Wat is eigenlijk de functie van een sperriem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:45

Nee, hoor C'tal maar ik word altijd zo moe en flauw van sommigen Haha!

Zaken uit zijn verband rukken en verdraaien zijn niet echt ingredienten voor een discussie Knipoog

Maar waarvoor zou een gaatje strakker kunnen dienen dan?

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:59

Aqua8horse schreef:
Nee, hoor C'tal maar ik word altijd zo moe en flauw van sommigen Haha!

Zaken uit zijn verband rukken en verdraaien zijn niet echt ingredienten voor een discussie Knipoog

Dat viel mij dus ook op. Lekker aanvallend ook gelijk... vandaar dat ik ook maar geen reactie plaatste.

Ben het niet altijd met je eens, maar deze hele topic lig ik wel met jou op 1 lijn.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:00

Bedoel je dat ik aanvallend ben? Haha njah is duidelijk dat je geen idee hebt wie ik ben, ik val nooit aan.
Alleen verdedigen Knipoog

Een gaatje strakker, mjah ik heb weleens gezien dat een paard bij voorbaat al de tong over t bit gooide, dus voor dat er zelfs maar n ruiter opzat. Met de tanden was er ook niets aan de hand, ook niet met de rug ofzo. Ja wat moet je dan? Mjah dat was ook wel incidentieel dan, verder nooit gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:02

bit gaatje hoger hangen, dat helpt vaak ook goed Haha!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:08

Ik zou t niet weten, mijne hebben er geen last van Knipoog Heb er verder geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:10

Ik heb er ook geen last van
Wel ervaring mee
1 gaatje hoger is soms net genoeg. (dat wil niet zeggen je paard laten Haha! )

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:03

Ctal schreef:
Bedoel je dat ik aanvallend ben? Haha njah is duidelijk dat je geen idee hebt wie ik ben, ik val nooit aan.
Alleen verdedigen Knipoog

Een gaatje strakker, mjah ik heb weleens gezien dat een paard bij voorbaat al de tong over t bit gooide, dus voor dat er zelfs maar n ruiter opzat. Met de tanden was er ook niets aan de hand, ook niet met de rug ofzo. Ja wat moet je dan? Mjah dat was ook wel incidentieel dan, verder nooit gezien.

Nee, ik bedoelde SP

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:07

Ik heb de sperriem ook meteen van het hoofdstel afgehaalt toen ik hem kocht Lachen.
De neusriem heb ik ook nooit strak zitten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:09

Ach, zodra iemand het hier niet eens is met een ander wordt je wel vaker aangevallen. Net als met Sjuim die uit ervaring sprak toen ze het had over schuurplekken door een losse neusriem. Prima dat jullie daar geen last van hebben, maar dat betekent niet dat zij er geen last van kan hebben. Ik ken ook zo'n paard.....daar moet overal een dikke bontlaag omheen, zelfs om het halster. Anders ligt het open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:12

Om het halster moet bij mijn paard ook een bontje
maar bij de neusriem van het hoofdstel weer niet, dus dat kun je dan misschien niet eens gaan vergelijken.

Verder wie zegt hier dat sjuimpje liegt?
Er zit ookimo verschil tussen,erg los, los, gewoon vast, of zo ongeveer aangesingeld.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:15

Niemand zegt dat sjuimpje liegt, maar iedereen viel over de opmerking dat een (te) losse neusriem schuurplekken zou kunnen veroorzaken. Na verschillende ervaringen waarbij werd gezegd dit nooit te hebben meegemaakt werd de opmerking afgedaan als onzin.
Misschien kan je het halster niet vergelijken, maar wil er wel mee zeggen dat je echt duidelijk paarden hebt met een heel gevoelige huid, waarbij het wel mogelijk is dat een losse neusriem door de kleinste beweging al schuurplekken veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:17

Ik heb het ook nooit meegemaakt, maar het kan denk ik vast wel.

Maar dat is natuurlijk een reden hem wat vaster te doen, maar geen reden hem vast te trekken Lachen (niet dat dat gezegt werd, maar dat zeg ik dan maar ff)
Tenminste, dat vind ik dan Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:18

Daar heb je ook helemaal gelijk in .

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:27

manzano schreef:
Niemand zegt dat sjuimpje liegt, maar iedereen viel over de opmerking dat een (te) losse neusriem schuurplekken zou kunnen veroorzaken. Na verschillende ervaringen waarbij werd gezegd dit nooit te hebben meegemaakt werd de opmerking afgedaan als onzin.
Misschien kan je het halster niet vergelijken, maar wil er wel mee zeggen dat je echt duidelijk paarden hebt met een heel gevoelige huid, waarbij het wel mogelijk is dat een losse neusriem door de kleinste beweging al schuurplekken veroorzaakt.

ik heb geen ervaring met schuurplekken, maar zal het zeker niet afdoen als onzin. En ik ga er ook niet vanuit dat het niet waar is, ik kanme niet voorstellen dat sjuimpje dat zou verzinnen
Tuurlijk is zoiets mogelijk, ik heb er alleen geen ervaring mee.
Mijn excuses als ik wat dat aangaat verkeerd ben overgekomen Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:57

Ik heb de sperriem er vandaag afgehaald Haha!
Quint speelde wel meer met zijn bit (vooral in het begin ,terwijl de riem altijd al losjes zat ).
Verder eigenlijk geen gekke dingen gemerkt....
Dus de sperriem blijft er af(ik wacht nog wel even met het lusje eraf te snijden).

Mijn aansnoerneusriem blijft.....deze was al makkelijk(ivm tussenmaat van tinkerhoofd) maar staat nu extra mooi omdat deze zo breed is en alles goed en wel...... maar het zicht wil ook wat hoor Clown

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:38

Ik ben even met de zoekfunctie in de weer geweest en hier nog iemand die er last van heeft:

Citaat:
Let er bij een losse neusriem goed op dat het leer niet gaat schuren. Mijn paard zweet nogal snel het leer wordt dan nat, de huid zacht en door de wrijving van de neusriem schuurt de huid open op de plekken waar het leer de huid raakt.
Ik gebruik nu altijd bontjes met schuimrubber tussen de neusriem die het vocht absorberen en zo het schuren tegengaan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:41

SuperPepeijn"]
het is een vreemde conclusie om te zeggen dat iets dat vast zit, altijd pijnlijk is of irriteert. iets dat vast zit kan zelfs zeer prettig zijn en iets los hebben juist heel onplezierig, het ligt helemaal aan de situatie.
[/quote]
Bij je been, bijvoorbeeld Clown
[quote="runningkawa"]
bit gaatje hoger hangen, dat helpt vaak ook goed Haha!
[/quote]
Yep. Ander bit, met meer tongruimte kan ook wel eens helpen.
[quote="runningkawa schreef:
Om het halster moet bij mijn paard ook een bontje
maar bij de neusriem van het hoofdstel weer niet, dus dat kun je dan misschien niet eens gaan vergelijken.

Dat is logisch, want via het halstertouw komt er druk op het neusstuk te staan en beweegt het ook wat heen en weer. Aan de neusriem zitten geen touwtjes, dus daar heb je daar geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:44

uhm,
hij word nooit aan het halstertouw binnen en buiten gezet, ze lopen hier allemaal zo naar de wei en naar binnen Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:45

QQQQ schreef:
Dat is logisch, want via het halstertouw komt er druk op het neusstuk te staan en beweegt het ook wat heen en weer. Aan de neusriem zitten geen touwtjes, dus daar heb je daar geen last van.

Ik bedoelde een paard dat op het kopstuk, neusriem en bakstukken van het halster bont nodig heeft tegen schuren.

Door het kauwen van een paard gaat de neusriem ook op en neer als er aardig wat speling is, wat ook schuren kan veroorzaken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:46

runningkawa schreef:
uhm,
hij word nooit aan het halstertouw binnen en buiten gezet, ze lopen hier allemaal zo naar de wei en naar binnen Lachen

Waarom hebben ze dan een halster om Verward
Ach, ze trekken ook wel aan elkaars halster

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:47

manzano schreef:
Door het kauwen van een paard gaat de neusriem ook op en neer als er aardig wat speling is, wat ook schuren kan veroorzaken.

Maar als ie niet meer kan kauwen, is 't toch echt VEEL te strak hoor

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:01

Dat zeg ik ook niet, ik bedoel ermee te zeggen dat je ook met een neusriem wel degelijk speling hebt waardoor schuurplekken kunnen ontstaan.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:04

Sjuimpje schreef:
Ik ben even met de zoekfunctie in de weer geweest en hier nog iemand die er last van heeft:

Ik heb er ook last van gehad
Bij vaan zag je 's zomers precies waar z'n hoofdstel had gezeten. Ook een bloedpaard en hij heeft alles metéén open liggen, echt verschrikkelijk. 's Winters is zn borst helemaal kaal enzo, ook al heb ik altijd loopsplitten.
Maar, toen heb ik een andere neusriem gekocht, een aansnoer ipv zo'n gewone, en warempel, geen schuurplekken meer. Die ligt dus gewoon stabieler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:26

QQQQ schreef:
Waarom hebben ze dan een halster om Verward
Ach, ze trekken ook wel aan elkaars halster

Voor die keer dat ze geen zin hebben om te komen en je ze wel moet pakken.
Of voor als er wat aan de hand zou zijn.

Persoonlijk heb ik ook liever geen halster om, maar soms heb je regels waar je je aan moet houden Lachen

En hij heeft ook aan de zijkant en neus bont
(nu niet omdat de zijkant eraf gesloopt is)
Omdat hij daar anders zich ook open schuurt.
Maar nog ff en hij hoeft geen halster meer om Lachen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:32

Citaat:
Bij je been, bijvoorbeeld
q begrijpt me, maar ik had wel gedacht dat de vrouwen zich sommige situaties moeten kunnen voorstellen Haha!