4 soorten basis-beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:12

Blossomm schreef:
Maar zie jij dan een verschil tussen het buigen en strekken van je ruggengraat en het kantelen van het bekken?
Behalve dan dat het één zich een aantal wervels hoger manifesteert.

Het buigen strekken van je ruggengraat gaat, zittend op een paard, mijns inziens gepaard met bekkenkanteling.

Ja, daar zie ik een wezenlijk verschil in. Je kan je ruggengraat heel makkelijk strekken door jezelf 'groot' te maken (adem bijvoorbeeld maar eens heel diep in, dan voel je zo'n beetje wat ik bedoel. Je borst gaat daardoor naar voren. Probeer dan te ontspannen en je buik wat naar voren te doen), zonder dat je je bekken kantelt. Ook het buigen van de ruggengraat kan zonder het kantelen van je bekken.
Het probleem is dat als je je bekken kantelt er toch teveel spanning ontstaat. Terwijl deze spanning dus helemaal niet nodig is.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:43

Effe dit: bij mijn Toontje was duidelijk het effect zichtbaar als ik mij zwaar maakte in een overgang naar het halthouden. Dan bleef minstens 1 achterbeen teveel achter of hij zette hem vlak na het halthouden naar achteren. Volgens mijn instructrice moest ik mij juist tijdens het halthouden iets oprichten (minimaal zichtbaar zitbeenknobbels iets uit het zadel verheffen) en dus iets lichter maken om het paard niet in tweeen te laten breken. En verrek, het werkte ook nog...

Ik probeer mijn paard zoveel mogelijk op mijn zit te rijden. Overgang naar voren is bovenbeen iets "openen" en indien nodig zachte druk van mijn benen.
Overgang terug is mijn lichaam iets oprichten. Teugelhulpen probeer ik daarbij zoveel mogelijk te vermijden.
Overgang achterwaarts is alleen mijn bekken iets naar voren kantelen. Been en teugelhulpen heb ik daar niet bij nodig, of het moet zijn om te corrigeren als ze scheef gaat of zo.

Doordat mijn paard op dit moment een langdurige blessure heeft rij ik de laatste tijd regelmatig paarden van anderen. Valt me op dat deze vaak alleen op been en hand gereden zijn en van bovenstaande gewichtshulpen weinig begrijpen. Niks mis mee, dit is voor mij heel goed om me te leren aanpassen aan het paard! Zo blijkt iedereen zijn eigen nuances te hebben in het rijden, grappig hoor.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:01

Mieke schreef:
Effe dit: bij mijn Toontje was duidelijk het effect zichtbaar als ik mij zwaar maakte in een overgang naar het halthouden.

Ik weet niet of je reageert op mijn reacties betreffende het 'zwaar' maken. Anders moet je het nog eens duidelijk lezen Knipoog . Want nogmaals, echt letterlijk zwaar maken is niet aan de orde. Heel logisch dan dat je paard veel minder goed onder komt.

Iets oprichten is heel goed, alleen komen dan m.i. niet je zitbeenknobbels uit het zadel. Deze blijven contact houden met het zadel (je voelt ze dan zelfs iets duidelijker). Je hele lichaam opent zich door dat oprichten en daardoor geef je het paard de ruimte in zijn bewegingen.
Ook bij achterwaarts gaan kantel ik niet mijn bekken, want ook dan moet het paard vrij blijven in zijn bewegingen. Ik ga heel licht naar voren met mijn bovenlichaam en dat is voor het paard al het signaal om naar achteren te gaan (ook zonder teugelhulpen, wel vind ik het belangrijk dat je je benen hebt aanliggen - kan je meteen corrigeren mocht bijvoorbeeld het paard scheef gaan).

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:26

Volgens mij doen en bedoelen wij hetzelfde! Als je naar voren gaat met je bovenlichaam komen automatisch je zitbeenknobbels minder diep in het zadel, meer is het niet. Minimaal dus.

Maar veel mensen leren zich inderdaad zwaar te maken bij een overgang terug en dan maak je het je paard onnodig moeilijk denk ik. Ik had dat vroeger zelf ook altijd zo geleerd trouwens.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:31

en net als bij een ophouding dan?? doe je dan exact hetzelfde of moet je je dan wel zwaarmaken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:01

Mieke schreef:
Volgens mij doen en bedoelen wij hetzelfde! Als je naar voren gaat met je bovenlichaam komen automatisch je zitbeenknobbels minder diep in het zadel, meer is het niet. Minimaal dus.

Maar veel mensen leren zich inderdaad zwaar te maken bij een overgang terug en dan maak je het je paard onnodig moeilijk denk ik. Ik had dat vroeger zelf ook altijd zo geleerd trouwens.

toch is dat de basis waaruit je verder moet. Dit is stap 1 uit het moeilijke proces van een paard goed overgangen terug rijden.

In mijn lesgeven zeg ik in het begin altijd maak je zwaar, denk aan halthouden.... maak jezelf 20 kilo zwaarder......... om naarmate de klant dit beter begrijpt over te gaan op kantel je bekken. Zo verfijn je hulpen.

Als ik op een paard zit die net zadelmak is en ik stuur de eerste keer de baan door alleen, dan wil je niet weten hoe groot mijn hulpen zijn......... en steeds zullen die hulpen meer verfijnd worden

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:42

Sjuimpje schreef:
Nee, jij spreekt over duwen.
Ik verleg mijn been wel en als het paard daarop niet reageert prik ik hem van mijn been af waarna ik hem gelijk weer laat afhangen. Het paard moet respect hebben voor de plaatsing van mijn been, daar wil ik niet bij hoeven te douwen.

En eigenlijk is het dan vooral een subtiele verplaatsing van je zit en gewicht waar je paard al op reageert. Het daadwerkelijk aanraken met je been hoeft vaak nog niet eens.

Tenminste, als het goed is Knipoog.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:45

Pipo schreef:
Wat is de definitie van duwen Verward

Lachen trouwens dat bij iedereen de paarden zo perfect reageren op been en we het allemaal zo goed kunnen.

Ik duw weleens, ik knijp weleens, ik tik wel eens wat te onrustig aan Haha!
Zeg trouwens altijd wel sorry tegen mijn paard.

Maar ff serieus, als je paard uitzwaait dan begrens je dat toch met je buitenbeen? Nageven doe je toch met je been?

Of heb ik het al die jaren verkeerd geleerd?

Niemand vergelijkt zichzelf met Anky maar ik denk zeker wel dat je paard voor jouw gevoel en voor het oog "perfect" aan je been moet zijn. Dat dat niet altijd lukt is een 2e en dat dat steeds verfijnder moet worden is ook waar (uiteraard). Maar je wilt geen trapzak of constant met je been duwen neem ik aan Verward ?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:09

Ik probeer altijd zo stil mogelijk te zitten en wil het graag zo goed mogelijk doen.
Helaas (?) moet ik nog een heleboel leren en mijn paard ook. Zoals mijn instructeur laatst, op mijn opmerking dat ik zo graag ook zo mooi op mijn paard wil zitten en een proef wil rijden als iemand die ik had gezien op een wedstrijd (was intstructeur van Fitsroy btw... Haha! ) antwoorde hij: 'dat is een mooi streven'.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:20

Mieke"]

[/quote]

Volgens mij doen we niet precies hetzelfde, omdat ik niet mijn bekken kantel. Het is idd waar dat wanneer ik mijn bovenlichaam iets (heel weinig) naar voren doe, de zitbeenknobbels iets (weer heel miniem) uit het zadel komen. Maar dit gebeurt dus zonder het kantelen van het bekken.

[quote="gijsenkim schreef:
In mijn lesgeven zeg ik in het begin altijd maak je zwaar, denk aan halthouden.... maak jezelf 20 kilo zwaarder......... om naarmate de klant dit beter begrijpt over te gaan op kantel je bekken. Zo verfijn je hulpen..

Op zich is dat idd een goed begin, alleen jammer van het laatste Knipoog .

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:28

dus mieke als ik jou goed begrijp buig jij een beetje naar voren toe.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:46

Appie:
Het is idd waar dat wanneer ik mijn bovenlichaam iets (heel weinig) naar voren doe, de zitbeenknobbels iets (weer heel miniem) uit het zadel komen. Maar dit gebeurt dus zonder het kantelen van het bekken.

De zitbeenknobbels/zitbeenbeugels maken deel uit van het bekken, het is praktisch gezien niet mogelijk om wel je zitbeenknobbels te veranderen van plaats en dat niet te doen met de bovenrand van het bekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:18

Anoukie schreef:
constant met je been duwen neem ik aan Verward ?

Ik niet, maar ik selecteer ook de paarden op activiteit Knipoog Maar mijn Grib is ook een paard wat heel makkelijk loopt Haha!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:27

ik denk dat appie meer gebruik maakt van haar onderwervels in haar rug. Dat ze dus eigenlijk iets voorover gaat zitten en zo dus wel haar zitbeen volledig in het zadel houd.
Maar of je paard daar nou een overgang van maakt..... Dat betwijfel ik! maarrrr ik ga het uitproberen zodra ik weer op t paard zit.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 00:26

Goh eens even dit topic door gelezen en eens goed nagedacht over hoe ik nou mijn beenhulpjes geef...
Ik stap op en drijf aan...verlang een voorwaartse beweging en Woes doet dat dan ook. (heb de teugels nog niet aangenomen want ik stap altijd eerst een paar rondjes om van de omgeving te genieten..daarna neem ik de teugels langzaam aan wat korter en ga los werken in stap.
Ik doe dan enkel wat 1zijdige hulpen om zijn achterhand naar buiten te brengen op de volte (wakker maken...) en dan ja tuurlijk wat figuren en daarbij zonodig een drijvende hulp. (doe verder weinig in stap want de stap heb je sneller verziekt dan verbeterd)
Daarna aandraven en ik verlang gelijk reactie-geen reactie wat duidelijker been-nog geen reactie een schop en gaat hij dan voorwaarts dan beloon ik hem met mijn stem. (ach het gebeurt wel eens dat hij dan nog niet gaat maar daarvoor hebben we een zweepje. Schijnheilig .)
Terug in stap en weer aandraven- 9 van de 10 keer krijg ik gelijk de juiste reactie.
Tijdens het draven houd ik mijn benen zo stil als maar kan (en neem maar van mij aan dat is niet zo makkelijk op een klein slank dingetje...mis simpelweg wat om mijn benen tegenaan te houden.. Scheve mond ..) en rij dan veel overgangen om te peilen of hij nog op mijn beentjes let.
In de tussentijd rij ik voltes/wendingen op gewicht...
Dus linksom overdreven naar links draaien met je romp en mijn rechter zitbeen knobbel geeft meer druk buitenbeen wordt langer en tja moelijk in theorie uit te leggen maar woes gaat de goede kant op zonder been of teugelhulp, rechtsom zelfde verhaal. (ga maar eens in stilstand op je paard zitten met je handen onder je zitbeenknobbels en draai dan overdreven naar links en je voelt meer druk onder je rechterzitbeen knobbel, voel je meer druk onder je linker dan maak je een knak naar links en duw je je paard naar buiten.)
Na flink dit gedaan te hebben en uiteraard beloont te hebben verfijn ik de hulpen steeds meer en na een 3 kwartier rijden stop ik meestal want anders heeft meneer echt geen lol meer.
En ja voorwaarts gaan geef ik been en open mijn hand en terug maak ik mezelf lang (probeer contact te maken met de grond.. Cool maar gaat niet zwaar zitten.
En ja Woes komt dan terug in tempo...

Althans dit gebeurd op de dagen dat meneer er zin in heeft..
Zo niet??
Nou dan kunnen we dus een boekje schrijven of een topic starten over hoe je het dus nou net niet moet doen dat paardrijden... Schijnheilig

Al met al weer een echt lang Angenita verhaal....
(wat niet veel te maken heeft met hetgeen waar de TS op doelde...want ik doe die dingen maar zou het verder niet echt onder woorden kunnen brengen..)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 07:50

Precies, het ligt ook aan je paard hoor, bij mij is het hoe makkelijker mijn paard de "vraag" vindt, hoe sneller hij reageert.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:52

Blossomm"]
De zitbeenknobbels/
zitbeenbeugels
maken deel uit van het bekken, het is praktisch gezien niet mogelijk om wel je zitbeenknobbels te veranderen van plaats en dat niet te doen met de bovenrand van het bekken.
[/quote]

Je hebt gelijk dat het bekken dan wel iets meebeweegt. Maar ik had het over het echt kantelen van je bekken, een hulp die heel anders is (en echt tegenwerkt Knipoog ).

[quote="Miffie schreef:
ik denk dat appie meer gebruik maakt van haar onderwervels in haar rug. Dat ze dus eigenlijk iets voorover gaat zitten en zo dus wel haar zitbeen volledig in het zadel houd.
Maar of je paard daar nou een overgang van maakt..... Dat betwijfel ik! maarrrr ik ga het uitproberen zodra ik weer op t paard zit..

Het minimaal naar voren gaan van mijn bovenlichaam had te maken met de hulp voor het achterwaarts gaan, dus niet voor een overgang!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:45

Meebewegen is in feite kantelen! Bij de hulpen die ik gebruik is er een maximale kanteling van 10 graden max. !
Dat is dus zowel meebewegen als kantelen, het is maar net hoe subtiel je hulpen zijn natuurlijk.

Bij hoeveel graden noem jij het dan kantelen ipv bewegen?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:25

Nee, ik zie meebewegen niet als kantelen. Met rijden bewegen je zitbeenknobbels (en dus ook je bekken) mee met de beweging van je paard. Dit is een natuurlijke, ontspannen beweging.
Waar naar mijn idee hier vaak over gesproken wordt, is het bewust kantelen van je bekken (bij 10 graden ga je idd al erg die kant op). Dit zie ik ook heel veel ruiters in de praktijk doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:31

Hoe oefen/train je het kantelen van het bekken?? Ik kan me namelijk heel goed lang maken en super rechtopzitten maar het bekken kantelen kan ik niet goed. Hoe oefen ik dit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:00

Suzanne F. schreef:
Hoe oefen/train je het kantelen van het bekken?? Ik kan me namelijk heel goed lang maken en super rechtopzitten maar het bekken kantelen kan ik niet goed. Hoe oefen ik dit?

Op een skippiebal Haha! Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:08

10 graden je bekken kantelen??? je hebt het over een minimale kantelin waarbij je de onderrug iets bolt............ staat deze week een heel stuk over in de paard en sport van een bewegingsdeskundige.

Lijn van het verhaal is dat een mens als je het paard onder de persoon wegveegt in complete balans op de grond staat, dat kan als je wat naar voren zit, maar dan zit je op je ..... jeweetwel ... en dan kantel je de bekken inderdaad helemaal niet. En dat kan als je recht op je paard zit en dan heb je zowizo al een heel licht gekantelde bekken want je zit op beide zitbeen knobbels.. De tweede variant heeft volgens schrijver de voorkeur. Er staat een foto bij van Marrigje van Baalen eerst op een paard, en dan het paard weggeveegd......... daar zie je duidelijk dat het bekken zowizo iets gekanteld is.... om het paard dan halt te doen houden hoef je alleen maar iets meer je bekken te kantelen, maar zeker geen 10% ...

Mocht je Paard en Sport niet krijgen dan wil ik met alle liefde het artikel inscannen

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:18

Appie schreef:
Het minimaal naar voren gaan van mijn bovenlichaam had te maken met de hulp voor het achterwaarts gaan, dus niet voor een overgang!

oh okè! jah dan kan ik er wel inkomen! dat doe ik namelijk ook bij het achterwaarts gaan! Haha!
Foutje! had je verkeerd begrepen!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:22

gijsenkim schreef:

Mocht je Paard en Sport niet krijgen dan wil ik met alle liefde het artikel inscannen

Als je dat zou willen??
graag!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:19

Dat kantelen doe je toch automatisch als je mee gaat in de beweging; je onderlichaam vangt immers de beweging op, die wordt "geabsorbeerd" via je middenrif.

Jezelf zwaar maken is uiteraard een hulp om het paard terug te nemen. Maar als ik alleen maar zwaar zit, staat hij uiteindelijk stil. Door een "activerende zit" (zo noem ik het maar) aan te nemen, stimuleer ik het paard tijdens de overgang te sluiten en/of in takt te blijven. Uiteindelijk kan je dan uiteraard nog aanvullen met je been, als hij uiteindelijk te langzaam loopt of een te abrupte overgang maakt.

Deze zithulp gebruik ik ten zeerste bij de inzet passage en piaffe. Als ik mijn bekken/heupen niet gebruik, is alle geslotenheid/verzameling pleite en valt hij uit de pa/pi.