waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:46

Juist
en dat soort paarden heb ik zoveel gereden
En dat is zo sneu
En doordat je dat vaak gezien hebt, reageer je misschien wat anders
tja, je kan maar een zwakheid hebbben
bij mij is dat idd dat ik er niet tegen kan dat paarden naar de kl*te geholpen worden omdat mensen eigenwijs zijn (nogmaals heb het niet over beginners die nog niet ander weten)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:47

SuperPepeijn schreef:
toch suggereer je dit heel vaak, misschien heb je het zelf niet eens door, maar het is wel zo. wie weet is het wel zo, wie weet ook niet, maar arrogant komt het over, dat is een feit (no offence).

Misschien is dat omdat Rk vaak reageert op dezelfde (vaak nogal simpele Bloos )vragen, waar een ander allang niet meer de moeite neemt op te reageren.
Daarbij denk ik dat ze vast houdt aan een aantal basis regels, die op heel veel onderwerpen van toepassing zijn.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:51

tja en dat bedoel ik nou ook! een ruiter verpest zijn paard en een ander mag weer proberen de fouten op te lossen...daar kan ook ik niet tegen. ook ik heb dat zo vaak gezien en dan komen ze bij mij om alle ellende er weer uit te krijgen. als iedereen vanaf het begin dat ze een paard kopen goede begeleiding kregen en zich goed zouden laten informeren, dan was er een heel stuk minder paardenleed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:22

essie79 schreef:
Misschien is dat omdat Rk vaak reageert op dezelfde (vaak nogal simpele Bloos )vragen, waar een ander allang niet meer de moeite neemt op te reageren.
Daarbij denk ik dat ze vast houdt aan een aantal basis regels, die op heel veel onderwerpen van toepassing zijn.

Soms vraag ik me ook nog af waarom ik reageer, op die 'simpele" dingen.
Maar telkens blijkt weer, dat ze niet zo simpel zijn, anders kwamen die vragen geen 1001 keer voorbij. en daarom reageer ik dan maar weer Dromen
En idd ik hou vast aan die basis regels
En zoals klomp ook al zegt, als die nu meer toepgepast werden, was er minder paardenleed.
Want, dat is er enorm veel en daar krijg ik dus telkens een brok van in mijn keel Verdrietig

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:28

runningkawa schreef:
En zoals klomp ook al zegt, als die nu meer toepgepast werden, was er minder paardenleed.
Want, dat is er enorm veel en daar krijg ik dus telkens een brok van in mijn keel Verdrietig

En voorkomen kun je het niet.. Huilen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:29

De basisregels moet je inderdaad nu eenmaal in acht houden, ze heten niet voor niks 'basis'.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:32

misschien is het handig deze basisregels eens in een FAQ als sticky te posten. scheelt rk een hoop brokken in haar keel en bokt een hoop topics Haha!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:32

SuperPepeijn schreef:
zo zie je maar er zijn ook bokkers mij wel begrijpen, ook al zijn die enorm in de minderheid Haha!

Tsjah Schijnheilig wat ik hier nou op moet antwoorden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:36

SuperPepeijn schreef:
misschien is het handig deze basisregels eens in een FAQ als sticky te posten. scheelt rk een hoop brokken in haar keel en bokt een hoop topics Haha!

Die aan de teugel topics, links/rechts vast topics, hij is sterk topics staan al in de sticky
maar niemand kijkt erna Verdrietig

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:37

ik doelde natuurlijk meer op directe basisregels (geen links) en als daarom gevraagd wordt, gewoon naar refereren.

als ongekroonde koningin van de felle verdedigers van de correct aan de teugel gaan methode lijkt me dat een mooi klusje voor je Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:45

Je paard moet netjes lopen op de wesdtrijd: Dus niet in elkaar getrokken of met zijn kop omhoog. (oke hoofd).

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:45

Anders is 128 geen uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:47

Helaas zijn er jury's die geen verschil zien in over de rug naar de hand toegereden in het front lopend
of in het front lopend door aan de voorkant flink te trekken met een achterhand in tokio.

En daar zou heel snel verandering in moeten komen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:47

Neus moet eruit gereden worden, en niet tegen de borst of gezaagd of alle andere methodes die gewoon niet horen...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:53

ja Rk, op wedstrijden letten ze te weinig op welke manier het paard aan de teugel wordt gereden. Ik heb voorbeelden genoeg gezien.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:58

ik ken die basisregels niet!
ik wil ze weleens weten!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:08

Nu ben ik even weggeweest en wat lees ik nu?Maar jij dit en jij dat over en weer. superPepeijn discussieerd om te discussieren, gaat geregeld in d eaanval of verdediging maar heeft geen antwoord. Want waar gaat het topic over? WAAROM zijn mensen gefixeerd op de hoofdhouding. Waar komt dat vandaan. en nu, wat kunnen we eraan doen, want het is toch wel duidelijk dat het moet veranderen. Het gaat helemaal niet over ik rijd beter dan jij. In de krul is fout. Hoe krijgen we die boodschap door aan de basis, de jeugd die nu begint met rijden. Waarom blijft het zo hardnekkig bestaan? Waarom denkt men dat het juist is? Niemand komt met een antwoord...

Ik wil even een compliment geven aan de persoon die kwam met dat het paard ook aan de teugel zou kunnen gaan zonder teugels.
Ik zou zeggen met wollen teugels...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:14

Volgens mij is dit een vraag waar geen duidelijk antwoord op te krijgen is Lachen.

De jeugd die nu begint met rijden heeft nl veel verschillende invloeden van buitenaf. Dat kan een instructrice zijn die op de goede manier probeert de kinders iets bij te brengen. De volgende dag kunnen deze zelfde kinders de Z-ruiter van stal zien rijden en dan bedenken dat ze dit plaatje ook willen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:17

en wat is dan dat plaatje? Geven die Z ruiters dan zulke slechte voorbeelden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:22

Met 'het plaatje' bedoel ik wat de kinders uit mijn voorbeeld zien. Zij zien een paard 'in de krul' met de Z-ruiter erop.

Ze zien alleen en weten niet hoe de ruiter het bereikt heeft. Het hele verhaal van 'van achter naar voor rijden' 'dragende achterhand' hoeft bij hun niet bekend te zijn. Ik denk niet dat beginnende ruiters gelijk de hele theoretische basis meekrijgen van hun instructeur. De Z-ruiter kan een uitstekend voorbeeld geven met een correct nageeflijk paard met mooie dragende achterhand.

Alleen is de kans groot dat de kinders dit gehele plaatje nog niet kunnen zien (doordat ze deze kennis nog niet hebben). Wat hun waarschijnlijk opvalt is het krulletje van voor en willen dit ook met hun pony.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:26

Okee, dat zie ik, maar, als de Z ruiters (om maar wat te noemen, het si natuurlijke een grotere groep) hun paarden ook gewoon voor de loodlijn laten lopen (zoals het uiteindelijk hoort), dan is het plaatje toch ook anders? ik zie nog veel te veel hoofdjes achter de loodlijn en halzen waarvan zeker niet het hoogste punt meteen achter de oren zit...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:30

Ik denk dat dit een hele andere discussie is en dat er daardoor wellicht langs elkaar heen gepraat wordt.

Over 'achter de loodlijn rijden' zijn ook heel veel topics op RT geweest, ik heb er een paar ook in de FAQ bovenaan gezet.

Ik dacht in mn voorbeeld meer aan de kinderen die ook graag 'het krulletje' willen laten zien en dan tijdens het halthouden even 'links/rechts, snok, snok' "Mamaaaaa, nu een foto, want nu staat ie mooi!".
(en daarna proberen weg te stappen en met veel druk op de teugel het ponyhoofdje in het krulletje te houden).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:49

Ja, maar waar komt het idee vandaan dat dat mooi is, want hier zegt mijn buurmeisje bv als ze zo´n plaatje ziet "Oh wat zielig" en trekt wit weg. dus ergens is er een beeldvorming ontstaan dat het mooi is.Vraag van de Ts is ook waarom zijn we er zo op gefixeerd. Waarom? Waarom antwoord er hier nou niemand die zegt " nou ik trek graag een krulletje in mijn paards hals want..." dat zou een hoop duidelijk maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:58

Ik denk dat je niemand kunt vinden die dat zou zeggen Haha!.

Als je op Bokt de topics volgt op HAW en ITP dan zul je ook zien dat jeugdige bokkers die zo een foto laten zien van "links/rechts, snok, snok" vrijwel altijd uitleg krijgen dat het 'beeld' misschien oppervlakkig wel klopt, maar dat de weg er naar toe er beslist anders uit ziet.

Wat mooi is? Ik denk dat mooi nogal subjectief is. Als je kijkt naar dressuurwedstrijden dan heb je te maken met reglementen en punten waarop je beoordeeld wordt. Een nageeflijk paard is daarbij wel een vereiste.
Dat er dan jury's zijn die het verschil niet zien tussen een in de krul getrokken paard en een correct nageeflijk gereden paard lijkt mij een probleem in de juryopleiding. Daarnaast wordt 'achter de loodlijn' in de verschillende klasses anders afgestraft (en sommige jury's letten er meer op dan andere).

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:01

Ik denk dat men het 'mooi' vindt, omdat het een teken is van 'zogezegd' je paard onder controle te hebben. Want zo lopen ze in dressuur toch ook...Vandaar dat vele kindertjes maar ook volwassenen zo gaan trekken en zagen om dat befaamde krulletje te krijgen. Want dan KAN je rijden... ALs dat misschien een antwoord is Knipoog