artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:25

Een moment heeft grootte (kracht x arm) en "zin" (draairichting), waarbij rechtsom positief en linksom negatief is. In de mechanika zegt men: een voorwerp is in evenwicht als
a) de som van de optredende krachten nul is en
b), de som van de werkzame momenten nul is. Men kan de grootte van een moment grafisch voorstellen als de oppervlakte van een rechthoek waarvan lengte en breedte staan voor de armlengte en de erop werkende kracht.
De gelijkheid van de absolute getalwaarden van de momenten bij evenwicht van een hefboom is bekend als: KRACHT x KRACHTARM = LAST x LASTARM Twee even grote krachten met evenwijdige maar tegengestelde richtingen heten samen een koppel

Afbeelding

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:29

sodemieter!! wel goed uitgelegd hoor sjokkemeule, hihi maar leek net of ik weer in mijn boeken zat te lezen op school.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:31

klomp schreef:
sodemieter!! wel goed uitgelegd hoor sjokkemeule, hihi maar leek net of ik weer in mijn boeken zat te lezen op school.

Maar hoop wel dat het verhaal over die krachten opgehelderd is Haha!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:32

o-ow...Daar gaan we weer...de zoveelste discussie over de slof maak jullie niet druk.Ofwel ben je voor,ofwel ben je tegen de slof.amen
ik rijd zelf trouwens ook met een slof en deze is al een geweldige hulp voor mij en mijn paardje geweest.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:05

Gelukkig, nu snap ik het helemaal Haha! Haha! Haha! Haha! NOT

Maarja ik ben EN al een paar jaar van school af EN blont

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:06

Magique schreef:
Onder "profs" is het ook gewoon een normaal geaccepteerd hulpmiddel, behalve op Bokt Ra Ra hoe kan dat nou Ach gut

Ja, en Anky van grunsven trekt haar paard ook in de meest belachelijke krulletjes om op wedstrijd toch een paard te kunnen brengen die zijn hoofd perfect stil houdt. Er lopen soms ook slechte wegen naar de resultaten hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:09

OOOOOO Ankie kan niet rijden Haha! Haha! Haha!

Poes gaat de volgende Olympische spelen mee doen Haha! Haha! Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:13

Bloos! Ik schrik gewoon van al die tekeningetjes!! Wel goed uitgelegd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:13

Dûh, natuurlijk kan Anky niet rijden.... Jij loopt wel erg ver achter Kim!

Al hoewel ik liever een andere methode zie, maar deze werkt blijkbaar dus ook heel best!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:24

sorry maar ik ben er toch echt niet mee eens hoor Knipoog
Ik heb namelijk zelf (op aanraden van instructeur) een jaar lang met slof gereden, omdat die dan makkelijker aan de teugel zou gaan...

maar het heeft niks geholpen..met de slof om liep ze idd mooi, maar zodra die afging liep ze weer met der hoofd in de lucht. Na een jaar heb ik dat ding in de prullenbak gegooid en ben ik het zonder gaan proberen en ik kan je zeggen binnen een tijd van 3 maanden had ik me pony perfect aan de teugel!!!! en dat komt zeker niet door die slofteugel maar doordat ik er gewoon keihard aan heb getraint.

Ik ben heus wel van mening dat het voor bepaalde paarden wel nodig is, bijvoorbeeld als een paard niet te hanteren is ofzo! maar in 99% van de gevallen wordt de slof alleen gebruikt omdat de ruiter te lui is om het zelf te proberen...want het is idd wel waar dat je na het rijden met de slof veel minder moe van je paard af komt.

Bij mij op stal worden al die hulpmiddelen ook gewoon verkracht Verward naja figuurlijk gezien dan.. de slof wordt dan bijvoorbeeld aan door de keelriem gehaalt ofzo, of het elastiek wordt aan de singel vastgemaakt...

MENSEN GA GEWOON RIJDEN!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:25

Ik zou gelijk van instructeur wisselen als hij de slof met zo'n reden aanprijst..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:01

sjokkemeule schreef:
Een moment heeft grootte (kracht x arm) en "zin" (draairichting), waarbij rechtsom positief en linksom negatief is. In de mechanika zegt men: een voorwerp is in evenwicht als
a) de som van de optredende krachten nul is en
b), de som van de werkzame momenten nul is. Men kan de grootte van een moment grafisch voorstellen als de oppervlakte van een rechthoek waarvan lengte en breedte staan voor de armlengte en de erop werkende kracht.
De gelijkheid van de absolute getalwaarden van de momenten bij evenwicht van een hefboom is bekend als: KRACHT x KRACHTARM = LAST x LASTARM Twee even grote krachten met evenwijdige maar tegengestelde richtingen heten samen een koppel

[image]

Scheve mond
Jaah ..
HAHAHAHAHAHA !! GE-WEL-DIG SJOK! *LOL* *LOL*
Kunnen ze op deurne gebruiken Haha!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:04

poes schreef:
Ja, en Anky van grunsven trekt haar paard ook in de meest belachelijke krulletjes om op wedstrijd toch een paard te kunnen brengen die zijn hoofd perfect stil houdt. Er lopen soms ook slechte wegen naar de resultaten hoor!

Dûh, Anky trekt haar paard altijd in krulletjes, daarom loopt het ook zo lekker ontspannen en is Anky Olympisch kampioen, want ze heeft er écht geen verstand van!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:15

Haha! Haha! Haha! Ik ben om hoor Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik ga mezelf niet langer vermoeien met netjes van achter naar voren rijden.
Morgen pak ik ook de slofteugel.
Waarom mezelf vermoeien als je met de slofteugel mooi in het krulletjes kunt trekken.

Wat Anky kan kunnen wij ook, thankX for de tip.

Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:40

gijsenkim schreef:
OOOOOO Ankie kan niet rijden Haha! Haha! Haha!

Poes gaat de volgende Olympische spelen mee doen Haha! Haha! Haha!

Ik denk het ook. Poes, veel succes met de voorbereidingen voor de Spelen in 2008!

Mijn mening: Als je een hekel hebt aan de slof, rijd er dan vooral niet mee. Als je aan de slof een prettig hulpmiddel hebt met rijden, gebruik hem dan gewoon wel.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:12

Jullie hebben het allemaal verkeerd, helemaal verkeerd.
Nog nooit gehoord van het scala van de africhting?
Als ik de meeste reacties hier lees, dan blijkt Anky heilig te zijn.
Mensen, een paard dwingen is verkeerd.
Een paard moet niet aan de teugel maar MAG aan de teugel. En wanneer het paard ontspannen is door die gedachte dan komt de aanleuning van zelf!
Het scala van de africhting, de beste methode ooit om een paard te beleren.
Het is zo dat het in de dressuur moet uitzien alsof het paard alles uit eigen wil doet. En dat bereik je enkel met het scala van de africhting!
Het scala is heilig!
Een paard is bereid om alles uit eigen wil te doen wanneer je de dradan hebt bereikt, plus dat het nog beter en vriendelijker uitziet. En je hoeft werkelijk niet in hun mond te hangen, rukken, zagen, trekken,... wat dan ook. Je laat het paard juist vrij, zodat het alles uit eigen wil doet.
Met het scala bereik je een goed dressuurpaard, want wanneer hij weet dat hij vrijheid heeft tijdens het werken, dat de ruiter vrijheid en ontspannenheid toelaat neemt het paard de juiste aanleuning. Want het enige wat we met aan te teugel willen bereiken is het natuurlijke evenwicht te herstellen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:53

Ranouk,

ik ben het helemaal met je eens.
Eondelijk iemand die ook de zes begrippen in zijn rijdenb toepast. het aan de teugel of durch das genick gehen komt vanzelf.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:19

Ben ik het zeker mee eens. Toch jammer dat je nog geen wedstrijd kan rijden als je paard niet aan de teugel wil.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:38

manzano schreef:
Ben ik het zeker mee eens. Toch jammer dat je nog geen wedstrijd kan rijden als je paard niet aan de teugel wil.

Ha-ha! Sinds wanneer is dàt zo?
In de krul, moet ie.
Aan de teugel, kom op zeg, je loopt 'n beetje achter.... Rolleyes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:40

manzano schreef:

In de B wordt gevraagd dat een paard in een gelijke aanleuning moet lopen, ontspannen aan hetbit.. Van aan de tuegel lopen wordt niet gesproken en al helemaal niet zoals zovelen diep en achter de loodlijn.

Het is jammer dat sommige Juryleden niet weten hoe een B paard moet lopen. Maar daar gelijk hele andere iedeen aan koppelen.
En ook jammer dat de met slofteugel gereden paarden die zo mooi afbuigen op de derde halswervel in plaats van op het hooste punt de eerste niet zwaarder afgestraft worden,

Eigelijk is het gemakzucht van de ruiters, gemakzucht van de africhters en de instructeurs, en gemakzucht van het jurycorps.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:44

Geloof ik graag!!!
Jah als het goed gebruikt word is het een wonder!!!
Anti-slof mensen ren naar de winkel Tong uitsteken (ok jah mensen die het totaal niet nodig hebben zijn nu eenmaal anti-slof!! diegene die het gebruiken vinden het dan niet slecht oke zoooo goed nu ook niet maar toch!)

Kaiya

RanouK schreef:
Jullie hebben het allemaal verkeerd, helemaal verkeerd.
Nog nooit gehoord van het scala van de africhting?
Als ik de meeste reacties hier lees, dan blijkt Anky heilig te zijn.
Mensen, een paard dwingen is verkeerd.
Een paard moet niet aan de teugel maar MAG aan de teugel. En wanneer het paard ontspannen is door die gedachte dan komt de aanleuning van zelf!
Het scala van de africhting, de beste methode ooit om een paard te beleren.
Het is zo dat het in de dressuur moet uitzien alsof het paard alles uit eigen wil doet. En dat bereik je enkel met het scala van de africhting!
Het scala is heilig!
Een paard is bereid om alles uit eigen wil te doen wanneer je de dradan hebt bereikt, plus dat het nog beter en vriendelijker uitziet. En je hoeft werkelijk niet in hun mond te hangen, rukken, zagen, trekken,... wat dan ook. Je laat het paard juist vrij, zodat het alles uit eigen wil doet.
Met het scala bereik je een goed dressuurpaard, want wanneer hij weet dat hij vrijheid heeft tijdens het werken, dat de ruiter vrijheid en ontspannenheid toelaat neemt het paard de juiste aanleuning. Want het enige wat we met aan te teugel willen bereiken is het natuurlijke evenwicht te herstellen!

Dus Anky dwingt haar paarden om aan de teugel te lopen? Ik zie haar echt dwingen hoor..

Nerwen

QQQQ schreef:
Ha-ha! Sinds wanneer is dàt zo?
In de krul, moet ie.
Aan de teugel, kom op zeg, je loopt 'n beetje achter.... Rolleyes

Nou inderdaad ja..
Je moet er toch mìnstens 8 hulpteugels aan hangen hoor..

Ontopic reactie: Tja, dit artikel is niks nieuws natuurlijk. Tuurlijk is een slof niet alleen slecht. Je moet alleen wel weten HOE je een slof GOED gebruikt. En dat kunnen en weten helaas maar weinig mensen.
Weet je niet hoe je er mee om moet gaan, blijf er dan af en neem goede les (maar dat is zo langzamerhand een afgezaagd antwoord hier op Bokt Haha! ).

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:48

Amethyst schreef:
Nou inderdaad ja..
Je moet er toch mìnstens 8 hulpteugels aan hangen hoor..

Ontopic reactie: Tja, dit artikel is niks nieuws natuurlijk. Tuurlijk is een slof niet alleen slecht. Je moet alleen wel weten HOE je een slof GOED gebruikt. En dat kunnen en weten helaas maar weinig mensen.
Weet je niet hoe je er mee om moet gaan, blijf er dan af en neem goede les (maar dat is zo langzamerhand een afgezaagd antwoord hier op Bokt Haha! ).

Een hulpteugel is gewoon iets voor als het niet anders kan.
Bij ons op de manege gebruiken ze helemaal geen hulpteugels voor zover ik weet.
Hooguit een martingaal.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:51

Staat er in het artikel toevallig ook waar de term "slofteugel" vandaan komt?