bar schreef:
IK wil zeker niet beweren dat elk paard met HKO geholpen kan worden. Maar wel meer dan nu gebeurt. Mjjn paard was al de derde in korte tijd met HKO bij ons op stal en niemand heeft het advies gekregen om wellicht anders te gaan rijden. De meesten kregen het advies om de paarden maar te laten inslapen, terwijl ze niet altijd slechter liepen dan mijn paard.

Zo lang er nog mensen zijn die nieteens AdB WILLEN proberen maar meteen aan inslapen denken, gaat wat mij betreft de campagne voor AdB gewoon door. Feit blijft gewoon dat er teveel paarden worden verknald door verkeerd rijden, feit blijft gewoon dat er onder de sticker HKO teveel paarden worden afgemaakt die niet dood hadden gehoeven.

Dus VValar: als je het vertellen over AdB "verhaaltjes rondstrooien vindt", als je bewust informatie achterhoudt die het leven van het paard zouden kunnen redden....waar ben je dan mee bezig? Je kunt AdB mogen of niet, je kunt overtuigd zijn of niet: als een echte tegenstander van AdB aan iemand het advies kan geven om het met die methode te proberen, stijgt hij boven zichzelf uit en is hij echt professioneel bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:48

Corine schreef:
Dat heb ik AdB ook gemeld, dat ik dat vindt. Dat hij daar verder niets mee doet, is zijn keuze.

Als dat je standpunt is, dan moet je ook niet piepen als je paard hier besproken wordt. Het is namelijk je goed recht om AdB er wel voor te laten zorgen dat ofwel dat filmpje verdwijnt ofwel er een goed filmpje komt te staan, als deze je niet aanstaat.

Verder sluit ik me bij Wouter en Essie aan. Een kreupel paard aan het werk zetten is ronduit dierenmishandeling.

Het typische beeld van paarden met hoefkatrolontsteking is dat ze na een minuut of 10 minder kreupel worden. Ze lopen ahw door hun kreupelheid heen. Een paard dat ergens pijn heeft zal zelf een houding en beweging opzoeken om die pijn zoveel mogelijk te ontlasten. Omgekeerd werkt dat ook in je voordeel: je kunt een paard zo op zijn benen zetten dat je de kreupelheid minder ziet, maar daarmee neem je het probleem niet weg.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:48

Hermesdeux schreef:
Zijn er uberhaupt gevallen bekend van paarden die na een revalidatie/cursus langere perioden hebben doorgelopen? Dus dat ze na zo'n AdB-persoon langer als een jaar goedlopen? Dus hun hele leven...? dan wil ik dat graag weten... want volgens mij is het uitstel van executie...

die van mij loopt al meer dan een jaar goed en ik heb kennissen die al veel langer dan ik bij antoine lessen , namelijk al zo´n 3 a 4 jaar en kreupele paarden lopen dus al die jaren gewoon weer rad.

Corine heeft gelijk als ze zegt dat revalideren pijn doet. Denk maar eens aan jezelf als je misschien een been hebt gebroken oid of aan mensen in een revalidatiecentrum die weer moeten leren lopen ofzo. Je moet dan weer allerlei spiergroepen aanspreken die stijf zijn of die je tijden niet meer gebruikt hebt. Dan word je gek van de pijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:51

Citaat:
Denk maar eens aan jezelf als je misschien een been hebt gebroken oid of aan mensen in een revalidatiecentrum die weer moeten leren lopen ofzo. Je moet dan weer allerlei spiergroepen aanspreken die stijf zijn of die je tijden niet meer gebruikt hebt. Dan word je gek van de pijn.

idd spreek uit ervaring.

Ik wou tot 3x toe stoppen met trainen na mijn hernia omdat de klachten soms zo hevig terug kwamen dat ik weer flink aan de pillen zat en ook depri raakte.

Ach misschien hadden ze mij toen ook maar moeten laten inslapen. Tong uitsteken }>

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:51

guusje schreef:
Hermesdeux schreef:
Zijn er uberhaupt gevallen bekend van paarden die na een revalidatie/cursus langere perioden hebben doorgelopen? Dus dat ze na zo'n AdB-persoon langer als een jaar goedlopen? Dus hun hele leven...? dan wil ik dat graag weten... want volgens mij is het uitstel van executie...

die van mij loopt al meer dan een jaar goed en ik heb kennissen die al veel langer dan ik bij antoine lessen , namelijk al zo´n 3 a 4 jaar en kreupele paarden lopen dus al die jaren gewoon weer rad.

Corine heeft gelijk als ze zegt dat revalideren pijn doet. Denk maar eens aan jezelf als je misschien een been hebt gebroken oid of aan mensen in een revalidatiecentrum die weer moeten leren lopen ofzo. Je moet dan weer allerlei spiergroepen aanspreken die stijf zijn of die je tijden niet meer gebruikt hebt. Dan word je gek van de pijn.

Ja, maar ik praat wel over langere periodes...kan jou paard oud worden ermee? En ik ga mijn paard het niet aandoen om nog extra pijn te lijden. Nee hoor, als ik later reuma of bedlegerig dan mogen ze mij ook een spuitje geven! Ga niet wachten tot mijn hart ermee ophoudt door plafonds te bekijken... wat dat betreft ben ik wel eerlijk naar dieren...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:56

Citaat:
Ja, maar ik praat wel over langere periodes..

Wat zijn langere periodes? 10 jaar, 20 jaar?

Volgens mij komt antoine nog niet zo heel lang in nederland(4 of 5 jaar?)

Of je paard(ook mijn paard) er oud mee kan worden, denk het wel mits je maar niet terug valt in je oude gewoonte.
Maar is het niet al fijn om te horen dat zo'n dier nog leeft...al 4 jaar erbij heeft gekregen zonder pijn?(voor sommige niet dat weet ik, die zien paard liever bij de slager)

Tayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:59

Corine, ja revalideren doet pijn, dat weten we allemaal, maar zeg eens eerlijk:
Had ik dan echt mijn paard die op het laatst nog geen 10 minuten meer kon stappen van de pijn maar weer in training moeten gaan zetten???
Kom op zeg, mensen moeten wel realistisch blijven en niet anderen blijven inpeperen dat het allemaal wel goed komt als je hem maar goed rijdt. het houdt (helaas!!) een keer op en de echte dierenliefhebber kiest er dan volgens mij toch echt voor om hun dier uit het lijden te verlossen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:00

Zep schreef:

Het typische beeld van paarden met hoefkatrolontsteking is dat ze na een minuut of 10 minder kreupel worden. Ze lopen ahw door hun kreupelheid heen.

als ze door de kreupelheid heen zouden lopen dan zouden die paarden met de tijd toch weer moeten gaan kreupelen??? Namelijk op dat moment dat er zoveel slijtage en pijn optreedt dat ze t echt niet meer kunnen houden?
Of ze zouden op een gegeven moment weer in verzet kunnen gaan.

Maar dat gebeurd dus niet, ook niet op de langere termijn. De meeste paarden gaan veel beter in hun vel zitten, worden vrolijker en minder gestresst.

Zep, het is duidelijk dat je nooit paarden en ruiters hebt gezien die al een lange periode bij de bodt lessen. Misschien moet je een keer met corine en mij meegaan en dan een keer een paard een langere periode volgen.
Ik weet zeker dat je dan je er dan anders tegen aan zult kijken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:01

Corine schreef:
Tayla schreef:
Ik word altijd erg boos en verdrietig als ik de discussies lees over HKO.
Mijn paard had HKO, een 4. Hij stief van de pijn, zelfs aan een halster in stap liep hij kreupel. Is het dan eerlijk om hem in training te zetten bij een man die denkt dat hij hem wel weer goed rijdt? Nee hoor, mijn paard had genoeg geleden. Ik heb hem in laten slapen en hem de rust gegeven die hij had verdiend na al die jaren. ik moet er niet aan denken dat hij met die pijn nog zonodig bereden zou moeten worden.

F

Gatverdamme zeg wat is dit een misselijke opmerking.. Je bent gewoon een dierenmishandelaar als je op je paard gaat zitten terwijl hij niet eens normaal zijn voeten neer kan zetten.. Ik ga dus helemaal met Wouter mee..
Bah Misselijk Boos!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:11

Gaan we ook nog paarden met mensen vergelijken??
Als mens heb je namelijk een keuze, je neemt de pijn op de koop toe.
Een paard kun je niet tot die keuze dwingen omdat hij dat niet begrijpt!!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:13

Tayla schreef:
Corine, ja revalideren doet pijn, dat weten we allemaal, maar zeg eens eerlijk:
Had ik dan echt mijn paard die op het laatst nog geen 10 minuten meer kon stappen van de pijn maar weer in training moeten gaan zetten???
Kom op zeg, mensen moeten wel realistisch blijven en niet anderen blijven inpeperen dat het allemaal wel goed komt als je hem maar goed rijdt. het houdt (helaas!!) een keer op en de echte dierenliefhebber kiest er dan volgens mij toch echt voor om hun dier uit het lijden te verlossen.

Tayla, corine´s paard kon ook bijna niet meer stappen. En ik heb iets korter fan een jaar geleden ook een paard gekocht die amper kon stappen. En nu lopen onze paarden weer goed.
We zeggen dit niet om jou een rotgevoel te geven dat jouw paard misschien ook nog wel een kans had, maar we zeggen dat voor de mensen die nu of in de toekomst met een gelijk probleem zitten. dan weten ze iig dat er wel een oplossing is.

En nog even over de levensduur/kwaliteit van een ex-kreupel paard: het eerste paard dat antoine heeft geholpen is jaren geleden in belgie. Hij is kreupel gegaan op 8 of 9 jarige leeftijd en is uiteindelijk zonder problemen tot in zijn 20ste bereden geweest (hij is ook nog uitgebracht op wedstrijden en in de springsport).
De paarden die ik persoonlijk ken lopen dus al zo´n 3 a 4 jaar goed. Antoine komt idd nog niet zo lang in Nederland.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:22

[/quote]

[/quote]

ik kan me voorstellen dat mensen het idee van pijn bij revalidatie niet erg prettig vinden, maar vergeet niet dat ook mensen revalideren met pijn. soms moet je er gewoon even doorheen voordat er resultaat uit voort komt. kijk maar naar mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad en dan d.m.v revalidatie weer op de been komen. ook dit gaat met veel pijn gepaard. kijk maar naar mensen met bijv. dystrofie. dit is een erg pijnlijk iets. normaal mocht je niets meer doen met dystrofie en alle bewegingen waren zo pijnlijk dat dit niet te beschrijven is. dokters wisten eigenlijk geen genezing ervoor. totdat iemand een nieuwe methode uitvond dat je juist wel moest bewegen en de therapie ging nou niet bepaald zachtaardig. er was bijv. iemand met dystrofie in zijn enkel en zou nooit meer kunnen lopen. deze persoon werd toen behandelt met behulp van deze nieuwe therapie en de enkel werd met grote kracht bewogen en moest de persoon in kwestie hard met zijn voet op de grond stampen. deze persoon is volledig genezen, maar had inmense pijnen tijdens de therapie maar zegt dat alle pijn het waard was voor de genezing. dit wordt al een lang verhaal, maar is enkel even om aan te geven dat je soms behoorlijk wat moet doorstaan om genezing te bereiken.
[/quote][/quote]

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:24

youngster schreef:

Gatverdamme zeg wat is dit een misselijke opmerking.. Je bent gewoon een dierenmishandelaar als je op je paard gaat zitten terwijl hij niet eens normaal zijn voeten neer kan zetten.. Ik ga dus helemaal met Wouter mee..
Bah Misselijk Boos!

Het ligt er natuurlijk aan bij wat voor een kreupelheid je je paard blijft doorrijden.
Bij de meeste gevallen wordt de kreupelheid veroorzaakt door de scheefheid en dan is rechtrichten de enige oplossing.

En essie79, ouders nemen voor hun kleine kinderen toch ook de beslissing of ze het kind laten opereren???? Niemand wil pijn , maar het is voor hun eigen bestwil.

Je gaat een paard toch niet in laten slapen omdat het revalidatieproces te pijnlijk is. Dat noem ik pas dom en dierenmishandeling.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:26

klomp schreef:

[/quote]

ik kan me voorstellen dat mensen het idee van pijn bij revalidatie niet erg prettig vinden, maar vergeet niet dat ook mensen revalideren met pijn. soms moet je er gewoon even doorheen voordat er resultaat uit voort komt. kijk maar naar mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad en dan d.m.v revalidatie weer op de been komen. ook dit gaat met veel pijn gepaard. kijk maar naar mensen met bijv. dystrofie. dit is een erg pijnlijk iets. normaal mocht je niets meer doen met dystrofie en alle bewegingen waren zo pijnlijk dat dit niet te beschrijven is. dokters wisten eigenlijk geen genezing ervoor. totdat iemand een nieuwe methode uitvond dat je juist wel moest bewegen en de therapie ging nou niet bepaald zachtaardig. er was bijv. iemand met dystrofie in zijn enkel en zou nooit meer kunnen lopen. deze persoon werd toen behandelt met behulp van deze nieuwe therapie en de enkel werd met grote kracht bewogen en moest de persoon in kwestie hard met zijn voet op de grond stampen. deze persoon is volledig genezen, maar had inmense pijnen tijdens de therapie maar zegt dat alle pijn het waard was voor de genezing. dit wordt al een lang verhaal, maar is enkel even om aan te geven dat je soms behoorlijk wat moet doorstaan om genezing te bereiken.
[/quote]
[/quote][/quote]

mooi voorbeeld klomp