Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:26

GoldStar schreef:
. Bij het paard zijn de punten dus rug, borst en nek/onderkaak. De hek/onderkaak is in de LDR houding niet ontspannen. De spieren die los en soepel zouden moeten zijn staan zo strak, als aangespannen staalkabels. Hoe komt daar een fijne subtiele inwerking doorheen ?

Wat een halve ophouding ook is, hoe die ook gegeven wordt... boeiend. Dat verschilt nou eenmaal per persoon.
Maar dat een paard dat LDR getraind wordt, gespannen is in de nek/onderkaak is werkelijk onzin. Door LDR te trainen ontspant ie juist op die plaatsen waardoor de hulpen beter door komen!

Orias

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:26

Afgezien van de inwerking met de handen, zijn we het daarover dus eens, GoldStar. Daarmee heb je gelijk een antwoord op jouw vraag hoe een ophouding kan doorkomen (via de zithulpen).

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:28

En een halve ophouding komt bij een starre opgerichte houding wel goed door? Want als je altijd in dezelfde houding traint, wordt ie vanzelf strak en star.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:30

Voorstel van Lielle via pb: Laten we discussie beperken tot L niveau, dan kan iedereen meepraten. Ik denk niet dat er velen onder ons zijn de dagelijks op Grand Prix niveau rijden.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:39

Wekelijks of maandelijks ook niet zelfs Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:43

Goh, ik had verwacht dat iedereen met regelmaat z'n paard in de piaffe tikt, series rijdt, pirouettes oefent.... Schijnheilig

Knipoog:D

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:45

Hmmm, dan ben ik zeker de enige op bokt die nog lekker in de basis rondkachelt.....wat doe ik fout???

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:46

Waar denk je dat de GP-oefeningen uit voort vloeien?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:48

Aimee schreef:
Goh, ik had verwacht dat iedereen met regelmaat z'n paard in de piaffe tikt, series rijdt, pirouettes oefent.... Schijnheilig

Knipoog:D

oh zeker, alleen heb ik er geen controle over Haha! De hogeschoolsprongen zijn ook aardig bevestigd trouwens *LOL*

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:51

Wat dacht je van passage, zelfs zonder dat er een ruiter op zit, gewoon aan het touwtje.... Knipoog:D

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:53

Ja, maar dat kunnen we wel. Lekker passagerend de dijk over op weg naar huis, terwijl je achtervolgt wordt door een enge kinderwagen Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:32

dat kan die van mij ook! en een fantastische levade, echt voor een 10, met zn neus VOOR de loodlijn overigens als hij ineens wat ziet dat m niet bevalt Haha!
lekker hoor, die controle alstie LDR is Lachen
en oh, wij hebben geen lef, want we willen controle? bij een paard africhten hoort dat een paard gehoorzaamd, dus controle is in dat geval best wel handig!
en wat betreft de mode-trend: Hoe kan het, als dit slechts een modetrend betreft, dat paarden tegenwoordig tot aan hun 18e jaar zo'n beetje met veel plezier en lossigheid ed in de hogere dressuur mee kunnen lopen, mist goed getraind?! Als LDR werkelijk zo ontzettend slecht voor een paard was zou dat denk ik niet gaan lukken. Het zijn juist de paarden die vast in hun lijf lopen die kapot gaan.

en nu terug naar B/L niveau (mag M ook?) jury's kijken (denk ik) voor een groot deel naar het totaalbeeld, dus zullen lossigheid gedurende de hele proef en kleine stukjes achter de loodlijn meer waarderen dan een paard dat er constant voor loopt en net niet los is, of steeds gaat lopen kijken.
en, voor QQQQQQ, jury's kijken echt wel naar te diep, want als mijn paard, waar ik het eerder al over had, die zo naar beneden gebouwd is, in de proef uit groenigheid en zoekerigheid nog te diep gaat (en achter de loodlijn) staat dat ook echt wel (terecht) op mijn coupon.

Dus, ik blijf lekker LDR trainen en rijd op die manier lekker mn paarden, want dat is toevallig, he wat gek nou, de enige manier waarop mijn kissing spine beestje gewoon helemaal toppie op M2/Z1 niveau kan lopen

*amen*

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:44

Laatst bijgewerkt door GoldStar op 12-01-05 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:00

Hieronder wat afbeeldingen voor lang en laag
om de rug te ontspannen en te rekken. Het
paard kauwt het bit af en zoekt bij het
halsstrekken het bit dus op. Dit halsstrekken
komt uit de achterhand. Let op de rol van de
paarse spieren in de onderlijn. Door het
aanspannen van deze spieren ontstaat de voor
het rekken van de rug zo belangrijke
spanningsboog. Het paard beweegt, het
bekken roteert en daardoor deint de rug en
laten de rugspieren meer en meer los.
Overgangen binnen tempo en overgangen rijden
helpen hierbij. Door de toegenomen spanning in
de ligamenten tussen het achterhoofdsbeen en
de schoft wordt het vrijmaken van de schouder
ondersteund.

Voordat je deze oefening kan doen, moet je wel
de goede basis rijvaardigheden hebben.

[Edit Apple: afbeelding verwijderd. Deze kan via de website bekeken worden]

Bron:
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... ndLow.html
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 12-01-05 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:14

Hoe we moeten zitten en hoe dat werkt....

Je zit dus op de Latissimus Dorse, de grote of brede rugspier.
De kuit ligt aan op de Serratus of Getande zaagspier in de borst.
De getande zaagspier (halsdeel) draagt de halswervels. Als een
paard goed beweegt, is de samentrekrichting van deze spieren tegengesteld aan de bewegingsrichting van de schouder!

en dan de bekende cirkel van spieren die gebruikt wordt als een paard goed wordt gereden.

Boven, contact met nageven.
Onder, in de hand gesteld, aan de hulpen.

Als je de plaatsjes begrijpt, weet je waarmee
je tijdens het rijden met het paard en met je
eigen lichaam bezig bent. Als je dat door hebt.
leer je veel sneller voelen. Je moet leren het
goede gevoel te voelen. Het verkeerde gevoel
leer je net zo snel, en dat is moeilijk af te leren.

Bron:
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... hmusc.html
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 12-01-05 17:36, in het totaal 4 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:16

Wel tot hun 18e jaar? Wat is nou 18? In Saumur worden ook nog paarden gebruikt die de dertig al gepasseerd zijn...
en je zegt zelf mits goed getraind. Hoeveel 18 jarigen lopen er op hoog niveau, kan iemand dat uitzoeken? Heel veel paarden eindigen ruim daarvoor in het slachthuis, hoor. Omdat de fokkerij en de mode zo okee is. Weet je, ik krijg hier het gevoel dat de vrije wil weg valt. Mensen denken niet meer zelf, ze volgen klakkeloos een voorbeeld. Als andere mensen dat doen (secte leden) weten we hoe fout dat is, maar als je er zelf mee bezig bent, is het moeilijk te (h)erkennen.
Wat die lef betreft en controle, ik zeg niet dat je geen controle moet hebben, ik zeg alleen dat je die controle niet moet vinden in een dwangmiddel als LDR, want als het slechts een trainingsmethode (en ik vraag me nog af wat het traint behalve verkeerde spieren)is, dan moet je dus in de ring ineens wel die controle hebben zonder. Is het dan niet makkelijker om gewoon de dagelijkse controle al gewoon te hebben met het neusje voor de loodlijn.
Toon de lef of het neusje voor de loodlijn te houden en zo controle te houden. Ik heb veel meer bewondering voor mensen die zo rijden dan mensen die hun paard bijna in z´n achteruit trekken (oh, sorry, vragen) en "bijtikken" (hameren) met sporen tot de gaten in de huid springen (als geconstateerd in inrijring van indoor Brabant), terwijl een paard ook een vlieg voelt zitten en als je niet zo remt, wil het heus wel voorwaarts, want zo zit een paard inelkaar, het is gemaakt om te gaan.
En, even tussendoor, ik heb twee ponies ingereden op hun 17e en eentje was wat je noemt extreem kijkering, springerig en "heet", maar toch kon ik die gewoon rijden zonder de neus achter de loodlijn te brengen. Ze had ook nog eens een flinke onderhals, maar ik kon haar met gemak nageeflijk rijden. Dat een paard een gekromde hals moet hebben of wat dan ook voor een bespiering om "de gewenste houding" te krijgen of aan de teugel te gaan, is een mythe.
Sorry dat ik er zo even tussen kopm, maar het moest er wel even uit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:08

Goldstar; wat wil je eigenlijk duidelijk maken met die afbeeldingen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:36

Lusitana"]
Heel veel paarden eindigen ruim daarvoor in het slachthuis, hoor. Omdat de fokkerij en de mode zo okee is.
[/quote]

Dat is een conclusie die wat meer onderbouwing verdient denk ik.

[quote="Lusitana schreef:
Weet je, ik krijg hier het gevoel dat de vrije wil weg valt. Mensen denken niet meer zelf, ze volgen klakkeloos een voorbeeld.

Dat men niet doet zoals jij vindt dat het hoort betekent niet dat ze er niet over nagedacht hebben.

Daarbij volg je zelf ook een voorbeeld. Niet klakkeloos hoop ik. Een voorbeeld dat je aanspreekt neem ik aan, en waar je je hopelijk in verdiept hebt. Maar je hebt het systeem net zo min vanaf de grond af opgebouwd, en dus volg jij net zo goed.

Daarbij blijf je steeds maar volhouden dat nageeflijkheid niet (alleen?) de hoofdhouding is. Waarom maak je je hier dan zo druk om de hoofdhouding?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:51

Ik ga er niet van uit dat mensen moeten doen wat ik vind, maar dat mensen moeten nadenken over waar ze mee bezig zijn. Als je nadenkt over LDR, moet je toch tot de conclusie komen dat het nergens goed voor is en zelfs schadelijk kan zijn. Ik volg niet een voorbeeld, ik heb een mening gevormd door 32 jaar ervaring onder veel instructeurs en met vele paarden onder mijn kont en volg de regels zoals die nu eenmaal door de FEI zijn voorgeschreven als ik me met de (wedstrijd)dressuur bezig houd en verder kun je me ook gewoon zonder zadel en hoofdstel tegen komen en ook wel op andere manieren met paarden bezig.
Men zegt dat LDR niet alleen een hoofdhouding is, dus ik maak me druk over het hele paard.
Ik dacht dat het algemeen bekend was dat het KWPN gewoon doorfokt met paarden met hoefkatrol ontsteking terwijl men weet dat het erfelijk kan zijn en de paarden zo groot fokken gaat ook gepaard met allerlei gebreken. Verder gaat de dressuur tegenwoordig vreemd genoeg gepaard met slijtage, wat ik vroeger helemaal niet zag. Dat is voor mij onderbouwing genoeg voor mijn gedachtengang. Natuurlijk zie je dat ook in andere sporten, maar daar gaat het even niet om. Ik zou zeggen lees wat TS zegt in het begin, reageer daar op, ipv ouwe koeien uit de sloot te halen met mij.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:59

Lusitana schreef:
ik denk dat ruiters, instructeurs en juries maar eens moeten nadenken over wat je eigenlijk wilt bereiken met dressuur, een lenig ontspannen paard dat de ruiterhand volgt of een soort hulk in paarden uitvoering dat de ruiterhand niet eens meer KAN volgen (of durft te volgen)... hoort dat niet gewoon in een aparte klasse thuis wat we dan maar geen dressuur meer noemen?

Zoals de Halter Class in de western - die paarden zijn soms zo zwaar bespierd dat ze niet meer fatsoenlijk kunnen bewegen Knipoog
Maar hoe zit dat dan met de Andalusiers? Ik zie toch nergens warmbloeden die wat zware, bespierde hals betreft de Andalusiers voorbij gaan. Onzin dus, die neus achter de loodlijn.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:03

Lusitana schreef:
Als je nadenkt over LDR, moet je toch tot de conclusie komen dat het nergens goed voor is en zelfs schadelijk kan zijn.

Wat jij hierboven aanhaalt is wel zo als het niet op de juiste manier gedaan word, maar volgens welk "systeem" je ook rijd, als het niet op de juiste manier gebeurd kan alles schadelijk zijn...

En ik las dhr van Loon erbij werd gehaald, vind het knap van die man dat ie blijft "vechten" voor in zijn de ogen de klassieke dressuur, maar tijden veranderen de evolutie gaat alsmaar door, waarom kan dat dan niet in de paardensport Verward

Stilstaan is achteruit gaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:07

GoldStar schreef:
De nek/onderkaak is in de LDR houding niet ontspannen. De spieren die los en soepel zouden moeten zijn staan zo strak, als aangespannen staalkabels. Hoe komt daar een fijne subtiele inwerking doorheen ?

waar baseer je dit in hemelsnaam op?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:08

Noukie schreef:
en wat betreft de mode-trend: Hoe kan het, als dit slechts een modetrend betreft, dat paarden tegenwoordig tot aan hun 18e jaar zo'n beetje met veel plezier en lossigheid ed in de hogere dressuur mee kunnen lopen, mist goed getraind?!

Mmmm.... daar ken ik er niet zo veel van. Hoe groot is dat percentage? Hoeveel warmbloedpaarden halen de 8 niet voor ze kreupel afgevoerd worden? Maar dat zal niks met de training te maken hebben. Ook niks met hun leven tussen de tralies.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:13

Het is maar hoe je dingen bekijkt.Dat iets mode is, wil nog niet zeggen dat iedereen zich er dan maar aan moet houden en die nog wel correct rijden daarvoor gestraft moeten worden. en elke keer als er een gek opstaat die wat nieuws uitvind om een paard tot iets te dwingen, moeten we maar moderniseren en moeten de regels aangepast? De hulpen en trainingsmethodes zoals die van oudsher bestaan zijn niet toevallig ontstaan en daar zit een lange evolutie an vast. Die wil men nu teniet doen door het volgen van een dubieuze methode die tot vreemde plaatjes in de ring leidt, die we zó graag willen hebben dat de regels maar worden aangepast. In Amerika had je vroeger (ik weet niet of dat nog zo is) rijbaanen met afgerondde hoeken. Wel zo makkelijk, je gebruikt de hoek toch niet... Dat is dus een aanpassing die volgens mij gewoon niet kan omdat het de rijkunst ondermijnt, net als een trainingsmethode als LDR .

[Edit Apple: onnodig polariserende opmerking verwijderd]

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:16

Aimee schreef:
Goldstar; wat wil je eigenlijk duidelijk maken met die afbeeldingen?

Uit de reacties blijkt dat veel basis begrippen niet begrepen worden. Als je dat niet begrijpt, hoe kan je dan in staat zijn om zelf een goed oordeel te vellen?. Ik heb dus het frame van aan het bit en aan de hulpen of in de hand gesteld paard opgestuurd. Daarnaast worden er tal van houdingen met het paard aangenomen die voor het paard bijzonder onplezierig zijn. Uit de plaatjes van de anatomie van het paard en de cirkel van rijspieren van het paard wordt duidelijk hoe het paard zijn lichaam gebruikt en welke spieren daarvoor gebruikt worden. Ook wordt dit van de ruiter weergegeven.
Uit die plaatjes kun je snel tot een conclusie komen wat wel en wat niet goed voor het paard is. Sneller is niet beter. Echte rijkunst kun je niet even snel immiteren, daar zijn jaren van praktijkervaring, instructie en training, maar vooral ook educatie voor nodig. Daar schort het vaak aan.