Mijn paard klapt achterover

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:13

Nee die snap ik ook niet, maar daar ga ik ook geen samenvatting van maken Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:18

Citaat:
Ga jezelf te raden, stel geen doelen bij de africhting en zie hoe het loopt, geef je paard de tijd om te leren en om te begrijpen

Hier ben ik het dus ook niet mee eens! Je stelt altijd een doel! Bij de africhting stel je ook een doel, nl. om het paard te leren hoe te reageren op hulpen en wat hulpen zijn etc.
Die doelen stel je steeds bij.

Citaat:
Volgens mij doe ik het dan iedere keer heel slecht als ik ga rijden want ik heb iedere keer een doel of meerdere doelen. En als ze daaraan voldoet dan heeft ze genoeg gedaan voor die dag en stop ik. Stel ze heeft bij iets echt een hekel dan ga ik door tot ze die oefening wel normaal doet. Na een tijdje geeft ze ook toe, de ene keer op de harde manier de andere keer op de zachte. Ligt natuurlijk ook net aan de manier van hoe Solide reageerd. Het werkt nog steeds.

Dit doe ik dus helemaal niet. Mijn paarden zijn in een bepaald stadium van de opleiding c.q. africhting. Ik stap iedere dag weer onbevangen op en voel mijn paard dan aan. Afhankelijk van wat ik op dat moment (tijdens het loswerken al) gebeurt of wat zich openbaart als het ware, daar ga ik mee aan het werk.... Het gevaar van steeds maar weer doorgaan op hetzelfde is dat je paard het plezier in het werk verliest of dat ze afstompen en juist protest gaan vertonen.
Ik stel dus iedere keer dat ik ga rijden mijn doelen als het ware bij maar wel met de achterliggende gedachte dat ik algehele vooruitgang wil zien over een periode.... het moet dus wel vooruit blijven gaan en niet áchteruit....

Loutjelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:19

Steigeren mág niet, punt! Kaja, vraag jij je paard vriendelijk om alsjeblieft op z'n benen te blijven staan? Geloof me, als Riant (en dan bedoel ik het paard) omhoog komt en jij op een hoogte van 2 meter 10 zit ben je echt niet blij hoor!

Als je paard je in de stal plet tussen de muur, ga je dan ook je mobiel pakken om te vragen of een prof je wil komen helpen terwijl je ribben ondertussen al gebroken zijn? Sorry hoor, maar dan krijgt ie van mij ook echt wel een draai om z'n oren. En zo zie ik dat precies hetzelfde met steigeren.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:19

Randy, ik voel ons nader tot elkaar komen Knipoog Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:21

MissArianne schreef:
Randy, ik voel ons nader tot elkaar komen Knipoog Haha!

hahahaha hehe eindelijk hihihi

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:22

Citaat:
Steigeren mág niet, punt! Kaja, vraag jij je paard vriendelijk om alsjeblieft op z'n benen te blijven staan? Geloof me, als Riant (en dan bedoel ik het paard) omhoog komt en jij op een hoogte van 2 meter 10 zit ben je echt niet blij hoor!

Ik vind dat je als vergelijking hier wel erg overdrijft hoor! Kan wel iets minder. Kaja, kom even met een goede beargumentering. Ik begrijp waar je heen wilt, maar heb al zere vingers van het typen!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:23

hahaha OK dan!

maar ik snap kaja echt niet... denk ook niet dat kaja en ik nader tot elkaar kunnen komen maar voel die behoefte ook niet echt :=

HobbeldeB

Is het ook niet zo dat een paard niet een bepaald geheugen heeft? Dus dat ie eigenlijk heel snel die tik al vergeten is.
Het is net als met kleine kinderen en alles wat je opvoeden wilt. Je moet laten zien wie de baas is, laten zien dat er niet met je te sollen valt. Doe je dat wel dan loopt een dier of een kind over je heen

Ariebombarie

Randy01 schreef:
Ik vind dat je als vergelijking hier wel erg overdrijft hoor! Kan wel iets minder. Kaja, kom even met een goede beargumentering. Ik begrijp waar je heen wilt, maar heb al zere vingers van het typen!

en ik snap loutje dan wel weer Haha!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:25

HobbeldeB schreef:
Is het ook niet zo dat een paard niet een bepaald geheugen heeft? Dus dat ie eigenlijk heel snel die tik al vergeten is.
Het is net als met kleine kinderen en alles wat je opvoeden wilt. Je moet laten zien wie de baas is, laten zien dat er niet met je te sollen valt. Doe je dat wel dan loopt een dier of een kind over je heen

jep, regels stellen en doelen stellen hoort erbij... net zoals een kind heeft een paard discipline, regels, consequentie en ook doelen nodig. al het andere is niet geoorloofd en kan je op verschillende manieren oplossen Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:27

Ik had van Randy alleen de eerste post gelezen dus nu ik de rest heb gelezen klopt het inderdaad dat mijn advies kant nog wal raakt ..
Excuses ( het is wel irritant dat ik tussen het bokken door telkens moet werken)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:28

Ik vind dit een heel moeilijk onderwerp omdat elk karakter anders is en elke ruiter er andere methodes op nahoud. Wat wel duidelijk voorop moet staan is wederzijds respect. Een paard geeft op een andere manier aan dat hij iets niet aankan, maar als hij ons in de maling neemt, weten wij dat verschil dan? Je kan wel elke keer blijven zeggen dat het niet binnen het kunnen van je paard ligt, maar dat heeft zo een dier heel snel in de gaten en dan zal het omslaan in een "spelletje" voor hem. En zulke spelletjes, geloof me, kunnen voor de ruiter heel verkeerd aflopen.
Mijn mening is dat als je al enige twijfel hebt in het desbetreffende paard waar je op wil stappen, dan voelt het dier dat gelijk en dan zal hij ook zeker aan je verwachtingen voldoen.

In dat geval is het raadzaam om een ander (hoeft geen perfecte ruiter te zijn) op jouw paard te laten rijden (gewoon zijn dagelijkse werk, niet meer en niet minder). Als die ruiter maar niet bang is! Dat beest voelt het aankomen als degene op zn rug al spant omdat de ruiter weet dat er iets gaat gebeuren.

Mijn eigen merrie heeft vroeger bij alles wat haar niet zinde gesteigerd. Ze gaf niks aan en verdween gewoon de lucht in. Stond er een stoel langs de bak, hoppa, omhoog. Waaidden de blaadjes van de bomen, hoppa, weer omhoog. Dat is gewoon werkontwijkend gedrag en toen heb ik een oud zadel erop gelegd, gewoon gereden en toen ze omhoog kwam heb ik haar achterover getrokken. Ze verloor uiteraard haar evenwicht en ze is daar zo van geschrokken dat ze het nooit meer gedaan heeft.

Maar, het kan idd, wat ook al eerder ter sprake is gekomen, een lichamelijk probleem zijn. Daar denk je in het heetst van de strijd echt niet aan. Dat soort bedenkingen komen altijd pas op als het gedrag van het paard herhaaldelijk is.
Als je als ruiter bij elk wissewasje al bedenkt dat het een lichamelijke oorzaak kan hebben dan is het zeker weten het paard dat de touwtjes in handen heeft. Een paard kan heel veel hebben. Kijk maar eens hoe ze in de wei met elkaar omgaan.
Als het paard geen lichamelijke gebreken heeft in de rug , schouder of waar dan ook vind ik dat het de taak van de ruiter is om het paard flink te straffen voor gedrag wat niet mag.

*klein verhaaltje Schijnheilig *

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:31

Loutjelou schreef:

Als je paard je in de stal plet tussen de muur, ga je dan ook je mobiel pakken om te vragen of een prof je wil komen helpen terwijl je ribben ondertussen al gebroken zijn? Sorry hoor, maar dan krijgt ie van mij ook echt wel een draai om z'n oren. En zo zie ik dat precies hetzelfde met steigeren.

ik verwacht van jou dat je mij belt om netjes te vragen hoe je de situatie op kan lossen, en ik heb heus niet de banketstaaf ik drop je echt wel even bij de EHBO Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:32

Riant schreef:
Ik had van Randy alleen de eerste post gelezen dus nu ik de rest heb gelezen klopt het inderdaad dat mijn advies kant nog wal raakt ..
Excuses ( het is wel irritant dat ik tussen het bokken door telkens moet werken)

Excuses geaccepteerd! Haha! Schijnheilig

Loutjelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:34

Riant schreef:
ik verwacht van jou dat je mij belt om netjes te vragen hoe je de situatie op kan lossen, en ik heb heus niet de banketstaafligst ik drop je echt wel even bij de EHBO Knipoog

Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:35

Maar goed mensen wat voor advies gaan we nu samenstellen?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:38

We moeten eruit zien te komen, met z'n allen hihih. Okay, ik probeer een mini-samenvatting te geven van hetgeen hier allemaal besproken is....

Ik (Wij van bokt) zou(den) zeggen tegen TS:
doe eerst eens een stapje terug en ga weer beginnen met netjes longeren en dat de stemhulpen goed aanwezig zijn, dan iemand met goede verstand van zaken erbij halen als jij of iemand anders (liefst iemand die voorgeschiedenis niet zo gedetailleerd weet) er weer op gaat, als het paard gaat steigeren probeer je het eerst met rust op te lossen, werkt dit niet, geef je het paard straf ervoor op de manier die jou het meeste aanspreekt.

Is dit een goede samenvatting (in het heel kort dan)? Verward

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:41

op zich wel, misschien dat we 'straf' nog iets beter kunnen uitwerken, een soort van multiple choice samenvatting Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:42

stijgeren mag per definitie niet!
Dat corrigeren is NIET zielig
Er zijn meerdere wegen die naar romen leiden maar in geval van steigeren neemt met de kortst mogelijke en veilige weg.

Bij twijfel niet zelf het paard op zijn kop gaan timmeren maar Prof inschakelen ofzo??

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:42

Misschien moet ze eerst ook nog even kijken waar het steigeren vandaan komt? Als het zo als bij jou is Randy, dan is het beter het ook op jou manier op te lossen, maar heb het idee dat dat hier niet helemaal het geval is. Ik zal het wel direct straffen, hoeft niet direct hard maar wel duidelijk laten weten dat het niet gewenst is.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:44

Het is natuurlijk het beste dat het paard de kans niet krijgt om te gaan vertragen (als die dat al doet. Die van mij niet haha) En is het sleutelwoord, voorwaarts rijden. Maar gelukkig is dat iets wat de meeste (ik zeg met voorbedachte rade de meeste) ruiters al weten. Verder klinkt die korte samenvatting van Randy wel aardig (denk ik, maar in dit topic verbaast het me niets als we toch nog commentaar gaan krijgen Tong uitsteken Knipoog )

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:46

MissArianne schreef:
op zich wel, misschien dat we 'straf' nog iets beter kunnen uitwerken, een soort van multiple choice samenvatting Knipoog

afstappen en laten lopen aan de longe lijkt mij de meest veilige methode (wel altijd ook wer op stappen) is dnek ik het minst gevaarlijk

Een mep tussen de oren kan effectief zijn maar is iets linker..
Altijd allen naar voren oplossen en voorwaarts blijven denken.

En wat kel2004 doet adviseer ik niemand want dat is een levensgevaarlijke gek Knipoog Haha!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:46

Steigeren is voor een paard DE truc waarmee hij bijna alles voor elkaar kan krijgen. En vaak is het bij steigeren ook dat een paard zijn grenzen gaat verleggen en steeds vaker/hoger/scheef (pas op: bakrand) gaat steigeren. Dus: Steigeren meteen straffen en pas later bekijken of het een andere oorzaak kan hebben

HobbeldeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:47

het is ook net als in de EHBO, je moet eerst jezelf redden voor je een ander redden kan..... kortom de veiligheid van de ruiter staat voorop. En als je paard uit het niets gaat steigeren, dan moet je er alles aan doen om dat te voorkomen en af te leren. Het klinkt misschien erg hard, maar in zo een geval zeg ik: het doel heiligt de middelen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:53

Okay ik heb nogmaals bericht van TS gelezen. Ik wil graag van dotje weten of zij weet waaróm de pony steigert. Pony is al enkele tijd onder het zadel maar misschien niet consequent ingereden? Heeft de pony ergens pijn?

Ik zou deze aspecten graag willen weten voordat ik een vorm van corrigeren adviseer!

Ik wil ook graag weten of ts over al bovenstaande (en in topic besproken) aspecten al heeft nagedacht? Kan zijn dat 'wij' nog het 'verkeerde' advies geven (wat pas achteraf zal blijken) maar dan kunnen we weer een aantal opties wegstrepen.....