Hoe losrijden als het koud is.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Hoe losrijden als het koud is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:45

Mijn instructrice zegt altijd je gaat als je 's morgens op staat toch ook niet gelijk een maraton lopen. Nee je moet eerst even opwarmen en los worden.Zo vind ik dus ook dat je met je paard om moet gaan als je die net uit zijn box pakt en daarom stap ik dus wel eerst wat langer.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:50

Kim leen je de mijne of neem je er 1 van jezelf voor die probeerrit? Knipoog

Ik ben zelf een voorstander van lekker lang relaxed instappen, is het niet om alles warm te krijgen dan wel omdat het gewoon zalig is een minuut of 10 genietend op je peerd in de rondte te kijken Haha!

Alleen zijn er dagen waarop ik het losstappen verkort, zoals dus ook vandaag.
Op het moment dat ze weg wilt blijven rennen, weg blijft springen en ga zo maar door, draaf ik liever zelf aan, in draf met een lange teugel is ze namelijk 10 keer rustiger dan in stap.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:35

Als het zo koud is ga ik soms naast mijn paard lopen tijdens het instappen...blijf ik ook warm Tong uitsteken en word ik bovendien minder stijf, zodat ik makkelijk op mijn pony kom.
Zit ik er dan op, stap ik nog 1 rondje en draaf dan aan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:20

gijsenkim schreef:
omdat galop een makkelijkere gang is voor een paard...... EN een voorwaards paard minder makkelijk gekkigheid uithaalt En omdat het dier lekker in beweging is en zich DUS tussen de oren beter voelt Haha! Haha!

Maar nogmaals, wanneer kan je het mij komen laten zien op een door mij uitgekozen paard hoe jij ze in stap kan houden........ graag voordat het weer betere temperaturen worden Haha! Haha!

Nee ik ga niet op jouw paarden want dat zijn de paarden die JIJ ingereden hebt.
Die paarden mogen dus van jou in galop. Nee bedankt voor het aanbod maar ik breek mijn botten liever op een paard bij ons zelf van stal dan ben ik in ieder geval verzekerd. Bovendien heb ik stal heel wat uit te leggen als ik in sprake van een weddenschap van een van jouw HETE paarden donder.
Verder heb ik het er op het moment niet voor over, ik heb een dochter van anderhalf rondlopen en een eigen bedrijf ik kan het me dus niet permiteren me wat te breken.
En voordat ik half bokt over me heen krijg over dat ik niet durf. Jongens ik durf best wat denk je dan mijn in jullie ogen koudbloed braaf is geboren ?
Nee absoluut niet.
Maar ik heb teveel redenen waarom ik niet op een ander zijn niet volgens de mij geleerde weg gereden paarden rijd.

Stap en galop zijn natuurlijke gangen voor het paard, Tussen de oren beter voelen, hmmm zal allemaal best maar zolang er neit fatsoenlijk losgereden is is de kans op blessures aanwezig het is maar net hoe je het bekijkt en hoe gemakkelijk je een paard tot rust kun manen.

Maar op een paard dat eerst door een ander op zijn manier gereden is daar stap ik als uiting van een tweestrijd niet op. Mischien dat jij dat wel zou doen maar ik bedank dus voor de eer.

Ik heb overigens nog wel leuke paardjes voor je staan hoor, eentje die ook alleen maar wil rennen, die heeft bij ons een speciale naam. Is ook gereden door een ruiter die of trekte of het pard liet doen wat het wilde er tussen zat niets.
Dat paard staat nu te koop maar geen ruiter die er mee over weg kan. Een heel goed spring en dressuurpaard met een uitmuntende afstamming.

Ieder zijn manier van rijden. En mijn manier is lekker stappen, als ik gelijk zou gaan galloperen krijg ik direct wat te horen dat dat niet kan.

Mooie fotos trouwens in de topic van ineke2 Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:29

Kaja schreef:
Jij maait een manier van losrijden van tafel hoor!
Jij staat niet open voor andere mogelijkheden!
Jij snapt niet dat er bijzonder hete paarden zijn die een andere aanpak nodig hebben dan jouw paard!
Jij en je perfecte manier van trainen en rijden, terwijl je naar mijn idee nog geen fatsoenlijk (heet) paard onder je kont hebt gehad!

En dat is dat Haha! !

Een beetje respect voor je medemens zou je niet misstaan Kafue!
Zo kortzichtig en jezelf groter voor doen dan je bent siert niet hoor Kafue! Denk jij dat topruiters en profs het anders doen dan wij?
Denk jij dat hete paarden als Salinero en Rembrandt anders zijn losgereden, wanneer er geen land mee te bezeilen viel???

NEE!!! Je kunt niet oordelen over iets wat je niet begrijpt! En zeker niet door iemand de grond in te trappen!

Jij vraagt, jij krijgt antwoord, live with it! Anders moet je geen vraag stellen!

Ben overigens wel benieuwd naar het antwoord van Kafue op de vraag van G&K Knipoog !!!

He kaja als wij nu eens bij jou zouden gaan lessen dan leren we mischien nog wat of heb je geen tijd ? Kom nou toch op meisje ik denk niet dat je Rembrand met Nicole Uphoff ooit heb zien trainen. Ik ook niet hoor, maar een goede kennis wel. Maar jij zult het wel weten. Dat je nog tijd heb om op bokt te surfen.
Je moet toch stervens druk zijn met les geven en trainen voor de OS.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 06:38

Kafue schreef:
Kaja schreef:
Jij maait een manier van losrijden van tafel hoor!
Jij staat niet open voor andere mogelijkheden!
Jij snapt niet dat er bijzonder hete paarden zijn die een andere aanpak nodig hebben dan jouw paard!
Jij en je perfecte manier van trainen en rijden, terwijl je naar mijn idee nog geen fatsoenlijk (heet) paard onder je kont hebt gehad!

En dat is dat Haha! !

Een beetje respect voor je medemens zou je niet misstaan Kafue!
Zo kortzichtig en jezelf groter voor doen dan je bent siert niet hoor Kafue! Denk jij dat topruiters en profs het anders doen dan wij?
Denk jij dat hete paarden als Salinero en Rembrandt anders zijn losgereden, wanneer er geen land mee te bezeilen viel???

NEE!!! Je kunt niet oordelen over iets wat je niet begrijpt! En zeker niet door iemand de grond in te trappen!

Jij vraagt, jij krijgt antwoord, live with it! Anders moet je geen vraag stellen!

Ben overigens wel benieuwd naar het antwoord van Kafue op de vraag van G&K Knipoog !!!

He kaja als wij nu eens bij jou zouden gaan lessen dan leren we mischien nog wat of heb je geen tijd ? Kom nou toch op meisje ik denk niet dat je Rembrand met Nicole Uphoff ooit heb zien trainen. Ik ook niet hoor, maar een goede kennis wel. Maar jij zult het wel weten. Dat je nog tijd heb om op bokt te surfen.

Hallo ik kon niet goed slapen dus had ik tijd om deze onzinnige diskussie door te lezen.
Als we allemaal goed gelezen hadden, waren we allemaal tot de conclusie gekomen dat we een paard als het koud is precies zo losrijden, als bij warm weer.
Het opwarmen van de spieren is niet zo belangrijk als het wakker maken van deze. Dit betekent de spieren door prikkels aktief maken.
Dit is primitief en eenvoudig gezegd, men heeft daar in de medischewetenschap enz... een andere naam voor.
Zoals we allemaal weten, dat we voor dat we gaan sporten, onze spieren rekken en strekken moeten, moeten we dat met onze paarden ook doen.
Dit heeft niets temaken beter weten enz...,
Wat ook hier naar voren komt is dat wij in de diskussie vergeten hebben dat iedereen het eigenlijk goed bedoeld voor zijn paard, dat de een en ander voor de voeten gooit dat hij zijn paard te onderdanig maakt enz.... ., is natuurlijk zeer grappig want bij paard rijden (dressuurmatig)hoort natuurlijk het gehoorzaam maken van mijn paard.
Hoe kan ik anders mijn paard rijden, als het niet naar mij luisterd.
Na het rekken en strekken moet men het paard (ruiter) opwarmen.
Als we dit allemaal begrepen hebben zijn we allemaal een stuk verder.
Wat jullie allemaal eens uitproberen moeten is: `s Morgens vroeg zo om 6uur als het vriest, gelijk uit je bed tegaan en zo`n paar kilometer hard te lopen, je merkt je spieren n.l. de hele dag noch (ongezond)
Ik loop ook elke dag vroeg in de morgen, om mijn conditie te houden.
Maar eerst doe ik rek en strek oefeningen.(natuurlijk na dat ik eerst proef ondervindelijk een peesklap hadt opgelopen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:03

Kafue schreef:

Nee ik ga niet op jouw paarden want dat zijn de paarden die JIJ ingereden hebt.
Die paarden mogen dus van jou in galop. Haha!

Kleine correctie ................ MOGEN niet in galop maar MOETEN in galop Haha! Haha!:D klein woordje, groot verschil

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:26

Kafue schreef:
Een paard moet gewoon luistere

Ben ik zeker met je eens MITS het gevraagde redelijkerwijs gevraagd kan worden.
Ik stap een paar rondjes en dan galoppeer ik ook aan, kreeg zelfs complimenten van de fysio omdat zijn spieren weer zo heerlijk soepel waren.
Galop is iets dat ík vraag, en omdat het gevraagde goed uitgevoerd wordt kan ik dat belonen. Heb je meteen een positieve aktie.
( en een bijkomende zaak is dat we allebei heerlijk ontspannen aan de training kunnen beginnen )
Stap is iets dat ik redelijkerwijs beter niet vraag nu. Dan komt er onenigheid, zit je in een negatieve sfeer en begin je totaal niet ontspannen aan een training.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:41

cornelie schreef:
Kafue schreef:
Een paard moet gewoon luistere

Ben ik zeker met je eens MITS het gevraagde redelijkerwijs gevraagd kan worden.
Ik stap een paar rondjes en dan galoppeer ik ook aan, kreeg zelfs complimenten van de fysio omdat zijn spieren weer zo heerlijk soepel waren.
Galop is iets dat ík vraag, en omdat het gevraagde goed uitgevoerd wordt kan ik dat belonen. Heb je meteen een positieve aktie.
( en een bijkomende zaak is dat we allebei heerlijk ontspannen aan de training kunnen beginnen )
Stap is iets dat ik redelijkerwijs beter niet vraag nu. Dan komt er onenigheid, zit je in een negatieve sfeer en begin je totaal niet ontspannen aan een training.

Dus jou paard wordt soepel van het eerder aangalopperen? Die van mij juist van het loswerken in stap en draf (voltes e.d.)...zo benut ik alle spieren die die nodig heeft om lekker ontspannen te lopen...en als je fysio erbij is...duidt dit dan op eerdere problemen met losrijden of andere vraag ik me dan af?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:11

Ja, hij wordt losser als ik eerst een eind galoppeer.
Hij hád inderdaad problemen maar juist door op deze manier los te werken gaat het steeds beter. Ik galoppeer dan met een volledig losse teugel en in verlichte zit. Hierdoor voel je de rug steeds losser worden en dan merk ik dat direkt terug in de training.
Normaal gesproken doe ik dat ook altijd voor de les maar ik was de laatste keer wat te laat. Toen zijn we direkt begonnen in stap met loswerken maar het duurde langer en het ging gewoon niet.
Met een ander paardje ga ik direkt galopperen omdat die nogal heet en schrikkerig is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:14

Kafue schreef:

wat een raar antwoord dit ?????????

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:58

gijsenkim schreef:

Ja daar ben ik ook nog niet over uit Nagelbijten / Gniffelen !

Wanneer mensen de moeite niet nemen om te lezen of natuurlijk simpelweg niet snappen wat er staat, dan besluipt mij het gevoel dat ik te maken heb met minderjarige.... Pling !

En aangezien er nog geen fatsoenlijk antwoord is gegeven op de vraag van G&K, neem ik maar aan dat er hoog van de toren wordt geblazen zonder dat mensen weten waar ze überhaupt mee bezig zijn!
Een boekwerk naslaan kunnen we allemaal....

Kafue, je antwoorden raken kant noch wal...
En dat blijkt wel uit het feit dat je paarden van G&K en mij "onhandelbare" en "onbetrouwbare" paarden vind!
En als wij net als jou zouden denken dat kunnen wij wel Doei, doei naar onze klanten en paarden in training, want dan zouden ze daadwerkelijk te koop staan als onhandelbaar, naar jouw inzicht!

Fijn dat er overigens mensen zijn als wij die jonge hete paarden wel een kans geven om zichzelf te zijn en te bewijzen!

Brengt overigens ook licht op de zaak dat je nog nergens kaas van hebt gegeten en dagelijks rondhobbelt op je betrouwbare paardje, want anders zou je precies weten wat G&K en ik bedoelen met het feit dat sommige hete JONGE paarden niet te sturen zijn in de stap tijdens de vrieskou! Maar daar snap jij natuurlijk niets van als solo binnenbak rijder op die geweldige pensionstal van je! (Waar ze je paard vergeten meer eten te geven!!!) OK dan!

Nee, zonodig wordt er hulp ingeroepen door dat (self made) professortje van je en wordt er ook door een PROFESSOR over de feiten heen gelezen, ja je moet toch wel heel dom zijn als er nu geen lichtje gaat branden hoor.....

MENSEN LEZEN SCHEELT EEN HOOP "DRAMA" OP BOKT.NL!

Sommige paarden zijn niet controleerbaar wanneer zij tegengehouden worden! Dat heeft NIETS te maken met niet luisteren of niet goed opgevoed, dat gaat om de jeugdigheid, de onzekerheid en het karakter van een paard! Mijn paarden luisteren perfect en Kafue ook mijn paarden mogen dansend naast mij lopen, zelfs onder mij, maar ONDER CONTROLE van mijzelf!
Maar ik laat mijn paarden in hun waarde...

Zei niet eens een bekend persoon:

"Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!"

Oh en voor diegene die er benieuwd naar zijn, Rembrandt werdt wel degelijk los gereden in galop, wanneer hij weer eens op het randje balanceerde van krankzinnigheid!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:22

Kaja schreef:
gijsenkim schreef:

Ja daar ben ik ook nog niet over uit Nagelbijten / Gniffelen !

Wanneer mensen de moeite niet nemen om te lezen of natuurlijk simpelweg niet snappen wat er staat, dan besluipt mij het gevoel dat ik te maken heb met minderjarige.... Pling !

En aangezien er nog geen fatsoenlijk antwoord is gegeven op de vraag van G&K, neem ik maar aan dat er hoog van de toren wordt geblazen zonder dat mensen weten waar ze überhaupt mee bezig zijn!
Een boekwerk naslaan kunnen we allemaal....

Kafue, je antwoorden raken kant noch wal...
En dat blijkt wel uit het feit dat je paarden van G&K en mij "onhandelbare" en "onbetrouwbare" paarden vind!
En als wij net als jou zouden denken dat kunnen wij wel Doei, doei naar onze klanten en paarden in training, want dan zouden ze daadwerkelijk te koop staan als onhandelbaar, naar jouw inzicht!

Fijn dat er overigens mensen zijn als wij die jonge hete paarden wel een kans geven om zichzelf te zijn en te bewijzen!

Brengt overigens ook licht op de zaak dat je nog nergens kaas van hebt gegeten en dagelijks rondhobbelt op je betrouwbare paardje, want anders zou je precies weten wat G&K en ik bedoelen met het feit dat sommige hete JONGE paarden niet te sturen zijn in de stap tijdens de vrieskou! Maar daar snap jij natuurlijk niets van als solo binnenbak rijder op die geweldige pensionstal van je! (Waar ze je paard vergeten meer eten te geven!!!) OK dan!

Nee, zonodig wordt er hulp ingeroepen door dat (self made) professortje van je en wordt er ook door een PROFESSOR over de feiten heen gelezen, ja je moet toch wel heel dom zijn als er nu geen lichtje gaat branden hoor.....

MENSEN LEZEN SCHEELT EEN HOOP "DRAMA" OP BOKT.NL!

Sommige paarden zijn niet controleerbaar wanneer zij tegengehouden worden! Dat heeft NIETS te maken met niet luisteren of niet goed opgevoed, dat gaat om de jeugdigheid, de onzekerheid en het karakter van een paard! Mijn paarden luisteren perfect en Kafue ook mijn paarden mogen dansend naast mij lopen, zelfs onder mij, maar ONDER CONTROLE van mijzelf!
Maar ik laat mijn paarden in hun waarde...

Zei niet eens een bekend persoon:

"Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!"

Oh en voor diegene die er benieuwd naar zijn, Rembrandt werdt wel degelijk los gereden in galop, wanneer hij weer eens op het randje balanceerde van krankzinnigheid!

En waardoor onstaat die krankzinnigheid? Door het niet voldoende kwijt kunnen van energie omdat het te kostbare paarden zijn om ze lekker in de wei te laten lopen, zoals de meeste paarden hier niet buiten lopen...dus Kaja, als een jong paard buiten kan lopen al is het maar 6 uur, dan scheelt je dit een hoop galopwerk

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:28

Hermesdeux schreef:

En waardoor onstaat die krankzinnigheid? Door het niet voldoende kwijt kunnen van energie omdat het te kostbare paarden zijn om ze lekker in de wei te laten lopen, zoals de meeste paarden hier niet buiten lopen...dus Kaja, als een jong paard buiten kan lopen al is het maar 6 uur, dan scheelt je dit een hoop galopwerk

Hou jij nou toch eens op!!!! LEES nou eens, zoals eerder aangegeven lopen mijn paarden ELKE DAG BUITEN!!!!!!!!!!!!!

HALLOOOOOO???!!!!!!!

En ik geloof zelfs dat KAFUE mij niet tegen spreekt als we het over de krankzinnigheid van Rembrandt gaan hebben! Dat is namelijk bij iedereen (behalve bij jou dan) duidelijk Haha! !

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:30

Kaja schreef:
Hermesdeux schreef:

Hou jij nou toch eens op!!!! LEES nou eens, zoals eerder aangegeven lopen mijn paarden ELKE DAG BUITEN!!!!!!!!!!!!!

HALLOOOOOO???!!!!!!!

En ik geloof zelfs dat KAFUE mij niet tegen spreekt als we het over de krankzinnigheid van Rembrandt gaan hebben! Dat is namelijk bij iedereen (behalve bij jou dan) duidelijk Haha! !

Ik hou niet op, ben net begonnen...als je paard dan nog fris is, dan is die niet fris in zijn paasei of moet je zijn voer eens aanpassen Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:31

Professor schreef:
Hallo ik kon niet goed slapen dus had ik tijd om deze onzinnige diskussie door te lezen.

Ik vind delen van deze discussie helemaal niet onzinnig. Ik ben bv nog steeds benieuwd hoe je een erg enthousiast paard ontspannen laat stappen zonder ongelukken. En ik ben ook benieuwd of warming up ook bij paarden tot doel heeft de doorbloeding op te krikken, en of stappen daar uberhaupt genoeg voor is.

Citaat:
Als we allemaal goed gelezen hadden, waren we allemaal tot de conclusie gekomen dat we een paard als het koud is precies zo losrijden, als bij warm weer.

Hmm, dat lees ik niet. Ik zie duidelijk staan dat bepaalde mensen het anders doen.

Citaat:
Zoals we allemaal weten, dat we voor dat we gaan sporten, onze spieren rekken en strekken moeten, moeten we dat met onze paarden ook doen.

In de menswetenschappen is het nut van rekken en strekken juist erg onduidelijk.

Citaat:
dat de een en ander voor de voeten gooit dat hij zijn paard te onderdanig maakt enz.... ., is natuurlijk zeer grappig want bij paard rijden (dressuurmatig)hoort natuurlijk het gehoorzaam maken van mijn paard.
Hoe kan ik anders mijn paard rijden, als het niet naar mij luisterd.

Er zijn meerdere manieren van gehoorzaamheid. Duidelijk voorbeeld is op stal. Je kunt vinden dat een paard terwijl je op stal bezig bent, stokstijf stil moet staan. En als ie dat doet, is het paard gehoorzaam.
Je kunt ook veel meer vrijheid geven aan een paard, zodat het op stal nog wel bv kan eten, beetje rond kan kijken etc. Maar als je zijn hoofd vraagt, houdt ie daarmee op en houdt ie zijn hoofd stil. Dan is het paard ook gehoorzaam.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:40

Deze discussie begint enigzins rond te draaien. Het is niet de bedoeling om elkaar te overtuigen van elkaars standpunt, maar enig respect voor elkaars manier zou er wel mogen zijn.

Ik zet een slotje.