het effect van een verhoogde binnenhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:57

Met het naar buiten plaatsen van je handen maak je het paard in de hals korter aan de binnenkant. En dat terwijl je juist lengte wil hebben in de hals. Als je je hand naar je knie brengt, zoals Tyrza het zegt ( en zoals ik het ook heb geleerd) breng je je hand niet naar achteren en verkort je het paard dus in de hals niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:01

En beperk je de binnenschouder niet
daar werd bij mij dan juist op gehamerd, omdat kawa toch al kort is in beweging.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:33

Ik ben ook van de binnenhand-openen-school en zie niet echt het nut van de handen naar buiten plaatsen. Erover nadenken kan echter geen kwaad.
Ik vraag me af of je perse die binnenkant van de hals korter maakt, want Astridh zegt dat de druk op het bit gelijk blijft. Als de hals gebogen is, zal bij een kleine verplaatsing die kant op de teugel de hals niet beroeren (en als je dan de binnenhand iets hoger neemt, ook de schouder niet...?). Het effect zal voor het paard meer voelbaar moeten zijn op de buitenkant van de hals (bolle kant), waar de buitenteugel aan contact met de hals (en begrenzing van de schouder) verliest.
Betekend dit dat bij gelijkblijvende druk in de buitenhand van de ruiter er dus meer druk in de buitenbitring terecht komt (door verlies van contact met de hals)?
Of zou een verminderde inwerking van de buitenteugel een positief effect kunnen hebben op het ondertredende buitenbeen in de travers?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:37

Nee, het gaat er om dat de binnenhand meer van de hals af wordt gezet. Dus eigenlijk naar binnen wordt geplaatst.

Ik denk dat er bij travers juist een ondersteuning aan de buitenkant gemaakt moet worden mbv buitenteugel tegen de hals, ter voorkoming dat het paard zijn balans verliest en over de buitenschouder wegvalt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:45

Denk ik ook Tyrza.
Probeer me alleen even in de "andere school" te verplaatsen en te kijken of daar enige logica aan te verbinden is Tong uitsteken
Voor zijgangen is de binnenteugel toch eigelijk overbodig? Zag eens een verslag van een engelsman die dat op een clinic demonstreerde door met EEn teugel rijdend (buitenteugel dus) travers en appuyementen uit te voeren. Op een goed opgeleid GP paardje, natuurlijk.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:50

Ik doe ook steeds een poging Q, maar ik kom toch steeds tot dezelfde conclusie Knipoog

Overigens kan ik bovengenoemde ook demonstreren hoor. In feite moet dat bij elk paard wel kunnen, mits correct opgeleid. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:55

Ja, lijkt mij ook geen echt probleem te moeten zijn, zolang het paard wil buigen om je been.
Leuke eraan was dat ie niet de binnenteugel los liet hangen, maar dat ie geen binnenteugel had. Deed ie vast geen zig-zags mee

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:58

Wow... ik denk niet dat ik me daar aan ga wagen, schijterd als dat ik ben Haha!

Knap hoor!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:03

Haha!
Geef je groot gelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:39

In principe heb je je binnenhand niet meer nodig als je paard eenmaal correct gesteld is (mag ook buiging bij, hoeft niet). Niet op een volte en ook niet in zijgangen.
Ik heb het vanavond nog eens uitgeprobeerd en ik kreeg wel iets wat op buiging leek, maar géén buiging in de bovenlijn en het kostte ook moeite om de buitenschouder onder controle te houden. Het leek alsof het paard zeg maar / zo ging lopen ervan (achteraanzicht). Om dat weer recht te zetten wilde ik graag de buitenschouder weer voor hebben (al traverend), maar dat ging dus niet omdat mijn binnenhand in de weg zat zeg maar. Ik zal er nog eens op oefenen, kijken of het dan beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:46

Ik deed dat vroeger tijdens de les altijd voor op de manege, om aan te geven dat je je binnenteugel niet nodig had om te sturen. Dan ging ik op een manegepaard ( wist welke ik koos hoor Haha! Had internationaal gesprongen Haha!) een volte 10 of 5 meter galopperen met mijn binnenteugel losgegooid.

Lukt me met mijn Gribje nog niet zo Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:29

Ik mag af en toe in de zijgangen weleens mn binnenhand hoger plaatsen om het paard wat beter door de binnenkant te krijgen. Soms heb je een paard mooi gebogen en gesteld maar houd ie net nog heel iets vast op de binnenkaak en als je dan je binnenhand heel even wat hoger brengt komt ie daar heel mooi doorheen.
Dat werkte iig bij een van de paarden erg goed. Bij Lotje werkt dit totaal niet, waarom weet ik niet echt, die reageert er erg zuur op.