Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperPepeijn schreef:juist niet dus in mijn verhaal. tuurlijk is nageeflijkheid in mijn betekenis van het woord (ontspannen zijn in de kaak) mogelijk zonder aanleuning (teugelcontact die het paard opzoekt).
Tyrza schreef:zoals ik al in een eerder topic zei:Eerst het contact (met de mond, zonder al te veel poespas), vandaar uit impuls opzoeken (achterhand stimuleren) en daarna nageeflijkheid (smakelijk in de mond).
Citaat:mensen geven almensen geven allerlei betekenissen, gradaties en andere randvoorwaarden aan het woord nageeflijkheid en dat is prima, want ik ik praat ook bij mijn paard pas over echt lekker nageeflijk als hij daar helemaal is. maar op het moment dat er al iets van ontspanning is er dus al sprake van de definitie "nageeflijkheid".
Katja schreef:Ik ga met Tyrza mee in de manier van nagegeeflijkheid krijgen.
Maar ik denk wel dat een paard nageeflijk kan blijven zonder druk op de teugel.
Ik heb nu een goed gereden westernpaard en die blijft los en over de rug lopen met de teugel in een boogje.
Zonder dat er sprake is van teugeldruk heb je toch een vorm van aanleuning.
Vraag is misschien of aanleuning hetzelfde is als teugeldruk?
SuperPepeijn"]
katja, kan jij de link leggen tussen nageeflijkheid en aanleuning?
[/quote]
Moeilijk het gevoel weet ik precies maar waarom het zo is? Ga ik even over nadenken misschien komt het nog boven.
[quote="Riant schreef:Ik denk dat het verschil voornamelijk zit in de manier van trainen en hulpen geven. De dressuur ruiter is feitelijk continue bezig met het geven van hulpen been er bij stalling/ buiging etc. hele en halve ophoudingen ...Immers als je fijne aanleuning en nageefelijk hebt moet je die ook onderhouden tijdens het rijden... dat lijkt bij western veel minder zo te zijn en toch is die nagefelijkheid er wel, ergens is daar wel wat voor te zeggen.
Yoghurt schreef:Jongens, gewoon een goed dressuurboek kopen, daar staat het allemaal in.
Remember schreef:Je maakt het jezelf er wel erg gemakkelijk vanaf met zo'n berichtje, geef dan op z'n minst een heel helder citaat uit zo'n dressuurboek zodat wij in 1 keer allemaal precies begrijpen hoe het werkt en er ook geen vragen/meningsverschillen meer over hebben.....